Gå til innhold

Datteren min adopterer feilaktig språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Datteren min har begynt å bli påvirket språklig av fetteren sin, og jeg er bekymret. 

De er begge fire år. 

Fetteren hennes har forsinket språkutvikling ifølge barnehagen, og muligens diagnose. Han har noen forståelige ord innimellom, men det er noen lyder og ord han bruker, som datteren min nå har begynt å bruke. 

Sh lyd istedet for s lyd og gjør enkle konsonanter til retroflekse (feks fra t til rt). Han bruker også veldig mye engelsk fremfor norsk. Det kan jo være veldig positivt. 

Nå har datteren min begynt å gjøre det samme, og jeg synes egentlig det er skikkelig irriterende. .. 

De omgås nesten hver dag, så veldig mye får jeg ikke gjort. 

Kan dette bare være en fase? Bør jeg indirekte begynne å si de riktige lydene og ordene igjen, eller er hun såpass stor at jeg kan være litt mer direkte og si "jeg hører du sier shokker, kan du prøve å si sokker?". 

Hvordan barns språkkultur er, har jeg ikke lest meg opp på. Om noen har god litteratur på settet feltet, tar jeg gjerne imot tips. Ikke språkutvikling, men kultur. 

Eller bør jeg rett og slett knipe igjen og bare håpe det går over? 

Anonymkode: 88118...448

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt 🙂 

Jeg sleit med R når jag var mindre. Husker at alle vennene mine hermet etter meg fordi de syns det var kult, men også fordi vi var sammen hver dag.

Språket blir påvirket at mennesker rundt oss. Nå snakker alle reint 🙂 

Bare rett på henne når du syns det blir for ille.

"Huns" er tydelig det som er inn å si blant barn på skolen nå. Hører alle vennene til mine barn sier det. Mine også. Her rettes det på daglig 🙂

Anonymkode: 13e5a...8f9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt normalt 🙂 

Jeg sleit med R når jag var mindre. Husker at alle vennene mine hermet etter meg fordi de syns det var kult, men også fordi vi var sammen hver dag.

Språket blir påvirket at mennesker rundt oss. Nå snakker alle reint 🙂 

Bare rett på henne når du syns det blir for ille.

"Huns" er tydelig det som er inn å si blant barn på skolen nå. Hører alle vennene til mine barn sier det. Mine også. Her rettes det på daglig 🙂

Anonymkode: 13e5a...8f9

Jaa hun snakker ikke helt reint enda, men det er innafor normalen tror jeg. R og kj lyden er fortsatt ikke helt enkel. Hun har også en del tonefall som ikke henger på greip, men det er veldig sjarmerende å høre på synes jeg 😊hun har riktig gramatikk, så det er bra hehe

Henne brukt som subjekt gir meg frysninger 😂 

Det ble litt ille ista, for hun har begynt å legge om, og jeg følte litt på det da jeg sa "kan du si tjukke sokker?" da hun sa "jeg rtrenger shukke shokker" som helt vanlig tale.. Hun går liksom fra riktig til galt og det er kanskje det som irriterer meg.. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe å stresse meg, datteren din har jo mange andre språkmodeller enn fetteren sin og språk er hele tiden i utvikling. 

Anonymkode: fb7fe...b2e

• Liker 1
Skrevet

Hun er i en alder der hun begynner å bli mer påvirket av jevnaldrende. Har du mulighet til å balansere omgangen noe, slik at hun får mer imput fra andre jevnaldrende eller barn som er litt eldre? Hva sier de i barnehagen? Hvordan snakker hun der?

Anonymkode: d10ca...ce6

• Liker 4
Skrevet

Det tror jeg nok bare er en fase, og særlig når det er bare ett barn rundt datteren din som har den aktuelle uttalen. 

Jeg syns det er fascinerende hvordan barn påvirker hverandres språk og danner egne felles uttrykk allerede når de er ganske små. Barnehagebarn i området her sier "hvor lenge" i stedet for "hvor lenge er det til". "Hvor lenge blir jeg hentet", når de lurer på hvor lenge det er til foreldrene kommer og henter dem, ser ut til å ha bli et fast uttrykk. Og datteren min har nå gått fra å spørre f.eks. hvor lenge det er til middag på vanlig vis til "hvor lenge skal vi spise?". Dette er nok også bare en fase. Men jeg er egentlig nysgjerrig på hvor bevisste barna selv er på at de som småbarn sier én ting og voksne og eldre barn sier noe annet. 

