Gå til innhold

Sette inn nye vinduer uten å søke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest litt på nett uten å bli klok på det, men lurer på om vi kan sette inn nytt vindu uten å søke.

Nå er det et gammelt vindu som går fra 3/4 opp på veggen, opp til taket, dette dekker hele veggen på langs. Dette vinduet kan ikke åpnes.

Vi vil gjerne kjøpe et helt vanlig vindu type 120x120 eller noe. Må vi da søke? Det gamle vinduet er fra 1930-tallet, begynt å råtne i kantene og holder ikke kulda ute - men om vi må bestille et helt likt vindu blir det veldig dyrt, samme om vi må søke. Har mulighet til å kjøpe vindu på salg nå, ellers må vi vente til våren med å ordne dette. Prøvde å ringe kommunen og har sendt mail men forventer ikke noe raskt svar. Håper noen som har vært gjennom dette kan dele sine erfaringer :)

Huset er forresten ikke verneverdig eller noe, og utsikten fra vinduene er en gangsti og et jorde.

Anonymkode: a13e3...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal det være etter boka, skal du søke kommunen om det medfører fasadeendring. Er det like for like, kan du kjøre på uten søknad.

Hadde det vært meg, hadde jeg gjort det uten søknad. 

Anonymkode: e6e94...38b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal det være etter boka, skal du søke kommunen om det medfører fasadeendring. Er det like for like, kan du kjøre på uten søknad.

Hadde det vært meg, hadde jeg gjort det uten søknad. 

Anonymkode: e6e94...38b

Takk! Tror vi gjør det, så får vi sette de gamle vinduene i garasjen om kommunen sier vi ikke får i ettertid.

Anonymkode: a13e3...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det vesentlige fasadeendringer som er søknadspliktige, altså endringer som endrer husets karakter. Det praktiseres dessverre ulikt i kommunene, så umulig å svare på om akkurat din kommune mener det er søknadspliktig.

Anonymkode: aed0e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere noen gang selger, så blir jo dette en ulempe. Da kan det være greit å ha skriftlig svar fra kommunen, uansett hva som gjelder.

Anonymkode: 90743...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å bytte vindu. Skal svært mye til å f nei til å endre litt på fasaden. Det er ikke et digert utbygg dere skal ha. Kommunen er likevel rundt og registrerer forandringer som er gjort. 
å søke koster fort 3000 - like mye som vinduet i seg selv. 
vi har gjort mye på huset vårt, aldri søkt.. men ser på nettet at endringene er registrert 

Anonymkode: 3ffc6...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kan man se slikt? Mvh totalrenovering uten å endre voldsomt mye fasade, men bittelitt.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare å bytte vindu. Skal svært mye til å f nei til å endre litt på fasaden. Det er ikke et digert utbygg dere skal ha. Kommunen er likevel rundt og registrerer forandringer som er gjort. 
vi har gjort mye på huset vårt, aldri søkt.. men ser på nettet at endringene er registrert 

Anonymkode: 2840c...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I den kommunen jeg jobba i tok vi 750 kroner for "mindre endringer", så det trenger ikke koste skjorta. Men det er noen år siden. TS bør uansett kontakte kommunen og høre.

Anonymkode: aed0e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert du må søke. Jeg har sendt forespørsel til kommunen (det var Oslo), der jeg tegnet inn det nye vinduet i Paint, på et eksisterende foto av huset. Jeg har også tegnet inn at jeg skulle sette inn et større vindu istedenfor eksisterende vindu.

Jeg fikk svar fra kommunen at det ikke var betydelige fasadeendringer, og det måtte ikke søkes om. Det er også veldig greit å ha det skriftlig, fra kommunen, for ettertid.

Men du må i så fall spørre din kommune altså. 

Anonymkode: 1145c...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...