Gå til innhold

Kommer til kort i leksesammenheng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt oppgitt av meg selv. Og selvtilliten havner på bunn. Barna sliter med å forstå matte, og det gjør jeg også. Jeg klarer ikke å forklare på en måte de forstår, og jeg forstår ikke måten de skal tenke på. Matte har alltid vært noe jeg har slitt med selv. Med kalkulator og innøvd læringsmetoder fra barndommen går det helt fint i hverdagen. Men når jeg skal forklare barna som også sliter med matte blir det så tungt. Jeg sitter lenge å leser på en oppgave for å i det heletatt klare å forklare de hvordan de skal tenke. Når det er mattelekser knyter det seg i magen rett og slett. Hele ettermiddagen går jo på at jeg skal forklare noe jeg egentlig ikke forstår selv. Det er så pinlig og jeg vet ikke hvordan formidle til skolen at jeg skjønner mindre enn barna. Jeg havner helt i kjelleren hver gang, og føler meg fullstendig blottet for IQ.  Er det noen i samme båt? Hvordan løser dere det?

Anonymkode: d92fa...c47

• Liker 1
Skrevet

Gir deg en klem. Du, ta kontakt med skolen. Du er slett ikke den eneste som sliter med dette. Jeg fikk seks i matte til eksamen på vgs og må også tenke litt, siden jeg både har glemt mye og de gjør ting på en annen måte nå. Skolen kan sikkert gi deg noen tips og uansett er lekser der for å øve, ikke for å lære barna nye ting.

Anonymkode: 503e6...7da

• Liker 6
Skrevet

Prøv å søke på nettet om enkel matteundervisning. 
Det finnes mange lenker som skal kunne brukes . Også YouTube 

Anonymkode: 5fb25...429

• Liker 1
Skrevet

Mange fine videoer på YouTube, som forklarer på en enkel måte. :) Vær litt i forkant, å se over hvilke temaer barna skal ha den uka, så ser du litt videoer til temaet. Kan også være en ide å gå igjennom basic matte/regler, slik at du feks ikke lurer på regnerekkefølgen, potenser, kvadratrøtter, osv osv. :)

Man kan kjøpe regelbøker og, som viser til hvilke regler man skal bruke, og når. :)

Anonymkode: 98f24...7b9

• Liker 2
Skrevet

Vet du, det er ikke meningen vi foreldre skal lære ungene matte. Det er meningen de skal lære det godt nok på skolen til at de kan gjøre leksene selvstendig. Lekser skal være repetisjon, ikke innlæring. 

Anonymkode: 3e908...698

• Liker 9
Skrevet

Avtale et møte med lærene og be om hjelp.

Jeg har dyskalkuli og forstår kun +/-. Er helt håpløst. Jeg kan virkelig ikke hjelpe barna. Hjelper ikke at jeg pugger til jeg blir grå. Jeg forstår det bare ikke.

Her får barna ekstra hjelp fra læreren og de får oppgaver de veit at de klarer alene hjemme. 

En god lærer å ha 🙂

Anonymkode: 6121d...cf6

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde lett betalt en student eller noe for å gi privatundervisning. Både til meg selv og ungene.

Anonymkode: 94517...ef8

• Liker 2
Skrevet

Det er jo slik at man ofte arver evnene sine fra et sted. 

Matematikk har endret seg mye siden foreldrene var unge, det er mye som er annerledes, både temaer og tenkemåte. 

Læreren vil slett ikke tenke at du er dum, tidene har endret seg og det du ikke bruker av kunnskap blir borte. 

Send en melding til læreren, så vet hen om det. Det er nyttig å vite om de elevene som sliter, så kan man veilede ekstra der. Det er også helt OK å si til barna at de må spørre på skolen. Leksene skal være repetisjon ikke ukjent. 

Mvh mattelærer

Anonymkode: 211a0...824

• Liker 1
Skrevet

Da får far hjelpe til med matteleksene. Skjønner at du synes det er pinlig. Hadde jeg vært i den situasjonen, ville jeg lest meg opp hver eneste kveld. Som forelder er det ikke bra å framstå litt enkel foran ungene sine. 

