Gå til innhold

Påkledning i barnehage - hvilket mellomlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som går siste året i barnehage. Han har behov for nytt sett med mellomlag til å ha under vinterdress. Han har mye fine strikkeklær i ull som han nekter å gå med, det samme med kjøpte ullklær.  Mulig ullfleece kan være et alternativ. 

Har tidligere kjøpt tykk fleece fra Stormberg og brukt som mellomlag under vinterdress. Dette settet er gått ut av produksjon og nå finner jeg ikke noen god erstatning. Han har såklart tynnere fleece, men trenger noe skikkelig godt og varmt til de kaldeste dagene i vinter. 

Noen som har forslag til varm god ullfleece eller fleece? Hva bruker dere andre på kalde dager? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har slitt med å finne gode tykke mellomlag i år. Endte opp med fleece og ullfleece fra Reima. Modeller jeg har kjøpt er Sangis, Hopper, Misam og Mahin. Virker varme og myke. Koster litt da. 

Anonymkode: 6fc5c...850

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor nekter han å bruke ullklærne? Hvis der bare er fordi han ikke synes det er "kult", kan det være han skifter mening lenger utpå høsten når han ser andre barn bruke det. Hvis han blir for varm ville jeg latt han slippe med tynn fleece så lenge det ikke er virkelig kaldt og bare latt ullklærne være i barnehagen i reserve.

Anonymkode: 32e66...99f

• Liker 1
Skrevet

Vi har også fleecedress fra reima, i tillegg til at vår gjerne går med hjemmestrikka ullsett. Men det blir sjelden så kaldt at det er behov for noe mellomlag i vinterdressen egentlig, dressen vi har er veldig tjukk og barnet er aktivt ute, så det blir for varmt. Mellomlag brukes mest under parkdress og regntøy. 

Anonymkode: 0455d...f06

Skrevet

Si at han må bruke ullklærne, barn skal få være med på å bestemme her og der men enkelte ting kan de ikke avgjøre. At du raser nettet rundt for å finne alternativer er en bjørnetjeneste. Finn frem tre gensere og tre bukser og si at han kan velge to av hver å ha i barnehagen. Han kan velge type, farger etc, men ikke om det skal brukes i det hele tatt eller ei. Sørg for at de ikke har høy hals (kan klø), at garnet er mykt og ikke stivt og kløete også gjennom inneklærne. Gi beskjed til "strikkemaskinene" deres at han kanskje har litt sensitiv hud, så velger de kanskje mykere garn i fremtiden. Jeg liker Sterk, Sterk Mini, Double Sunday etc til mitt barnehagebarn, det gir litt tykke men sykt myke klær som ikke klør - men noen klør jo uansett ull rett på huden, så igjen, unngå høye halser etc. Mamma sverger til mye klassisk garn fra Rauma etc og det ser jeg gamlingene på Strikkegrupper på facebook gjør også, de påstår det blir så mykt etter vask, men nei. Kanskje i forhold til hva de vokste opp med, men ikke i forhold til alle alternativene som finnes i dag..... 

Anonymkode: 85335...68b

• Liker 2
Skrevet

Takk for konkrete tips, det skal sjekkes ut :) 

Hjemmestrikk er strikket i mykt ullgarn som ikke klør og kommer ikke direkte i kontakt med huden. Han har selv valgt ut mønster som brannmann, politi, paw patrol ol. Med andre ord kule klær i en 5 åring øyne. Likevel blir det ikke brukt. Vi kan selvfølgelig sette hardt mot hardt og tvinge klærne på. Men vi velger våre kamper og dette er ikke en kamp vi må vinne. Nye klær må han ha uansett, hvilke type klær får han være med på å bestemme og da utgår ull. Det viktigste er at han ikke fryser og derfor spurte jeg opp tips. 

Skrevet

Sy på merker som gjør klærne kule?

Anonymkode: 0dddf...a8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...