Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg skal fortelle vennene mine at moren min er død…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun døde da jeg var to, og jeg har hatt denne venninnegjengen siden starten av vgs, så vi har kjent hverandre i ca 4 år, og fortsatt har jeg ikke klart å fortelle dem om familiesituasjonen min. Skulle så ønske jeg kunne gå tilbake i tid og fortalt det med én gang, nå er det så sent at det bare blir rart om jeg sier det. Har ikke direkte løyet, men har bare unngått å snakke om foreldrene mine, eller brukt ordet «foreldrene» i stedet for mamma og pappa. Hvis jeg nå plutselig nevner «stemoren min» eller «stebroren min» kommer det til å bli så rar og ukomfortabel stemning… «Åja, har jeg ikke nevnt at jeg har en stemor? Moren min døde da jeg var to»… Uff vet ikke hva jeg skal gjøre. Og om jeg skulle sagt det foran alle fire eller bare til én…

Anonymkode: 44017...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har heller aldri vært hjemme hos meg…

Skrevet

Kaller du stemor for mamma? Da kan du jo enkelt si at, jo mamma egentlig er stemoren min da, men siden mamma døde når jeg var 2 år så er det enklest/ best/greiest sånn.

Anonymkode: 58150...312

• Liker 27
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor dette skal være et stort problem.

Hadde ikke spilt noen rolle for meg hvis du hadde vært min venn hvertfall :)

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kaller du stemor for mamma? Da kan du jo enkelt si at, jo mamma egentlig er stemoren min da, men siden mamma døde når jeg var 2 år så er det enklest/ best/greiest sånn.

Jeg kaller henne ikke for mamma, men føler jeg kan si «moren min» foran venninnene mine bare for at det skal bli enklere å forklare det for dem? I stedet for at jeg plutselig nevner en stemor…

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan burde jeg ha nevnt det at hun egentlig er stemoren min? Føler det ville vært litt random midt i en samtale…

Skrevet

Høres det rart ut om jeg sier «moren og faren min» i stedet for «mamma og pappa»? 

Skrevet

Høres det rart ut om jeg sier «moren og faren min» i stedet for «mamma og pappa»? 

Nei det syns jeg ikke.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kaller henne ikke for mamma, men føler jeg kan si «moren min» foran venninnene mine bare for at det skal bli enklere å forklare det for dem? I stedet for at jeg plutselig nevner en stemor…

Har du nevnt stemor før? Antar vennene dine bare at det er hun som er din mor kanskje?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du nevnt stemor før? Antar vennene dine bare at det er hun som er din mor kanskje?

Har ikke nevnt henne før. De har aldri møtt henne:/

Skrevet

Ser ikke problemet...?

Anonymkode: ee520...7ac

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvordan burde jeg ha nevnt det at hun egentlig er stemoren min? Føler det ville vært litt random midt i en samtale…

Du kan jo innlede med at det er noe du har lyst til å snakke med dem om? 

Anonymkode: d9f16...b50

• Liker 4
Skrevet

Tror du at det blir veldig vanskelig for deg å fortelle det? For du kan evt velge å bare snakke med en om det i gangen, så du slipper å si det til alle på en gang

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke nevnt henne før. De har aldri møtt henne:/

Da tenker jeg at det ikke er rart i det hele tatt. Dersom du introduserer dem for hverandre en gang kan du kanskje nevne det. Ellers tenker jeg at det ikke er så viktig for dem å vite. Min mor døde da jeg var åtte år, og det er det egentlig bare barndomsvennene mine som vet. Snakker lite om det med andre venner, vi har andre temaer vi heller bruker tid på å snakke om og diskutere. Men hvis du føler behøv for å dele det kan du kanskje si noe om at du tenker på moren din i julen, jeg vet ikke, du må jo si noe som passer for deg. Men tenker at dette ikke er noe du er nødt tilå fortelle med mindre du gjerne ønsker det selv. 

Anonymkode: 59f92...b6d

• Liker 6
Skrevet

De antar nok at familien din er sammensatt som deres egen, om du ikke har sagt noe. 

Skjønner at det er sårt for deg, og mest sannsynlig er det også en grunn til at du ikke har tatt det opp. Og gjerne også derfor du bør tillate å vise dette når du forteller det. Om du sier det på en «forresten mamma døde når jeg var liten» kan det oppleves som det kun er til informasjon. Og om du viser sårbarhet vil de møte deg med omsorg, og knytte bånd.

Som RuPaul sier: its when you show vulnerability we fall in love with you.  

Anonymkode: bada3...020

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode råd❤️🙏

Skrevet

Venninnene dine bryr seg nok ikke så mye. Ikke sånn at de driter i deg, men for alle andre enn deg så er det ikke spesielt viktig at moren din døde da du var liten.

Du lager deg mye verre/skumlere bilder i hodet ditt enn det som faktisk kommer til å skje, tenker jeg. :)

Anonymkode: d8013...a18

• Liker 6
Skrevet

Synes ikke dette er noe rart, men om det er noe du tenker mye på og gjerne vil fortelle dem, kan du jo sende en felles melding på for eksempel FB eller noe annet dere bruker. Så kan du bare skrive at det er noe du gjerne kunne tenke deg å fortelle dem, og så forklarer du bare hvorfor. Jeg regner med at de kommer til å synes det er fullt forståelig ❤️

Anonymkode: 79ea8...df5

Skrevet

Venninnene dine bryr seg nok ikke så mye. Ikke sånn at de driter i deg, men for alle andre enn deg så er det ikke spesielt viktig at moren din døde da du var liten.

Du lager deg mye verre/skumlere bilder i hodet ditt enn det som faktisk kommer til å skje, tenker jeg. :)

Anonymkode: d8013...a18

Selv om dette kanskje høres hardt ut er det sant. Du var jo bitteliten når hun døde. Hvis stemor har vært moren din mesteparten av livet ER hun jo moren din 😊

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (29 minutter siden):

Selv om dette kanskje høres hardt ut er det sant. Du var jo bitteliten når hun døde. Hvis stemor har vært moren din mesteparten av livet ER hun jo moren din 😊

Hmm, tenker det er opp til TS å bestemme hvordan hun vil definere henne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...