Gå til innhold

Hund i bil: Bur eller bilbelte

Digitalkamerat

Anbefalte innlegg

Har en hund som sitter på i bilen innimellom. Det er en Yaris og han legger seg ned og sover når vi kjører. Hittil har det fungert supert med en "hundetrillebag", men når han blir voksen blir den for liten. Skjønner ikke at det kan bli plass til et bur i den lille bilen og vurderer bilbelte. Men da må han vel også sitte hele tiden og får ikke lagt seg ned. Dette er en mellomstor rase.

Hva er erfaringene deres med bur vs. belte i liten bil?

Endret av Digitalkamerat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må lese deg grundig opp på bilbelte til hund, de fleste er laget for at hunden ikke skal skade mennesker ved sammenstøt uten å ta hensyn til hva som kan skje med hunden (det er ikke krav om at «last» ikke skal bli ødelagt). Brukte belte for mange år siden, men jeg har heller hunden i et bur, så lenge den kan reise seg og snu seg er det stort nok. 

Anonymkode: c4cf3...07a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde bilbelte for mange år siden før det ble vanlig å sikre hunder i bil i det hele tatt, men det tok en brå slutt siden min brukte ca. en halv time på å finne ut at setebeltet, som hundeselen var festet i, ga ham ganske stor bevegelsesfrihet så lenge han beveget seg laaangsomt. Plutselig satt han nærmest på fanget mitt under kjøring, men han kunne like gjerne ha kvalt seg selv! 

Nå kan det godt tenkes at disse produktene er vesentlig forbedret siden den gang, men som nevnt over her bidrar de i liten grad til hundens sikkerhet. Jeg ville med andre ord ikke en gang ha vurdert sele som et alternativ. Utvalget av bilbur har blitt voldsomt mye større i de årene jeg har brukt det i bilen, så jeg vil anta at det er mulig å finne ett som fungerer. Det er også mulig å få spesiallaget bur så da kan man evt. vurdere det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bur til min ford fiesta, smalt bagasjerom, venninnen min har en Yaris hybrid og jeg tenker det er ca samme str? Har bur til en boarder collie, kan sitte og legge seg ned, buret skråer innover. 

Vil mye MYE heller ha bur enn belte, hunden kan bli slengt veggimellom med belte ved bråstans eller kollisjon.

Anonymkode: 39de6...d84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du må lese deg grundig opp på bilbelte til hund, de fleste er laget for at hunden ikke skal skade mennesker ved sammenstøt uten å ta hensyn til hva som kan skje med hunden (det er ikke krav om at «last» ikke skal bli ødelagt). Brukte belte for mange år siden, men jeg har heller hunden i et bur, så lenge den kan reise seg og snu seg er det stort nok. 

Anonymkode: c4cf3...07a

Takk! Jeg er veldig skeptisk til bilbelte for hund. Sjekker først og fremst bur og skal måle i bilen, men det er "verdens minste bagasjerom". Så skjønner ikke helt hvordan det skal få plass. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en yaris. Har lagt ned baksetene og satt bur oppå. Jeg har to hunder. 

Da jeg kun hadde én, så hadde jeg en variobarrier universal (liten, veldig enkel å installere) for å skille bagasjerommet fra resten av bilen. Fungerte veldig bra. Da gjorde jeg det fint og koselig i bagasjerommet. Hunden ville ikke bli slengt frem i et krasj, men den ville muligens bli slengt ut om bagasjerommet åpnet seg i et sammenstøt.

Det er godt mulig du kan finne et bur som fungerer, kanskje et bur med dør på langsiden. Artfex har noen med dør på siden, og burene går inn mot toppen

Anonymkode: fdb5c...391

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har bur til min ford fiesta, smalt bagasjerom, venninnen min har en Yaris hybrid og jeg tenker det er ca samme str? Har bur til en boarder collie, kan sitte og legge seg ned, buret skråer innover. 

Vil mye MYE heller ha bur enn belte, hunden kan bli slengt veggimellom med belte ved bråstans eller kollisjon.

Dette er en cocker spaniel. Skal måle bagasjerommet skikkelig. Kanskje det går? En border collie er jo litt større (og veldig flott hund, by the way!). Ford Fiesta er nok cirka samme, kanskje. Høres bra ut.

Takk for innspill! Belte høres jo veldig praktisk ut, men er skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalkamerat skrev (1 minutt siden):

Dette er en cocker spaniel. Skal måle bagasjerommet skikkelig. Kanskje det går? En border collie er jo litt større (og veldig flott hund, by the way!). Ford Fiesta er nok cirka samme, kanskje. Høres bra ut.

Takk for innspill! Belte høres jo veldig praktisk ut, men er skeptisk.

Takk for det 😄 En cocker spaniel ( majestetisk flott hund!)bur bør i allefall gå inn i din, jeg prøvde å måle og styre, men dro bare inn på felles kjøpet her i bygda og fikk de til å se hva de fikk inn baki der, det er mer plass enn man tror pga burene er vinklet litt for å utnytte. Lykke til! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variocage i small passer kanskje? Dobbel dør, så det er lett å komme seg inn og ut. Trenger ikke midskill i buret. Dybden er justerbar i dybden.

Husk at bilbur skal være litt små :) Jo mindre, jo tryggere.

https://hundinorge.no/butikk/hund-butikk/bur-og-sikkerhet/variocage-double/?v=c2f3f489a005

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har også en yaris. Har lagt ned baksetene og satt bur oppå. Jeg har to hunder. 

