Gå til innhold

kontantstøtte/ventestønad samtidig med at far tar ut foreldrepermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg tenker å ta ut ulønnet perm før far tar ut sin foreldreperm, for å få alt mitt ink ferie sammenhengende, så de tre siste mnd før barnehagestart/plass har far foreldreperm, har vi fortsatt rett på ventestønad/kontantstøtte da?

Anonymkode: 25c6e...1ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Med mindre regelverket endres. 

Anonymkode: 49a30...037

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dere ikke har barnehageplass, og barnet er 13 mnd+, så vil dere få kontantstøtte/ventestøtte, ja. Det kommer ikke til å endres noe regelverk ift dette, da poenget uansett er at barnet ikke har barnehageplass. Hva foreldre gjør og får av inntekt er uvesentlig, kontantstøtten/ventestøtten er en støtte for eventuell annen form for omsorg for barnet siden det ikke har fått barnehageplass.

Anonymkode: 543b6...fb9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge dere ikke har barnehageplass, og barnet er 13 mnd+, så vil dere få kontantstøtte/ventestøtte, ja. Det kommer ikke til å endres noe regelverk ift dette, da poenget uansett er at barnet ikke har barnehageplass. Hva foreldre gjør og får av inntekt er uvesentlig, kontantstøtten/ventestøtten er en støtte for eventuell annen form for omsorg for barnet siden det ikke har fått barnehageplass.

Takk :)Jeg har termin 15. april, la oss si barnet blir født da, vil det si at jeg før kontantstøtte/ventepenger fra 16. april året etter, eller fra 1. mai eller 15.mai?

Skrevet

Du får første utbetaling den måneden barnet fyller 13 mnd. Det er faste utbetalingstidspunkt for alle som får kontantstøtte, så datoen (dagen) barnet ditt er født har ikke noe å si, bare måneden. Per nå utbetales kontantstøtten rundt den 30.hver måned. Det vil si at hvis barnet er født 1.april, får du første utbetaling 30.mai året etter.

Anonymkode: ca5ed...fe8

Skrevet

Jeg vil tro det er strengere regler for ventestøtte, for det blir jo trygdesvindel å legge ulønnet perm for å kunne få ventestøtte senere. Å få ventestøtte mens en forelder har permisjonlønn vil jeg tro absolutt ikke blir gjennomførbart i det nye regelverket. 

Anonymkode: b1997...a13

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro det er strengere regler for ventestøtte, for det blir jo trygdesvindel å legge ulønnet perm for å kunne få ventestøtte senere. Å få ventestøtte mens en forelder har permisjonlønn vil jeg tro absolutt ikke blir gjennomførbart i det nye regelverket. 

Det kan hende, men her er det snakk om fra barnet er 13 mnd til 16 mnd, og da får man uansett kontantstøtte og ike ventestønad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan hende, men her er det snakk om fra barnet er 13 mnd til 16 mnd, og da får man uansett kontantstøtte og ike ventestønad.

Hva snakker du om? Kontantstøtten forsvinner jo 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes ikke noe ved det som gjør det til trygdesvindel. Mange må benytte ulønnet permisjon for å få være hjemme til barnet kommer, når man plasserer den er ett fett, på et tidspunkt gikk man uten lønn - NAV gir seg katta i når og hvorfor. Ventestøtte er i vente på barnehageplass, har man ikke rett og ikke blitt tilbydd barnehageplass før august året barnet ble 1 år, så har man rett på ventestøtte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke gitt, det var et rykte. I planene som ble "lansert" var det bare informasjon om at kontantstøtten ble omgjort til ventestøtte. Det kan fortsatt hende det blir kontantstøtte mellom 13 og 18 mnd, men per nå er det ingen sikre grunner som bekrefter dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det finnes ikke noe ved det som gjør det til trygdesvindel. Mange må benytte ulønnet permisjon for å få være hjemme til barnet kommer, når man plasserer den er ett fett, på et tidspunkt gikk man uten lønn - NAV gir seg katta i når og hvorfor. Ventestøtte er i vente på barnehageplass, har man ikke rett og ikke blitt tilbydd barnehageplass før august året barnet ble 1 år, så har man rett på ventestøtte. 

«Mange»? Du mener mødrene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...