AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #1 Skrevet 14. oktober 2021 Hei! Jeg har datet en fyr i et par måneder nå og han behandler med utrolig bra! Han er et av de skjønneste fyrene jeg vet om og føler genuint ikke at jeg har blitt behandlet så bra av noen tidligere. Vi har møtt på noen dilemmaer da allerede nå de første månedene, og jeg klarer ikke å se hva som er riktig og hva som er feil. Håper dere kan hjelpe meg! Vi har hatt noen diskusjoner og ofte om ting i samme kategori: at jeg ikke ønsker å dele ting. Det kan være alt fra at jeg ikke ønsker å fortelle hele historien av en sak som er litt ukomfortabel å snakke om, at jeg ikke ønsker å vise bildene jeg har på en privatmappe, til at jeg ikke ønsker å vaske ansiktet mitt foran han. Mange av disse tingene er ting jeg sikkert kunne gjort, men bare ikke ønsker å gjøre. De diskusjonene vi har hatt går på det at han syns at man skal dele hele seg selv i et forhold, mens jeg tenker at noen ting kan bare forbli privat. Ofte så ender diskusjonene med at jeg etterhvert gir etter og han får det som han vil, for som sagt jeg kan jo gjøre det. Jeg skal ikke lyve, ting er ganske bra muligens på grunn av akkurat dette, men får liksom også en følelse at dette er feil... Jeg har brukt argumentet at jeg trenger å bli komfortabel med en person før jeg deler absolutt alt sammen, mens han mener at alt må deles for at han skal være komfortabel. Når vi diskuterer disse sakene så føles det som at diskusjonen varer i evigheter, vi blir ikke enige. Han står veldig sterkt på at alt skal kunne deles, mens jeg diskuterer litt mer på at jeg kan sikkert dele alt, men jeg bør ikke føle press til det om ikke jeg må. Han har også nevnt et par ganger at han føler jeg skjuler ting jeg ikke ønsker å dele, og at han overtenker ting dersom jeg velger å holde noe privat. Til siste punktet har jeg nevnt til han at det strengt tatt ikke er mitt ansvar å gi han svar slik at han slipper å overtenke ting. Har mange ganger tenkt at det hadde vært interessant å få flere perspektiv i diskusjonene våre, så derfor spør jeg her! Jeg kan forstå hvorfor han vil vite alt, virkelig, jeg bare føler en frustrasjon i at jeg ikke ønsker å dele alt men føler på en slags press. Er det virkelig sånn i forhold at ingenting skal være privat, at man skal strippe seg helt kliss naken for noen til enhver tid? Jeg tenker ikke bare i begynnelsesfasen, men også etter mange år sammen. Personlig føles dette unødvendig, men jeg vet ikke. Håper jeg kan få litt svar på deres perspektiver, og håper også at kommentarene kan være litt saklige! Takk på forhånd! ❤️ Anonymkode: 7491f...ed9 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #2 Skrevet 14. oktober 2021 Det er mye min samboer ikke vet, å han lever godt med det, siden han vet at jeg forteller han det som er nødvendig og som jeg ønsker å snakke om. Å hadde han to små mnd inn i forhold/dating krevd ABSOLUT ALL INFORMASJON så hadde jeg slått opp. Han har et kontrollbehov, regner med at han snart prøver å gi deg dårlig samvittighet også. Anonymkode: 9c5fc...d15 40
Gjest Chroma Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 Han presser deg til å gjøre ting du ikke er komfortabel med. Dette trenger du ikke å finne deg i. Selv om det bare er småting og ting han ser på som bagateller så baller det ofte på seg og før du vet ordet av det har han presset deg mer og mer.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 Hmm😬 Det der hadde gjort meg ukomfortabel. ALLE har rett på, og godt av, å få ha privatliv. Jeg har en traumatisk hendelse i bakgrunnen min. Mannen min har aldri spurt og gravd i det, til tross for at han synes det er interessant og til tross for at det påvirker hans og min hverdag. Det er MIN bagasje som jeg har delt så mye av som jeg er komfortabel med. Ikke mer! Å tvinge det ut av deg slik han holder på... det kommer IKKE til å gjøre deg mer komfortabel med han, tvert imot. Man deler ting når man har fått tillit til personen. Anonymkode: 87761...6aa 14
Gjest Elder Millennial Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 Alle har da behov for å holde noe privat? Hva du har behov for å ha for deg selv kan jo ikke han diktere. Klart det tar tid å bli komfortabel med ett nytt menneske. Er enig med deg TS, man deler mye, men ikke alt og kun når man er klar for det.