Da jeg kun hadde én, så hadde jeg en variobarrier universal (liten, veldig enkel å installere) for å skille bagasjerommet fra resten av bilen. Fungerte veldig bra. Da gjorde jeg det fint og koselig i bagasjerommet. Hunden ville ikke bli slengt frem i et krasj, men den ville muligens bli slengt ut om bagasjerommet åpnet seg i et sammenstøt.

Det er godt mulig du kan finne et bur som fungerer, kanskje et bur med dør på langsiden. Artfex har noen med dør på siden, og burene går inn mot toppen

Fantastisk! Takk for veldig bra informasjon! Og baksetet kan jo deles, så det kan jo være en fin løsning om det er mulig. Skal etterhvert ha hund selv også, så da blir de nok ofte to på tur. Men min blir en mindre rase, da. 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd setebelte på vår Cocker spaniel, festet etter alle anvisninger, men han klarte fint å komme seg ut av det som en slags Houdini.

Anonymkode: cfc4f...ffb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for det 😄 En cocker spaniel ( majestetisk flott hund!)bur bør i allefall gå inn i din, jeg prøvde å måle og styre, men dro bare inn på felles kjøpet her i bygda og fikk de til å se hva de fikk inn baki der, det er mer plass enn man tror pga burene er vinklet litt for å utnytte. Lykke til! :)

Herlig! Da ordner det seg kanskje enklere enn jeg trodde. Ja, har virkelig fått øynene opp for rasen og elsker å ha ham med på eventyr. 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Variocage i small passer kanskje? Dobbel dør, så det er lett å komme seg inn og ut. Trenger ikke midskill i buret. Dybden er justerbar i dybden.

Husk at bilbur skal være litt små :) Jo mindre, jo tryggere.

https://hundinorge.no/butikk/hund-butikk/bur-og-sikkerhet/variocage-double/?v=c2f3f489a005

Takk! Skal sjekke ut. Veldig glad for infoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har prøvd setebelte på vår Cocker spaniel, festet etter alle anvisninger, men han klarte fint å komme seg ut av det som en slags Houdini.

Anonymkode: cfc4f...ffb

Oi! Nei, det skal vi ikke ha noe av. Kan godt tenke meg at han her også ville klart det da. Altfor glupe. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (24 minutter siden):

Jeg prøvde bilbelte for mange år siden før det ble vanlig å sikre hunder i bil i det hele tatt, men det tok en brå slutt siden min brukte ca. en halv time på å finne ut at setebeltet, som hundeselen var festet i, ga ham ganske stor bevegelsesfrihet så lenge han beveget seg laaangsomt. Plutselig satt han nærmest på fanget mitt under kjøring, men han kunne like gjerne ha kvalt seg selv! 

Nå kan det godt tenkes at disse produktene er vesentlig forbedret siden den gang, men som nevnt over her bidrar de i liten grad til hundens sikkerhet. Jeg ville med andre ord ikke en gang ha vurdert sele som et alternativ. Utvalget av bilbur har blitt voldsomt mye større i de årene jeg har brukt det i bilen, så jeg vil anta at det er mulig å finne ett som fungerer. Det er også mulig å få spesiallaget bur så da kan man evt. vurdere det. 

Takk for info. Nei, da har jeg revurdert belte og skal helt klart gå for bur etter det jeg har lest her. Ser ut til at det må kunne gå an selv i så liten bil. Viktigste for oss er jo at hunden er tryggest mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bur bygd på mål. De koster ikke mer enn de andre skikkelige burene. Du trenger noe som går på tvers for å få plass. Kelabur, Trønderburet og Alu-consult er noen av de som bygger. Cockere digger vann og gjørme, du vil ikkje ha det i setet i bilen😉

Anonymkode: 53b99...a6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har min cocker spaniel i en nissan leaf. 

Bilsele ble uaktuelt når jeg leste hvor mye mer trafikkfarlig det er sammenligna med bur. 

Det viktigste for meg var at buret var kollisjonssikra, behagelig å være i for hunden, og ikke lagde lyd under kjøring.  

Jeg har dårlig plass i bagasjerommet og brukte litt tid på å finne det som passet best. Fant til slutt et bur fra Alu consult på finn. Løsningen ble å slå ned to seter i baksetet. Ja, buret tar ganske mye plass, men så er hunden min den som sitter mest på og. Så det er verd det. 

Anonymkode: 3704c...73a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har min cocker spaniel i en nissan leaf. 

Bilsele ble uaktuelt når jeg leste hvor mye mer trafikkfarlig det er sammenligna med bur. 

Det viktigste for meg var at buret var kollisjonssikra, behagelig å være i for hunden, og ikke lagde lyd under kjøring.  

Jeg har dårlig plass i bagasjerommet og brukte litt tid på å finne det som passet best. Fant til slutt et bur fra Alu consult på finn. Løsningen ble å slå ned to seter i baksetet. Ja, buret tar ganske mye plass, men så er hunden min den som sitter mest på og. Så det er verd det. 

Anonymkode: 3704c...73a

Leaf har et enormt bagasjerom sammenlikna med en Yaris😉 En får tverrstilte bur, da får du nok plass uten å slå ned baksetene

Anonymkode: 53b99...a6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en yaris hybrid. Kjøpte ett stoffbur på plantasjen https://www.dogman.com/no/hund/bur-og-bil/tekstilbur

tekstilbur er ikke det sikreste i bil, men dette i str medium går perfekt inn i bagasjerommet, og sitter fast. Har plass til en bag på siden. Får fint plass til to hunder som ligger i det, men har en liten rase da. Hunder på ca 4-6 kg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4pets bilbur som passer i alle biler - det festes i baksetet, eller i passasjersetet. Har også en liten bil med lite bagasjerom. Brukte bilsele for mange år siden, ikke aktuelt lengre for å si det mildt 😄 

Anonymkode: 434c6...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...