AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #1 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg har vært sterkt plaget av utslett på hendene en stund som har vedvart og også spredd seg som små prikker/blemmer. Legen så så vidt på det og mente det var eksem og skrev ut locoid som jeg smører med morgen og kveld. Har sett noe forbedring på de andre prikkene, men disse blemmene bare sprer seg. De er væskefylte og ser veldig ekkelt ut. Resten av huden er tynn, tørr og irritert. Minner om brannsår. Klør innimellom, men prøver å la være. Tatt bilder for å sammenligne over flere dager og kan ikke se at det avgrensede området har blitt mindre ved bruk av kremen inni håndflaten, heller motsatt Noen som har erfaring og kan komme med noen tips? Og det er ikke bare å reise til hudlege heller, for det er over et halvt års ventetid der... Anonymkode: 7c686...e74
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #2 Skrevet 14. oktober 2021 Glemte å legge til at jeg unngår all parfyme, vasker opp med nitril vaskehansker, vasker hendene så sjelden som mulig og da med nøytral håndsåpe eller dusjolje. Smører også med karbamidkrem på resept. Og også med locobase repair og neutrogena håndkrem. Anonymkode: 7c686...e74
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 Det er et vanskelig sted å ha eksem. Bruker du hansker utenpå? Anonymkode: d9878...cc6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 Ser ut som skabb. Anonymkode: 604f2...de5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et vanskelig sted å ha eksem. Bruker du hansker utenpå? Anonymkode: d9878...cc6 Om jeg smører med mye og skal bruke hendene en del benytter jeg bambushansker. Oppvaskhansker når jeg vasker opp og engangshansker i plast eller nitril ved matlaging og annet. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser ut som skabb. Anonymkode: 604f2...de5 Nei, det gjør egentlig ikke det. Anonymkode: 7c686...e74
Gjest Tamsi Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg får også sånne blemmer. Tror det kalles dyshidrose. Får dem på siden av fingerleddene, ofte i sånne "klaser" som på bildet. Tror ikke det er helt uvanlig, kjenner andre som har det også. Vet ikke helt hva det kommer av, de bare kommer og går liksom.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/hud/artikkel/pompholyx-dyshydriotisk-eksem/70952061/amp Anonymkode: 5beae...e32
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg synes det kan minne litt om helvetesild. Har hatt det, og da var det sånne klaser med vonde blemmer som etter hvert ble til sår. Kom det plutselig, eller har du hatt det en stund? Anonymkode: 969cb...a4d
Mokkilokki Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 Det ser ut som kontakt allergi. Noen reagerer på blekk fra kvitteringer. Har du fått tatt sånn allergiprøver på huden? Kanskje du skulle snakke med legen om og ta noen tester. Kan jo være verd og sette seg på venteliste til hudlege i mellomtiden.
AnyonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #10 Skrevet 14. oktober 2021 Vært plaget med akkurat det der før. Får det fortsatt om kostholdet skeier helt ut (om jeg spiser mye pizza/burgere på en uke). Jeg har god effekt av ketodietten. Kjører også glutenfritt og begrenser inntaket av meieriprodukter. Kuttet alt av sukker og ferdigretter. Du kan jo prøve det i en 7-10 dager og se om det hjelper? Jeg er ganske sikker på at du har noe i matveien som trigger dette
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om jeg smører med mye og skal bruke hendene en del benytter jeg bambushansker. Oppvaskhansker når jeg vasker opp og engangshansker i plast eller nitril ved matlaging og annet. Nei, det gjør egentlig ikke det. Anonymkode: 7c686...e74 Nitril kan du reagerer allergisk på. Det gjør jeg. Jeg kan kun bruke lateks hansker 🙂 Anonymkode: 26dad...967 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 Pomfolyx eller psoriasis type ppp ser det ut som. Sannsynligvis bør du ha sterkere steroid en periode, jeg har Dermovat og Mometason som jeg bruker når jeg får utbrudd. Du bør også bruke en feit krem og bambushansker over. Anonymkode: f439d...92b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pomfolyx eller psoriasis type ppp ser det ut som. Sannsynligvis bør du ha sterkere steroid en periode, jeg har Dermovat og Mometason som jeg bruker når jeg får utbrudd. Du bør også bruke en feit krem og bambushansker over. Anonymkode: f439d...92b Dette har jeg også, så kjente det igjen med en gang. Mitt utløses av stress, og latex. Jeg bruker dermovat, og handsker om natta. Om du ikke gjør noe vil det tilslutt bli åpent sår inn til beinet. Det har jeg hatt noen ganger, og er veldig vondt. Anonymkode: 73118...611
