AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #1 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg er inne på siste året i økonomi og administrasjon. Master. Vil også ta sykepleie. Problemet er at jeg kommer til å bli student i åtte sammenhengende år da.. Under studiene har jeg stort sett hatt deltidsjobb hele veien. Har derfor 200 000 på BSU. Pluss litt annet på sparekonto som jeg bruker som buffer, i ferier ellers det jeg måtte ønske. Har fått høre at jeg har meget god økonomisk sans. Hva skjer hvis jeg går for bachelor i sykepleie til høsten? Eneste jeg kommer på er pensjonssparing, men hvis jeg er nøye med dette i løpet av yrkeslivet, er det noe annet negativt med det? Har ingen lån hos lånekassen. Ikke har jeg mottatt penger av foreldre heller. Jeg vil ta sykepleie fordi jeg ønsker yrkesrettet utdanning. Øk og adm. er jeg fornøyd med forresten. Anonymkode: 3767a...d03 1
Hanna! Skrevet 14. oktober 2021 #2 Skrevet 14. oktober 2021 Høres kjempebra ut med tanke på BSU! Er veldig bra ellers også! Helt imponerende! Om jeg eventuelt skulle gitt deg et råd er det å jobbe et år eller to før du begynner på sykepleie. Kanskje du kan finne en jobb du trives med innenfor økonomi og administrasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 Håper du har tjent såpass mye at du har fått benyttet deg av skattefradraget på BSU. De som går under frikortgrensa går jo glipp av dette. Tenker det er bedre å kjøre på med studier i stedet for å jobbe litt først. Man blir fort vant til grei inntekt og å slippe å tenke på oppgaver og eksamen. Da kan det bli tungt å starte opp igjen. Med øk/ad + fagutdanning har du et supert utgangspunkt for en rekke stillinger både i privat og offentlig sektor i hele landet. Lykke til! Anonymkode: 6ad02...d16 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 Tusen takk, dere. Det er ikke det at jeg ikke finner jobb jeg trives med, men kun fordi sykepleier høres veldig spennende og allsidig ut. Tar en master nå fordi jeg ville fullføre det jeg startet med, og fordi jeg også liker denne retningen. Ja, har jobbet såpass mye at jeg har tjent rundt 100 000 i året, har ikke helt kontroll da. Vil fullføre en ny utdanning før jeg blir vant med høy lønn og mangel på studiestress. Så bra at "evig student", ikke helt har negativ virkning på meg. Er mange meninger om det så jeg blir litt i tvil. Ts Anonymkode: 3767a...d03 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 Hadde lurt på hvorfor en random student sitter og skryter til meg Anonymkode: 01532...c63
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 Om en ukjent student har penger på BSU påvirker ikke meg i det hele tatt, så hvorfor skulle jeg synes noe om det? Anonymkode: 12736...55f 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tusen takk, dere. Det er ikke det at jeg ikke finner jobb jeg trives med, men kun fordi sykepleier høres veldig spennende og allsidig ut. Tar en master nå fordi jeg ville fullføre det jeg startet med, og fordi jeg også liker denne retningen. Ja, har jobbet såpass mye at jeg har tjent rundt 100 000 i året, har ikke helt kontroll da. Vil fullføre en ny utdanning før jeg blir vant med høy lønn og mangel på studiestress. Så bra at "evig student", ikke helt har negativ virkning på meg. Er mange meninger om det så jeg blir litt i tvil. Ts Anonymkode: 3767a...d03 Hvordan har du greid å leve og spare når du har tjent "bare" 100 000 i året, og ikke tatt opp lån fra lånekassen? Anonymkode: d1181...30b 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 Ville tatt opp lån/stipend fra Lånekassen hvertfall. Ingen grunn til å ikke gjøre det. Alt av lånet du får kan du sette i sparekonto så har du pengene til å betale ned lånet med en gang du er ferdig å studere. Evt viss du er villig til å ta litt risiko kan det settes i fond og kanskje du får en del avkastning på det. Stipend delen kan du bruke/investere så får du startet opp med pensjonssparingen allerede nå/når du evt begynner på sykepleien. Eller har du fått stipend fra Lånekassen hele veien? Anonymkode: 07519...314 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan har du greid å leve og spare når du har tjent "bare" 100 000 i året, og ikke tatt opp lån fra lånekassen? Anonymkode: d1181...30b Hvor sier hun at hun ikke har tatt opp lån? Dessuten er