Anonymkode: 64b10...fb4

Skrevet

Har skolen/sfo noe leksehjelp? Jeg ville isåfall benyttet meg av det. 

Jeg er lærer og det er veldig vanlig at foreldrene sliter med å hjelpe barna å lære matte. Mange har lært matte på en helt annen måte enn det undervises i nå. På min skole har vi tilgang til digitale læringsressurser der alle mulige typer oppgaver som elevene jobber med har videoer der en mattelærer forklarer, disse kan de også se hjemme. I tillegg er det mange mattelærer som legger du videoer av seg selv som forklarer, samt legger ut undervisningsnotater, også til hjemmebruk. Har dere noe sånn? 

Anonymkode: f75ee...68f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da får far hjelpe til med matteleksene. Skjønner at du synes det er pinlig. Hadde jeg vært i den situasjonen, ville jeg lest meg opp hver eneste kveld. Som forelder er det ikke bra å framstå litt enkel foran ungene sine. 

Handler ikke om å være enkel! Mange intelligente folk som ikke fikser matte.

Anonymkode: dbcc2...40d

• Liker 4
Skrevet

Var helt forvirret i 2 klasse da de hadde "tiervenner" og gutten min regner på en måte jeg ikke har lært meg. 😂 han på 9 er gløggere enn meg.

Barna trenger å ha med seg hefte hjem der det alt de lærer står. Mye lettere før på 90 tallet når vi hadde mattebok der de viste eksempler på hva vi skulle gjøre. Nå får de bare oppgavene hjem uten mer forklaringer. eller en dårlig scann på IPAD.

Anonymkode: 99b6d...845

• Liker 1
Skrevet

Røde Kors har gratis digital leksehjelp.

Mange bibliotek har gratis leksehjelp.

Anonymkode: a487d...7fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir helt oppgitt av meg selv. Og selvtilliten havner på bunn. Barna sliter med å forstå matte, og det gjør jeg også. Jeg klarer ikke å forklare på en måte de forstår, og jeg forstår ikke måten de skal tenke på. Matte har alltid vært noe jeg har slitt med selv. Med kalkulator og innøvd læringsmetoder fra barndommen går det helt fint i hverdagen. Men når jeg skal forklare barna som også sliter med matte blir det så tungt. Jeg sitter lenge å leser på en oppgave for å i det heletatt klare å forklare de hvordan de skal tenke. Når det er mattelekser knyter det seg i magen rett og slett. Hele ettermiddagen går jo på at jeg skal forklare noe jeg egentlig ikke forstår selv. Det er så pinlig og jeg vet ikke hvordan formidle til skolen at jeg skjønner mindre enn barna. Jeg havner helt i kjelleren hver gang, og føler meg fullstendig blottet for IQ.  Er det noen i samme båt? Hvordan løser dere det?

Anonymkode: d92fa...c47

Det er nye måter å lære på enn før. Tro meg, mange høyt utdannede (men eldre) foreldre lurer også på dette. 

Løsningen; de skal få forklart, og bli lært innviklede ting på skolen. Lekser skal være repetisjon, det er ikke meningen vi som foreldre skal lære matte på nytt.  Hva skjedde med at vi i Norge skal gi ungene lik mulighet til læring, når kun akademiske foreldre kan lære ungene matte? Det er ikke like forutsetninger for lik læring. Det bør finnes en paragraf om lik læring i den siste skolereformen. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt skadefro kanskje...  ? Selvsagt skal ikke en forelder som har jobbet hele dagen studere matte på kveldene fordi skolen ikke gjør jobben sin.  