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 Tamsi skrev (6 timer siden): Jeg får også sånne blemmer. Tror det kalles dyshidrose. Får dem på siden av fingerleddene, ofte i sånne "klaser" som på bildet. Tror ikke det er helt uvanlig, kjenner andre som har det også. Vet ikke helt hva det kommer av, de bare kommer og går liksom. Takk, googlet det og det lignet veldig. Hva slags behandling fungerer for deg? AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes det kan minne litt om helvetesild. Har hatt det, og da var det sånne klaser med vonde blemmer som etter hvert ble til sår. Kom det plutselig, eller har du hatt det en stund? Anonymkode: 969cb...a4d Jeg googlet det, men er nok ikke det. Utslettet på hendene har jeg hatt fra før sommeren som gradvis har forverret seg. Derfor var jeg hos legen for litt siden og fikk kortison på resept. Jeg ser at helvetesild gjerne har et kortere forløp. Mokkilokki skrev (5 timer siden): Det ser ut som kontakt allergi. Noen reagerer på blekk fra kvitteringer. Har du fått tatt sånn allergiprøver på huden? Kanskje du skulle snakke med legen om og ta noen tester. Kan jo være verd og sette seg på venteliste til hudlege i mellomtiden. Bare på pollen og slikt, men tenkte å be om ny time hos legen, så da kan jeg også be om henvisning. Jeg har hatt atopisk eksem og kuldeeksem som barn og ungdom, men har ikke hatt like sterke utbrudd de siste 15 årene etter jeg kuttet parfymerte produkter på huden og smurte meg/brukte hansker på vinteren. Ett år siden blusset det opp med eksem på flere steder av kroppen inkludert hendene. Så kan det se ut til at det blir helt fint før det begynner å klø, bli rødt og tørt på ny AnyonymBruker skrev (5 timer siden): Vært plaget med akkurat det der før. Får det fortsatt om kostholdet skeier helt ut (om jeg spiser mye pizza/burgere på en uke). Jeg har god effekt av ketodietten. Kjører også glutenfritt og begrenser inntaket av meieriprodukter. Kuttet alt av sukker og ferdigretter. Du kan jo prøve det i en 7-10 dager og se om det hjelper? Jeg er ganske sikker på at du har noe i matveien som trigger dette Jeg lever glutenfritt og laktosefritt, men har også vært bedre i kroppen når jeg har gått på lavkarbo i perioder. Jeg er ekstremt overfølsom og allergisk mot mye. Prøver å tenke om jeg har spist noe annerledes eller fått noe i hus som er nytt siden i fjor når dette startet, men kommer ikke på noe. Tørr ikke bruke noe særlig produkter heller så hsr omtrent ikke sminket meg eller brukt rens på ett år. Bruker miniderm i ansiktet liksom🙈 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nitril kan du reagerer allergisk på. Det gjør jeg. Jeg kan kun bruke lateks hansker 🙂 Anonymkode: 26dad...967 Var ikke klar over det men eksemet startet lenge før jeg begynte med hansker. De fleste reagerer på lateks, derfor presiserte jeg at det ikke var lateks når jeg bruker hansker 😅 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Pomfolyx eller psoriasis type ppp ser det ut som. Sannsynligvis bør du ha sterkere steroid en periode, jeg har Dermovat og Mometason som jeg bruker når jeg får utbrudd. Du bør også bruke en feit krem og bambushansker over. Anonymkode: f439d...92b Takk for gode tips Jeg leste meg opp på kremen jeg har fått og den er jo like svak som den jeg kjøper reseptfritt(?) 🙄 jeg sa til legen jeg hadde kjøpt på apotek og det ikke fungerte. Blir litt oppgitt på legen🙈Får be om ny time og nok en runde. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette har jeg også, så kjente det igjen med en gang. Mitt utløses av stress, og latex. Jeg bruker dermovat, og handsker om natta. Om du ikke gjør noe vil det tilslutt bli åpent sår inn til beinet. Det har jeg hatt noen ganger, og er veldig vondt. Anonymkode: 73118...611 Takk for svar får prøve meg ny runde hos legen nå så jeg får det vekk. Er jo så vondt også. Langfingeren min er skikkelig hoven og tykk😥 har også smurt litt med den gule sårsalven som har noe antibakterielt i seg. Synes den særlig hjelper på tilheling av sprekker i rillene på fingrene. Anonymkode: 7c686...e74
Gjest Notte Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 Hatt slike hender jeg også. Akkurat likt. Hadde også atopisk eksem som barn. Fikk beskjed at det var kontakteksem, og det var kortisonsalver som hjalp. Var en av de sterke typene husket jeg. Ibaril kanskje? (Fikk det hos hudlege) Det gikk over og har ikke hatt det på flere år. Noe reagerte jeg på men hva det var vet jeg enda ikke 😅
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 Sånn så det ut under føttene mine helt i starten når jeg fikk ppp...så ville lest om det og sjekket om det kan stemme på deg. Ppp kan må få både under fotene og inni håndflatene. (Bildene på linken er mye verre enn det du har da...) For meg fungerer lysbehandling og kortisonsalve for å holde det i sjakk. https://nhi.no/sykdommer/hud/pussholdig-utslett-ekskl-akne/pustulosis-palmoplantaris/ Anonymkode: 414ac...adb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå