AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #1 Skrevet 14. oktober 2021 Hei! Jeg er førstegangsgravid og har tusenvis av spørsmål. I det siste har jeg begynt å tenke en del på fødsel, og selv om jeg har fått god informasjon om hvordan selve fødselen er, så har jeg en del spørsmål rundt fødsel som jeg håper noen av dere med erfaring om dette vil ta dere tid til å svare på🥰 -når drar man på sykehuset? Jeg bor en time unna der jeg skal føde. -kjører man selv til sykehuset når det er så lang avstand? -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? -får barnefar sove på sykehuset med meg? -hvor lenge er man på sykehuset? (Vet at dette er individuelt men tenker dersom både mor og barn ikke har noen komplikasjoner og alt går fint) -hva var det som overrasket deg aller mest, som du ikke forventet under fødsel? Anonymkode: 65e83...6a2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #2 Skrevet 14. oktober 2021 Hvor har du hørt at du må faste? Du må tvert i mot spise, gjerne det du får til under fødsel. Jeg kasta opp mye under fødselen, som varte et døgn. Anonymkode: 793c6...5b7 9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg er førstegangsgravid og har tusenvis av spørsmål. I det siste har jeg begynt å tenke en del på fødsel, og selv om jeg har fått god informasjon om hvordan selve fødselen er, så har jeg en del spørsmål rundt fødsel som jeg håper noen av dere med erfaring om dette vil ta dere tid til å svare på🥰 -når drar man på sykehuset? Jeg bor en time unna der jeg skal føde. Det er vanlig å dra når riene er regelmessige eller vannet bhar gått og man har rier. Men man ringer føden og snakker med de, så vurderer de individuelt 2 minutter siden, AnonymBruker said: -kjører man selv til sykehuset når det er så lang avstand? Jeg ville kjørt selv, få noen til å kjøre deg eller ta drosje 2 minutter siden, AnonymBruker said: -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? Man skal ikke faste! Fødselen er krevende, spis hvis du orker og ha gjerne med sjokolade og boller og det du har lyst på for å få i deg energi. Du får mat på sykehuset men det er ikke sikkert de har det du vil ha eller at det kommer akkurat når du vil ha det 2 minutter siden, AnonymBruker said: -får barnefar sove på sykehuset med meg? Det kommer an på sykehuset, sjekk hjemmesiden om de har mulighet for det. 2 minutter siden, AnonymBruker said: -hvor lenge er man på sykehuset? (Vet at dette er individuelt men tenker dersom både mor og barn ikke har noen komplikasjoner og alt går fint) Med første var jeg 3 netter og andre 1 natt, kunne ha vært der 2 netter men orka ikke. Ingen komplikasjoner. 2 minutter siden, AnonymBruker said: -hva var det som overrasket deg aller mest, som du ikke forventet under fødsel? ymkode: 65e83...6a2 At sying var fælt - jeg ble klippet 😆 Anonymkode: d5ddf...26d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg ville kjørt selv, få noen til å kjøre deg eller ta drosje Her manglet en IKKE. Ikke kjør selv! Anonymkode: d5ddf...26d 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? Anonymkode: 65e83...6a2 Du får absolutt spise og drikke. Det er kun dersom de ser at du må ta keisersnitt at man ikke lenger får spise og drikke. I en vanlig fødsel er det vanlig å drikke saft og kanskje spise noen brødskiver om du har lyst. Anonymkode: edcf7...6ec
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor har du hørt at du må faste? Du må tvert i mot spise, gjerne det du får til under fødsel. Jeg kasta opp mye under fødselen, som varte et døgn. Anonymkode: 793c6...5b7 Har sett på flere videoer at man bare får spise isbiter, men dette er amerikanske videoer - kanskje det er forskjellige regler 😂 Anonymkode: 65e83...6a2 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei! Jeg er førstegangsgravid og har tusenvis av spørsmål. I det siste har jeg begynt å tenke en del på fødsel, og selv om jeg har fått god informasjon om hvordan selve fødselen er, så har jeg en del spørsmål rundt fødsel som jeg håper noen av dere med erfaring om dette vil ta dere tid til å svare på🥰 -når drar man på sykehuset? Jeg bor en time unna der jeg skal føde. -kjører man selv til sykehuset når det er så lang avstand? -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? -får barnefar sove på sykehuset med meg? -hvor lenge er man på sykehuset? (Vet at dette er individuelt men tenker dersom både mor og barn ikke har noen komplikasjoner og alt går fint) -hva var det som overrasket deg aller mest, som du ikke forventet under fødsel? Anonymkode: 65e83...6a2 - du drar på sykehuset når vannet er gått og/eller du har regelmessige rier. - ja, dere kjører i utgangspunktet selv. Tror retningslinjene for følgejordmor og ambulanse er 2 timers avstand - det er kun før keisersnitt man skal faste. Ved vaginal fødsel bør du absolutt spise, du trenger næring og energi. - om far får sove der eller ikke kommer an på kapasitet. De fleste sykehus sier ja så sant det faktisk er plass til han. De tillater ikke fedre på flermannsrom. - 2-3 netter på sykehuset er standard for ukomplisert fødsel hos førstegangsfødende - jeg ble satt i gang pga overtid, og er ekstremt overrasket over hvor fort det gikk. Tok 4 timer fra de satt drypp og til ungen var ute. Jeg var forberedt på en 2-3 dager lang fødsel etter alle igangsettelseshistoriene jeg har lest 😮 Anonymkode: 34224...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg spiste etter vannet hadde gått, men kastet opp alt med en gang riene kom. Spiste ikke igjen før 4 timer etter fødsel. Flere av mine venninner sier også at mat er det siste de tenkte på pga smertene. Men vann er viktig. Men om du velger epidural eller noe, så regner jeg med du kan slappe av å ta deg til til å spise. Anonymkode: a56f8...79f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har sett på flere videoer at man bare får spise isbiter, men dette er amerikanske videoer - kanskje det er forskjellige regler 😂 Anonymkode: 65e83...6a2 På amerikanske sykehus føder man på ryggen og presser ungen ut og - så ville ikke sett så mye på det der... Anonymkode: 69edc...6b7 2
RockyRose Skrevet 14. oktober 2021 #10 Skrevet 14. oktober 2021 -når drar man på sykehuset? Jeg bor en time unna der jeg skal føde. Eg ringte 2t etter riene starta, då dei var så veldig uregelmessige. Alt frå 5min - 15 min mellom. Eg kjende heller ikkje veldig tydeleg når dei starta/slutta. Sekundet vi sat oss i bilen vart det 5min mellom riene 😂 Når vi kom på sjukehuset hadde eg allereie 6cm opning(ca 4t etter første rie). 1t frå heim til sjukehus. -kjører man selv til sykehuset når det er så lang avstand? Mannen køyrde. Veldig greitt å ha nokon du veit køyrer deg då det kan skje kortid som helst på døgnet, avtal med nokon om mannen ikkje kan. IKKJE planlegg å køyr sjølv. Du veit ikkje korleis du reagera på riene, om du plutseleg vert dårleg, osv. -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? Faste og fødsel passar ikkje i hop 😂 Du får sikkert mat om du spør, men kan hende det vert gløymt oppi alt. Vi hadde pizzasnurr i frysen som vi tok med, og hadde med energibar i fødebagen Snakk med mannen din så han minner deg på å ete/drikke under vegs! -får barnefar sove på sykehuset med meg? Vi reiste på ei god-start-avdeling dagen etter fødsel, der fekk mannen bu ilag med oss. På sjølve fødeavdelinga/barselavdelinga her måtte mannen ut etter 3t (korona). -hvor lenge er man på sykehuset? (Vet at dette er individuelt men tenker dersom både mor og barn ikke har noen komplikasjoner og alt går fint) Vi reiste frå sjukehuset dagen etter (då eg ikkje klarte å tisse 😂, og dei ikkje fekk tatt kontrollen på baby før dagen etter). Vi reiste dog på ei barselavdeling, og ikkje heim. Når det er første er det fint å vere på ei slik avdeling nokre dagar til du blir heilt trygg på alt med baby, og alle evt testane på baby -hva var det som overrasket deg aller mest, som du ikke forventet under fødsel? At eg ikkje syns det var så gale 😂 Pusta meg fint gjennom riene (gjekk og fokuserte på å puste, "gjekk det vekk"), og sjølve press-delen varte ikkje så lenge. Litt overraska over kor vondt det var når dei gjekk oppi etterpå for å sjekke at alt var bra. Måtte i tillegg syast, så følte ut som dei stod med 10 knyttnevar inni vagina og roterte rundt 🤷♀️ Lukke til ❤️
