Gå til innhold

Fått nytt bankkort uten Id

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Strange Doll skrev (1 minutt siden):

Jeg har bankkort og førerkort i en sånn klistrelomme bakpå telefonen. null stress.

Hvor mange kort er det plass til på den? Jeg kjøpte en slik med beholder til kort bakpå telefon, men den har ikke plass til mer enn 2 kort. Jeg har to bankkort, så da er det ikke plass til førerkort. Så jeg må nok få meg en ny. 

Anonymkode: e50f4...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva hvis en verken har førerkort eller id kort? Bare bank kort uten bilde? Kan en ikke vise legitimasjon da?

Anonymkode: 2b4f2...7b2

Jeg bruker mitt gamle bankkort med ID som ID. Ingen har lagt merke til utløpsdato enda. 

Anonymkode: 341fd...19d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange kort er det plass til på den? Jeg kjøpte en slik med beholder til kort bakpå telefon, men den har ikke plass til mer enn 2 kort. Jeg har to bankkort, så da er det ikke plass til førerkort. Så jeg må nok få meg en ny. 

Jeg har hatt fire kort i den :) den er elastisk :) 

Jeg bruker mitt gamle bankkort med ID som ID. Ingen har lagt merke til utløpsdato enda. 

Jeg ble nektet å hente medisiner med mitt gamle 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er skikkelig kjipt den dagen det plutselig blir lagt merke til 😛 

Anonymkode: 83826...6cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (1 time siden):

Nei, det er det ikke. Selv om du har kunnet regne med å få bruke bankkortet har det vært full tilgang til å ikke akseptere det. Nettopp fordi det ikke er gyldig legitimasjon. Siden nasjonalt ID-kort har vært "rett rundt hjørnet" i hele min levetid og sikkert lenger også har ikke noen gjort noe med det heller. 

Gyldig legitimasjon | Statens vegvesen

Sitat

Statens vegvesen godtar følgende legitimasjon:

• norsk pass (ikke nødpass)
  • norsk nasjonalt ID-kort – med og uten reiserett
  • norsk førerkort utstedt etter 1. januar 1998
  • norsk digitalt førerkort
  • norsk bankkort med bilde og fødselsnummer
  • Forsvarets ID-kort
  • norsk sjøfartsbok
  • norsk reisebevis for flyktninger
  • norsk utlendingspass (ikke godkjent hvis det er utstedt for enkeltreise)
  • utenlandsk pass (ikke nødpass)
  • nasjonalt ID-kort fra EU/EØS-land

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/om-pass-og-id-kort

Sitat

Gyldig legitimasjon for å få pass og ID-kort

Alle som søker om nytt pass eller ID-kort,  ta med det gamle passet. Du må ta med det gamle passet selv om det er lenge siden det utløp. 

Hvis du søker om pass eller ID-kort til barn eller ungdom, må begge foresatte vise sitt eget pass eller nasjonale ID-kort som legitimasjon. Hvis du har et pass eller nasjonalt ID-kort, kan du ikke vise bankkort eller førerkort. 

Hvis du ikke har pass eller ID-kort

Hvis du ikke har pass fra før, eller det gamle passet ditt er tapt/mistet, må du ha med annen legitimasjon med fødselsnummer og bilde.

Altså er bankkort gyldig legitimasjon for å få pass hos politiet, hvis man ikke har pass fra før.

Legitimasjon - Valgdirektoratet

Sitat

Hva er godkjent som legitimasjon?

Eksempler på legitimasjon er pass, nasjonalt ID-kort, førerkort og bankkort med bilde. Det er også mulig å benytte andre former for legitimasjon, men minstekravet er at det må inneholde navn, fødselsdato og bilde.

Feil informasjon i media om krav til gyldig legitimasjon - Finanstilsynet.no

Sitat

Finanstilsynet anser følgende typer legitimasjon som gyldig for fysiske personer:

• Pass (ikke nødpass)
  • Førerkort
  • Bankkort med bilde
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land (en oversikt over disse fremgår av utlendingsforskriften vedlegg 4)
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID

Osv.

Endret av Nicathv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicathv skrev (54 minutter siden):

Bankkort med bilde er nok gyldig en tid, men blir faset ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke nødvendigvis, jeg er 33år, bankkortet mitt har et bilde av meg som 17åring, og det bruker jeg fremdeles som ID uten problem!