temolitus Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg er enig med deg, noen ting må få være privat inntil man selv ønsker å dele, evt ikke ønsker dele i det hele tatt. Du er fortsatt et individ og har rett på privatliv 5
C8H10N4O2 Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 It`s a no from me. Dette høres ut som en fyr som har et usunt kontrollbehov, eller så prøver han å dekke over noe ved seg selv ved å liksom være fullstendig åpen. 19
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg har mye bagasje fra barndommen som har preget meg endel, mannen har fått vite litt etterhvert, når det har passet meg å fortelle. Hadde han presset på, så hadde jeg ikke kunne vært sammen med han, jeg hadde mistet all respekt for han, og han hadde tydeligvis ikke hatt respekt for meg. Nå vet han alt, og vi snakker om, og deler alt, men det har tatt tid å bygge den tryggheten og tilliten. Den kjæresten din virker å ha et stort behov for kontroll, og du bør sette grenser for deg selv. Hva slags nytte har han av å vite alt? Hvorfor overtenker han slik på ting han ikke har noe med? Anonymkode: a5df8...e4c 10
Gjest rabrabara Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 Min erfaring: Jeg var åpen og delte i starten av forholdet. Han har omtolket og brukt det mot meg. Vær obs!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #10 Skrevet 14. oktober 2021 For det første har dere datet et PAR MÅNEDER... for det andre, jeg liker ikke fokuset hans, det at han så jævlig vil at du skal dele ting som du ønsker å holde for deg selv, han tvinger deg til å blottlegge deg, og han tråkker over grensene dine når du sier nei. Ikke for å skremme deg, men det var egentlig akkurat sånn mitt voldelige smaboerskap startet... Anonymkode: 22c95...411 15
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg syns det ringer noen varselsbjeller her, jeg. Kontrollbehov! Jeg hadde ikke gått inn i et forhold med en som oppfører slik med en gang, da kan det bare gå nedover 😶 Jeg har vært sammen med kjæresten og bodd sammen i mange år, men det er fortsatt en haug med ting jeg ikke føler jeg trenger å dele med han, f. eks kveldsrutiner på badet eller alle bildene på telefonen min. Helt sikker på at det går andre veien også. Anonymkode: 44bd6...445 10
Carrot Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg er ikke tilhenger av mennesker som føler de må ha hele deg for å være i et forhold med deg liksom slik TS beskriver typen, det er for meg litt creepy - det handler ikke om at man ikke kan dele alt mulig men om at man må få ha noe for seg selv enkelt go greit fordi det føles riktig for en selv. En person som ikke skjønner at andre har ulike behov enn man selv er for meg for krevende til at jeg hadde orket, selv om de behandlet meg bra. 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 Øøøh... han der hadde jeg ikke orket. Var sammen med en med liknende fakter en gang,. Fy det var slitsomt. Aldri aldri mer. Giftet meg med drømmemannen som er selvstendig, har sitt eget liv og en fin balanse mellom vårt liv, eget liv osv. Ingen hemmeligheter etter 14 år sammen og 7 års ekteskap, eller dvs, sikkert mye fra hans liv før meg jeg ikke vet om. Menmye fra mitt liv før han han ikke vet om også. Ingen grunn til det. Ingen av oss lurer på hverandres mobiler eller, altså, ingenting slikt! Her ringer varselbjellene bare jeg leser det du skriver. Det der går ikke bra. Og dere har bare holdt på i to mnd!! Tenk deg 20 år med det der! Nei gå videre før du kaster bort for mye tid. Anonymkode: ace93...a4e 10
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg er enig med deg Anonymkode: 4ecee...57f 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 Her ringer det varselbjeller for min del. Dette hadde jeg ikke funnet meg i av en fyr som jeg hadde datet kun et par måneder. Anonymkode: b718c...9ba 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 Hvor gamle er dere? Han virker veldig umoden og usikker. Synes heller ikke dette går under kategorien å behandle noen veldig bra, men heller veldig kontrollerende oppførsel. Og når man viser slik oppførsel allerede etter noen måneder er det stort varseltegn for min del. Ærlig talt, alle har rett på privatliv! Og alt må ikke deles, jeg har vært sammen med samboeren min i snart 7 år og jeg deler ikke alt med han enda og ikke gjør vi alt sammen heller. Hadde virkelig revurdert hele forholdet om jeg var deg. Det at du faktisk skriver om det inne på et forum sier vel at innerst inne vet at dette absolutt ikke er grei oppførsel fra hans side. Anonymkode: 0c187...734 8
