Gå til innhold

Enorme utgifter hos småbarnsfamilie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei. 
mulig litt dramatisk overskrift. 
Men jeg føler at inntektene ikke strekker til. Det har blitt værre enn for f.eks 2år siden. 
vi er 2 voksne og 2 barn. 
har 2 biler, hvor kun en av de har lån på seg. Den andre er en gammel nedbetalt Toyota. 
Vi betaler ca 10,000kr i mnd på huslånet.  
Også er barna fulltid i bhg og SFO. 
vi er ganske standard av oss. 
Men jeg synes utgiftene har blitt så mye. 
mange snakker om hvor mye de har spart under pandemien, men jeg synes vi heller betaler mer og mer. 

Klær og utstyr til barna kjøper vi på Finn, utenom sko. Det kjøper vi alltid nytt. 
Vi voksne har ikke kjøpt klær til oss selv siden før pandemien, vi har det vi trenger 🤷🏻‍♀️

Er det flere som føler på dette? Jeg har kuttet ned på det jeg kan av unødvendige ting. Som at vi kun bruker chromecast, ingen kanaler. Kuttet ut TV2 abo. Kun Netflix og Viaplay. 
Fått billigere abo på tlf. Mannen får tlf osv av jobben. Sånne småting som samlet kan bli en større sum. 

likevel føler jeg det aldri strekker til. Er aldri noe til overs. 

Anonymkode: 9d914...0f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff høyere inntekt

Anonymkode: 7f280...132

• Liker 1
Skrevet

Hva vil du med tråden..? Du gir ingen informasjon om hva dere bruker penger på eller hva dere tjener. Må dere ha to biler..?

Anonymkode: 91ae5...13b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva vil du med tråden..? Du gir ingen informasjon om hva dere bruker penger på eller hva dere tjener. Må dere ha to biler..?

Anonymkode: 91ae5...13b

Kanskje hun bare ville ha en liten utblåsning (få ut litt fustrasjon)?

Må jo være lov det av og til 😊.

Anonymkode: 82af3...c8d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje hun bare ville ha en liten utblåsning (få ut litt fustrasjon)?

Må jo være lov det av og til 😊.

Anonymkode: 82af3...c8d

Ts her. 
jo takk, var vel mest det.. ❤️

• Liker 1
Skrevet

Men da tjener dere rett og slett for lite? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. 
jo takk, var vel mest det.. ❤️

Men hva har dere inn da? 

Jeg og samboer betaler 8000 i husleie, har ett barn, nr to på vei.

Jeg har 25 000 utbetalt og han har 26 000. Klarer oss fint.

Vet ikke helt hva du betaler på?

Anonymkode: 0e7a6...3e1

• Liker 3
Skrevet

Hadde jo vært greit å vite inntekt på dere og eventuelle budsjetter dere har?

Dere må ha ekstremt dårlig inntekt hvis dere synes dette er for mye?

Jeg er ufør selv og vet hva dårlig råd er, men synes ikke dere virker til å bruke masse unødvendig? Samtidig vet jeg om ganske mange som klager over dårlig råd, men som stadig kjøper masse tull. De ser bare ikke hva de bruker penger på ig lukker øyene og glemmer alle unødvendige utgifter. Så på slutten av måneden skjønner de ikke hvorfor de har lite penger igjen...

Anonymkode: aca0f...fab

Skrevet

Hva er "enorme" utgifter?

Jeg synes at vi har enorme utgiftee, familie på 5, betaler 23000 i faste utgifter hver mnd. Har ikke lån og ser ikke hvor vi kan spare inn. 

