AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #1 Del Skrevet 14. oktober 2021 Er det flere enn meg som ikke takler å gå fra kveld til dag? Jeg jobber deltid i helse, og jeg har bedt om å spesifikt jobbe bare kveld. Før denne stillingen, jobbet jeg et annet sted innen helse, hvor jeg bare ble satt opp på random vakter. Jeg gikk fra kveld til dag, og fra dag til natt samme dag, doble skift, trippelt også ett par ganger, osv. Jeg ble helt utslitt av det. Jobbet til 2230, var ikke hjemme før 2330, også måtte man opp igjen kl.6. Jeg var aldri uthvilt, fordi jeg ikke hadde nok tid til å "hvile", og følte dermed at jeg ikke fungerte på jobb. Før dette igjen, har jeg jobbet mange år i utelivsbransjen (natt), og det gikk jo fint fordi jeg bare jobbet natt. Derfor spurte jeg på den nye arbeidsplassen om å få tilpasset vaktene mine, og det fikk jeg. Men jeg ser at veldig mange av de jeg jobber med, veldig ofte går fra kveld til idag, og de ser ikke ut til å ha noe problem med det. De fikk helt sjokk av at jeg aldri hadde jobbet en dagvakt! Men det er jo fordi jeg bare jobber deltid.. Skal også sies at jeg sliter med angst, og den største triggeren, er jo å ikke få nok søvn, fordi det går utover psyken og at jeg ikke klarer å fungere optimalt med jobb med mange andre mennesker. På sikt skal jeg jo øke stillingsprosenten min, og ser jo da for meg å kunne jobbe mer på dagtid. Hvordan takler dere å jobbe sånne skift? Føler meg så svak. Jeg har høy arbeidsmoral, men kjenner at jeg ikke klarer å pushe meg like mye lenger, trenger mer søvn nå enn når jeg var i 20-årene.. Anonymkode: 99bbf...539 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #2 Del Skrevet 14. oktober 2021 Turnusarbeid er slett ikke for alle. Det kan være tøft og slitsomt når man jobber tredelt turnus - dag, natt og kveld. Jobbet 10 år i omsorgsyrket når jeg var under utdanning og vgs. Kun deltid som deg, men for min del var det null stress å legge seg i tolv tiden, også opp igjen 6. MEN det var ikke en livsstil jeg ønsket på sikt, med tanke på barn osv. Jobber i dag kun dagtid i min jobb. Anonymkode: b4072...aca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Del Skrevet 16. oktober 2021 Jobber i helsevesenet selv, 100 %. Jeg byttet jobb for å slippe kveld-dag. Jeg ble helt utbrent av å gjøre dette ukentlig, og det tok meg flere dager etter sånne vakter før jeg følte meg bra igjen. Jeg er noen som ikke tåler lite søvn. Har mange kollegaer som hater kveld - dag og er synlig påvirket neste dagvakt, men det virker som de har bare akseptert at det er sånn på mange avdelinger. Anonymkode: f6387...a81 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. oktober 2021 #4 Del Skrevet 16. oktober 2021 Arbeidsmiljøloven har klare regler for hvordan man kan sette opp vakter. Høres helt uproblematisk å jobbe kveld og dag påfølgende dag. Husk at vi er mange i «kontoryrker» som ofte jobber til langt på kveld. Forskjellen fra de som jobber turnus er at vi begynner tidlig og jobber lenge. Ofte mange dager hver uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Del Skrevet 16. oktober 2021 Brunello skrev (6 timer siden): Arbeidsmiljøloven har klare regler for hvordan man kan sette opp vakter. Høres helt uproblematisk å jobbe kveld og dag påfølgende dag. Husk at vi er mange i «kontoryrker» som ofte jobber til langt på kveld. Forskjellen fra de som jobber turnus er at vi begynner tidlig og jobber lenge. Ofte mange dager hver uke. Kan ikke sammenlignes. Du er på høygir etter en aftenvakt, og trenger tid på å roe ned kroppen, spise litt og så legge seg. Mange får bare 4-5 timer søvn, maks. Gjør dette over tid, og du blir fysisk og psykisk påvirket og/eller syk. Når vi i helsevesenet kommer på jobb, er det bånn sug fra vakta begynner til den slutter. Det er fysisk og psykisk tungt arbeid, et veldig slitende arbeid som til slutt skader kroppen. Det er ikke tid til kaffidrikking og rolige morgener. Ei heller flere småpauser gjennom dagen. Jeg jobber nå administrativt på kontor, og det er noe H E L T annet - uansett om man jobber litt på kvelden i tillegg. Det kan overhodet ikke sammenlignes, og er langt fra så helsemessig ødeleggende som det turnusarbeid er. Det er også veldokumentert i x antall studier. Hvorfor tror dere vi sykepleiere rømmer fra yrket, egentlig? Det er en bransje totalt blottet for goder, hvor du ødelegger egen kropp for å ivareta andre. Anonymkode: 86572...bde 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Del Skrevet 16. oktober 2021 Brunello skrev (6 timer siden): Arbeidsmiljøloven har klare regler for hvordan man kan sette opp vakter. Høres helt uproblematisk å jobbe kveld og dag påfølgende dag. Husk at vi er mange i «kontoryrker» som ofte jobber til langt på kveld. Forskjellen fra de som jobber turnus er at vi begynner tidlig og jobber lenge. Ofte mange dager hver uke. For noen er det jo uproblematisk. For andre er det døden. Jeg taklet overhodet ikke å komme hjem klokka 23, spise noe og roe hodet, og så opp 5.30 for å komme meg på jobb igjen etter 5 timer søvn om jeg var heldig. Jeg sluttet som sykepleier mye på grunn av at jeg ikke klarte dette. Jeg er jurist nå, og jobber fint til langt på kveld og opp igjen om morgenen. Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Anonymkode: 62e7a...a8f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Del Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For noen er det jo uproblematisk. For andre er det døden. Jeg taklet overhodet ikke å komme hjem klokka 23, spise noe og roe hodet, og så opp 5.30 for å komme meg på jobb igjen etter 5 timer søvn om jeg var heldig. Jeg sluttet som sykepleier mye på grunn av at jeg ikke klarte dette. Jeg er jurist nå, og jobber fint til langt på kveld og opp igjen om morgenen. Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Anonymkode: 62e7a...a8f Godt å høre fra slike som deg, som faktisk har vært i yrket og jobbet turnus. Blir provosert av kontorfolk med fleksitid og andre goder som uttaler seg bastant om at de har det minst like ille eller verre. Niks - det har de IKKE. Og nei, det er ikke GØY å ha fri en tirsdag fremfor lørdag og søndag. Det er ikke GØY å aldri ha sammenhengende fri en hel påske, en hel jul eller aldri slippe å jobbe kveld og helg. For luselønn. Grøss, jaggu glad jeg har kommet meg bort fra turnusarbeid. Kontor- og dagjobb er GULL VERDT. Anonymkode: 86572...bde 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #8 Del Skrevet 17. oktober 2021 Brunello skrev (23 timer siden): Arbeidsmiljøloven har klare regler for hvordan man kan sette opp vakter. Høres helt uproblematisk å jobbe kveld og dag påfølgende dag. Husk at vi er mange i «kontoryrker» som ofte jobber til langt på kveld. Forskjellen fra de som jobber turnus er at vi begynner tidlig og jobber lenge. Ofte mange dager hver uke. Hva i alle dager skal det siste der bety?? Prøv deg i en høyinsensitet fysisk jobb innen helsevesen du. Anonymkode: 60451...4a5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #9 Del Skrevet 17. oktober 2021 Det er jo regler for hviletid og turnus. Trodde ikke det var helt innafor å gå fra kveld til dag på den måten. Noen ganger må man, for folk blir syke, men ikke planlagt. Trodde man hadde krav på 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Altså jobber man til 23.00 skal man ikke på jobb igjen før 10.00. Anonymkode: 88b46...f30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #10 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo regler for hviletid og turnus. Trodde ikke det var helt innafor å gå fra kveld til dag på den måten. Noen ganger må man, for folk blir syke, men ikke planlagt. Trodde man hadde krav på 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Altså jobber man til 23.00 skal man ikke på jobb igjen før 10.00. Anonymkode: 88b46...f30 Det gjelder ikke for oss i helsevesenet i hvert fall. Det er helt vanlig å gå fra sen til tidlig i planlagt turnus. Anonymkode: e5754...47d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #11 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo regler for hviletid og turnus. Trodde ikke det var helt innafor å gå fra kveld til dag på den måten. Noen ganger må man, for folk blir syke, men ikke planlagt. Trodde man hadde krav på 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Altså jobber man til 23.00 skal man ikke på jobb igjen før 10.00. Anonymkode: 88b46...f30 Det er jo helt feil Anonymkode: 2990c...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #12 Del Skrevet 17. oktober 2021 Brunello skrev (23 timer siden): Arbeidsmiljøloven har klare regler for hvordan man kan sette opp vakter. Høres helt uproblematisk å jobbe kveld og dag påfølgende dag. Husk at vi er mange i «kontoryrker» som ofte jobber til langt på kveld. Forskjellen fra de som jobber turnus er at vi begynner tidlig og jobber lenge. Ofte mange dager hver uke. Kontoryrker kan ta seg en bolle. De aner ikke hva slitsomhet er. Anonymkode: 2990c...c05 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #13 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det gjelder ikke for oss i helsevesenet i hvert fall. Det er helt vanlig å gå fra sen til tidlig i planlagt turnus. Anonymkode: e5754...47d AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo helt feil