Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ansatt på engasjement i 6 måneder (fra august-januar). Den 10 juni har jeg termin. Jeg har nylig fått vite at kontrakten min mest sannsynlig ikke vil bli forlenget pga overbemanning. Dvs at jeg kan jobbe ut januar, og dermed blir jeg uten jobb. Jeg skal selvfølgelig prøve mitt beste for å finne ny jobb, men med en voksende mage etterhvert så kan jeg se for meg at det blir vanskelig å bli ansatt noe sted (selv om det ikke skal være sånn). Jeg lurer bare på mine rettigheter her mtp foreldrepenger… jeg vet at jeg må ha hatt inntekt i 6 av 10 måneder, men hva vil dette si i praksis for meg hvis jeg ikke lander ny jobb? Etter mine beregninger vil jeg jobbe i 6 (august-januar) av 10 måneder (august-mai). Kommer det da til å ordne seg med foreldrepenger? Mulig mine beregninger er helt feil… Jeg går og er veldig nervøs om dagen, og det var ikke sånn jeg hadde sett for meg min første graviditet. Vær så snill, kom med råd OG vær snille! Hva hadde du gjort dersom du i verste fall ikke hadde fått ny jobb? Jeg vet det finnes dagpenger, men det holder vel ikke i det lange løp hvis jeg vil ta ut full permisjon 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsledighetstrygd teller også som inntekt. Så du kommer til å få foreldrepenger, ihvertfall. 😊  Og det fine er at om du blir arb.ledig i noen månender av svangerskapet, så vil NAV beregne foreldrepenger av de 6 mest lønnsomme månedene. Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, og er selv nå i mammaperm. 

Anonymkode: 74f6c...6a4

• Liker 5
Skrevet

Hei! Takk for svar❤️ Så da vil jeg altså få vanlige foreldrepenger allikevel? Siden jeg er i arbeid 6 måneder av de siste 10 månedene før utbetalingen? Jeg vet det finnes ulike ordninger for arbeidsløse gjennom nav, men det aller beste er jo å få utbetalt min faste (gjennomsnittlige) månedslønn jeg har hatt her jeg jobber☺️ Bare lurte på om jeg er innafor, og om mine beregninger var korrekte!😄

• Liker 1
Skrevet
Maru skrev (11 minutter siden):

Hei! Takk for svar❤️ Så da vil jeg altså få vanlige foreldrepenger allikevel? Siden jeg er i arbeid 6 måneder av de siste 10 månedene før utbetalingen? Jeg vet det finnes ulike ordninger for arbeidsløse gjennom nav, men det aller beste er jo å få utbetalt min faste (gjennomsnittlige) månedslønn jeg har hatt her jeg jobber☺️ Bare lurte på om jeg er innafor, og om mine beregninger var korrekte!😄

Ja, går du på dagpenger har du rett på foreldrepenger. Men grunnlaget gis som hovedregel av de siste 3 mnd, men skiller det mer enn 25% ift de siste 3 årene registrert i A-meldingen vil NAV vurdere å heller ta et gjennomsnitt av de siste 3 årene enn de siste 3 mnd. 

Anonymkode: 889ca...e4b

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo hende du blir sykmeldt etterhvert, og sykepenger har du rett på selv om du blir arbeidsledig etter vikariatet. 

I

Anonymkode: 0a003...f69

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror kanskje at jeg har skrevet litt utydelig😅 Jeg jobber i oslo kommune fra og med august-januar. I mai går jeg ut i permisjon, da jeg har termin 10 juni. I følge nav sine sider kan jeg få foreldrepenger hvis jeg har vært i arbeid/hatt inntekt i 6 av de siste 10 månedene. Ettersom jeg jobber august-januar vil jeg jo da jobbe 6 av de siste 10 månedene selv om jeg er arbeidsledig fra januar-mai. Etter denne teorien så vil jeg få foreldrepenger ut i fra min inntekt i kommunen som ligger på 30.000 etter skatt? Jeg vet om dagpenger osv, men det er ingen lønn å leve på. 

Skrevet

Jeg opplevde det samme nå i år. Gikk på dagpenger fra juni til august, nav brukte da mine 6 beste måneder i utregningen. Dvs. de tok ikke de 3 siste månedene som er vanlig å gjøre. 

Anonymkode: 21eb3...c0a

Skrevet
Maru skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje at jeg har skrevet litt utydelig😅 Jeg jobber i oslo kommune fra og med august-januar. I mai går jeg ut i permisjon, da jeg har termin 10 juni. I følge nav sine sider kan jeg få foreldrepenger hvis jeg har vært i arbeid/hatt inntekt i 6 av de siste 10 månedene. Ettersom jeg jobber august-januar vil jeg jo da jobbe 6 av de siste 10 månedene selv om jeg er arbeidsledig fra januar-mai. Etter denne teorien så vil jeg få foreldrepenger ut i fra min inntekt i kommunen som ligger på 30.000 etter skatt? Jeg vet om dagpenger osv, men det er ingen lønn å leve på. 

Det folk prøver å fortelle deg er at å gå på arbeidsledighetstrygd også teller som arbeid. Du trenger derfor ikke tenke på 6/10. Folk prøver også å få deg til å passe på at beregningen gjøres på riktig grunnlag, og at du får uttelling for lønnen du faktisk kunne hatt, heller enn arbeidsledighetstrygden/dagpengene.

