Gå til innhold

Ny samboer,hvordan dele utgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten flytter inn hos meg og mine barn,skal han betale halvparten i husleie eller dele totalsummen på antall personer som bor her? 
hva gjør dere andre?

Anonymkode: c5815...044

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjæresten flytter inn hos meg og mine barn,skal han betale halvparten i husleie eller dele totalsummen på antall personer som bor her? 
hva gjør dere andre?

Har dere noenlunde lik økonomi ift lønn? Har han et annet sted han betaler leie til? Med mindre det er veldig ulikt ville jeg ha sagt at han skal betale 50 %. 25 % siden du har 2 barn f.eks. blir feil for meg.

Anonymkode: a44eb...0c4

• Liker 1
Skrevet

Dere bør avklare dette før han flytter inn, antar det er det du gjør nå...?

Flere faktorer som spiller inn her:

Eier du eller leier du?

Hvor gamle er barna? Hvor mange er de?

Hvordan er kjæresten sin sitt forbruk?

Husk også å ta en prat om hvordan dere tenker å fordele arbeidsoppgavene i heimen før han kommer inn. Les litt på de siste trådene om det tredje skiftet osv. En del tråder om det temaet for tiden.

Anonymkode: f779b...6f8

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har dere noenlunde lik økonomi ift lønn? Har han et annet sted han betaler leie til? Med mindre det er veldig ulikt ville jeg ha sagt at han skal betale 50 %. 25 % siden du har 2 barn f.eks. blir feil for meg.

Anonymkode: a44eb...0c4

La oss si de tjener det samme. Og han ikke har et annet sted. 

Er det da feil om han ikke ønsker å betale for hennes barn? Hva med bidrag, skal han få halvparten, siden han også er med på å betale for ungene? 

Skrevet

Hypotetisk dette,  ettersom jeg er singel.

Men.. dersom en potensiell kjæreste skulle fllytte inn her, så hadde han betalt leie til meg. Jeg tenker et beløp som hadde vært noe lavere enn markedsleie. Hadde ikke vært aktuelt at han kjøpte seg inn. 

Det hadde isåfall blitt satt en fast sum pr mnd, i tillegg hadde vi blitt enig om et beløp til mat og husholdning. 

Helt hypotetisk altså.

Anonymkode: 96f29...9ec

Skrevet

Det er vel naturlig at dere deler husleie likt, og heller skjevfordeler feks matbudsjett?

Anonymkode: fd142...e24

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva gjør dere andre?

Hvor mange barn har du, har de hvert sitt soverom?

Anonymkode: 5b8b3...cf6

Skrevet

Vi leier,  3 bonusunger bor her ca annenhveruke. Vi deler leie /strøm/ mat 50%. 

Skal man være sammen og bo ilag som en familie så får alle bidra på lik linje med penger,  tid og  husholdningsoppgaver.

Anonymkode: bcec7...3aa

Skrevet

Det finnes like mange måter å dele økonomien på som det finnes par. 

Dere kan ha full fellesøkonomi fra første kyss.

Han kan leie av deg, eller regne ut hvor mange kvadratmeter dere bruker og dele leie utifra det, og dere kan ha ulike seksjoner i kjøleskapet.

Aller mest naturlig er kanskje å begynne med en mellomting. Det kan være naturlig å tenke at du betaler mer, siden det er dine barn, og du uansett ville bodd der du bor nå om dere var sammen eller ikke. Dere kan også ta hensyn til hvor mye han ellers ville leid for om dere bodde hver for dere. Om dere uansett ville leid et sted til 20 000 måneden. Og han ellers ville bodd for 5 000 om han var singel så synes jeg virkelig ikke han skal betale 50%. Men det kan også være relevant hvem som tjener mest.

Når jeg fikk samboer valgte vi å dele 50/50 på fellesutigifter og mat. Siden jeg eide og han leide fra meg så var det veldig billig leie for ham. Samtidig så tjente jeg mye mer enn ham og det ville føles mektig urettferdig å presse kjæresten for marketspris. Nå har samboer og jeg giftet oss og har fellesøkonomi (men egne kontoer for privat bruk som settes likt over hver måned) og trives veldig godt med det. Jeg ønsker meg virkelig ikke tilbake til tiden med ditt og mitt og samtaler om hva som var rettferdig og misforståelser om hvem som gjorde hvem en tjeneste økonomisk. Vi ønsker hverandre vel og vi jobber sammen i livet, da er det naturlig for oss å ha fellesøkonomi.

Det viktige er at dere snakker om dette. Vurderer ulike muligheter og gjør små eller store justeringer om ting ikke fungerer optimalt.

Anonymkode: c25a1...09e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

hva gjør dere andre?

Av betydning her er vel selve leiligheten du leier. Leier du en 4 roms pga barna til typ 16000 i mnd, så er det en dårlig deal for han å betale 50-50. Han hadde jo klart seg fint i en 2 roms/maks 3 roms til 10000-12000 hvis han kun skulle bo med deg. 

Ellers spiller det inn hva slags rettigheter han får. Er det kun du som skal stå på leiekontrakten og du som har rett til å kaste han ut når som helst og fortsette leieforholdet, så blir det enda mer skjevt å dele 50-50 på husleien. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...