Heln Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er førstegangsgravid og har tusenvis av spørsmål. I det siste har jeg begynt å tenke en del på fødsel, og selv om jeg har fått god informasjon om hvordan selve fødselen er, så har jeg en del spørsmål rundt fødsel som jeg håper noen av dere med erfaring om dette vil ta dere tid til å svare på🥰 -når drar man på sykehuset? Jeg bor en time unna der jeg skal føde. -kjører man selv til sykehuset når det er så lang avstand? -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? -får barnefar sove på sykehuset med meg? -hvor lenge er man på sykehuset? (Vet at dette er individuelt men tenker dersom både mor og barn ikke har noen komplikasjoner og alt går fint) -hva var det som overrasket deg aller mest, som du ikke forventet under fødsel? Anonymkode: 65e83...6a2 -jeg bor 30 min unna sykehuset. Du ringer til føden først, de vil spørre deg om hvor tette riene er etc, og så forteller de om de vil ha deg inn eller om de vil du skal vente. -man kjører stortsett selv til sykehuset ja, eller partneren kjører. Men om du føler det går vell fort så kan man også ringe etter ambulanse altså. -ikke fast, spis masse! Å føde krever masse energi. -det er forskjellig fra sykehus til sykehus om far får overnatte, men på de fleste så får han det. -jeg var på sykehuset i 3 dager. du er ikke tvangsinnlagt og kan sånnsett dra når du ønsker. -jeg var ikke forberedt på at morsfølelsen ikke kom med en gang. Jeg var ikke forberedt på hvor vondt det var å sy etter fødsel. Så masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På amerikanske sykehus føder man på ryggen og presser ungen ut og - så ville ikke sett så mye på det der... Anonymkode: 69edc...6b7 For det gjør man ikke i Norge? 😅 Anonymkode: 3d6f7...898 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På amerikanske sykehus føder man på ryggen og presser ungen ut og - så ville ikke sett så mye på det der... Anonymkode: 69edc...6b7 Det gjorde jeg, var det feil? Anonymkode: dfc87...4be 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjorde jeg, var det feil? Anonymkode: dfc87...4be Sier ikke at det var feil. Men livmoren er en muskel som selv presser barnet ut, så man skal teknisk sett bare bruke pusten. AnonymBruker skrev (1 time siden): For det gjør man ikke i Norge? 😅 Anonymkode: 3d6f7...898 Ikke i like stor grad, nei. Veldig kontraproduktivt å ligge på ryggen når halebeinet må få plass til å utvide seg bakover. Anonymkode: 69edc...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Sier ikke at det var feil. Men livmoren er en muskel som selv presser barnet ut, så man skal teknisk sett bare bruke pusten. Ikke i like stor grad, nei. Veldig kontraproduktivt å ligge på ryggen når halebeinet må få plass til å utvide seg bakover. Anonymkode: 69edc...6b7 Teknisk sett.. Skal man bare bruke pusten må man ha sterke gode pressrier. Fødsel er forskjellig uansett. Fødte begge mine på rygg, med pressing. Gikk helt fint det og det var den eneste stillingen som føltes riktig. Noen føler bedre utbytte av andre stillinger. Anonymkode: 3d6f7...898 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 Det med fastinga er vel i US og UK når mor får epidural som også lammer beina. Anonymkode: 43f37...404 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #17 Skrevet 14. oktober 2021 når drar man på sykehuset? Jeg bor en time unna der jeg skal føde. * Når vannet har gått eller at du kjenner rier med litt korte mellomrom. Ring din sykehus om du er usikker. -kjører man selv til sykehuset når det er så lang avstand? * Kjøre selv, men dersom det oppstår komplikasjoner så ringer du selvsagt hjelp. -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? * Spis så mye du vil! Her hadde jeg sjokoladebit i munnen mens jeg hadde effektive rier. -får barnefar sove på sykehuset med meg? * Ja, men sjekk med din sykehus for sikkerhetsskyld. -hvor lenge er man på sykehuset? (Vet at dette er individuelt men tenker dersom både mor og barn ikke har noen komplikasjoner og alt går fint) * Jeg dro hjem samme dagen, men du kan være der opp til 3 dager. -hva var det som overrasket deg aller mest, som du ikke forventet under fødsel? * Selv med epidural så gjorde det vondt. De tok vakuum på meg/babyen og det hadde jeg aldri forventet! Hele fødselen var veldig slitsomt og måtte bli løftet over til en annen seng etter fødselen da jeg ikke en gang klarte å løfte opp baken min mens jeg lå på rygg. Lovet meg selv å aldri bli gravid igjen, men ombestemte meg fort da jeg fikk holde babyen min! Vil ha mange flere! Anonymkode: c726f...d83