Anonymkode: cbb29...6b1

Skrevet

Om du sykemeldes FØR engasjementet ditt er over, beholder du lønnen din via sykepenger, som igjen overføres til foreldrepengesatsen din. Dette blir det mest lukrative for deg.

Viktig at det som sagt skjer FØR engasjementet ditt er over. Dagen etter engasjementet er over, har du mistet denne rettigheten. Da er det kun dagpenger som gjelder.

Går du over på arbeidsledighetstrygd, eller dagpenger som det heter; går du kraftig ned i lønn og enda mer ned i foreldrepenger.

Anonymkode: 6ab01...7c8

Skrevet

Meg igjen, veldig viktig at du er sammenhengende sykemeldt frem til du går ut i permisjon også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Meg igjen, veldig viktig at du er sammenhengende sykemeldt frem til du går ut i permisjon også.

Men jeg kan vel ikke gå sammenhengende sykemeldt fra januar til mai, eller?😅 

Skrevet

TS kan jo ikke bli sykemeldt uten å være syk. Greit at mange gravide trenger sykemelding gradert eller helt i perioder men de færreste er vel 100% sykemeldt fra 4. måned... 

Søk om dagpenger så du får dagpenger mens du søker jobb. Siden du blir "sagt opp" har du vel rett på dagpenger, om ikke umiddelbart (husker ikke karenstid-regler) så ganske snart etter januar. Så søker du jobb mens du får dagpenger og når du går i perm/søker foreldrepenger har du hatt lønn iallfall 9/10 siste måneder og de fleste av disse (høres ut som du har regnet riktig med 6/10) var i din vanlige jobb så da vil du få foreldrepenger beregnet fra det, de tar de månedene med størst inntekt når de regner. 

Du får da ikke dagpenger når du er i perm, du får perm med foreldrepenger. 

Anonymkode: e8213...09e

• Liker 1
Skrevet
Maru skrev (6 timer siden):

Ved å ha jobbet 6 av de siste 10 mnd har du rett på foreldrepenger, men grunnlaget beregnes ut i fra de siste 2 mnds inntekt før permisjon. Hvis du ikke jobber noe som helst og heller ikke mottar dagpenger februar-mai, vil grunnlaget være de siste 3 mnd før du ble arbeidsledig. Men mottar du derimot dagpenger eller annen trygd (sykepenger også), fastsettes grunnlaget fortsatt av de siste 3 mnd før permisjonsstart - igjen, med skjønn hvis det er over 25% forskjell i lønn vs de siste 3 årene sett som årslønn. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved å ha jobbet 6 av de siste 10 mnd har du rett på foreldrepenger, men grunnlaget beregnes ut i fra de siste 2 mnds inntekt før permisjon. Hvis du ikke jobber noe som helst og heller ikke mottar dagpenger februar-mai, vil grunnlaget være de siste 3 mnd før du ble arbeidsledig. Men mottar du derimot dagpenger eller annen trygd (sykepenger også), fastsettes grunnlaget fortsatt av de siste 3 mnd før permisjonsstart - igjen, med skjønn hvis det er over 25% forskjell i lønn vs de siste 3 årene sett som årslønn. 

Fra https://familie.nav.no/hvor-mye - merk siste avsnitt, det er annerledes enn 3mndreglen for dagpenger og arbeid kombinert siste 10 mnd:

Spesielt om dagpenger og arbeidsavklaringspenger

Du vil få det samme i dagsats på foreldrepenger, som du har i dagpenger eller arbeidsavklaringspenger.

Er du mor som venter barn ved fødsel og mottar dagpenger, kan du få foreldrepengene beregnet etter et snitt av inntekten din i de 6 beste av de 10 siste månedene, hvis det gir deg en høyere utbetaling. NAV vil beregne hvilket alternativ er best for deg.

Skrevet
Maru skrev (52 minutter siden):

Men jeg kan vel ikke gå sammenhengende sykemeldt fra januar til mai, eller?😅 

Selvfølgelig ikke, man må jo være syk!

Anonymkode: 0280c...bc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra https://familie.nav.no/hvor-mye - merk siste avsnitt, det er annerledes enn 3mndreglen for dagpenger og arbeid kombinert siste 10 mnd:

Du vil få det samme i dagsats på foreldrepenger, som du har i dagpenger eller arbeidsavklaringspenger.

Er du mor som venter barn ved fødsel og mottar dagpenger, kan du få foreldrepengene beregnet etter et snitt av inntekten din i de 6 beste av de 10 siste månedene, hvis det gir deg en høyere utbetaling. NAV vil beregne hvilket alternativ er best for deg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, beklager, ser at 25%-regelen gjelder for arbeidstakere og ikke arbeidsledige. Sitatet ditt stemmer 🙂 Mottar man derimot ikke ytelser fra NAV etter arbeidet tar slutt og før foreldrepermisjonens start, vil foreldrepengegrunnlaget fortsatt fastsettes etter de 3 siste mnd før arbeidet tok slutt. Sett at man har rett på foreldrepenger, men det har jo TS. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...