AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #1 Skrevet 14. oktober 2021 Hvordan er det å være tannlege, når så mange pasienter grur seg skikkelig for å komme til tannlegetimer? Og når så mange pasienter har et stort stressnivå før og under timen, og virkelig hater det? Det må vel gjøre noe med tannlegene som jobber? Blir de negativt påvirket av all frykten og redselen? Anonymkode: 664b6...556 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 Må være ganske god på det pedagogiske, spesielt ved jobb i det offentlige. Man blir generelt ganske lei og sliten med mye av det samme hveer dag. Anonymkode: 72c81...a55
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Må være ganske god på det pedagogiske, spesielt ved jobb i det offentlige. Man blir generelt ganske lei og sliten med mye av det samme hveer dag. Anonymkode: 72c81...a55 Ja en ting er jo arbeidet i seg selv, at man kan bli lei av det, men så er det jo så viktig å møte mennesket som kommer på en god måte, spesielt i et sånt yrke når pasienter har stor grad av frykt og engstelse. Selv er jeg pedagog, og er jo veldig opptatt av å møte mennesker på en fin måte, skape en god stemning, men hadde jeg hatt elever som var redd for å komme til meg, hadde det jo påvirket jobben min i stor grad mentalt. Jeg hadde jo vært veldig opptatt av å skape trygghet. Men hva med tannleger som har vært i jobben sin i mange mange år, har de fortsatt et ønske om å skape trygghet for pasienten? Er de obs på dette? Eller er det lett å glemme at pasientene er redde? Anonymkode: 664b6...556
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Tror tannleger blir lei av pasienter. Og glemmer av å til hvor redd pasientene kan være. Min tannlege blir nok lei av at jeg alltid kommer med samme redselen. Han sendte meg til en kollega på samme kontoret. Litt frem og tilbake. Nå har jeg blitt sendt tilbake til han første igjen. Føler de avlaster hverandre med å sende meg i mellom som kasteball pga. min tannlegeskrekk. Han er tolmodig, men har ikke skjønt at jeg hører hans sukk i tlf og under time.. Anonymkode: f10b9...490
Million Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror tannleger blir lei av pasienter. Og glemmer av å til hvor redd pasientene kan være. Min tannlege blir nok lei av at jeg alltid kommer med samme redselen. Han sendte meg til en kollega på samme kontoret. Litt frem og tilbake. Nå har jeg blitt sendt tilbake til han første igjen. Føler de avlaster hverandre med å sende meg i mellom som kasteball pga. min tannlegeskrekk. Han er tolmodig, men har ikke skjønt at jeg hører hans sukk i tlf og under time.. Anonymkode: f10b9...490 Før neste time ber du om å få en tablett med beroligende medisin. Jeg vet ikke hva de gir, Valium eller noe. Tannleger har lov til å skrive ut medisiner, og kan gi dette til pasienter med tannlegeskrekk. Da blir det lettere for alle parter å få utført timen. Du får beroligende, enten ved at du møter opp en halvtime før timen din og får utlevert tabletten og et glass vann i resepsjonen, eller du får resept av tannlegen og henter ut og betaler for tablettene selv på forhånd (tar tablettene selv før du skal ha time). Jeg har vært borti begge deler når jeg skal til tannlegen. Den tannlegen jeg går til nå og har gått til de siste 20 årene, gir meg tablett ved oppmøte en halvtime før. Så tar jeg tabletten, sitter og venter en halvtime så den får virke, og så er det tid for timeavtalen min. Det fungerer veldig bra. Noen ganger får jeg to tabletter, det avhenger av hva som skal gjøres i munnen min. Takk og lov er jeg velsignet fra naturens side med ganske sterke tenner, så jeg har vel hatt hull bare tre ganger eller noe sånn de siste 40 årene.... *grøss* Endret 18. oktober 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 Million skrev (5 minutter siden): Før neste time ber du om å få en tablett med beroligende medisin. Jeg vet ikke hva de gir, Valium eller noe. Tannleger har lov til å skrive ut medisiner, og kan gi dette til pasienter med tannlegeskrekk. Da blir det lettere for alle parter å få utført timen. Du får beroligende, enten ved at du møter opp en halvtime før timen din og får utlevert tabletten og et glass vann i resepsjonen, eller du får resept av tannlegen og henter ut og betaler for tablettene selv på forhånd (tar tablettene selv før du skal ha time). Jeg har vært borti begge deler når jeg skal til tannlegen. Den tannlegen jeg går til nå og har gått til de siste 20 årene, gir meg tablett ved oppmøte en halvtime før. Så tar jeg tabletten, sitter og venter en halvtime så den får virke, og så er det tid for timeavtalen min. Det fungerer veldig bra. Noen ganger får jeg to tabletter, det avhenger av hva som skal gjøres i munnen min. Takk og lov er jeg velsignet fra naturens side med ganske sterke tenner, så jeg har vel hatt hull bare tre ganger eller noe sånn de siste 40 årene.... *grøss* Løsningen er ikke alltid beroligende. Anonymkode: 65c83...aa0 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg har jobbet som tannhelsesekretær. Det var jo interessant i starten med mye forskjellige oppgaver og tilfeller. Mange redde, andre sier de er glad for at det gikk så bra, osv. Men det er mye rutine også. Som tannlege tror jeg at jeg hadde blitt lei av å fikse det samme om og om igjen. Anonymkode: 1abc4...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 Har jobbet som tannlege i 20 år nå.. Eneste som motiverer meg er glade pasienter som er fornøyde, kollegaene og lønnen min. Anonymkode: 5256c...b63