Ts, du kan jo bare bruke det siste kortet med bildet på som id, det er jo fremdeles gyldig som id selvom bankkortet ikke kan brukes lengre.

Anonymkode: 21ab6...94f

Haha, samme her -er femten på bildet på bankkortet..! 

Anonymkode: 12ded...af3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, samme her -er femten på bildet på bankkortet..! 

Og jeg er enda eldre enn 33! Snart førti!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er hårreisende at nasjonalt id-kort koster 570 kroner. Det er en altfor høy avgift for folk med dårlig råd. Staten krever at alle skal legitimere seg, og så tar de en slik usosial avgift. Det skulle ikke koste mer enn 100-200 kroner maks.

Pass koster like mye. Og å dra rundt med passet hele tiden er upraktisk. Så enten må man betale dobbelt opp for pass og id-kort, eller betale bare for id-kort og ikke kunne reise utenfor Schengen, eller kjøpe bare pass og ha det i lomma hver dag.

Jeg er jaggu glad for at jeg har førerkort, så jeg slipper å kjøpe nasjonalt id-kort når jeg får nytt bankkort uten bilde i februar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og jeg er enda eldre enn 33! Snart førti!

jeg er 52, og bildet på bankkortet som nettopp gikk ut på dato er fra 1992. Da var jeg 23 😂

Anonymkode: 73b5d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Hva hvis en verken har førerkort eller id kort? Bare bank kort uten bilde? Kan en ikke vise legitimasjon da?

Anonymkode: 2b4f2...7b2

Da må man kjøpe ID-koert eller bruke pass

Anonymkode: 65edb...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt pass i 15 år jeg og det er fordi jeg har alltid hatt bankkort uten ID på og jeg har heller ikke førerkort. Nå har jeg bestilt ID kort fra Politiet, varer i 5 år og er i kort størrelse. Fungerer greit. 

Anonymkode: 137f0...69b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bankkort med bilde på og jeg håper aldri at banken vår slutter med det, for jeg har ingen planer om å kjøpe meg et ID-kort når jeg ikke har behov for det. Der står absolutt all info om meg i likhet som på passet. Jeg kommer ikke til å gå rundt med verken ID-kort eller pass i lommen bare for å kunne identifisere meg selv på apoteket, når jeg henter pakker o.l. Jeg ser på det som dumskap og ha disse med seg i lommen, men meg om det. Nei, jeg synes bankkort med bilde på holder i massevis og det er gyldig som legitimasjon. Har aldri hatt noen problemer med det.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2021 at 10:57 AM, ops2 said:

Jeg mener det er hårreisende at nasjonalt id-kort koster 570 kroner. Det er en altfor høy avgift for folk med dårlig råd. Staten krever at alle skal legitimere seg, og så tar de en slik usosial avgift. Det skulle ikke koste mer enn 100-200 kroner maks.

Pass koster like mye. Og å dra rundt med passet hele tiden er upraktisk. Så enten må man betale dobbelt opp for pass og id-kort, eller betale bare for id-kort og ikke kunne reise utenfor Schengen, eller kjøpe bare pass og ha det i lomma hver dag.

Jeg er jaggu glad for at jeg har førerkort, så jeg slipper å kjøpe nasjonalt id-kort når jeg får nytt bankkort uten bilde i februar.

Etter alle budsjettsprekkene og mislykkede forsøk er de vel nødt til å finansiere kortet på en eller annen måte.

I utlandet derimot bare ler de av meg om jeg presenterer førerkort eller bankkort med ID. Så da ble jeg så vant med å ta med meg passet at jeg drasset det med meg i mange år etterpå her i Norge. Men ingen spør om det. Alt jeg trenger pass til er å kjøpe alkohol på Vinmonopolet eller evt. som sikkerhet hvis butikken spør ved kjøp av øl. Selv ved vaksine var det ingen som giddet å spørre meg om legitimasjon. Jeg kunne i teorien sendt inn en annen og fått det godkjent..

