marsvin Skrevet 14. oktober 2021 #1 Skrevet 14. oktober 2021 Hei, jeg startet i ny jobb i mai i år( min første faste heltid) og håper på lønnsøkning neste år. Er det vanlig at man går opp automatisk i lønn noen prosent hvert år, eller må man spørre? Er i privat sektor, stort selskap. Det kan vel ikke være slik at man risikerer å ha den samme lønnen i ti år med mindre man ber om høyere lønn? kan så lite om dette her, takk for svar
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #2 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg gjør det, men vet ikke om det er regelen eller unntaket Anonymkode: cb863...5bd
Sensi Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 Du kan vel kanskje reforhandle lønn etter ett år. Er du medlem i en fagforening? Forhandlet du lønn når du ble tilbudt jobben? Viktig at du setter deg inn i dette. Meld deg inn i fagforening eller kontakt dem. Evt snakk med en kollega du har tillit til. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg startet ny jobb 1 august i fjor og fikk ikke lønnsøkning i september i fjor da «alle» fikk det. I år derimot fikk jeg 3,17% lønnsøkning Anonymkode: 963bd...88f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 Mei, man får ikke nødvendigvis lønnsøkning automatisk. Noen er heldige og gjør det, andre forhandler hvert år, enkelte får ingenting. Anonymkode: 0288f...283 1
Fireflies Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg har tariff, så mine lønnsøkninger er nå fastsatt.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 Vi får automatisk lønnsøkning en gang i året, jobber også i et stort internasjonalt firma. Anonymkode: 89497...a58
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 Jobber med tariff og stiger da noen kroner hvert år basert på lønnsforhandlingene LO gjør. Forhandler også lokalt hvert år men oppnår sjelden mer enn 1,- ekstra pr time. Vi stiger også basert på ansiennitet. 3 år = 4,- 6 år= 4,- til osv. Max ansiennitet er 12 år da stiger man ikke mer. Anonymkode: 7c931...9a3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 Det kommer nok veldig an på hvor du jobber. Der jeg jobber (stort, nordisk selskap) går vi opp i lønn automatisk en gang i året, men da bare 8-10 000. I tillegg kan vi forhandle lønn selv, enten på eget initiativ, eller ved å ta det opp i den årlige medarbeidersamtalen vi har. Her er det potensiale for å gå opp mye, det meste jeg har fått er 130 000. Anonymkode: e9ce6...3ea
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 Gjør det ja. Fikk 15% økning i fjor, 12% i år. Helt automatisk. Anonymkode: 0868d...29b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #11 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjør det ja. Fikk 15% økning i fjor, 12% i år. Helt automatisk. Anonymkode: 0868d...29b Fantastisk. Ikke rart kostnadsnivået stiger. Du må ha en lederstilling i offentlig sektor. Anonymkode: 9fdb6...5f9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #12 Skrevet 15. oktober 2021 Det skal stå noe om lønnsjustering i arbeidskontrakten din. I min står det at det skal foretas en lønnsjustering 1. juli hvert år. Som eksempel var min dårligste justering vært 0,03% (0,5 års erfaring) og den beste var på 17%. Jeg har den samme jobben nå som da jeg begynte i arbeidslivet, men erfaringen og kunnskapen min er vanskeligere å erstatte nå enn da jeg begynte i arbeidslivet for tre år siden; derfor får jeg noe som heter lønnsglidning, som kommer på toppen av rammen som fagforeningen kjemper frem. Anonymkode: 45837...876
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #13 Skrevet 15. oktober 2021 Vi får det automatisk hvert år, men den kan være ganske liten. Jobber i stort privat firma. Den følger til en viss grad konsumprisindeksen det året. Så bestemmer de seg for en % som alle skal maks gå opp basert på den. Så ser hver leder på sin avdeling og så får man et sted mellom 0 og den bestemte prosenten avhengig av fjorårets "performance review" eller noe sånt uvisst kriterie samt hva man har i lønn fra før. Jeg har alltid helt ok score ikke super ikke dårlig men jeg får alltid maks prosenten (har helt gjennomsnittlig lønn for min rolle i bedriften så ikke høyest lønnet). Det er sjeldent mye da, har variert fra 0,3% til 3%. Vi pleier å få dette i april og da får vi etterbetalt fra januar, fordi det skal gjelde fra 1. januar. Ett år var det noe økonomiske greier fra ledelsen så de bestemte at vi fikk 0%. Men tror det ble litt oppstyr eller noe av det for i slutten av året fikk vi plustelig 0,3% likevel, men ikke etterbetalt for resten av året. Ønsker man å øke mer enn dette og mener man har gode argumenter for det må man selv ta kontakt med leder og be om individuell lønnsforhandling. De første årene etter studie jobbet jeg i en annen privat bedrift, der var det veldig likt, men vi som var lavest lønnet pga vi var nyutdannede fikk litt mer enn konsumprisindeks-basert-% i økning hvert år. Det tenker jeg du også bør forvente at de kan gi deg, det er vanlig å øke mer i starten og om man kun får konsumprisindeksøkning gjør man jo ikke det fordi % beregnes av lavere lønn. Her var det samme opplegg med å be om individuell lønnsforhandling om man ønsket det. Så om dere har det samme og du ikke går opp bør du be om det Anonymkode: c9f14...64b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå