Gå til innhold

Om man spiser for lite vil man gå opp i vekt når man spiser normalt igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man spiser for lite vil man gå opp i vekt når man spiser normalt igjen?

Anonymkode: 5f27f...b91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt.

Når man spiser stabilt antall kalorier vil man til slutt ende på en vekt der man forbrenner like mye som man får inn. Reduserer man inntaket i en stund går man ned i vekt. Men man vil selvsagt ende på samme vekt hvis man igjen spiser som før.

Varig vektnedgang krever varige endringer.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Du vil ikke gå opp i vekt igjen. Det h*n skrev før meg er bare tull. 

Du går ned i vekt når du spiser lite, og det er spørs hvor lenge du gjør dette. Uansett, du går ned om du spiser mindre enn det kroppen din trenger. Når du har gått ned i vekt, og begynner og spise normalt, dvs du spiser det antallet kalorier kroppen din trenger for å være i vedlikehold, så kommer du IKKE til å gå opp i vekt. Det som skjer er at du bare slutter å gå ned i vekt, men du går ikke OPP i vekt. 

Du går kun opp i vekt om du spiser mer enn det kroppen din trenger. En gjennomsnittsperson trenger rundt 1800-2200 kalorier daglig.

Anonymkode: c28f6...ef3

• Liker 1
Skrevet

Dere to over her er ikke uenige altså, dere skriver akkurat det samme.. 😛 Eneste forskjellen er tolkningen av ordet «normalt», som i å spise normalt igjen. En tolker det som å spise slik du spiste før vektnedgang (da går en selvsagt opp igjen..), mens den andre tolker det som en «ny normal» som går i null ift forbrenning. 

• Liker 7
Skrevet

Går du tilbake til den kosten du hadde før vektnedgang vil du gå opp i vekt ja, du må underveis i vektnedgangen definere en ny normal for deg. Når vekten går ned, vil kroppen ha mindre behov for energi for å opprettholde vekt. Derfor er livstilsendring viktig i en vektreduseringsfase, ellers er det bortkasta arbeid å gå ned vekt, om en tenker at bare jeg når målet, så kan en gå tilbake til "normal" kost. Jeg nådde vektmålet mitt i sommer, nesten 50 kg ned, og er i stabiliseringsfasen, den syns jeg er vanskeligere enn selve nedgansfasen.  Må forsatt være nøye på hva jeg spiser,men uten å få den mestingsfølelsen av å se tallet gå ned på vekta, savner den mye. 

Anonymkode: 64252...f7b

Skrevet

Begge to har rett og feil. Har en spist for lite over lang tid vil forbrenningen gå ned siden kroppen går på sparebluss. Noen kan da oppleve i en overgangsfase å legge litt på seg (ikke mye) når de går over til normalt kosthold fram til kroppen har fått stabilisert seg på det kostholdet. Men å fortsette å spise for lite av frykt for å legge på seg er ikke noe jeg ville anbefale. Det kan føre til tap av menstruasjon, infertilitet, benskjørhet, evt mangeltilstander, depresjon osv.

Skrevet

Hold deg unna godis og alkohol

Anonymkode: ff184...20d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...