Men hva skal jeg si, vi er rimelig naive av oss som har slik kaos og tillit til systemet. Jeg mener prisen for pass er helt OK og den er gyldig lenge, man får uansett brukt for det om man reiser litt. Alt du trenger å signere med ID kan du gjøre med BankID uansett om du ikke bruker en molbobank som DNB selvsagt. Jeg brukte pass for å få tak i min BankID.

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he  jeg husker jeg gikk på folkeregisteret og fikk fødselsattest som jeg gikk på postkontoret og fikk postens identitetskort som ble brukt på biltilsynet for å få førerkort som ble brukt for å få bankort og pass.

Så grunnlaget for min id er en papirlapp med stempel og underskrift og personnummer på. Relativt lett å forfalske for de som kan slikt.

Hvordan det er for en som ikke har noen id nå skal jeg lure på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 17.29):

Dette er jo noe som skulle sluttes med har jeg skjønt. Men det er jo bare teit jo.
Hva mener du?

Særlig når en skal på apoteket. Førerkort har en fått på mobil, men er ikke gyldig som legitimasjon. Så da må en ha bestille id kort og passe på at en alltid har det med. Det førerkort eller pass. Jeg går på apoteket innimellom pga sykdom og det skjer gjerne litt spontant hvis jeg tilfeldigvis er i nærheten. Synes det har funket fint med legitimasjon på bankkortet eg. 

Dette kan vel ikke stemme? Jeg har førerkort på mob og det ble godkjent som leg sist jeg var på apoteket. 

Jeg er enig med deg at det er tullete, savner det gamle bankkortene. Jeg har forlagt førerkortet mitt og nå må gå rundt med pass inntil jeg enten får bestilt nytt eller finner det et "smart" sted jeg sikkert har lagt det.. 

Anonymkode: 35889...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 8.40):

Fordi mange norske damer dessverre finner seg i alt for mye fordi det er uakseptabelt å lage scene, kjefte, grine og så videre. Jeg er også utenlandsk, og ser at mange menn bedrar sine koner og samboere, og damene bare lukker øyne og lider i stillhet. En annen "trend" er at man ikke skal "mase" på mannen i datingfasen og akseptere at han har sex med deg uten forpliktelser, fordi han trenger jo tid til å bestemme seg. 

Anonymkode: e51cb...269

AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 8.44):

Altså, hvis en mann ville treffe meg daglig, men jeg ikke var god nok til å kalles kjæreste. Kun til å "holde på med", så hadde jeg bedt han finne seg ei annen puledokke. Ærlig talt. Ingen tvil om hva han er ute etter da.

Anonymkode: 67733...d57

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 18.20):

Hvor kan man få ID kort?

Anonymkode: 5f157...897

Du kan bestille hos Politiet https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/ 

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 18.53):

Ikke nødvendigvis, jeg er 33år, bankkortet mitt har et bilde av meg som 17åring, og det bruker jeg fremdeles som ID uten problem!

Ts, du kan jo bare bruke det siste kortet med bildet på som id, det er jo fremdeles gyldig som id selvom bankkortet ikke kan brukes lengre.

Anonymkode: 21ab6...94f

AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 11.06):

jeg er 52, og bildet på bankkortet som nettopp gikk ut på dato er fra 1992. Da var jeg 23 😂

Anonymkode: 73b5d...a28

Det er vel det som er problemet med bankkort som ID, bildene varer jo "evig". Og kan lettere misbrukes enn en ID med oppdatert bilde. 

Anonymkode: 721cb...1c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 17.29):

Dette er jo noe som skulle sluttes med har jeg skjønt. Men det er jo bare teit jo.
Hva mener du?

Særlig når en skal på apoteket. Førerkort har en fått på mobil, men er ikke gyldig som legitimasjon. Så da må en ha bestille id kort og passe på at en alltid har det med. Det førerkort eller pass. Jeg går på apoteket innimellom pga sykdom og det skjer gjerne litt spontant hvis jeg tilfeldigvis er i nærheten. Synes det har funket fint med legitimasjon på bankkortet eg. 

Da kan du vel likegjerne ha fører kortet enn å bestille egen id. Førerkortet et på str med et bankkort 

Anonymkode: 564d0...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt id på bankkortet på ca 20 år. Har heller ikke førerkort. Alltid passet med meg. Er ikke noe problem det.

Anonymkode: 2e43b...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...