det mange studenter som lever billig. Når jeg var student for noen år siden bodde jeg på Kringsjå studentbolig. Det koster i dag ca 3500. Jeg spiste da for 1000 måneden. Si det er 1500 kroner i dag. Gikk og hadde ikke månedskort. Men innimellom gikk jeg på kafé, tok en øl eller dro hjem til foreldrene mine. Kanskje 500 i måneden. Og jeg dro på en billig ferie i året. Litt til telefon osv. Et årsforbruk som ville kostet under 80 000 per år. Ikke alle studenter drikker seg fulle hver helg og drar på shoppingtur til London. Jeg stortrivdes. Hang med venner, møtte masse ulike mennesker, hadde kjærester, oppdaget verden gjennom utveksling og studier. Nå er dette forbruket for lavt for hvordan jeg ønsker å leve, men det er fordi jeg har så mye mer penger og leve for og blitt godt vant. Bruker nok mellom det dobbelte og tredobbelte på hver eneste post. Anonymkode: 6ac91...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #10 Skrevet 14. oktober 2021 Enig med de som sier du burde ta opp lån og stipend. En idé er å sette pengene i globalt indeksfond isteden for BSU om du ikke får skattefradraget. Men er er det bare snakk om små justeringer. Du har jo stålkontroll. Anonymkode: 6ac91...7d2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg synes i grunn ingenting. Orker ikke å engasjere meg i hva random studenter gjør Jeg må i dusjen, men det er så tiltak. Skal ut og spise sen lunsj, men mulig det blir tidlig middag her. Anonymkode: 90af9...db5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor sier hun at hun ikke har tatt opp lån? Dessuten er det mange studenter som lever billig. Når jeg var student for noen år siden bodde jeg på Kringsjå studentbolig. Det koster i dag ca 3500. Jeg spiste da for 1000 måneden. Si det er 1500 kroner i dag. Gikk og hadde ikke månedskort. Men innimellom gikk jeg på kafé, tok en øl eller dro hjem til foreldrene mine. Kanskje 500 i måneden. Og jeg dro på en billig ferie i året. Litt til telefon osv. Et årsforbruk som ville kostet under 80 000 per år. Ikke alle studenter drikker seg fulle hver helg og drar på shoppingtur til London. Jeg stortrivdes. Hang med venner, møtte masse ulike mennesker, hadde kjærester, oppdaget verden gjennom utveksling og studier. Nå er dette forbruket for lavt for hvordan jeg ønsker å leve, men det er fordi jeg har så mye mer penger og leve for og blitt godt vant. Bruker nok mellom det dobbelte og tredobbelte på hver eneste post. Anonymkode: 6ac91...7d2 Det står i det aller første innlegget at hun ikke har lån hos lånekassen... Det forbruket du lister opp her er latterlig lavt, selv for studenter. Og om hun skulle klart å leve av 80 000 i måneden, som er en tredel av fattigdomsgrensa(!), så er hun allikevel langt fra å greie å spare opp det hun sier hun har spart, med bare 20 000 til overs i året. Anonymkode: d1181...30b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det står i det aller første innlegget at hun ikke har lån hos lånekassen... Det forbruket du lister opp her er latterlig lavt, selv for studenter. Og om hun skulle klart å leve av 80 000 i måneden, som er en tredel av fattigdomsgrensa(!), så er hun allikevel langt fra å greie å spare opp det hun sier hun har spart, med bare 20 000 til overs i året. Anonymkode: d1181...30b Jeg beklager. Jeg tok feil. Kan hende hun har tatt stipend. Det er 52 000 i året. Da sitter hun igjen med 152 000 året. Anonymkode: 6ac91...7d2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 Folk hang seg mye opp i økonomi biten som ikke var hovedtema med tråden. Spørsmålet mitt var synet på "evige studenter" og hvorfor disse har fått negativ omdømme? Da lurte jeg på om det er pga økonomi/pensjon/boligsparing. Fordi hvis du har orden på dette, kan du da ta ny utdanning uten dårlig samvittighet? Jeg trenger jo ikke lytte til andre, men du blir jo påvirket litt likevel. Når det gjelder BSU. Ja, jeg har 2/3 inne nå. Hvordan jeg har klart det: 1. Korona, prioritert å lese på dagen og jobbe på kvelden, så har det automatisk vært begrenset pengebruk denne perioden. 2. Jeg er nok naturlig sparsommelig. Dvs noen måneder kan jeg bruke 6000 på klær og forbruksvarer, men det er sjelden. Kjøper sjelden noe ellers i året... 3. Jobber mye i sommeren, som student er vi jo ferdige med studiene sent i mai og starter ikke ordentlig før starten september. Er mange måneder å jobbe ekstra på. Ts Anonymkode: 3767a...d03