Sokkar Skrevet 14. oktober 2021 #17 Skrevet 14. oktober 2021 Trenger du å fortelle at du ikke deler alle detaljene i historien, at du har en skjult mappe med bilder som han ikke får se osv? Hva med å bare utelukke hemmelig ting, når du prater. Uten å nevne at det er noe hemmelig i det heletatt? 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #18 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg har hatt noen tilsvarende (men ikke på langt nær i samme skala!) greier med min samboer gjennom flere år. Vi har landet på en felles respekt for hverandres behov for å bli inkludert og behov for å være en privatperson. Jeg forsikrer ham om at jeg ikke tror han vil meg noe vondt, eller at jeg ikke "holder noe tilbake fordi jeg ikke vil fortelle ham sannheter som sårer" for eksempel. Med andre ord har vi definert behovet hans for utlevering som hans utfordring, og funnet OK løsninger. Jeg har også fått respekt for at jeg ikke ønsker å fortelle alt og at jeg har et større behov enn ham for å være alene. Det er forståelig at man kan ha ulike behov for å dele og vite - kanskje særlig i starten av et forhold. Men hvis resultatet hver gang du forsøker å sette grenser er at det utløser diskusjoner som flytter disse grensene.. ja, det ser jeg på som et digert rødt flagg. Hvis han ikke respekterer grensene dine, hvordan skal du da utvikle tillitt til ham og ønske å dele ting i fremtiden? Og du..? Du skylder ham ikke noe ekstra utlevering bare fordi du du "aldri har blitt behandlet så bra". Å bli behandlet bra er et minstemål av hva du fortjener, og det å behandle noen bra innebærer også respekt for grenser. Anonymkode: 4ab0e...49a 9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #19 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg skjønner kjæresten din. Jeg har et stort behov for at han skal dele hele seg, og jeg føler lett at min kjære holder tilbake og blir usikker, særlig når jeg er ok med å dele det samme. Samtidig skjønner jeg din frihetstrang og ønske om privatliv. Det er ikke kjekt å føle seg kommandert og kontrollert, og følelsen stenger gjerne for at en naturlig har lyst til å dele flere ting ETTERHVERT. Min kjæreste har selv delt ettervert. Og etterspurt at jeg skulle dele visse ting også. Visse ting vet jeg ikke nok om ennå (etter mitt hode), men jeg pirker ikke og forventer ikke at han skal dele. Stell av hud etc gjør vi hver for oss, der har jeg selv dårlig erfaring av å bli presset av en eks. Dagboka mi får ingen lese, heller ikke han. Anonymkode: 019fd...25f 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #20 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har brukt argumentet at jeg trenger å bli komfortabel med en person før jeg deler absolutt alt sammen, mens han mener at alt må deles for at han skal være komfortabel. Det han sier til deg her, er at hans følelser er viktigere enn dine. Ha det i mente til senere, for det kommer flere slike situasjoner om du fortsetter forholdet med han. Jeg er enig med deg, du skal heller ikke strekke deg så mye at det blir ukomfortabelt for deg. Han virker kontrollerende. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han har også nevnt et par ganger at han føler jeg skjuler ting jeg ikke ønsker å dele, og at han overtenker ting dersom jeg velger å holde noe privat. Til siste punktet har jeg nevnt til han at det strengt tatt ikke er mitt ansvar å gi han svar slik at han slipper å overtenke ting. Du har rett i dette. At han føler du skjuler noe er han som sier at han ikke stoler på deg. Du får ikke noe ‘uskyldig til motsatt er bevist’, men du er i han øyne skyldig uten grunn. Spør han hva som gjør at han ikke stoler på deg? Hva er det som gjør at du må, så kort inn i ett forhold, ‘fortjene’ hans tillit? Uansett hvor bra du mener han er, så er dette faktisk store røde flagg. Følg godt med! Ikke mist deg og dans kun etter hans pipe. Anonymkode: cbde5...0d0 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå