Gå til innhold

Dere som har gitt Nexium til baby, trenger råd!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor raskt etter man slutter å gi baby Nexium man kan konkludere med at refluxen er borte?

Det varierer sikkert, men vil gjerne høre deres erfaringer. Jeg gruer meg litt til å stanse bruken, og lurer på hva man kan forvente. 

Anonymkode: 241ce...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, men leste nettopp pakningsvedlegg for Nexium, og der står det:

• Nexium skal ikke gis til barn under 1 år.
Men jeg regner med at det er en lege som har foreskrevet det til babyen din, i så fall burde vel legen ha gitt instrukser om bruk? Hvis ikke kan du ringe legen og høre.

Anonymkode: 61be9...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hvor raskt etter man slutter å gi baby Nexium man kan konkludere med at refluxen er borte?

Det varierer sikkert, men vil gjerne høre deres erfaringer. Jeg gruer meg litt til å stanse bruken, og lurer på hva man kan forvente. 

Jeg har ikke erfaring med bruk av Nexium til barn. Det jeg vet er at Nexium har halveringstid (som vil si tiden det tar før medikamentkonsentrasjonen i blodet er halvert) på ca 1.3 time, så selv ved daglig bruk vil ikke medikamentet bli i kroppen alt for lenge. Nexium doseres daglig nettopp fordi man trenger påfyll av medikamentet for effekt ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli noen år siden vi sluttet, men jeg husket vi fikk beskjed fra legen om at vi måtte trappe veldig langsomt ned. Dermed var vi ganske sikre på at refluksen var borte i det vi tok vekk de siste 5 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

juliane skrev (Akkurat nå):

Det begynner å bli noen år siden vi sluttet, men jeg husket vi fikk beskjed fra legen om at vi måtte trappe veldig langsomt ned. Dermed var vi ganske sikre på at refluksen var borte i det vi tok vekk de siste 5 mg.

Hvor gammel var barnet mot slutten når dere brukte det? Vi gir 2,5 mg i døgnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeti92 skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med bruk av Nexium til barn. Det jeg vet er at Nexium har halveringstid (som vil si tiden det tar før medikamentkonsentrasjonen i blodet er halvert) på ca 1.3 time, så selv ved daglig bruk vil ikke medikamentet bli i kroppen alt for lenge. Nexium doseres daglig nettopp fordi man trenger påfyll av medikamentet for effekt ☺️

Så da kan jeg mest sannsynlig se en endring bare ved å la være å gi det en dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så da kan jeg mest sannsynlig se en endring bare ved å la være å gi det en dag? 

Igjen - jeg har ingen erfaring med bruk til barn, men hos voksne (inkludert meg selv) har jeg erfart at det er tilfellet, ja (jobber innen helse). Ser en over her fikk beskjed om å trappe ned med sitt barn, så kanskje du skal ta kontakt med lege eller helsestasjon imorgen og høre? ☺️ Fikk du ingen instrukser fra den legen som satt barnet på Nexium? Jeg vil ikke ødelegge noe for dere 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeti92 skrev (27 minutter siden):

Igjen - jeg har ingen erfaring med bruk til barn, men hos voksne (inkludert meg selv) har jeg erfart at det er tilfellet, ja (jobber innen helse). Ser en over her fikk beskjed om å trappe ned med sitt barn, så kanskje du skal ta kontakt med lege eller helsestasjon imorgen og høre? ☺️ Fikk du ingen instrukser fra den legen som satt barnet på Nexium? Jeg vil ikke ødelegge noe for dere 😬

Fikk bare beskjed om å forsøke å slutte. Var så mange ting i den samtalen at jeg glemte å spør om detaljer. Vi gir så innmari lite i døgnet at jeg tror vi tester bare full stopp. Er jo bare å gi det igjen hvis det er tegn på reflux fremdeles.  Det du sier høres logisk ut. Takker så mye for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor gammel var barnet mot slutten når dere brukte det? Vi gir 2,5 mg i døgnet. 

Hun var ca 18 måneder, og vi var oppe i 30 mg i døgnet hvis jeg ikke husker feil. Hvis dere ikke gir mer enn 2,5 mg er det nok ikke noe poeng i å kutte ned gradvis, nei. 

Er du forresten medlem av facebookgruppa Foreldre til barn med refluks/reflux? Det er et veldig fint sted å spørre om alt som har med refluks å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Seponeringstiden er 8 uker, protonhemmepumpere anbefales egentlig ikke generelt. I seponeringstiden på 8 uker så vil refluksen bli mye verre! Dette er "fellen" med refluks-medisin til babyer. Legene skriver gjerne ut! Og så booker de en PH-måling for å sjekke om det er bedring, men ber deg la være å gi barnet medisin kun ei uke, når seponeringstiden er på 8 uker! 

Anonymkode: ee160...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fikk bare beskjed om å forsøke å slutte. Var så mange ting i den samtalen at jeg glemte å spør om detaljer. Vi gir så innmari lite i døgnet at jeg tror vi tester bare full stopp. Er jo bare å gi det igjen hvis det er tegn på reflux fremdeles.  Det du sier høres logisk ut. Takker så mye for svar.

Vi ga 10-20 mg. Trappet ned med 5 i uka tror jeg. Så 2,5 mg kan dere bare kutte ut ja. Men gi det tid, om medisinen har hatt effekt så vil det kunne bli verre en periode.

Vi konkluderte selv med at det var bedre at barnet hadde refluks og at vi forsøkte å styre det selv med kostholdet, enn at barnet gikk på medisin som forskning har begynt å vise ikke er bra for verken voksne eller små. Ellers hadde barnet fortsatt vært på medisin i en evig runddans med slutte - begynne igjen pga. sterkere symptomer (pga medisinkutt) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi ga 10-20 mg. Trappet ned med 5 i uka tror jeg. Så 2,5 mg kan dere bare kutte ut ja. Men gi det tid, om medisinen har hatt effekt så vil det kunne bli verre en periode.

Vi konkluderte selv med at det var bedre at barnet hadde refluks og at vi forsøkte å styre det selv med kostholdet, enn at barnet gikk på medisin som forskning har begynt å vise ikke er bra for verken voksne eller små. Ellers hadde barnet fortsatt vært på medisin i en evig runddans med slutte - begynne igjen pga. sterkere symptomer (pga medisinkutt) osv.

Men vet du om vi kan merke noe allerede nå på første dagen, når vi kutter helt? For seponering betyr jo å kutte ned gradvis. Legene har ikke sagt noe annet enn bare gi i vei liksom, det skader ikke å bare gi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men vet du om vi kan merke noe allerede nå på første dagen, når vi kutter helt? For seponering betyr jo å kutte ned gradvis. Legene har ikke sagt noe annet enn bare gi i vei liksom, det skader ikke å bare gi. 

Det kan hende dere merker at det blir verre, fordi det vil bli økt produksjon de første dagene/ukene, men det er FORDI dere kutter ut medisinen og sier ikke nødvendigvis noe om tilstanden i seg selv. 

Hver gang vi seponerte ble barnet verre, men så leste vi at det tar så lang tid før kroppen selv regulerer igjen, at vi hadde litt mer is i magen. Da så vi til slutt at barnet ikke var så plaget av refluksen at det trengte medisinering, men det tok kanskje 2-4 uker før vi kom dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det kan hende dere merker at det blir verre, fordi det vil bli økt produksjon de første dagene/ukene, men det er FORDI dere kutter ut medisinen og sier ikke nødvendigvis noe om tilstanden i seg selv. 

Hver gang vi seponerte ble barnet verre, men så leste vi at det tar så lang tid før kroppen selv regulerer igjen, at vi hadde litt mer is i magen. Da så vi til slutt at barnet ikke var så plaget av refluksen at det trengte medisinering, men det tok kanskje 2-4 uker før vi kom dit.

Takker så mye for svar. Dette er god info å ha med seg!! 

Et siste spørsmål om du kunne være så vennlig å svare. Hvordan artet refluksen seg hos ditt barn? Jeg forstår ikke helt hva det går ut på, da min har fått medisiner fra 2-3 ukers alder som preventivt etter en mindre operasjon i mageregionen. Jeg vet ikke om babyen har reflux en gang, det er en litt merkelig situasjon og jeg føler legene på sykehuset har egentlig gitt inntrykk av at dette omtrent bare er å gi i vei, som om det skulle være mat eller noe. Nå etter å ha lest her i tråder virker det jo som det absolutt ikke er noe barnet bør ha hvis det ikke strengt tatt må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Seponeringstiden er 8 uker, protonhemmepumpere anbefales egentlig ikke generelt. I seponeringstiden på 8 uker så vil refluksen bli mye verre! Dette er "fellen" med refluks-medisin til babyer. Legene skriver gjerne ut! Og så booker de en PH-måling for å sjekke om det er bedring, men ber deg la være å gi barnet medisin kun ei uke, når seponeringstiden er på 8 uker! 

Hvor får du 8 ukers seponeringstid fra? Kanskje det er fra egen dosering, men det er meg bekjent aldri et generelt råd ifht den medisinen. Ved kortvarig bruk kan den «bråseponeres», men man vil jo uansett få litt symptomer de første dagene uansett slik som andre skriver.

I følge Norsk Legemiddelhåndbok bør man trappe gradvis ned ved mer enn 8 ukers bruk: 

Brukt i over 8 uker: Redusere til halv døgndose i 1 uke, halvere så denne dosen i 1 uke osv. til laveste mulige dosering er oppnådd. Seponer så etter 1 uke på denne dosen. Ved noen diagnoser kan pasienten eventuelt gå over til intermitterende, symptomstyrt behandling.

Ved en dosering som er så lav som ts bruker til sitt barn, vil det være umulig å bruke 8 uker på nedtrapping.

Lykke til med barnet ditt, ts, jeg håper ikke dere får for mye trøbbel :) Det vil jo som tidligere nevnt være en overgangsperiode uansett dersom barnet ditt faktisk har refluks, men hvis det ble satt på medisinen forebyggende etter en operasjon er det jo slett ikke sikkert det blir noe problem ☺️🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeti92 skrev (58 minutter siden):

Hvor får du 8 ukers seponeringstid fra? Kanskje det er fra egen dosering, men det er meg bekjent aldri et generelt råd ifht den medisinen. Ved kortvarig bruk kan den «bråseponeres», men man vil jo uansett få litt symptomer de første dagene uansett slik som andre skriver.

I følge Norsk Legemiddelhåndbok bør man trappe gradvis ned ved mer enn 8 ukers bruk: 

Brukt i over 8 uker: Redusere til halv døgndose i 1 uke, halvere så denne dosen i 1 uke osv. til laveste mulige dosering er oppnådd. Seponer så etter 1 uke på denne dosen. Ved noen diagnoser kan pasienten eventuelt gå over til intermitterende, symptomstyrt behandling.

Ved en dosering som er så lav som ts bruker til sitt barn, vil det være umulig å bruke 8 uker på nedtrapping.

Lykke til med barnet ditt, ts, jeg håper ikke dere får for mye trøbbel :) Det vil jo som tidligere nevnt være en overgangsperiode uansett dersom barnet ditt faktisk har refluks, men hvis det ble satt på medisinen forebyggende etter en operasjon er det jo slett ikke sikkert det blir noe problem ☺️🤞🏼

Jeg har lest det i en artikkel tidligere. Jeg finner den ikke igjen. Jeg snakker ikke om at det skal nedtrappes i 8 uker, men at barnet kan være verre i 8 uker før det blir bedre. Så jeg bruker nok begrepet helt feil, beklager om det skaper forvirring. Det er snakk om tilhelingsfase. 

https://tidsskriftet.no/2020/11/kronikk/problematiske-protonpumpehemmere

Sitat

Seponeringsstudier viser at mange pasienter ikke klarer å trappe ned bruk av protonpumpehemmere, og at støtte og motivering fra lege er viktig (3). Vi anbefaler at pasientene informeres om at tilbakefall av de syrerelaterte problemene er sannsynlig, og at sure oppstøt av og til er et normalfenomen knyttet til enkelte typer mat og andre livsstilsfaktorer. Den mest kritiske fasen er tre–fire uker etter behandlingsstopp. Blant dem som klarer seg uten protonpumpehemmere lenger enn dette, gjenopptar de færreste bruken (3).

Sitat

I henhold til svenske anbefalinger kan protonpumpehemmere brukt i mindre enn en måned bråseponeres. Ved mer langvarig behandling anbefales halvering av grunndosen i fire uker. Halv grunndose kan så brukes annenhver dag i fire uker, deretter hver fjerde dag i de påfølgende fire ukene før behandling med protonpumpehemmere avsluttes helt. Etter avslutning kan antacida brukes ved behov. Histamin-2-reseptorantagonister, for eksempel ranitidin 150 mg, kan brukes ved rebound-symptomer (10).

Anbefaler å se litt på denne også:

Sitat

Rebound/avhengighet
PPI blokkerer irreversibelt protonpumper i parietalcellene slik at syreproduksjonen reduseres med 99 % etter noen dagers sammenhengende bruk. Stigende pH i magesekken stimulerer produksjonen av gastrin som i sin tur gir vekst av histaminproduserende enterokromafinlignende celler, slik at kapasiteten for sekresjon av magesyre øker. Når PPI så reduseres eller seponeres etter flere ukers bruk (Figur 4), blir resultatet en kraftig økning i produksjonen av magesyre sammenlignet med før behandlingsstart. Dette vil ofte gi ubehagelige symptomer fra magesekk og spiserør. Også blant friske frivillige uten gastritt eller øsofagitt vil slike plager kunne oppstå. På denne måten er det fare for at pasientene starter opp igjen og blir stående på PPI-behandling selv om enkelte av dem i utgangspunktet ikke hadde indikasjon for behandlingen. Ved seponeringsforsøk blir ubehaget så sterkt at både lege og pasient oppfatter at PPI er nødvendig.

https://relis.no/content/5144/Mer-om-problematiske-protonpumpehemmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takker så mye for svar. Dette er god info å ha med seg!! 

Et siste spørsmål om du kunne være så vennlig å svare. Hvordan artet refluksen seg hos ditt barn? Jeg forstår ikke helt hva det går ut på, da min har fått medisiner fra 2-3 ukers alder som preventivt etter en mindre operasjon i mageregionen. Jeg vet ikke om babyen har reflux en gang, det er en litt merkelig situasjon og jeg føler legene på sykehuset har egentlig gitt inntrykk av at dette omtrent bare er å gi i vei, som om det skulle være mat eller noe. Nå etter å ha lest her i tråder virker det jo som det absolutt ikke er noe barnet bør ha hvis det ikke strengt tatt må. 

Barnet hadde stille refluks, vi hørte at det kom kraftig gulping opp i halsen på barnet, da det var 6 måneder. Det sliter fortsatt med refluks nå 4 års alder, hører at det skvulper opp i halsen. Nesa blir rød når det skjer, tårer i øynene og hosting eller gjøende hoste ved refluksen. 

Barnet har melkeproteinallergi, så symptomene de første 6 månedene var litt diffuse for oss, mye gråt uansett. 

Vi var også kritiske til medisineringen, ingen tok PH-måling på barnet engang før de skrev ut en mye større dose enn det du beskriver her. Som du ser av artiklene jeg har linket til over er det stor reseptvillighet blant norske leger på å skrive ut medisinen, kanskje til og med grunnløst i enkelte tilfeller.

Vårt barn har jo refluks, men vi har valgt å ikke stå på medisinene etter at nyere forskning viser uheldige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeti92 skrev (2 timer siden):

Tusen takk! Gått bra så langt i dag uten, jeg holder pusten. Det du siterer her er kjempenyttig! Da kjører vi 1,5 mg istedenfor 2,5 hvis det skulle bli litt reaksjoner. Men enn så lenge virker babyen helt uanfektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et generelt spm, tenker de at barnets reflux kan bli kurert av den medisinen? Jeg som voksen har gått på den og jeg trodde det bare var for å bedre symptomene i ille perioder? Jeg har reflux som voksen men det er jo pga spiserørsbrokk, det er jo ikke noe medisin egentlig kan fikse. Sorry for OT bare visste ikke at babyer kunne få sånn medisin og lurer på alt siden jeg får barn snart selv (og har tenkt på at det kanskje kan arve min reflux, vet faktisk ikke om det er arvelig) :) 

Anonymkode: f4f04...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare et generelt spm, tenker de at barnets reflux kan bli kurert av den medisinen? Jeg som voksen har gått på den og jeg trodde det bare var for å bedre symptomene i ille perioder? Jeg har reflux som voksen men det er jo pga spiserørsbrokk, det er jo ikke noe medisin egentlig kan fikse. Sorry for OT bare visste ikke at babyer kunne få sånn medisin og lurer på alt siden jeg får barn snart selv (og har tenkt på at det kanskje kan arve min reflux, vet faktisk ikke om det er arvelig) :) 

Anonymkode: f4f04...9e5

Nei, det kan du lese lenger opp her:

Rebound/avhengighet
PPI blokkerer irreversibelt protonpumper i parietalcellene slik at syreproduksjonen reduseres med 99 % etter noen dagers sammenhengende bruk. Stigende pH i magesekken stimulerer produksjonen av gastrin som i sin tur gir vekst av histaminproduserende enterokromafinlignende celler, slik at kapasiteten for sekresjon av magesyre øker. Når PPI så reduseres eller seponeres etter flere ukers bruk (Figur 4), blir resultatet en kraftig økning i produksjonen av magesyre sammenlignet med før behandlingsstart. Dette vil ofte gi ubehagelige symptomer fra magesekk og spiserør. Også blant friske frivillige uten gastritt eller øsofagitt vil slike plager kunne oppstå. På denne måten er det fare for at pasientene starter opp igjen og blir stående på PPI-behandling selv om enkelte av dem i utgangspunktet ikke hadde indikasjon for behandlingen. Ved seponeringsforsøk blir ubehaget så sterkt at både lege og pasient oppfatter at PPI er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...