Anonymkode: b64fb...8fb

Skrevet

Vi har to vanlige jobber. En bil som vi betaler lån på - betaler langt mer enn det som egentlig er meningen for å bli kvitt lånet fortest mulig. Har også ca 10 000 i boliglånsutgifter. Ett barn i barnehage, ett barn på SFO. Klarer oss helt fint og føler ikke at vi må være veldig sparsommelige på noe vis. Hva er inntekten dere TS?`

Anonymkode: 91ec1...f6e

Skrevet

Har gått gjennom Barnehage, SFO og fritidsaktiviteter - men de virkelig store kostnadene kommer når barna begynner å bruke penger og klær / sko plutselig koster tusenvis av kroner - så om du føler det slik nå så gjør tilltak før barna kommer i konfirsmasjonsalder - min erfaring der 2 av 3 har passert denne magiske grensen er at kostnaden pr barn mangedobles i forhold til småbarnsfasen.

Anonymkode: 39807...b8e

Skrevet

Må være lav inntekt? Jeg kan ikke se annet hvorfor dere synes utgiftene er høye. 

Vi har to biler men ingen billån, vi har derimot mer enn 20 tusen i måneden i boliglånet. To barn, barnehage og SFO, pluss to fritidsaktiviteter. Jeg kjøper en del av barneklær og også barnesko brukt.. Men da tror jeg at vi har mye høyere inntekt, fordi vi har det relativt romslig. Og ja, vi sparte mer i Korona tid, fordi det ble ingen utenlands reiser i siste 2 år, derimot gratis ferie på hytta til besteforeldre.

Ps. du må forresten sjekke brukte barnesko, synes det markedet er mye bedre enn brukte klær marked - nettopp pga den oppfatningen at man aldri skal kjøpe brukte barnesko. Så skoene selges ofte knapt brukte, etter bare et barn. Og veldig billig, fordi ingen kjøper. Skaffet lite brukte Viking vintersko til begge barna nå for 100-200 kr, og nye ville kostet en tusen pr par. 

Anonymkode: 7dc8c...121

• Liker 1
Skrevet

Vi har 11.000 i mnd på huset, 9000 på sfo/bhg,  2000 i billån så kommer jo forsikring osv utenom men vi opplever ikke at det er enorme utgifter. 

Anonymkode: d1bc0...270

Skrevet

Jeg er enslig med barn og betaler 20.000 for bolig, der kan du snakke enorm utgift 😄

Noen familier bruker usannsynlige summer på mat, har dere gått gjennom det? Kjente en familie på 5 som brukte mellom 15 og 20.000 i måneden på mat.

Anonymkode: 1ec38...b3d

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler på noe av det samme. Riktignok har vi spart en del under pandemien fordi vi ikke har kunnet reise, gå på restaurant eller kino og sånt, men prisene på alle nødvendige hverdagsting har jo gått opp. Mat, barnehage, strøm og så videre. Min lønn derimot har ikke gått opp, så månedsbudsjettet blir jo trangere.

Anonymkode: c6c90...160

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skaff høyere inntekt

Anonymkode: 7f280...132

Ja for så enkelt er det 🙄.  Tror jeg går og henter meg en doktorgrad, det er jo BARE å gjøre om man trenger større inntekt. 

Anonymkode: 20dd8...ec1

• Liker 2
Skrevet

Mitt inntrykk er at de som "klager" på høye utgifter ofte bruker enorme summer på mat. Hva bruker dere på mat og andre budsjettposter? 

Vi har to barn (kun en i barnehage foreløpig) ca 10 000 på boliglån og en leasing bil som koster nesten 5 000. Har gjennomsnittlig lønn og ca 15 000 i overskudd hver mnd. Og vi kjøper egentlig det vi vil når vi vil 🙈

Anonymkode: 8f14b...209

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja for så enkelt er det 🙄.  Tror jeg går og henter meg en doktorgrad, det er jo BARE å gjøre om man trenger større inntekt. 

Anonymkode: 20dd8...ec1

Doktorgrad er i hvertfall bortkastet, er sjelden man tjener mer enn en med master. Men er jo mulig å spe på med ekstrajobb, eller ta videreutdanning på deltid, som på sikt kan gi bedre lønn?

Anonymkode: 07393...3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...