Anonymkode: 2990c...c05 Det står strengt tatt i arbeidsmiljø loven, men: «Selv om Arbeidsmiljøloven stiller krav om 11 timers hviletid, åpner den også for at arbeidsgiver og tillitsvalgte kan inngå avtaler om forkortet hviletid mellom to vakter. Det betyr at de kan avtale en hviletid på 8 timer mellom vakter. Dette forekommer ofte, spesielt mellom kveldsvakter og dagvakter innenfor turnusbaserte tjenester.» Er nå merkelig at de driver på slikt, det er ikke bra for helsa med kun 8 timer mellom 2 vakter 😳 Jeg har jobbet skiftarbeid, men ikke i helsevesenet. Anonymkode: 88b46...f30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #14 Del Skrevet 17. oktober 2021 Jeg jobber på barnevernsinstitusjon, og har kveld-dagvakt i turnus i 5 av 6 uker. Jeg synes det er helt grusomt. Ferdig på jobb kl. 23, og må opp igjen kl. 6. Får aldri mer enn maks 5 timer søvn. Føler meg som en zombie dagen etter. Jeg elsker jobben min, så holder ut, men kveld-dagvakter er virkelig slitsomt. Anonymkode: 9fc7b...57a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #15 Del Skrevet 17. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kontoryrker kan ta seg en bolle. De aner ikke hva slitsomhet er. Anonymkode: 2990c...c05 Jo, faktisk så kan kontoryrker ha mer usunt stress en fysiske yrker. Urealistiske deadlines, performance monitoreringer, sitte å glo opptil 20 timer i strekk på en skjerm. Mennesket er mer laget til å kunne håndtere stress av fysisk karakter, omgås mennesker og løse praktiske oppgaver. jeg har prøvd begge, og som trett er det er mye lettere å komme seg gjennom en arbeidsdag på et sykehjem enn bak en PC skjerm Anonymkode: 50cbe...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #16 Del Skrevet 17. oktober 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kontoryrker kan ta seg en bolle. De aner ikke hva slitsomhet er. Anonymkode: 2990c...c05 Jeg har hatt begge deler. Det er slitsomhet på en annen måte. Nå med kontorjobb må jeg bare ut å gå/løpe/sykle for å "blåse rent hodet" i timesvis i helgene og helst litt hver kveld også mens min samboer i fysisk arbeid i helsevesenet ikke forstår hvorfor jeg ikke slapper av (som hun sier) når jeg har fri. Anonymkode: 4a5cb...e38 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #17 Del Skrevet 17. oktober 2021 Jeg jobbet en plass med kveld - dag rotasjonen 1-2 ganger pr. uke over mange år. Hatet det! Gi meg heller 3 nattevakter på rad, det brydde meg midt på ryggen. Men denne kveld - dag-rotasjonen var grusom. Ferdig kl 23, hjemme 23.20... Hodet og kropp var gjerne på høygir etter skiftet, så omstille for å sove, og opp kl 06.45.. Noen ganger sov jeg 1-2 timer, noen ganger sov jeg 3-4 timer, noen ganger fikk jeg ikke sove i det hele tatt... Tror jeg kan telle på én hånd alle gangene jeg har sovet 6-7 timer i strekk. Det skjedde type aldri. Hele dagen derpå var jeg ødelagt. Så ut som et vrak, og fungerte ikke. Kunne sovne av midt på jobb. Måtte alltid rett hjem å sove 2-3 timer etter jobb. Og det verste av alt, stort sett de fleste jeg jobbet med hadde det helt likens. Glad jeg kom meg ut av det yrket! Anonymkode: d30a3...c0b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #18 Del Skrevet 17. oktober 2021 Den verste uka er når jeg har sen-dag-sen og dagvakt. Hadde vært bedre med to sene etterhverandre. Anonymkode: 0239f...9f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #19 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er jo regler for hviletid og turnus. Trodde ikke det var helt innafor å gå fra kveld til dag på den måten. Noen ganger må man, for folk blir syke, men ikke planlagt. Trodde man hadde krav på 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Altså jobber man til 23.00 skal man ikke på jobb igjen før 10.00. Anonymkode: 88b46...f30 Helsevesenet har dispensasjon fra dette. Helt vanlig å jobbe til f.eks 22.30, så på jobb igjen kl 07.30. Anonymkode: ce716...419 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #20 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har hatt begge deler. Det er slitsomhet på en annen måte. Nå med kontorjobb må jeg bare ut å gå/løpe/sykle for å "blåse rent hodet" i timesvis i helgene og helst litt hver kveld også mens min samboer i fysisk arbeid i helsevesenet ikke forstår hvorfor jeg ikke slapper av (som hun sier) når jeg har fri. Anonymkode: 4a5cb...e38 Det kommer helt an på hva man trives med vet du, og hvilke evner man. Der høres ut som du og din samboer bør holde dere til fysisk arbeid. Det er bare å bytte hvis du ikke takler teoretisk kontorarbeid. Anonymkode: e5754...47d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå