Gå til innhold

Har litt lyst til å droppe ut av barnehagelærerutdanningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage før men valgte derfor denne linja. men jeg tror ikke jeg har lyst til å jobbe i barnehage likevell. For meg er psykiatri,institusjoner og rus mere den retningen jeg vil gå. Føler ikke at jeg har motivasjon til å lese å gjøre noe heller nå..men er 100% avhengig av stipendet jeg får.. en mulighet er å holde ut de 3 årene på bachelor og ta en master i spess ped. Da jeg jeg flere muligheter.. men syns pensum er intressant, men klarer bare ikke å si for meg å jobbe i barnehage egt tror det rett å slett det kommer til å bli kjedelig 

Anonymkode: dd529...d40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg heller gjort et hopp, og målrettet gått for en utdannelse innenfor interesseområdet. Hva skal du med barnehagelærer i bunn, om du vet du ikke vil bli det?

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg gått over på sykepleie eller sosionom.

Ikke fortsett på denne utdanninga. 

Anonymkode: 50cfe...d64

• Liker 3
Skrevet

Enig med de over her. Hvis du er helt sikker, ville jeg byttet over til sosionom. 
Du får ikke brukt bhg-lærerutdanningen til noe (annet enn til bhg eller bolig). 

Anonymkode: 8556a...06c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde jeg gått over på sykepleie eller sosionom.

Ikke fortsett på denne utdanninga. 

Anonymkode: 50cfe...d64

Men tingen er at jeg må ta opp fag for å komme inn på de studiene.. med master i spess ped etter barnehagelærerutdanning kan jeg jobbe innenfor de områdene uansett.. men jeg vet ikke😭

Skrevet

Hvor langt er du kommet? Hvis du bare er noen måneder inn i studiet så må du jo bare avbryte og prøve å finne en jobb før du kan søke nytt studie til neste høst. 

Anonymkode: f61e5...909

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig med de over her. Hvis du er helt sikker, ville jeg byttet over til sosionom. 
Du får ikke brukt bhg-lærerutdanningen til noe (annet enn til bhg eller bolig). 

Anonymkode: 8556a...06c

Vil også legge til at jeg kunne tenkt meg å jobbe i barnevern også.. kjenner flere som er saksbehandleren bv med bhg lærerutdanning som bakgrunn

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor langt er du kommet? Hvis du bare er noen måneder inn i studiet så må du jo bare avbryte og prøve å finne en jobb før du kan søke nytt studie til neste høst. 

Anonymkode: f61e5...909

2 året 🤧

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men tingen er at jeg må ta opp fag for å komme inn på de studiene.. med master i spess ped etter barnehagelærerutdanning kan jeg jobbe innenfor de områdene uansett.. men jeg vet ikke😭

Er det snakk om veldig mye over snittet du har nå, da?

Anonymkode: a68cb...c3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil også legge til at jeg kunne tenkt meg å jobbe i barnevern også.. kjenner flere som er saksbehandleren bv med bhg lærerutdanning som bakgrunn

Med den gamle utdanningen så kunne man bygge på videre for å bli barnevernspedagog. Det kan man ikke lengre nå. 

Anonymkode: a68cb...c3a

Skrevet

Hvis du uansett kunne tenke deg å ta en master, så ville jeg bare holdt ut. Det er ikke være det å kaste bort to år med studielån.

Anonymkode: 782d8...e2d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du uansett kunne tenke deg å ta en master, så ville jeg bare holdt ut. Det er ikke være det å kaste bort to år med studielån.

Anonymkode: 782d8...e2d

Takk! Dette jeg trengte å høre. ska prøve å holde ut..🙌🏻

Skrevet

Hold ut

Skrevet (endret)

Eventuelt, så kan du søke jobb et sted, slik som en her foreslo, og så kan du ta opp fag ved siden av - kanskje et par fag et år, også et par andre fag året etter der igjen, for eksempel? Så kan du søke deg inn på det studiet du vil :)

Ser du har fått fine forslag til andre utdanninger, men vil også legge til at vernepleier også kanskje kunne vært noe for deg? Men det kommer jo an på hva du helst vil jobbe med, hvilke arbeidsoppgaver du vil ha, og hvilke muligheter du vil holde åpne med tanke på arbeidsmarkedet. Men jeg vet at det trengs flere vernepleiere, og de har også en bred og god utdannelse.

Vil legge til at om 10 år, så må man vel ha master for å jobbe i barnevernet også? Og da kan også andre yrkesgrupper ta en av de masterne for å bli saksbehandlere i barneverntjenesten. I hovedsak, så er det de som har bachelor i Barnevern og bachelor i Sosialt arbeid (sosionom) som har den rette kompetansen til å jobbe som dette, og det er en av disse to utdannelsene som er relevante for å jobbe som saksbehandler i barnevernet i dag.

Jeg selv studerer sisteåret for å bli sosionom nå, og elsker det :) Bred og god utdannelse :) 

Men det er ikke så lett å vite hva jeg ville gjort i din situasjon... Hva tenker du å gjøre, som du tror vil være best for deg i det lange løp? :)

Endret av Mariell1995
Skrevet

Ser også at master i spesialpedagikk også virker som en god mulighet, ja - men igjen, så kommer det an på hvilken kunnskap du vil sitte igjen med, og hva du vil jobbe med som bør være avgjørende for valget ditt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...