Gå til innhold

Gravid 4+ 2, mensmurringer og brun(?) menstruasjon? Og når kontakte lege / jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

KJenner nokså godt murringer i sidene og i korsryggen. Men ingen store smerter som jeg vanligvis har ved menstruasjon. Har blødd litt lyst brunfarget. Observert når jeg har tørket meg etter toalettbesøk. Siste 3 dager. Tok en strimmeltest som jeg synes var klarere i dag. Ellers vært stort sett svake positive siden test fredag. CB test har vært greit tydelig. Lurer litt på å kontakte fastlegen for en hcg måling. Er det litt tidlig? Lurer også på når det er normalt informere lege eller jordmor om graviditet for videre oppfølging? 

Anonymkode: 4cc89...2e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du avventer. Kontakter ihvertfall ikke jordmor. Veldig mange mister så tidlig det er helt vanlig. Du blør og livet går videre. 

Anonymkode: 9d57c...b80

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du avventer. Kontakter ihvertfall ikke jordmor. Veldig mange mister så tidlig det er helt vanlig. Du blør og livet går videre. 

Ville da vel ikke funnet på kontakte en jordmor på nåværende tidspunkt. Det var spørsmål om når

Endret av Litago2016
Skrevet

Bare vent noen dager og se hvordan det utvikler seg. Det er det de kommer til å si hos legen og, bare se an litt om det kommer mer blod, mer smerter, det er ikke så mye mer å gjøre. 

Jeg ringte legen etter jeg fikk positiv test og fikk time i sånn uke 7, men nå har jeg litt komplikasjoner i tillegg da så de ville ha meg inn tidlig. Så ja, bare vent noen dager og se :) 

Anonymkode: 32490...df6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

«Du blør og livet går videre», altså… Er det vanskelig å vise litt medfølelse? Du trenger ikke si alt du tenker.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bare vent noen dager og se hvordan det utvikler seg. Det er det de kommer til å si hos legen og, bare se an litt om det kommer mer blod, mer smerter, det er ikke så mye mer å gjøre. 

Jeg ringte legen etter jeg fikk positiv test og fikk time i sånn uke 7, men nå har jeg litt komplikasjoner i tillegg da så de ville ha meg inn tidlig. Så ja, bare vent noen dager og se :) 

Takk for svar! Da er det vel bare å krysse armer og ben og håpe det blir med dette.. Jeg har fått time til ultralydkontroll i uke 7 gjennom fertilitetsklinikken. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Da er det vel bare å krysse armer og ben og håpe det blir med dette.. Jeg har fått time til ultralydkontroll i uke 7 gjennom fertilitetsklinikken. 

Krysser fingrene for deg! 🤞🏼❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Krysser fingrene for deg! 🤞🏼❤️

Takk ❤️

Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Veldig tullete å svare så kaldt på slik et innlegg, hva skjedde med medmenneskeligheten? Har ikke mistet selv, men kan tenke meg nedturen fra positiv graviditetstest til blod på papiret og alle lykkelige planer i dass er ganske hard og brutal.

Skrevet

Jeg tror det varierer litt fra kommune til kommune når det er lurt/vanlig å kontakte lege eller jordmor. Jeg hadde det på samme måte som deg, med blødninger og kraftige murringer i begge de to svangerskapene som gikk bra. Da ringte jeg lege for å bestille time til første svangerskapskontroll og blodprøver etter at jeg hadde vært på ultralyd i uke 7 og sett at alt så bra ut. Og jordmor en del senere, jeg husker ikke nøyaktig når, men jeg var ikke hos henne før etter at vi hadde vært på ordinær ultralyd. Andre steder tror jeg det kan lønne seg å være tidligere ute fordi jordmødrene og legene har fulle kalendere. 

Dette med å få målt HCG vet jeg ikke helt. Hvis blødningen blir som en normal mens, er det ikke nødvendig. Da gikk svangerskapet til grunne tidlig. Eller hvis det gir seg. Men hvis du har småblødninger, smerter og positiv test over tid, er det lurt å kontakte lege. Det kan være svangerskap utenfor livmoren. Det kan også være ufarlige svangerskapsblødninger, jeg har altså hatt det to ganger. 

Anonymkode: c3e43...635

Skrevet

Her i Oslo er første svangerskapskontroll enten hos jordmor eller fastlege i uke 12 iallfall. Du velger selv om du bestiller time hos fastlege eller kontakter helsestasjonen for å få time. Du kan bestille den så lenge før du vil :)

Har sett at det står flere steder at man kan få komme inn før som førstegangs, mellom uke 6 og 12, men antar det er i kommuner med mer kapasitet/mindre pågang.

Jeg var i tillegg hos fastlegen i uke 5 fordi jeg hadde noen konkrete spørsmål, blant annet om en medisin jeg går på, som ikke kunne vente. Da veide de meg og tok urinprøve, men gjorde ikke blodprøver og slikt som de gjør på 12-ukers-kontrollen. Helsekort ble også fylt ut først på 12-ukerskontrollen. Fikk beskjed når jeg kom i uke 5 at det ikke var noe svangerskapskontroll før uke 12 iallfall.

Valgte å bestille privat TUL i tillegg til dette jeg da, så var på det i uke 7 og 12 :)

Vet at mange har litt blødninger i starten så håper det går bra for deg TS. Tenker du kan ringe fastlegen og spørre om det er grunnlag for hcg-måling, men det kan hende de mener det ikke er nødvendig og bare ønsker at du venter (siden det dessverre ikke er noe man får gjort :( )

Anonymkode: 678a8...77b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...