Gå til innhold

Sykt barn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har et barn som begynte i bhg i januar og pga korona situasjonen har hen hatt mange dager borte fra bhg pga snørr (ikke fått komme på bhg ved forkjølessymptomer), halsbetennelse, ørebetennelse, problemer mtp tannfrembrudd osv. 

Var i møte med min øverste leder og hun syntes det var hårreisende at jeg hadde brukt 16 sykt barn dager pdd og lurte på om ikke barnet har en far (jo, det har barnet og han har også brukt over 10 dager, vi prøver å løse det så godt det lar seg gjøre) og hun lurte på hva barnehagen sa ang at barnet vårt var så mye borte.
Hentydet til at noe må være galt med barnet vårt, noe det ikke er annet at hen er igjennom diverse sykdommer som mange andre (?!) også er. 

Er det bare vi som har det slik? Blir nesten frustrert over å få høre dette. 😞

Anonymkode: e24fc...097

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet som personalleder, i lag med flere andre og en slik måte å snakke om andres barn har vi aldri gjort! Det er mye sykdom blant små barn, og det er ledere klar over. Det er ikke greit å hentyde at det feiler en person eller et barn noe, når man aldri har møtt vedkomne.

Hvis det er en person som bruker alle dagene så hadde vi en prat med ansatt om man ikke kan dele opp dagene slik at ikke en arbeidsplass får alle dagene, men det var sjeldent nødvendig fordi de jeg ledet hadde gode fordelinger (og var de alene så var det et ikke-tema).

• Liker 3
Skrevet

Men Hvorfor praktiserer barnehagen nulltoleranse overfor forkjølelsessymptomer?det er lov å sende barn i barnehagen med restsymptomer etter en forkjølelse. Litt hoste og snørr er greit sålenge det ikke er nyoppstått. 

Anonymkode: 1beb7...33d

• Liker 4
Skrevet

Vi har hatt ekstremt mye sykt barn dager i år og i fjor pga koronarestriksjoner og generell forkjølelse som små barn har. Aner ikke hvor mange, men meg og mannen fordeler så likt som mulig. Ingen kommentar om det fra jobb, sånn  er det jo for alle om dagen 😊

Utrolig uprofesjonelt og helt sikkert ikke innenfor etiske regler å hentyde at det feiler barnet ditt noe. Det er helt normalt med mange forkjølelser de første årene i barnehagen. 

Anonymkode: 17fb3...2de

• Liker 7
Skrevet

Har en toåring, jeg har brukt 15 sykt barn-dager i år, faren har vel 12 eller noe sånt. Sånn er det under korona, pussig at sjefen din ikke har fått med seg det. Er en grunn til at det ble utvidet til 20 dager per forelder i år.

Anonymkode: 31adb...900

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men Hvorfor praktiserer barnehagen nulltoleranse overfor forkjølelsessymptomer?det er lov å sende barn i barnehagen med restsymptomer etter en forkjølelse. Litt hoste og snørr er greit sålenge det ikke er nyoppstått. 

Dette tenkte jeg også, men det er ikke vesentlig ift TS sin problemstilling

TS, som nevnt over kan du henvise til NAV om omsorgsdager og at ut 2021 så er det 20 dager (med 1 barn) pr forelder, og så lenge man er innenfor skal man ikke måtte forsvare slikt fravær. 

Anonymkode: c364f...e4a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg ville utfordret styrer i bhg litt på dette. Vi har klare retningslinjer fra kommuneoverlegen om at restsymptomer er ok, og nå er vi vel i praksis over til at almenntilstand er mest avgjørende etter å ha sett det an en dag elle to for å se at det bare blir en vanlig forkjølelse. Da er selvsagt alle dau-sjuke...det skal sies. Siden alle da smitter hverandre. Men så anter jeg det blir bedre når vi får unna noen virus. Men syns fortsatt ungene får de vanlige forkjølelsene med god almenntilstand, og da er våre i bhg og deler gleden med alle de andre. Slik det var før egentlig. Verre med oss voksne som må gjennom "tilvenning til barnehagevirus" runde 2... mye mer sykedager på MEG enn på barna.. grrrr. Jaja.