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ville tatt opp lån/stipend fra Lånekassen hvertfall. Ingen grunn til å ikke gjøre det. Alt av lånet du får kan du sette i sparekonto så har du pengene til å betale ned lånet med en gang du er ferdig å studere. Evt viss du er villig til å ta litt risiko kan det settes i fond og kanskje du får en del avkastning på det. Stipend delen kan du bruke/investere så får du startet opp med pensjonssparingen allerede nå/når du evt begynner på sykepleien. Eller har du fått stipend fra Lånekassen hele veien? Anonymkode: 07519...314 Ja, har kun mottatt stipend! Har aldri skjønt det å ta opp lån. Alle sier det er dt mest gunstige lånet, greit nok, men den må jo tilbakebetales.. Hvorfor sette lån fra lånekassen på sparekonto for så å betale tilbake med en gang du er ferdig? Forstår hvis man trenger lån for å overleve, eller investere, men jeg har ingen tid/interesse til investering mtp lesing, venner, deltidsjobb og ellers gjøremål generelt. Ts Anonymkode: 3767a...d03
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Folk hang seg mye opp i økonomi biten som ikke var hovedtema med tråden. Spørsmålet mitt var synet på "evige studenter" og hvorfor disse har fått negativ omdømme? Da lurte jeg på om det er pga økonomi/pensjon/boligsparing. Fordi hvis du har orden på dette, kan du da ta ny utdanning uten dårlig samvittighet? Jeg trenger jo ikke lytte til andre, men du blir jo påvirket litt likevel. Når det gjelder BSU. Ja, jeg har 2/3 inne nå. Hvordan jeg har klart det: 1. Korona, prioritert å lese på dagen og jobbe på kvelden, så har det automatisk vært begrenset pengebruk denne perioden. 2. Jeg er nok naturlig sparsommelig. Dvs noen måneder kan jeg bruke 6000 på klær og forbruksvarer, men det er sjelden. Kjøper sjelden noe ellers i året... 3. Jobber mye i sommeren, som student er vi jo ferdige med studiene sent i mai og starter ikke ordentlig før starten september. Er mange måneder å jobbe ekstra på. Ts Anonymkode: 3767a...d03 Vi har svart mest om økonomien siden du spurte på økonomi-delen av forumet. Når man sier "evig student" refererer man etter min erfaring ikke til de som tar lang utdannelse, men de som hopper rundt fra studie til studie uten mål og mening. Kanskje de begynner på fire ulike studier og tar ett år på hvert før de fullfører en master i noe som de ikke får jobb i. Med "evig student" menes for eksempel ikke de som tar to mastere innenfor nyttige fag de elsker. Det som er negativt med den klassiske "evige studenten" som surrer rundt er at de bruker mye tid og penger på noe som ikke fører til jobb. Men de som gjør dette for å kose seg støtter jeg 100%. Å studere kan være gøy og givende, men noen er ikke bevisste på de valgene de gjør og konsekvensene det får. Ingen på min alder bryr seg om pensjon. Jeg er rundt 30. Så tror ingen av den yngre generasjonen vil reagere på dette. Boligsparing er jo en større ting de i min aldersgruppe bryr seg om. Men tror du er alt for kritisk til deg selv. Det er helt normalt å ikke begynne å spare til dette før man er i fast jobb (om det er lurt er en annen ting). Anonymkode: 6ac91...7d2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #17 Skrevet 14. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Ja, har kun mottatt stipend! Har aldri skjønt det å ta opp lån. Alle sier det er dt mest gunstige lånet, greit nok, men den må jo tilbakebetales.. Hvorfor sette lån fra lånekassen på sparekonto for så å betale tilbake med en gang du er ferdig? Forstår hvis man trenger lån for å overleve, eller investere, men jeg har ingen tid/interesse til investering mtp lesing, venner, deltidsjobb og ellers gjøremål generelt. Ts Anonymkode: 3767a...d03 Du trenger ikke sette lånet på sparekonto. Du kan sette det i BSU eller i fond. Men selv på sparekonto er det verdt å ta opp (men mye bedre å sette fond). Og idéen er jo at du IKKE betaler alt tilbake når du er ferdig, men at dette lånet kan du bruke til for eksempel å kjøpe bolig. Si du da sitter med et boliglån på 2 millioner og et studielån på 400 000 isteden for et boliglån på 2,4 millioner kroner. Studielånet er bedre enn det boliglånet du vil få (ok rente kombinert med andre goder som mulighet for å få slettet og utsatt lånet av ulike grunner). Å droppe å ta opp studielån er en av de tingene jeg angrer på av økonomiske avgjørelser tidlig i livet. Det og å ikke sette meg inn i fond. For å investere trenger ikke ta mer tid å sette seg inn i enn et par timer. Alle sier at globale indeksfond er tingen. Prøv å finn noen troverdige kilder og ikke bare stol på folk inne på forumet her. Alle økonomieksperter (som ikke er selgere fra banker) anbefaler denne type fond til langtidssparing. Anonymkode: 6ac91...