Anonymkode: be5a7...1b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

eller er hun såpass stor at jeg kan være litt mer direkte og si "jeg hører du sier shokker, kan du prøve å si sokker?". 

Uansett hvor stor hun blir så er ikke det der den beste tilnærmingen. Hvis hun sier "se så fine shokker" så svarer du "ja, se så fine sokker". 

Anonymkode: 3fd6b...d7c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det tror jeg nok bare er en fase, og særlig når det er bare ett barn rundt datteren din som har den aktuelle uttalen. 

Jeg syns det er fascinerende hvordan barn påvirker hverandres språk og danner egne felles uttrykk allerede når de er ganske små. Barnehagebarn i området her sier "hvor lenge" i stedet for "hvor lenge er det til". "Hvor lenge blir jeg hentet", når de lurer på hvor lenge det er til foreldrene kommer og henter dem, ser ut til å ha bli et fast uttrykk. Og datteren min har nå gått fra å spørre f.eks. hvor lenge det er til middag på vanlig vis til "hvor lenge skal vi spise?". Dette er nok også bare en fase. Men jeg er egentlig nysgjerrig på hvor bevisste barna selv er på at de som småbarn sier én ting og voksne og eldre barn sier noe annet. 

Anonymkode: be5a7...1b6

Her og, hun sier hvor lenge skal vi spise 😂 

Tenkte ikke over om det er noe de gjør i bhg også 😊

Det er veldig fascinerende, det er mye hun har fra barnehagen. Barn lærer jo fra hverandre, både atferd og lek, så det faller jo naturlig at de påvirker hverandres språk også. 😊 

Samtidig synes jeg det er veldig interessant, fordi hun har en spesiell måte å prate på, med "feil tonefall" i mange ord, som jeg aldri har hørt hos andre😂det har ikke blitt påvirket, og det synes jeg er litt morsomt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Uansett hvor stor hun blir så er ikke det der den beste tilnærmingen. Hvis hun sier "se så fine shokker" så svarer du "ja, se så fine sokker". 

Anonymkode: 3fd6b...d7c

Ja du har rett i det, jeg bør kanskje holde meg til indirekte retting. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hun er i en alder der hun begynner å bli mer påvirket av jevnaldrende. Har du mulighet til å balansere omgangen noe, slik at hun får mer imput fra andre jevnaldrende eller barn som er litt eldre? Hva sier de i barnehagen? Hvordan snakker hun der?

Anonymkode: d10ca...ce6

Ingen har sagt noe i barnehagen, men kan evt høre på neste foreldresamtale. Prøver å balansere det litt, og jeg synes egentlig ikke de har lekt så veldig mye sammen i det siste heller. Samtidig har hun vært borte fra bhg siden tidlig september pga korona og diverse luftveisinfeksjoner nå, så han blir jo eneste jevnaldrende hun har sett (syke begge to, så de kan leke). 

Skrevet

Prøv med mild korreksjon først.

Hun:  "jeg rtrenger shukke shokker" 

Du: "trenger du tjukke sokker? Det skal vi ordne"

Da får hun en indirekte korreksjon, nesten umerkelig plukker hun det opp. Medium korreksjon er "det heter tjukke sokker".

Her er vi midt i "shøtt" vs "kjøtt" og jeg har måttet gi opp mild korreksjon og gått over på medium. 

Anonymkode: 8c4e0...7d1

• Liker 1
Skrevet

Er mor til en treåring og irriterer meg og over språkpåvirkning 😝

Treåringen her begynte på storbarn i høst og der er det et barn som har østlandsdialekt. Det tok ikke lang tid før hun byttet ut mange av ordene til bokmål og tonefallet har blitt helt koko 🙉

Vi er vestlendinger og dialekten vår heller mer mot nynorsk enn bokmål så jeg håper dette er en fase som går over! Jeg gjentar med korrekt uttale når hun sier noe «feil», men så langt er det for døve ører.

