Gå til innhold

SFO og forventninger om korte dager. Skal man liksom gå ned i stilling i 2-3 år når barna starter på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntrykket av SFO ved vårt barns skole er til nå at de forventer at barna blir hentet så tidlig som mulig, ikke kommer i skoleferier og langt ifra har morgen-SFO. Kjenner jeg blir forvirret her; skal man måtte gå ned i stilling nå? Jobber foreldre plutselig mindre når barna starter på SFO? 
Vi betaler 3400kr for SFO plass og 3500 for barnehage (inkl kost), og likevel opplever jeg at det er sure miner fra ansatte vedrørende oppholdstid generelt. Barnet vårt går ikke til stengetid, men en vanlig dag vil være at jeg henter mellom 15-16. Jeg blir kjempestresset og kjører som en gal for å komme så tidlig som mulig. Gruer meg allerede til vårt neste barn starter. 
Det virker uprofesjonelt, jeg er virkelig overrasket. Er det andre som opplever liknende? Vårt barn kan jo ikke gå hjem alene etter skolen ennå...de slutter jo 13.30. 

Anonymkode: fee7d...608

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok dette bare er noe du føler. Blir vennene hentet tidlig? Du må ikke tenke så mye på hva andre gjør. Stress ned. Så lenge du henter før det stenger har du jo ikke gjort noe galt. At barnet får lange dager er jo en annen ting. Forstår jo at en ikke vil det.

Anonymkode: 8166d...469

• Liker 11
Skrevet (endret)

Er det du selv om har skapt det inntrykket, eller har noen faktisk uttalt seg? Jeg tenker at så lenge de er åpen fra kl 7.00 - 16.30, så er det FAKTISK det som er arbeidstiden deres, og de får betalt for det. Har opplevd at barna står klar utenfor, ferdig påkledd kl 16.15, for det er jo tross alt bare 15 min til SFO stenger, men om du henter mellom 15-16 så lurer jeg på om du kanskje lager dette stresset for deg selv? Om det er mange av vennene som blir hentet tidlig, så kjenner du kanskje på det? For de fleste så er en normal arbeidsdag over kl 16. 

Endret av Løvejenten
  • Liker 6
Skrevet

Hvordan viser de denne forventningen om at barnet skal være der minst mulig?

• Liker 10
Skrevet

Bhg og skole forventer helst at mødre skal være hjemme til de begyner på ungdomskolen. Men viss en mor ikke jobbe, så blir hun også uglesett ab bhg, skole. Så det er ikke enkelt i dag

Anonymkode: 82b07...320

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bhg og skole forventer helst at mødre skal være hjemme til de begyner på ungdomskolen. Men viss en mor ikke jobbe, så blir hun også uglesett ab bhg, skole. Så det er ikke enkelt i dag

Anonymkode: 82b07...320

Dummeste jeg har hørt. Slutt å tilegne andre holdninger.

• Liker 8
Skrevet

De er bare late og lite glade i jobben sin, og vil gjerne hjem så tidlig som mulig, eller ha minst mulig barn der. Så enkelt er det. De er ikke bekymret for barnet eller for om dere er sammen mye eller lite, det driter de i. 

Anonymkode: ec061...cd6

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at dette stemmer. De fleste jobber til 16 så det ville være rart om SFOansatte gir inntrykk av at man bør hente tidligere enn dette. Jeg tror heller dette er noe du synser vilt om eller bare føler på av ulike grunner. Kanskje har du venninner som henter sine barn tidlig eller barna dine har venner som blir hentet tidlig (kanskje besteforeldre som henter?) og du kjenner på dårlig samvittighet for at du ikke klarer å få til det samme? Tror du må roe litt ned og slutte å tilegne andre holdninger de ikke har. 

Anonymkode: c78fc...723

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Her vil ikke ungene hjem fra ASK🤣

Er nok mest du som føler det sånn. Om ikke så spiller det uansett ikke noen rolle. Tilbudet står der og man betaler for å bruke det. 

Skrevet
16 hours ago, Løvejenten said:

Er det du selv om har skapt det inntrykket, eller har noen faktisk uttalt seg? Jeg tenker at så lenge de er åpen fra kl 7.00 - 16.30, så er det FAKTISK det som er arbeidstiden deres, og de får betalt for det. Har opplevd at barna står klar utenfor, ferdig påkledd kl 16.15, for det er jo tross alt bare 15 min til SFO stenger, men om du henter mellom 15-16 så lurer jeg på om du kanskje lager dette stresset for deg selv? Om det er mange av vennene som blir hentet tidlig, så kjenner du kanskje på det? For de fleste så er en normal arbeidsdag over kl 16. 

Det har du kanskje rett i! Takk for et godt svar! 

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, Gidavmeg said:

DeHvordan viser de denne forventningen om at barnet skal være der minst mulig?

Det er snakk om et par kommentarer (det var flere foreldre der da, så den var generelt rettet). Gikk på at barn hadde godt av noen dager uten sfo i uken. Det var også en ansatt som sa at hun aldri kunne hatt sine barn på sfo i høstferie, så hun hadde spurt sin søster om hjelp. Men at “folk er forskjellige”. Denne personen var innleid vikar og jeg hørte henne si det mens jeg pakket sekken til vårt barn i garderoben. Hun snakket med en annen mamma. De snakket såpass høyt at jeg kunne ikke unngå å høre det. 

Men jeg tenker jeg får ta til meg rådene her inne og ikke tenke mer på dette. Sikkert jeg som har misforstått. Skal senke skuldre og ikke gi dette mer oppmerksomhet. 

Skrevet

Dette ville jeg ikke forholdt meg noe til. Om man ikke skulle hatt morgen-Sfo og hente før kl 15, lurer jeg jo på hva man skal med Sfo i det hele tatt?

Når det er sagt, har jeg jo merket at barna har vært slitne den høsten i 1. klasse, og jeg var glad jeg enten var hjemme i perm eller jobbet litt kortere dager da mine eldste begynte på skolen, så det ikke ble så lange dager på Sfo. Men ikke alle kan det.

Og ferie-Sfo, hva skulle være galt med det? Det er jo (alt for) mye skoleferie ila et år, og jeg tenker det er positivt at barna har et bra tilbud. Tipper det er en del barn uten ferie-Sfo som sitter mye foran skjerm eller som rett og slett har en lang sommer. Man kan jo tenke litt utjevning av forskjeller her og sørge for at barn fra ressurssvake familier har noen møtepunkter med trygge utenom hjemmet i de periodene skolen har stengt, for å sette det i et litt større perspektiv. 

Så ja, bra å ikke ha superlange dager om man kan, men virkelig ikke noe å ha dårlig samvittighet for om man henter mellom 15 og 16 og har barna på Sfo i ferier. Det er vel få voksne som har så mye ferie som skolebarn. I dag jobber de fleste foreldre fullt eller tilnærmet fullt begge to, og det er mye bra med det. Men da trenger man bhg og Sfo.

• Liker 2
Skrevet

Før i tida hadde barna egen husnøkkel som de kunne bruke når de dro hjem fra skolen. Da kunne de lage mat, gjøre lekser og leke for seg selv ;) Var ikke noe SFO før i tida, heldigvis. 

Anonymkode: 2de8e...e4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 15.04):

Det er snakk om et par kommentarer (det var flere foreldre der da, så den var generelt rettet). Gikk på at barn hadde godt av noen dager uten sfo i uken. Det var også en ansatt som sa at hun aldri kunne hatt sine barn på sfo i høstferie, så hun hadde spurt sin søster om hjelp. Men at “folk er forskjellige”. Denne personen var innleid vikar og jeg hørte henne si det mens jeg pakket sekken til vårt barn i garderoben. Hun snakket med en annen mamma. De snakket såpass høyt at jeg kunne ikke unngå å høre det. 

Men jeg tenker jeg får ta til meg rådene her inne og ikke tenke mer på dette. Sikkert jeg som har misforstått. Skal senke skuldre og ikke gi dette mer oppmerksomhet. 

Er en grunn til at vedkommende er vikar og ikke ansatt ;) 

Si ifra til ledelsen. Så slipper man henne igjen.

Det er en uprofesjonell tone. 

Vi har aldri opplevd dette hverken i barnehage eller på AKS. 

Min unge vil ikke hjem fra AKS da, og har oppgitt et tidligst tidspunkt på 16.15- kommer vi før blir det dårlig stemning :P 

Anonymkode: acdb6...35a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 22.29):

Inntrykket av SFO ved vårt barns skole er til nå at de forventer at barna blir hentet så tidlig som mulig, ikke kommer i skoleferier og langt ifra har morgen-SFO. Kjenner jeg blir forvirret her; skal man måtte gå ned i stilling nå? Jobber foreldre plutselig mindre når barna starter på SFO? 
Vi betaler 3400kr for SFO plass og 3500 for barnehage (inkl kost), og likevel opplever jeg at det er sure miner fra ansatte vedrørende oppholdstid generelt. Barnet vårt går ikke til stengetid, men en vanlig dag vil være at jeg henter mellom 15-16. Jeg blir kjempestresset og kjører som en gal for å komme så tidlig som mulig. Gruer meg allerede til vårt neste barn starter. 
Det virker uprofesjonelt, jeg er virkelig overrasket. Er det andre som opplever liknende? Vårt barn kan jo ikke gå hjem alene etter skolen ennå...de slutter jo 13.30. 

For noen sutrebukker av noen ansatte. Pust med magen, kjør ansvarlig og bruk åpningstiden slik det passer dere. Så får de være så sure de bare gidder.

Mine barn har gått hjem kl. 15.30 fra og med 2. klasse. Vi bor nært skolen og jeg har rolige jenter som fint kan styre seg selv hjemme i en time før jeg eller far kommer hjem.

Anonymkode: 40350...ee3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Før i tida hadde barna egen husnøkkel som de kunne bruke når de dro hjem fra skolen. Da kunne de lage mat, gjøre lekser og leke for seg selv ;) Var ikke noe SFO før i tida, heldigvis. 

Men så begynte ikke vi på skolen når vi var 5 år heller, slik mange av dagens førsteklassinger gjør. 

Anonymkode: 976a8...9ef

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 22.29):

Det bør du ta opp. Du betaler for plassen men de vil ha færrest mulig barn ( men som likevel betaler for full plass). Og nei, det er ikke normalt å gå ned I stilling for å ikke bruke Sfo. 

Anonymkode: 73da2...ae8

Skrevet

Du betaler for en tjeneste, bruk den. Du kan også sende en beskjed til SFO-leder så denne kan stramme opp staben. Til sist så er det jo folka på SFO sin jobb å gjøre høstferien hos dem fin for barna. Her pleier de å lage egne program i slike tider, mye turer og kunstprosjekter. Gjøre litt ekstra for ungene.

Anonymkode: aaec8...af7

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge siden tenker du på da tro? For jeg gikk på SFO og jeg er 36 år. Og før det igjen var det vel vanligere at mødrene var hjemme. Dessuten begynte barna 1 år senere på skolen før. 

Anonymkode: 24bd6...de0

• Liker 2
Skrevet

Vi setter pris på at barn ikke blir hentet kl 15.00. Det gjør at vi kan planlegge og gjennomføre aktiviteter. På turdag feks er vi sjeldent tilbake før 15.15.  På disse dagene spør vi om de som blir hentet tidlig kan være litt lenger.

Vi har også barn som går hjem selv, de vil ofte være lenger. Vi har heldigvis så god relasjon med foresatte at vi kan avtale at de kan være lenger om de ønsker.

De barna som blir hentet kl 15.00 er som oftest midt i lek el en aktivitet på den tiden og vil helst være lenger. Rundt 15.30 pakker vi bort formingsutstyr og stenger ned deler av arealet. De har fremdeles ulike tilbud. 

Vi prøver å tilby varierte aktiviteter innen fysisk aktivitet, kunst og håndverk, ulike former for lek og spill fram til 15.30. Etter det er det færre voksne tilstede, men det skal ikke oppleves for barna at de "sitter på vent" til foreldrene kommer.

Det vi frustrer oss over er de som kommer rett før stengetid og har god tid. Vi skal låse døren når SFO stenger, da er arbeidstiden vår slutt. Unntak her også om noe uforutsett har skjedd og det har blitt kommunisert.

Anonymkode: d052a...863

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...