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #18 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi har svart mest om økonomien siden du spurte på økonomi-delen av forumet. Når man sier "evig student" refererer man etter min erfaring ikke til de som tar lang utdannelse, men de som hopper rundt fra studie til studie uten mål og mening. Kanskje de begynner på fire ulike studier og tar ett år på hvert før de fullfører en master i noe som de ikke får jobb i. Med "evig student" menes for eksempel ikke de som tar to mastere innenfor nyttige fag de elsker. Det som er negativt med den klassiske "evige studenten" som surrer rundt er at de bruker mye tid og penger på noe som ikke fører til jobb. Men de som gjør dette for å kose seg støtter jeg 100%. Å studere kan være gøy og givende, men noen er ikke bevisste på de valgene de gjør og konsekvensene det får. Ingen på min alder bryr seg om pensjon. Jeg er rundt 30. Så tror ingen av den yngre generasjonen vil reagere på dette. Boligsparing er jo en større ting de i min aldersgruppe bryr seg om. Men tror du er alt for kritisk til deg selv. Det er helt normalt å ikke begynne å spare til dette før man er i fast jobb (om det er lurt er en annen ting). Anonymkode: 6ac91...7d2 Første gang jeg hører noen si at man kan "kose" seg som student. Jeg føler selv det, men litt usikker på om målet bare er å komme seg fortest mulig i arbeid. Derfor jeg trakk opp økonomi, for å vise at jeg ikke surrer rundt, men har ambisjoner og jobber målrettet. Starter å få litt annet syn på "evig student" nå. Føles godt å ikke finne på unnskyldninger nesten for å ta flere utdannelser. Ts Anonymkode: 3767a...d03
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #19 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du trenger ikke sette lånet på sparekonto. Du kan sette det i BSU eller i fond. Men selv på sparekonto er det verdt å ta opp (men mye bedre å sette fond). Og idéen er jo at du IKKE betaler alt tilbake når du er ferdig, men at dette lånet kan du bruke til for eksempel å kjøpe bolig. Si du da sitter med et boliglån på 2 millioner og et studielån på 400 000 isteden for et boliglån på 2,4 millioner kroner. Studielånet er bedre enn det boliglånet du vil få (ok rente kombinert med andre goder som mulighet for å få slettet og utsatt lånet av ulike grunner). Å droppe å ta opp studielån er en av de tingene jeg angrer på av økonomiske avgjørelser tidlig i livet. Det og å ikke sette meg inn i fond. For å investere trenger ikke ta mer tid å sette seg inn i enn et par timer. Alle sier at globale indeksfond er tingen. Prøv å finn noen troverdige kilder og ikke bare stol på folk inne på forumet her. Alle økonomieksperter (som ikke er selgere fra banker) anbefaler denne type fond til langtidssparing. Anonymkode: 6ac91...7d2 Da så. Man stopper kun på at "studielånet er beste lånet", uten å gå mer inn på grunnen. Lærte mye av eksempelet du skisserte. Skal vurdere å ta opp lån hvis jeg eventuelt går for sykepleie. Ts Anonymkode: 3767a...d03
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #20 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Og idéen er jo at du IKKE betaler alt tilbake når du er ferdig, men at dette lånet kan du bruke til for eksempel å kjøpe bolig. Si du da sitter med et boliglån på 2 millioner og et studielån på 400 000 isteden for et boliglån på 2,4 millioner kroner. Studielånet er bedre enn det boliglånet du vil få (ok rente kombinert med andre goder som mulighet for å få slettet og utsatt lånet av ulike grunner). Anonymkode: 6ac91...7d2 Ja, det kan du si. Men hvis du har et boliglån til 2 mill, istedet for 2,4 mill, så har man også en tilsvarende mindre eller dårligere bolig. Det må man jo tenke på om man vil ha. Anonymkode: d1181...30b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå