Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo noe som skulle sluttes med har jeg skjønt. Men det er jo bare teit jo.
Hva mener du?

Særlig når en skal på apoteket. Førerkort har en fått på mobil, men er ikke gyldig som legitimasjon. Så da må en ha bestille id kort og passe på at en alltid har det med. Det førerkort eller pass. Jeg går på apoteket innimellom pga sykdom og det skjer gjerne litt spontant hvis jeg tilfeldigvis er i nærheten. Synes det har funket fint med legitimasjon på bankkortet eg. 

Anonymkode: e50f4...cee

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo ikke verre en at du skaffer deg det id kortet eller pass som du drar med deg. Id kortet er jo på samme størrelsen som bankkortet så det passer jo bra. :) Dessuten så er det ikke alle som skifter ut dette kortet, jeg fikk nylig et nytt bankkort og har bildet på.

Anonymkode: cab07...1b4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette er jo noe som skulle sluttes med har jeg skjønt. Men det er jo bare teit jo.
Hva mener du?

Særlig når en skal på apoteket. Førerkort har en fått på mobil, men er ikke gyldig som legitimasjon. Så da må en ha bestille id kort og passe på at en alltid har det med. Det førerkort eller pass. Jeg går på apoteket innimellom pga sykdom og det skjer gjerne litt spontant hvis jeg tilfeldigvis er i nærheten. Synes det har funket fint med legitimasjon på bankkortet eg. 

førerkort er vel gyldig legitimasjon?

Anonymkode: 73b5d...a28

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er teit, det fungerte fint og vi betaler uansett for kortene. Bankene har enorme overskudd.

Ser ikke helt grunnen til denne endringen. Ikke alle har førerkort, og jeg synes det er tullete at man skal måtte betale ytterligere for å kunne legitimere seg. Det er et vanlig krav i samfunnet at man må vise legitimasjon fra tid til annen, ID-kort burde i grunn vært gratis. 

Gratis ID er en annen sak, men synes det er tullete av bankene å fjerne dette, som har fungert godt i mange, mange år.

Anonymkode: 4665e...acf

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er jo ikke verre en at du skaffer deg det id kortet eller pass som du drar med deg. Id kortet er jo på samme størrelsen som bankkortet så det passer jo bra. :) Dessuten så er det ikke alle som skifter ut dette kortet, jeg fikk nylig et nytt bankkort og har bildet på.

Bilde må jo byttes ut innimellom. Og det er mye jobb og ressursser som går til dette i bankene. Det er heller ikke lenger gyldig som id tror jeg. Men det er jo bare å få id kort. Det kan man ha i lommeboka og er også gyldig som reise id i noen land.

Anonymkode: f7f0c...c22

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva mener du?

Fysisk førerkort er i alllefall gyldig, det har jeg ofte vist på apoteket også. 

Anonymkode: 46b0c...f0e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er det. 

Anonymkode: 5898c...253

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er teit, det fungerte fint og vi betaler uansett for kortene. Bankene har enorme overskudd.

Ser ikke helt grunnen til denne endringen. Ikke alle har førerkort, og jeg synes det er tullete at man skal måtte betale ytterligere for å kunne legitimere seg. Det er et vanlig krav i samfunnet at man må vise legitimasjon fra tid til annen, ID-kort burde i grunn vært gratis. 

Gratis ID er en annen sak, men synes det er tullete av bankene å fjerne dette, som har fungert godt i mange, mange år.

Anonymkode: 4665e...acf

Id kortene koster 570 kr og varer i 5 år. Det står man faktisk i. 

Anonymkode: c6843...ade

• Liker 4
Skrevet

Bilde må jo byttes ut innimellom. Og det er mye jobb og ressursser som går til dette i bankene. Det er heller ikke lenger gyldig som id tror jeg. Men det er jo bare å få id kort. Det kan man ha i lommeboka og er også gyldig som reise id i noen land.

Og bankkort med bilde er i allefall gyldig som ID, ikke spre feil info nå! 

• Liker 5
Skrevet

Ja, det er irriterende, men hvis du har førerkort så er det greit at det ligger i lommeboka eller kortholderen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Id kortene koster 570 kr og varer i 5 år. Det står man faktisk i. 

Anonymkode: c6843...ade

Hvor kan man få ID kort?

Anonymkode: 5f157...897

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det fysiske ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bankkort er fortsatt gyldig, det jeg bruker på alle steder som krever legitimasjon. Samme når jeg stemte ved valget, var ikke noe problem det. Er veldig glad for bankkortet, å kaste bort pengene på id kort gidder jeg ikke når jeg ikke må. Har bankkort og pass det holder lenge for meg.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor kan man få ID kort?

Anonymkode: 5f157...897

Der du får pass. :) 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det har det vel egentlig aldri vært. Men i mangel på nasjonalt ID-kort har de fleste instanser akseptert det likevel.

• Liker 7
Skrevet
♥ skrev (1 minutt siden):

Nei, det har det vel egentlig aldri vært. Men i mangel på nasjonalt ID-kort har de fleste instanser akseptert det likevel.

Aldri noe sted har noen ikke godtatt mitt bankkort med bilde de siste xx- antal år. 

• Liker 9
Skrevet

Hovedgrunnen til at id på bankkort tas bort er ikke fordi bankene ikke vil eller noe slik. Det er fordi de ikke klarer/har ressurser til å lage ID som er sikker nok for forfalskning o.l. 

Ja, det er stress med eget ID kort. Ja, det har vert praktisk med ID på mobil. Men de gjør dette for å øke sikkerheten og det bør vi se positivt på 🙂

Anonymkode: 6b1aa...244

• Liker 6
Skrevet

Helt til det fases ut ja, men det er jo poenget nå, bankkort med bilde skal fases ut og bli borte, dette gjelder alle norske banker -de ventet med avgjørelsen til nasjonal ID ble innført, og bankkortet du har med bilde er gyldig helt til du får nytt bankkort uten bilde. For noen vil jo det ta noen år, jeg f.eks fikk nytt bankkort med bilde på i år og da varer det til 2023, også som gyldig leg. 

Anonymkode: 12ded...af3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri noe sted har noen ikke godtatt mitt bankkort med bilde de siste xx- antal år. 

Det er vel akkurat det jeg sa.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var senest på apoteket for noen minutter siden og brukte bankkortet som id. 

Anonymkode: dc091...35e

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, ♥ said:

Det er vel akkurat det jeg sa.

Og da er bankkort per definisjon gyldig legitimasjon.

Du kan ikke si at det "aldri" har vært det. Hvordan skulle folk som ikke hadde sertifikat legitimere seg før da? Altså før det ble planer om ID-kort? Bankkort med bilde har vært gyldig legitimasjon i mange, mange år.

Anonymkode: 83826...6cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...