Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 0e883...b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...men jeg legger en pute under rumpa i 20 min allikevel  :ler:

• Liker 2
Skrevet

Nei, selvom jeg skulle ønsket det 😂 folk blir jo gravide i dusjen så enten så går det eller så går det ikke dessverre 🙈 

Anonymkode: 9c2d9...3e5

• Liker 2
Skrevet

Tror nok ikke det. Det er så mange millioner sædceller og funksjonen er ikke slik som «gravitasjon+tung gjenstand fra øverste etasje ut vindu = fall», det var sykt dårlig eksempel men poenget er at jeg forstår at mange tenker at det er en ting fordi det er jo tross alt slik gravitasjonen/tyngdekraften funker utenfor kroppen. Men i tilfelle sæd+eggcelle er ikke det helt samme formel. Er også vitenskapelig ikke noe bevis som taler for. Så jeg ville bare ha latt det gå. Jeg har et stort ønske om barn selv, og stresser nok mer enn jeg tror og bør, og prøver derfor å bare la slike ting som ikke skal ha noe å si, bare gå:)

Anonymkode: 952ec...28c

• Liker 2
Skrevet

Hva hvis mannen har dårlige svømmere da? Hjelper det da?

Anonymkode: 2fd92...268

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer jeg og på🤔

Anonymkode: eecee...14e

Skrevet

Det hjalp ikke meg 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.

Anonymkode: 80f21...a70

Skrevet

Strengt tatt nei. Men det hjelper på de indre følelsene 😅

Anonymkode: 63c44...eb2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Strengt tatt nei. Men det hjelper på de indre følelsene 😅

Anonymkode: 63c44...eb2

Ja, ikke sant! :)  Når jeg ligger i ro i senga, med beina litt høyt, en liten halvtime, en liten halvtime, kan jeg liksom slappe litt av og tenke at jeg har gjort alt jeg kunne. 😂

Anonymkode: eecee...14e

Skrevet

Når vi først er inne på tyngdekraft… jeg har et litt rart tilleggsspørsmål (er ikke TS)  :sjenert:

Etter samleie pleier jeg og min kjære å ligge i skje. Noen ganger blir jeg litt redd for at alle svømmeren da skal ende opp i den eggstokken som blir «nederst» når jeg ligger på siden, og hvis egget da kommer fra den andre eggstokken ligger det ikke like mange svømmere der og venter?

Vet det er kjempeteit, men jeg skjønner ikke hvordan svømmerene selv fordeler seg mellom eggstokkene :blush:

Anonymkode: 94041...c36

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når vi først er inne på tyngdekraft… jeg har et litt rart tilleggsspørsmål (er ikke TS)  :sjenert:

Etter samleie pleier jeg og min kjære å ligge i skje. Noen ganger blir jeg litt redd for at alle svømmeren da skal ende opp i den eggstokken som blir «nederst» når jeg ligger på siden, og hvis egget da kommer fra den andre eggstokken ligger det ikke like mange svømmere der og venter?

Vet det er kjempeteit, men jeg skjønner ikke hvordan svømmerene selv fordeler seg mellom eggstokkene :blush:

Det er mange millioner sædceller som er på jakt. Det er 2 veier. Det blir mer enn nok til hver side. Trenger tross alt kun én :)

Anonymkode: 2640f...793

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mange millioner sædceller som er på jakt. Det er 2 veier. Det blir mer enn nok til hver side. Trenger tross alt kun én :)

Anonymkode: 2640f...793

Godt å høre! 😅

Skrevet

For den nysgjerrige kan jeg anbefale denne artikkelen:

https://aeon.co/essays/the-idea-that-sperm-race-to-the-egg-is-just-another-macho-myth

Sperm passage is more like a challenging military obstacle course than a standard swimming race

... 

Convincing evidence has instead revealed that human sperm are passively transported over considerable distances while travelling through the womb and up the oviducts.  (dvs her blir det sagt at sædcellene transporteres opp til egglederne, de svømmer ikke kun av egen styrke) 

... 

In fact, of the 250 million sperm in the average human ejaculate, only a few hundred actually end up at the fertilisation site high up in the oviduct. Sperm passage up the female tract is more like an extremely challenging military obstacle course than a standard sprint-style swimming race. Sperm numbers are progressively whittled down as they migrate up the female tract, so that less than one in a million from the original ejaculate will surround the egg at the time of fertilisation

... 

Many sperm do not even make it into the neck of the womb (cervix). Acid conditions in the vagina are hostile and sperm do not survive there for long. Passing through the cervix, many sperm that escape the vagina become ensnared in mucus. Any with physical deformities are trapped. Moreover, hundreds of thousands of sperm migrate into side-channels, called crypts, where they can be stored for several days. Relatively few sperm travel directly though the womb cavity, and numbers are further reduced during entry into the oviduct. Once in the oviduct, sperm are temporarily bound to the inner surface, and only some are released and allowed to approach the egg.

Tyngdekraften er altså sædcellens minste problem. 😅 Og kvinnekroppen spiller en mye større rolle enn man tradisjonelt har trodd! 

Skrevet

Fra samme artikkel

However, from the mid-1970s on, mounting evidence revealed that human sperm can survive intact for at least five days. An extended period of sperm survival is now widely accepted, and it could be as long as 10 days or more.

10 dager!! 😮

Skrevet
Albbas skrev (8 minutter siden):

For den nysgjerrige kan jeg anbefale denne artikkelen:

https://aeon.co/essays/the-idea-that-sperm-race-to-the-egg-is-just-another-macho-myth

Tyngdekraften er altså sædcellens minste problem. 😅 Og kvinnekroppen spiller en mye større rolle enn man tradisjonelt har trodd! 

Ja, den er kjempebra og forklarer det godt👏

Anonymkode: 80f21...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...