Anonymkode: db146...94c

• Liker 1
Skrevet

I den alderen er man i en fase hvor man samler grammatikk, uttale etc. det er mye herming osv. man samler fra de man er mest til, også korrigerer man etterhvert når man hører det riktige. 

det er samtidig riktig at du eks bekrefter det hun sier med fulle setninger og litt trykk på riktig uttale. "skal vi sjøle bil" "ja vi skal kjøre bil) 

eller utvider setninger - altså svarer tilbake i fulle setninger. sånn er du en god rollemodell og hun får høre ord i riktig bruk. 

gjentatte og mange nok erfaringer korrigerer det seg med mindre man har iboende vanske. 

Anonymkode: 65a57...de2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I den alderen er man i en fase hvor man samler grammatikk, uttale etc. det er mye herming osv. man samler fra de man er mest til, også korrigerer man etterhvert når man hører det riktige. 

det er samtidig riktig at du eks bekrefter det hun sier med fulle setninger og litt trykk på riktig uttale. "skal vi sjøle bil" "ja vi skal kjøre bil) 

eller utvider setninger - altså svarer tilbake i fulle setninger. sånn er du en god rollemodell og hun får høre ord i riktig bruk. 

gjentatte og mange nok erfaringer korrigerer det seg med mindre man har iboende vanske. 

Anonymkode: 65a57...de2

Ja spennende alder, vi er veldig verbale her hjemme og vi forenkler ikke språket noe særlig. Er det et nytt ord, forklarer vi, hun er veldig god til å spørre. Ord hun gjerne bruker er tillatelse, område, imponert, multi tasking... Ikke at ordene er så vanskelige i seg selv, men at hun bruker dem riktig og i vanlig tale, synes jeg er litt gøy 😊 

Vi er en familie med flere språk innad, så hun hører jo mye forskjellig hver dag, så jeg er ikke bekymret for at hun ikke hører nok eller får det servert i riktig bruk fra de fleste. 

Det er bare akkurat det med denne adopteringen av feil lyder og ord.. Skjønner virkelig ikke hvorfor jeg irriterer meg 😭😭

• Liker 1
Skrevet

Det går nok over om hun får flere lekekamerater! Om hun bare leker med fetteren blir det jo naturlig at hun hermet han. Om hun leker med andre kommer hun til å herme dem også. 

Anonymkode: 72285...1ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det går nok over om hun får flere lekekamerater! Om hun bare leker med fetteren blir det jo naturlig at hun hermet han. Om hun leker med andre kommer hun til å herme dem også. 

Anonymkode: 72285...1ad

Hun leker for det meste med de i barnehagen. 😊

• Liker 1
Skrevet

"adopterer feilaktig språk" er vel ikke helt korrekt  - sikker på datteren din ikke bare er dårlig påvirket av deg;)

Anonymkode: 36a73...480

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"adopterer feilaktig språk" er vel ikke helt korrekt  - sikker på datteren din ikke bare er dårlig påvirket av deg;)

Anonymkode: 36a73...480

Hehehe om jeg har litt feil ordvalg og gramatikk innimellom, går det ikke utover uttalen min 😅 Hva burde egentlig ha stått tenker du? 

Skrevet

Far kommer hjem og sier er det lenge til middag. 

Anonymkode: 6c11d...512

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 13.19):

Jaa hun snakker ikke helt reint enda, men det er innafor normalen tror jeg. R og kj lyden er fortsatt ikke helt enkel. Hun har også en del tonefall som ikke henger på greip, men det er veldig sjarmerende å høre på synes jeg 😊hun har riktig gramatikk, så det er bra hehe

Henne brukt som subjekt gir meg frysninger 😂 

Det ble litt ille ista, for hun har begynt å legge om, og jeg følte litt på det da jeg sa "kan du si tjukke sokker?" da hun sa "jeg rtrenger shukke shokker" som helt vanlig tale.. Hun går liksom fra riktig til galt og det er kanskje det som irriterer meg.. 

Mye bedre å svare «Ja, du trenger tjukke sokker». Barn påvirkes av det de hører. 

Anonymkode: 25c21...c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...