Men tror ikke egentlig bhg skal ha nulltoleranse for symptomer (utover nyoppståtte/dag 1) lenger. Mulig de tar seg for store friheter her nå. Og helt ærlig, så må jo jo begynne jobben mot det normale igjen, og ta virus-bølgen som følger med i starten her.

Anonymkode: d0a36...2ce

• Liker 2
Skrevet

Vi har brukt 20 dager hittil i år. 2 dager på skolebarnet, de resterende 18 dagene på 2-åringen.

Lederen din har kanskje ikke barn?? De første årene i bhg er barn veldig, veldig mye syke. Det er dette som er normalen!! 

At sjefen din gjør dette til noe sykelig greier, sier jo litt om henne! 

Anonymkode: 12ff4...ee7

• Liker 4
Skrevet

Ts her. Det er selvfølgelig lettet på tiltakene i bhg nå ang snørr osv, men det ble jo noen sykt barn dager pga snørr og slikt ivår. 

Syns det var skikkelig ubehagelig at leder mente det slik, fikk lignende kommentar ivår etter mye fravær pga sykt barn. får mye kommentarer som: «Du må ta barnet ditt til legen, det må feile hen noe siden hen er så ofte syk.» «det barnet der må jo bare få et godt immunsystem iogmed at det er sykt heletiden..» (og ja, jeg har vært til legen med barnet mitt om jeg har vært bekymret å fått undersøkt hen om noen skulle lure.)

JA - barn som har sitt første år i barnehagen er jo veldig utsatt. Barnet er jo ikke 2 år engang ennå. Og sant som noen nevner her ang at det skulle ikke være noe problem så lenge jeg har igjen dager.. 

Leder og kollegaer har barn selv, men virker som de har glemt hvordan småbarnslivet er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Det er selvfølgelig lettet på tiltakene i bhg nå ang snørr osv, men det ble jo noen sykt barn dager pga snørr og slikt ivår. 

Syns det var skikkelig ubehagelig at leder mente det slik, fikk lignende kommentar ivår etter mye fravær pga sykt barn. får mye kommentarer som: «Du må ta barnet ditt til legen, det må feile hen noe siden hen er så ofte syk.» «det barnet der må jo bare få et godt immunsystem iogmed at det er sykt heletiden..» (og ja, jeg har vært til legen med barnet mitt om jeg har vært bekymret å fått undersøkt hen om noen skulle lure.)

JA - barn som har sitt første år i barnehagen er jo veldig utsatt. Barnet er jo ikke 2 år engang ennå. Og sant som noen nevner her ang at det skulle ikke være noe problem så lenge jeg har igjen dager.. 

Leder og kollegaer har barn selv, men virker som de har glemt hvordan småbarnslivet er. 

Tror du bare må heve deg over det, hvis du vet at du har ditt på det tørre. Du har jo rett på dagene.

Sikkert lurt å høre med bhg hvilke tiltak de har for å hindre smitte, siden barnet ditt kanskje virker å være litt ekstra utsatt. Ikke godt for barnet med så mye sykdom😔 

Kanskje helsestasjon kan komme med noen gode råd også🌸

Skrevet
10 minutter siden, Lija said:

Tror du bare må heve deg over det, hvis du vet at du har ditt på det tørre. Du har jo rett på dagene.

Sikkert lurt å høre med bhg hvilke tiltak de har for å hindre smitte, siden barnet ditt kanskje virker å være litt ekstra utsatt. Ikke godt for barnet med så mye sykdom😔 

Kanskje helsestasjon kan komme med noen gode råd også🌸

Takk for tips☺️ Jeg har heldigvis mitt på det tørre og som du sier så må jeg nok bare heve meg over det☺️ 
 Har pratet med bhg og de sier noen blir rett å slett mye syke og noen blir ikke syke i det heletatt det første året, slik er det bare. Og mitt barn er i den kategorien som tar imot alt, dessverre. Min mor sier jeg var også mye syk mine første år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...