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jobbet som tannlege i 20 år nå.. Eneste som motiverer meg er glade pasienter som er fornøyde, kollegaene og lønnen min. Anonymkode: 5256c...b63 Jeg skjønner at glade og fornøyde pasienter motiverer, men det er ikke så lett å fremstå glad og fornøyd før man er ferdig med timen, hvis man har tannlegeskrekk. Har du forståelse for at pasienter kan ha mye frykt og redsel? Anonymkode: 664b6...556 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Man må nok være en smule sadist også, finne glede i å se andre mennesker lide og bli glad når man piner og plager andre. Anonymkode: 43fcd...642 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man må nok være en smule sadist også, finne glede i å se andre mennesker lide og bli glad når man piner og plager andre. Anonymkode: 43fcd...642 Ja man kan jo begynne å lure. Jeg lurer iallefall på hva det er som får folk til å gå den veien, hva er det som gjør at de ønsker å bli tannlege, sånn opprinnelig? Er selvsagt veldig glad for at de fins, så vi får den hjelpen vi trenger. Og selv om jeg er veldig redd og litt panisk når ting må gjøres, så er jeg også veldig glad og takknemlig etterpå😅 Anonymkode: 664b6...556
Silva Pluvialis Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja man kan jo begynne å lure. Jeg lurer iallefall på hva det er som får folk til å gå den veien, hva er det som gjør at de ønsker å bli tannlege, sånn opprinnelig? Er selvsagt veldig glad for at de fins, så vi får den hjelpen vi trenger. Og selv om jeg er veldig redd og litt panisk når ting må gjøres, så er jeg også veldig glad og takknemlig etterpå😅 Anonymkode: 664b6...556 Samme med lege, eller kanskje særlig gynekolog. Mange er livredd gynekologiske undersøkelser.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 Gjenferdet skrev (2 minutter siden): Samme med lege, eller kanskje særlig gynekolog. Mange er livredd gynekologiske undersøkelser. Er det ikke bedre å fokusere på at heldigvis er det noen som ønsker å utdanne seg til disse tingene og hjelpe andre? Anonymkode: 7bb32...ec8 4 1
Silva Pluvialis Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det ikke bedre å fokusere på at heldigvis er det noen som ønsker å utdanne seg til disse tingene og hjelpe andre? Anonymkode: 7bb32...ec8 Absolutt. Det er jo veldig bra at noen vil det. Ts spurte bare hvorfor tannleger vil bli tannleger når så mange pasienter er redde. Det gjelder vel gynekologer også, tenker jeg. Der er det også mange redde pasienter, men folk utdanner seg til det, uansett - heldigvis! 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har jobbet som tannlege i 20 år nå.. Eneste som motiverer meg er glade pasienter som er fornøyde, kollegaene og lønnen min. Anonymkode: 5256c...b63 Ja, der kom det. Lønnen, og glade pasienter... ikke de som har skrekk å som syns det er smertefull. De er nok slitsomme å ha på sjekk. Anonymkode: f10b9...490
Pipaluk Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man må nok være en smule sadist også, finne glede i å se andre mennesker lide og bli glad når man piner og plager andre. Anonymkode: 43fcd...642 Det må i såfall være tilfredsstillende å se gamle mobbere med akutt tannpine i tannlegestolen på tannlegeakutten. Å vite at man sitter der med stor makt over situasjonen må føles fantastisk!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #18 Skrevet 18. oktober 2021 Har dere hørt om bedøvelse???? Anonymkode: 659db...d74 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #19 Skrevet 18. oktober 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner at glade og fornøyde pasienter motiverer, men det er ikke så lett å fremstå glad og fornøyd før man er ferdig med timen, hvis man har tannlegeskrekk. Har du forståelse for at pasienter kan ha mye frykt og redsel? Anonymkode: 664b6...556 Hadde selv tannlege skrekk når jeg var liten.. Har full forståelse for dem som har tannlegeskrekk. Tar alltid godt vare på pasientene mine. Er selvfølgelig slitsomt hvis et barn hyler og skriker pga smerter, men går jo alltid bra! Har som sagt vært tannlege i 20 år, så har vært igjennom de fleste type pasientene.. Alt fra surpromper med stygge tenner til småbarnsmødre som gråter før timen. Dersom det er en pasient med tannlege skrekk, holder jeg alltid en samtale med pasienten før jeg setter i gang. Forklarer i detalj hva jeg skal gjøre under inngrepet osv.. Tannlege-yrket er ikke bare å være tannlege, man må i tillegg være en slags psykolog for å berolige menneskene. Anonymkode: 5256c...b63 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #20 Skrevet 18. oktober 2021 Går utifra at du har tannlegeskrekk TS. Eneste som hjelper er å bare slappe helt av og tenke positivt. Dra til tannlegen så ofte som mulig, slik at du blir vant til lukten av tannlege-lokalet, miljøet og atmosfæren. God måte å bli kvitt det på! Vi tannleger er ikke der for å TA deg. Vi vil bare HJELPE deg! Husk det... -Se kommentaren jeg skrev over Anonymkode: 5256c...b63 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå