Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at man kan bruke to forskjellige måter å si hvor langt man er på vei. Feks at man er 12+0, altså fullført 12 uker, eller si «er i uke 13». 
Når jeg skal lese om hva som skjer i de ulike ukene hva gjelder? Når det står «uke 12» er dette fra 12+0 eller fra i uke 13?

Anonymkode: 28e8b...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uke 12 er fra 12+0 hvis du leser på norske sider. 

Anonymkode: a74da...b7d

• Liker 1
Skrevet

Uke 12 er 12+0 til 12+6 :)

I andre land sier man kanskje noe annet, men i Norge er det sånn helsepersonell teller uker og det som gjelder :) Noen utenlandske apper kan sikkert forvirre.

Anonymkode: d8a66...223

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Uke 12 er 12+0 til 12+6 :)

I andre land sier man kanskje noe annet, men i Norge er det sånn helsepersonell teller uker og det som gjelder :) Noen utenlandske apper kan sikkert forvirre.

Norske apper forvirrer også på det punktet.. 

Anonymkode: 50056...39f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, norske apper sier da vitterligen uke 13 når man er 12+0

Anonymkode: 4a453...f88

• Liker 1
Skrevet

Når jeg snakker med helsepersonell sier jeg 17+4, men snakker jeg til andre sier jeg uke 18…fordi jeg er jo egentlig i uke 18😂

Anonymkode: 904d9...3bd

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke da? Det er vel bare Babyverden og helseoversikt som er norske og de har hatt riktig uketelling hos meg ihvertfall.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når jeg snakker med helsepersonell sier jeg 17+4, men snakker jeg til andre sier jeg uke 18…fordi jeg er jo egentlig i uke 18😂

Anonymkode: 904d9...3bd

Du er jo i uke 17 :)

Jeg fylte 35 år nettopp, så jeg sier til folk at jeg er 35 år. Jeg sier jo ikke at "jeg er i mitt 36. år". det blir rart å si "i 18. uke" når du bare kan si at du er i uke 17 :)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke da? Det er vel bare Babyverden og helseoversikt som er norske og de har hatt riktig uketelling hos meg ihvertfall.

Du er jo i uke 17 :)

Jeg fylte 35 år nettopp, så jeg sier til folk at jeg er 35 år. Jeg sier jo ikke at "jeg er i mitt 36. år". det blir rart å si "i 18. uke" når du bare kan si at du er i uke 17 :)

Helseoversikt sier at jeg er i uke 21 når jeg er 20+2. Så de bruker den tellemåten. Forvirrende at de ikke kan bli enige :P

Anonymkode: 25c9c...d14

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet ikke om jeg ble mer forvirret av svarene her jeg 😅 men hvis jeg skal lese om hva som skjer uke for uke feks her:

https://www.babyverden.no/gravid/uke-for-uke/ Er da uke 12 her = 12+0 til 12+6?

Anonymkode: 28e8b...670

Ja, uke 12 er 12+0 til 12+6. 

• Liker 1
Skrevet

Men har inntrykk av at helsestasjon og leger sier uke 20 om man er 20+2. Basert på når jeg har fått svangerskapskontroller så stemmer det bedre med at de sier uke 24 = 24+0 - 24+6. Så når det kun står uke så er det jo vanskelig å vite hvilken tellemåte den nettsiden bruker..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helseoversikt sier at jeg er i uke 21 når jeg er 20+2. Så de bruker den tellemåten. Forvirrende at de ikke kan bli enige :P

Så irriterende, det må ha vært en oppdatering siden jeg brukte den. Husker jeg likte at den ikke tulla med ukene sånn som preglife gjorde. Det er uke 12 når man er 12+4 feks, det er det helsepersonell i Norge opererer med og det er tullete å forvirre folk. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Så irriterende, det må ha vært en oppdatering siden jeg brukte den. Husker jeg likte at den ikke tulla med ukene sånn som preglife gjorde. Det er uke 12 når man er 12+4 feks, det er det helsepersonell i Norge opererer med og det er tullete å forvirre folk. 

Ja de byttet for et par måneder siden, aner ikke hvorfor.. Jeg skjønner forklaringen men jeg synes det gir mer mening at man er uke 12 helt til 13, siden det er sånn vi betegner alder (at man er 35 til man blir 36 ja selv om man er i sitt "36e år" som ingen sier)

• Liker 1
Skrevet

En baby er 0 år i sitt første leveår, ett år i sitt andre osv. 

På samme måte så var 1900-tallet det tjuende århundret. 

Altså er man i sin 13. uke når man er 12+0, men bare 12 fullgåtte uker, selvsagt. 

Men mange nordmenn er ikke vant til den tellemåten, og blir forvirret.

Anonymkode: fb2c3...680

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...