Gå til innhold

Liker ikke smartpanel, hva bør man velge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal pusse opp noen rom, hvor det nå er gammel tapet på alle vegger (tenk 70-80 talls).

Jeg synes ikke noe om smartpanel, og lurer på hva vi bør velge. Vanlig trepanel på gammelmåten? Ser det selges, men er mange ulike profiler, noen spesielle som er ekstra fine, for mye eller litt mer nøytrale? Ser ut til at det kan være "mellomrom" enten på hver side, en side, eller skrå overgang inn mot en side og rett på den andre. Noen som vet hva de ulike typene heter?

Hva med plater? Er barnerom dette, 3 stykker. To av rommene skal ha tapet på minst en vegg, og tenker da at man kanskje ikke får skrapet av nåværende tapet helt perfekt - kan man da vaske, male over og sette på en plate av noe slag? Eller vil overgangen vises godt (mellom platene)?

Ser også det er ulike typer strie å ha på veggen, men er redd for å bli lei av strukturen ganske raskt. Kan dette limes over tapet, eller må man ha en helt glatt vegg først for å få et pent resultat?

Ser det finnes ulike produkter som veggfornyer, og andre ting som skal gjøre veggen helt glatt, men har lest mye om det og ser ut til at de færreste får et pent/perfekt resultat til slutt. Kan man fjerne tapeten og sparkle over (er sponplate bak tror jeg), og så lime på ny tapet eller strie?

Mange spørsmål ble det, men håper noen kan dele sine erfaringer! Nå høres vi sikkert ut som idioter som har kjøpt hus og ikke kan dette - vi har holdt oss til maling, legging av gulv og slikt tidligere så dette er nytt for oss.

Anonymkode: 601f1...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva er veggene nå da? sponplater, gips? du har jo mange valg. Og alle valg kommer med sine fordeler og ulemper. 

Smartpanel er absolutt enkleste og raskeste, de er jo ferdigmalte også, du kan bli ferdig med et rom på en blunk. Du kan kjøpe de med brannhemmende maling, hvis brannsikkerhet er viktig. Ulempe - er dyre, og ja, man må like stilen.

Gips - absolutt penest resultat, best ift brann, billige i innkjøp. Minus - arbeidsomt å sparkle og male, tar tid (og livsgnist fra mange), må tenke på akustikk, fordi gips+laminat+hule vegger fordi noen "glemte isolasjon" i inneveggene" - blir veldig fort ubehagelig klang, spesielt med litt takhøyde. Vil man henge opp ting lett på veggene, finnes det spesielle gips plater men de er betydelig dyrere, ikke lengre 60 kr pr plate liksom.

Så har du den løsningen du tenker på. med sponplater + tapet over. Igjen, mye jobb men innkjøp er relativt billig, igjen, veldig arbeidsom måte. Du får aldri like fine, like glatte vegger som gips uansett. 

Walls2pait - dyre i innkjøpt, kjappe å sette opp, minus - du kommer til å se skjøter. Kanskje ikke med engang, men etter en vinter , nesten hundre prosent sikkert. 

Walls4you - veldig kjapt, relativt dyre i innkjøp, og ser ganske jalla ut. Da håper jeg du bor landlig.. Sorry. Da tror jeg faktisk ville heller valgt Smart panel, eller kombinasjon av smartpanel + en vegg med walls4you.

Og nå må du bare finne ut hva er budsjett, hva er arbeidskapasitet og hva er ønsker. Og finne en kompromiss. Jada, gipsvegger er pene og alt det der, men hvis det ender i skilsmisse, så er jo ikke det verdt det. Kanskje man kunne leve med smartpanel, eller med det å kunne se skjøtene på Wall2Paint i spesiell lys og spesiell vinkel.. 

Anonymkode: e686b...b53

Skrevet

Tusen takk for langt og detaljert svar, da tror jeg nesten vi bare går for vanlig trepanel på 3 vegger, og lar en kortvegg på hvert rom ha gipsplater :) Da får vi heller henge opp ting på panelveggene eller vurdere de platene som egner seg til å henge opp ting på. vet du om de heter noe spesielt?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor panel? Gikk ut i 2010. Nå er det 2021.

Anonymkode: 49597...cb3

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fordi jeg synes det er pent, lett å jobbe med, lett å tette hull, supert å henge opp ting på.

Bryr meg ikke om hva andre synes, de skal slippe å bo hos meg altså 😛

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg synes det er pent, lett å jobbe med, lett å tette hull, supert å henge opp ting på.

Bryr meg ikke om hva andre synes, de skal slippe å bo hos meg altså 😛

Ok

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Muligens fordi det er fint, klassisk, koselig, praktisk og slitesterkt 😊

Anonymkode: 840f8...b86

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker rullesparkel for å bli kvitt glassfiberstrieveggene. Har noen vegger med falsk panel i huset og, ikke min favoritt.

Anonymkode: 4874e...8e0

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes skikkelig trepanel absolutt er det fineste, i tillegg til å være mest solid. Smartpanel og gipsplater - spesielt det siste - tåler veldig lite, og det er jo ekstra relevant når det er barnerom. Et barn som herjer på rommet, kaster noe i veggen osv. så blir det fort skader på veggen hvis det er gipsplater eller smartpanel. Henger man opp ting på veggen, blir det stygge hull.

Når det kommer til brannsikkerhet, er jo gipsplater best og trepanel verst. Men man kan jo sikre seg mot brann på andre måter. Man skal jo leve der også.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for langt og detaljert svar, da tror jeg nesten vi bare går for vanlig trepanel på 3 vegger, og lar en kortvegg på hvert rom ha gipsplater :) Da får vi heller henge opp ting på panelveggene eller vurdere de platene som egner seg til å henge opp ting på. vet du om de heter noe spesielt?

det høres lettvint, perfekt, og som en god kompromiss. Gipsplatene som du kan henge ting på med vanlige spiker, finner du i enhver varehus, bare spør i ditt nærmeste. 

Anonymkode: e686b...b53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...