Anonymkode: fe71c...99f

• Liker 3
Skrevet

Jeg skrev akkurat samme tråd for noen uker siden, TS! Jeg har en 5.klassing, og jeg forstår ingenting.. For en stund siden, skulle jeg hjelpe til å sette opp et minus-regnestykke, og jeg hadde glemt hvordan man "låner"! Det er så basic knowledge, men jeg fikk det ikke til! Og igår ble jeg spurt om brøk.. Jeg måtte si som sant var, at "jeg vet ikke". Jeg er selv voksen student og må ta opp matte neste år, og jeg gruer meg. Men jeg er jo privatist, så jeg MÅ jo klare det selv! Men jeg forventer at barna får hjelp på skolen. Jeg skal selvsagt ta det opp med læreren, slik at de vet. Men jeg synes ikke vi foreldre skal måtte sette oss ned på Youtube å lære matte der - så tidkrevende skal det ikke være. Som en annen her sa: Det skal være repetisjon, ikke læring. Vi er ikke lærere.

Anonymkode: 4ba70...a1e

• Liker 1
Skrevet

Ta en prat med læreren! Jeg jobber som lærer og setter veldig pris på tilbakemeldinger fra foreldrene. Jeg ser jo kun resultatet som blir levert inn. Uten tilbakemeldinger vet jo ikke jeg om leksene er for enkle eller vanskelige 🤷‍♀️ Godt samarbeid med hjem og skole er super viktig!

Hos oss prøver vi å gi oppgavetyper vi har jobbet med på skolen i lekse, leksene skal tross alt være en repetisjon og ikke nytt stoff. Vi har også flere nivåer på leksene, så alle skal føle de mestrer, men ha noe å strekke seg etter. Jeg bestemmer nivået ut fra hva jeg ser de gjør på skolen, men justerer selvsagt i samarbeid med foreldrene ved tilbakemeldinger. Vi lager også korte instruksjonsvideoer vi sender på ipaden sammen med oversikt over leksene. Der forklarer vi oppgavene og gjerne viser et eksempel. Foreldrene i klassen min er i hvert fall fornøyd med denne ordningen 😊

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Prøv å søke på nettet om enkel matteundervisning. 
Det finnes mange lenker som skal kunne brukes . Også YouTube 

Anonymkode: 5fb25...429

6 hours ago, AnonymBruker said:

Mange fine videoer på YouTube, som forklarer på en enkel måte. :) Vær litt i forkant, å se over hvilke temaer barna skal ha den uka, så ser du litt videoer til temaet. Kan også være en ide å gå igjennom basic matte/regler, slik at du feks ikke lurer på regnerekkefølgen, potenser, kvadratrøtter, osv osv. :)

Man kan kjøpe regelbøker og, som viser til hvilke regler man skal bruke, og når. :)

Anonymkode: 98f24...7b9

Men det er jo faktisk ikke meningen at foreldre skal lære barna sine matte, dette er det noen som er ansatt og får lønn for. Lekser skal være repetisjon og mulig å løse på egenhånd. Gi en tilbakemelding til læreren om at barna strever, og be om tilrettelegging. Kommunen skal også tilby leksehjelp, så sjekk om det er noe tilgjengelig for dine barn.

Anonymkode: 76cc3...84e

• Liker 1
Skrevet

Huff jeg er i samme båt. Jeg slet mye med matte på skolen og fikk en 3 etter mye strev. 
Min redning er at mannen min er god i matte og hjelper barna med matteleksene. Alle andre fag er det jeg som hjelper med. 

Har de tilbud om leksehjelp på skolen deres? 

Anonymkode: 393c6...442

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg suger i matte 😅

Jeg kjempet meg til 5 på VGs, men jeg forsto ingenting. Jeg klarte det fordi jeg pugget reglene og dermed kunne gjøre det rett på prøvene. ALT var glemt etter prøven. 

Økonomi derimot var jeg kjempegod i🧐(om det er noe som heter det i dag😅

Jeg skammer meg ikke over å suge i matte. Jeg har lite interesse av det og bruker det aldri i hverdagen. 

Hadde glatt fortalt situasjonen til læreren, evt også ansatt en student som er dyktig i matte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...