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #18 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! Jeg er førstegangsgravid og har tusenvis av spørsmål. I det siste har jeg begynt å tenke en del på fødsel, og selv om jeg har fått god informasjon om hvordan selve fødselen er, så har jeg en del spørsmål rundt fødsel som jeg håper noen av dere med erfaring om dette vil ta dere tid til å svare på🥰 -når drar man på sykehuset? Jeg bor en time unna der jeg skal føde. Alle fødsler er forskjellige, noen lange og noen korte. Dra når du får rier og ikke føler deg komfortabel med å være hjemme -kjører man selv til sykehuset når det er så lang avstand? Ja, helst at noen kjører deg, mannen din eller den som skal bli med på fødselen -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? Spis alt som gir deg energi ❤️💞 -får barnefar sove på sykehuset med meg? Har hørt det varierer. Mannen min har fått sove hos oss begge gangene. -hvor lenge er man på sykehuset? (Vet at dette er individuelt men tenker dersom både mor og barn ikke har noen komplikasjoner og alt går fint) Første gang tror jeg vi var fra lørdags kveld til torsdag kl 12. Da fødte jeg natt til mandag. Andre gang var jeg der fra mandag til fredag, men det var pga baby hadde gulsott -hva var det som overrasket deg aller mest, som du ikke forventet under fødsel? At jeg ble fjern av lystgassen på første, og at jeg følte meg så flink på andre. Det overasket meg at jeg klarte å kommunisere med jordmor og at jeg ikke var så redd for berøring som jeg vanligvis er. Anonymkode: 65e83...6a2 Anonymkode: 2285a...259
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 -når drar man på sykehuset? Jeg bor en time unna der jeg skal føde. Jeg ble igangsatt, så jeg var der to døgn før vannet gikk ettersom kroppen strittet imot 😅 Så det kan jo også skje. -får man spise? Har hørt at man skal faste men fra når må man faste? Spis i vei, de maste noe voldsomt på meg for at jeg skulle spise, men jeg var alt for sliten. Tror jeg fikk i meg en bolle og en kanne eplejuice i løpet av aktiv fødsel som varte i 22 timer hos meg. -får barnefar sove på sykehuset med meg? Min eksmann fikk sove på rommet mitt, men jeg hadde enerom så det gikk fint. Måtte betale for seg da, mens jeg lå der gratis. -hvor lenge er man på sykehuset? (Vet at dette er individuelt men tenker dersom både mor og barn ikke har noen komplikasjoner og alt går fint) Jeg mistet mye blod, så vi ble de tre dagene vi fikk være der. Måtte ha blodoverføring. I utgangspunktet kunne vi dratt dagen etter, men jeg klarte jo ikke å stå engang. -hva var det som overrasket deg aller mest, som du ikke forventet under fødsel? At fødsel var så jævlig 🙈 Nå ble jeg jo igangsatt, og de pleier vel å være verre, men jeg hadde vært så optimistisk på forhånd. Kroppen min ville ikke føde, og jeg fikk ikke de pressriene som alle snakker om, så kroppen min hjalp ikke eller fortalte meg ikke når jeg skulle presse. Ofte hører man jo at man må holde igjen når kroppen føler den vil presse ut babyen for å unngå rifter osv., men det skjedde ikke hos meg. I tillegg er jeg enig med den over som skrev at det var vondt å sy. Her har man presset ut en hel baby, og så ligger man og sutrer fordi man blir sydd 😅 Anonymkode: 5db18...ad9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #20 Skrevet 15. oktober 2021 Det med når du skal dra til sykehuset slipper du heldigvis å vurdere selv. Du ringer føden når vannet har gått eller du har regelmessige rier. De stiller deg spørsmål og veileder deg videre. Hva som overrasket meg mest? At jeg endte opp med hastekeisersnitt på tross av at både jeg og barnet var i tipp topp form før fødselen. Kroppen min klarte rett og slett ikke å gjøre jobben riktig, så ungen hadde dødd eller blitt hjerneskadet hvis naturen hadde fått gå sin gang. Jeg trodde ikke det kunne skje meg, som var sunn, sprek og normalvektig (både før og under graviditeten). En annen ting som overrasket meg, var at maten på sykehuset var veldig god!😅 Anonymkode: 69923...333
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå