Gå til innhold

Er det fortsatt folk i dag som får vite feil kjønn på OUL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er ikke det like vanlig som tidligere da teknologien og teknikkene for å se dette var dårligere?

Er snakk om på ordinær ultralyd, ikke de tidlige.

Anonymkode: d6765...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes også medisinske tilstander hvor kjønnet/genitalia ikke lar seg enkelt bestemme. Det kan være en feilkilde.

Anonymkode: 90102...208

Skrevet

Ja, det skjer sikkert. Selv fikk jeg riktig kjønn, men de var ikke bombesikre. 

Anonymkode: f1280...4e2

Skrevet

Det er jo flere som ikke får vite kjønn sikkert fordi baby ikke ligger riktig, men om baby ligger fint til vil jordmor ofte kunne se det godt og kunne peke ut testikler eller kjønnslepper tydelig. Da er det nok temmelig sikkert.

Jordmor var ikke i tvil på ultralyd med noen av mine.  Ikke noe usikkerhet inni bildet der, da var det: "dette er helt klart gutt, her ser du testikler der og der, jeg tar bilde av det for det er gøy å vise frem da, og så kjekt å få en av hver og se så fin og aktiv gutt!" blabla 😄 Mens andre jeg kjenner så har jordmor vært veldig forsiktig med å si noe og vært veldig tydelig på at det ikke er sikkert.

Så det er nok fremdeles mulig å se feil, men da handler det mer om at baby ligger krøkkete til og ikke at utstyret er dårlig.  

Anonymkode: fb64c...499

Skrevet

Det er som oftest slik at man sier jente når det er en gutt

Anonymkode: 4b570...21d

• Liker 1
Skrevet

KJenner flere som har fått feil beskjed ja

Anonymkode: 14f65...dd5

Skrevet

Det hender, spesielt når de sier det er jente. Hvis de sier det er gutt, er det uhyre sjelden de tar feil (på ordinær UL eller senere). Hvis de sier det er jente, er det derimot lurt å være klar over at det er litt større feilmargin.

Jeg synes uansett det er rart med folk som kjøper kun blått/rosa basert på dette. Det er ikke en "forhåndsvisning".

Anonymkode: a639a...22f

• Liker 4
Skrevet

Et par jeg kjenner fikk vite jente på 4 ultralyder. Tidlig ul, OUL og på to ultralyder etter. Og ut kom det en gutt 😂 Det skjer sjelden heldigvis! 

Anonymkode: 81453...9a4

Skrevet

Ja, jeg fikk beskjed om at det var en jente, ut kom en herlig gutt. ❤️

Anonymkode: 339d2...414

Skrevet

Jepp. Var både på UL i uke 14 og OUL og begge gangene fikk vi beskjed om gutt. Ut kom en jente gitt. 

Anonymkode: d3792...303

Skrevet

En i termingruppa mi på face opplevde det nå nettopp, fødte for noen uker siden. Jeg har bare hatt 1 ultralyd (oul), så håper det er det kjønnet hun sa til oss som kommer ut, for nå er alt handlet inn.

Anonymkode: 13325...c37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En i termingruppa mi på face opplevde det nå nettopp, fødte for noen uker siden. Jeg har bare hatt 1 ultralyd (oul), så håper det er det kjønnet hun sa til oss som kommer ut, for nå er alt handlet inn.

Anonymkode: 13325...c37

Uff da, har du handlet inn klær med små peniser og vaginaer på?

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Uff da, har du handlet inn klær med små peniser og vaginaer på?

Noe så dumt skrevet? Helt normalt å ikke kle barna sine totalt kjønnsnøytralt. Vi har jentebaby, og mye av utstyret er beige, grått og svart ja.. Men vi har masse tøy til henne med blonder, blomster, volanger, og masse i rosa og lilla, i tillegg til hvitt og beige. Vi har også en gutt som er større, og til han hadde vi mye blått og grønt, og tøy med annet snitt. Skjønner ikke hvorfor det har blitt så populært å rakke ned på dem som fortsatt synes det er fint å kle barna i rosa og blått? Det er åpenbart mange av oss, for butikkene bugner av klær som ikke er kjønnsnøytrale. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe så dumt skrevet? Helt normalt å ikke kle barna sine totalt kjønnsnøytralt. Vi har jentebaby, og mye av utstyret er beige, grått og svart ja.. Men vi har masse tøy til henne med blonder, blomster, volanger, og masse i rosa og lilla, i tillegg til hvitt og beige. Vi har også en gutt som er større, og til han hadde vi mye blått og grønt, og tøy med annet snitt. Skjønner ikke hvorfor det har blitt så populært å rakke ned på dem som fortsatt synes det er fint å kle barna i rosa og blått? Det er åpenbart mange av oss, for butikkene bugner av klær som ikke er kjønnsnøytrale. 

Jepp! Helt greit uansett hva man velger, så får de bestemme selv når den tid kommer. 

Anonymkode: b2ea7...f52

• Liker 4
Skrevet

Ja

Fikk vite jente, men på vektkontroll rett før termin var det gutt. 

Ei venninne fikk vite gutt, men ble jente som kom ut😅 

Og vet om 2 andre 😊

Dette var etter oul. Mange flere som har fått vite feil på tul 

Anonymkode: a40ea...c41

Skrevet

Kjenner noen som nylig fikk tvillinger. Først fikk de vite at det var to jenter. Neste gang var det to gutter og slo seg til ro med det. 
Ut kom det en gutt og en jente. 

Anonymkode: 6a31d...e70

Skrevet

Min datter var gutt på flere ultralyder. Fikk litt sjokk da det kom en jente ut, ja…  På alle de andre barna mine (gutter) har kjønnet stemt. 

Skrevet

Noen ganger får ikke foreldrene vite kjønnet før 20 år etter at barnet er født, så det er helt klart en feilmargin.

Anonymkode: b3814...699

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi det er tragisk å «handle inn» kun etter en baby sitt kjønnsorgan. Når de blir litt større kan jeg forstå det, men når de er babyer? 

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner tre som har opplevd det, men felles for dem har vært at den som utførte OUL sa i fra at det var vanskelig å se og at de ikke var helt sikre. 

Vi fikk beskjed om at det var jente, med forklaring på hvordan hun så det første gang. I de tilfellene er det nok sjelden feil. Andre gang sa jordmoren på OUL at et bein og navlestreng var i veien for å få sett ordentlig, men hun var ganske sikker på at det var en lillesøster. Det stemte, men der kunne det nok lettere ha blitt feil. 

Anonymkode: 455dc...142

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...