Gå til innhold

Hvordan fungerer strømpriser med spottpris i disse dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har strøm fra Fjordkraft og betaler strøm til innkjøpspris uten påslag, i tillegg til et fast beløp på 39-49-59kr/mnd eller noe slikt. (husker ikke eksakt da dette har blitt justert). Og så kommer jo da nettleie i tillegg.

Men hvordan fungerer denne spottprisen? Jeg får meldinger på mail om prisendringer. 

"Kaldere vær og høyere strømforbruk gjør at prisene i strømmarkedet fortsetter å stige. Derfor endres prisen på din strømavtale Garantert Fornøyd fra 156,99 øre/kWh til 169,99 øre/kWh fra 01.11.21. "

Slike mailer får jeg sånn omtrent hver 18. dag. Vil dette da si at dette er prisen jeg betaler, uansett hvilken dag og hvilken tid på døgnet, i hele perioden frem til jeg blir varslet om ny dato for prisending? For strømprisen varierer jo veldig fra dag til dag. Har ny AMS måler.

Skriver jeg inn postnummeret mitt her, så ser jeg jo at prisen endrer seg fra dag til dag. https://www.fjordkraft.no/strom/strompriser/dagens/ Men er det ikke den prisen jeg da faktisk betaler? Føler meg kanskje litt misledet når de sier at man kun betaler innkjøpspris + det faste påslaget. Tolker jo det som at jeg betaler det samme for strømmen som de gjør + det påslaget som da blir deres fortjeneste på kundeforholdet. Er jo ikke vits i å spare strøm på dyre dager, og bruke mer på billige dager om prisen likevel er fast i hele perioden.

Anonymkode: 7be9c...0b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bytte avtale. Du er en sovende kunde som betaler for mye i påslag og månedsbeløp 

Anonymkode: 7b6d1...ad5

Skrevet

Det der ikke en spotprisavtale… 

Anonymkode: 6011a...df2

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg ser det. Trodde det var spottpris jeg hadde.

Hvor ser man hva prisene er time for time? Avisene skriker og klager over at strømprisen er over 3,50kr per kwh idag. Men når jeg sjekket spottpris så ligger den på 98 øre. Og den ser ut til å være fast gjennom dagen. Hvor finner man live strømpriser?

Tror jeg har en skikkelig dårlig avtale. Greit nok at jeg akkurat nå ikveld sikkert lever godt på avtalen, og ikke trenger å tenke på å utsette middagen. Men 1,69kr/kWh gjennom hele døgnet, hele perioden, høres dårlig ut når prisen alltid ser ut til å sveve rundt ca 1kr/kWh

Skrevet

Spot. Ikke spott.

Anonymkode: 860e9...ccd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser det. Trodde det var spottpris jeg hadde.

Hvor ser man hva prisene er time for time? Avisene skriker og klager over at strømprisen er over 3,50kr per kwh idag. Men når jeg sjekket spottpris så ligger den på 98 øre. Og den ser ut til å være fast gjennom dagen. Hvor finner man live strømpriser?

Tror jeg har en skikkelig dårlig avtale. Greit nok at jeg akkurat nå ikveld sikkert lever godt på avtalen, og ikke trenger å tenke på å utsette middagen. Men 1,69kr/kWh gjennom hele døgnet, hele perioden, høres dårlig ut når prisen alltid ser ut til å sveve rundt ca 1kr/kWh

Du finner ikke "live" strømpriser, da må du investere i en "hub" som er tilkoblet din smartmåler. Så kan du logge på den. Hos Fjordkraft koster den rundt 500 kr.  Nordpool som selger kraften regner gjennomsnitt for neste døgn når du søker på spotpriser. Du vet at strømprisen er høyest mellom kl 08-09.00 om morgenen og fr kl 16-19.00 om kvelden. Det er da strømprisetoppene kommer. Fordi alle da skal bruke strøm samtidig. Unngå dusjing og masse elektrisk oppvarming akkurat da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spot. Ikke spott.

Kan bruke spott også, for det er akkurat det prisene er ovenfor forbrukerne for tiden :) 

Skrevet
Antiviruset skrev (16 minutter siden):

Kan bruke spott også, for det er akkurat det prisene er ovenfor forbrukerne for tiden :) 

Neppe:

https://ordbok.uib.no/SPOTTPRIS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neppe:

https://ordbok.uib.no/SPOTTPRIS

Det var ikke det jeg skrev :) Jeg skrev "spott" og bare det :)  Se hva du får opp som resultat da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...