Gå til innhold

Prikk på rullebladet for å ha sovet i telt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri gjort noe straffbart i hele mitt liv, men i sommer for jeg i telt på en strand i Rogaland sammen med tre venner. 

På morgenen ble vi vekket av en vakt, som sa vi ikke kunne sove i telt her. Jeg trodde det var lovlig å sove i telt utenom  byer og i nasjonalparker. Jeg fikk 8000 forelegg på 8000 kroner, som jeg godtok og betalte. Vakten tok navn på alle fire, men kun jeg fikk bot. 

Nå har jeg fått en ny jobb som krever at man har rent rulleblad. Jeg tenkte ikke på dette da jeg bestilte, da jeg anså det å sove i telt på feil sted som det samme som en fartsbot. Likevel står det at jeg har overtredelse på naturmangfoldloven, uten noen klarere spesifikasjon. Det står ingenting om telt. 

Dette kan virkelig koste meg jobben, da de krever plettfri vandel, spørsmålet er bare, er dette virkelig grunn til å få prikk på rullebladet av å sove i telt?

Er det mulig å unngå dette, ved å søke på et begrenset rulleblad for eksempel

Jeg blir takknemlig for svar. 

Anonymkode: 47e41...c42

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt sykt ut, men er ikke sjokkert.

Forklarer du for arbeidsgiver skjønner de nok.

Anonymkode: d6133...98e

• Liker 25
Skrevet

Hvis du søker jobb innen helsefag, så har ikke den anmerkningen der noe å si,skal du bli f.eks politi så kan det ha noe å si. Dette er en anmerkning på rullebladet som ikke står der til evig tid,du burde aldri vedtatt forelegget,men heller anmeldt vakten for falsk anmeldelse,da blir saken alltid henlagt 🙂

Anonymkode: 65122...4bb

• Liker 19
Skrevet

Du fikk 8000 forelegg på 8000 kr som du vedtok?

Hjelpes

Anonymkode: 12bfa...149

• Liker 19
Skrevet

Høres usannsynlig ut...

Anonymkode: b8d02...fa2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei, det er ikke mulig. Du har gjort en overtredelse av "grovere" art, og godtok også dette. 

Men det jeg ikke skjønner er at denne saken har blitt gjort om til noe mer alvorlig enn et "forenklet forelegg". Straffen du har fått er høyere enn å kjøre noe vanvittig fort med bil, som ikke får det på rullebladet engang. 

Det hører helt sykt ut. Mem med mindre det er Forsvaret eller Politi, så tror jeg ikke det har betydning for arbeidslivet.

Anonymkode: c7b38...8d5

• Liker 5
Skrevet

Forelegg blir avgjort/vedtatt på stedet, som et slags gebyr, bøter kommer på rullebladet er slik jeg ser det

Anonymkode: bd814...81a

• Liker 2
Skrevet

Mener du politi eller vakt? En vakt kan ikke gi ut forelegg. 

Anonymkode: c2dd9...384

• Liker 16
Skrevet

Har du fått en utskrift fra rullebladet der dette står?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri gjort noe straffbart i hele mitt liv, men i sommer for jeg i telt på en strand i Rogaland sammen med tre venner. 

På morgenen ble vi vekket av en vakt, som sa vi ikke kunne sove i telt her. Jeg trodde det var lovlig å sove i telt utenom  byer og i nasjonalparker. Jeg fikk 8000 forelegg på 8000 kroner, som jeg godtok og betalte. Vakten tok navn på alle fire, men kun jeg fikk bot. 

Nå har jeg fått en ny jobb som krever at man har rent rulleblad. Jeg tenkte ikke på dette da jeg bestilte, da jeg anså det å sove i telt på feil sted som det samme som en fartsbot. Likevel står det at jeg har overtredelse på naturmangfoldloven, uten noen klarere spesifikasjon. Det står ingenting om telt. 

Dette kan virkelig koste meg jobben, da de krever plettfri vandel, spørsmålet er bare, er dette virkelig grunn til å få prikk på rullebladet av å sove i telt?

Helt utrolig hva man kan gjøre ved kun å få tilsnakk eller et forenklet forelegg, og at det å sove i telt gir rulleblad. 

Anonymkode: c66ff...cf3

• Liker 5
Skrevet
nomore82 skrev (6 minutter siden):

Har du fått en utskrift fra rullebladet der dette står?

ts skriver;

har jeg fått en ny jobb som krever at man har rent rulleblad. Jeg tenkte ikke på dette da jeg bestilte, da jeg anså det å sove i telt på feil sted som det samme som en fartsbot. Likevel står det at jeg har overtredelse på naturmangfoldloven, uten noen klarere spesifikasjon. Det står ingenting om telt. 

...

Anonymkode: ec811...dc1

• Liker 3
Skrevet

Det står tydelig skiltet langs strendene at dette er brudd på loven. Du burde skjønt at dette fikk konsekvenser. 

Anonymkode: 1c6d5...e8c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts skriver;

har jeg fått en ny jobb som krever at man har rent rulleblad. Jeg tenkte ikke på dette da jeg bestilte, da jeg anså det å sove i telt på feil sted som det samme som en fartsbot. Likevel står det at jeg har overtredelse på naturmangfoldloven, uten noen klarere spesifikasjon. Det står ingenting om telt. 

...

Anonymkode: ec811...dc1

Kanskje de har campet midt i et fuglereservat eller lignende? Forsøpla noe voldsomt?

Anonymkode: e44de...6b6

• Liker 8
Skrevet

Jeg trodde det var lovlig å sove i telt utenom  byer og i nasjonalparker

Nei, det er ikke lov å campe overalt. Det er lov å campe i utmark, men ikke innenfor 150 meter avstand til bebodd hus eller hytte, heller ikke lov i innmark..  Noen områder har særlige regler for å beskytte fugle og dyrelivet. 

Anonymkode: 0553e...664

• Liker 12
Skrevet

Arbeidsgiver må vel fylle ut et skjema for hvilken type politiattest som skal hentes ut, og dette skjemaet legges ved når du ber om attesten fra politiet. Vanskelig å si noe om forelegget kommer med på den attesten du skal ha uten å vite hva slags jobb det gjelder.

Anonymkode: b264a...2de

• Liker 2
Skrevet

Du fikk 8000 forelegg på 8000 kr som du vedtok?

Hjelpes

Anonymkode: 12bfa...149

Ja, dette hørtes veldig voldsomt ut.. Det blir jo 64 000 000 kroner

Anonymkode: 04d89...af2

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

8000 forelegg på 8000 kr var veldig mye!

• Liker 3
Skrevet

Dette er merkelig. En vakt kan ikke gi en bot og siden få deg registrert med brudd på naturmangfoldloven. 

Anonymkode: 503c8...a61

• Liker 8
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, dette hørtes veldig voldsomt ut.. Det blir jo 64 000 000 kroner

Anonymkode: 04d89...af2

1 hour ago, Regnskur said:

8000 forelegg på 8000 kr var veldig mye!

Det er lov å bruke hodet... 

Anonymkode: 210a3...05a

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er lov å bruke hodet... 

Anonymkode: 210a3...05a

Det er også lov å ha humor. 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...