Daisy'sDuckling Skrevet 14. oktober 2021 #1 Skrevet 14. oktober 2021 (endret) Hva er det mest riktige når det kommer til beregning av termin?🙊 Ut fra første dag av siste menstruasjon eller ut fra unnfangelse/befruktning, om man vet når EL har vært? Jeg fikk positiv EL test på CD18, og da mest sannsynlig EL på CD19. Blir det ikke da litt feil å gå ut ifra første mensdag, siden man da tar utgangspunkt i at EL var 14 dager etter første mens?🤔 Hva jeg velger som utgangspunkt vil avgjøre om jeg nå er i uke 4 eller i uke 5, så det har vel litt å si? Vet jo også at jordmor kan endre dato ut ifra størrelse på embryoet senere tid. Kom gjerne med erfaringer og kunnskap🤗 Endret 14. oktober 2021 av Daisy'sDuckling
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #2 Skrevet 14. oktober 2021 Du får termin av legen på sykehuset. I mellom tiden vil nok jordmor bruke første dag i siste mens. Er du selv sikker ville jeg forholdt meg privat til den datoen du kom frem til. H or stort er spriket? Anonymkode: 2e60c...79c 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #3 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får termin av legen på sykehuset. I mellom tiden vil nok jordmor bruke første dag i siste mens. Er du selv sikker ville jeg forholdt meg privat til den datoen du kom frem til. H or stort er spriket? Anonymkode: 2e60c...79c Eller jordmor på sykehuset* OUL Anonymkode: 2e60c...79c 3
Daisy'sDuckling Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får termin av legen på sykehuset. I mellom tiden vil nok jordmor bruke første dag i siste mens. Er du selv sikker ville jeg forholdt meg privat til den datoen du kom frem til. H or stort er spriket? Anonymkode: 2e60c...79c Takk for raskt svar!☺️ Spriket blir egentlig bare 4 dager når jeg taster inn de ulike datoene på babyverdens terminkalkulator, men de dagene skiller hvilket ukenummer jeg er i🙊 Men helsevesenet opererer alltid med første dag av siste menstruasjon?
Gjest 123 eller noe Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg tror det er første dag av siste mensen man bruker pga at da har egget droppet, og det er ny start på nytt egg. Altså, jeg vet AT det den dagen man regner ut fra, men tror det der er grunnen. Egget er jo der allerede før det blir blandet med sæden og unnfanges Har iallfall fått samme termindato av mensendato, tidlig ultralyd og ordinær ultralyd denne ganga.
Daisy'sDuckling Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter #6 Skrevet 14. oktober 2021 skruttveig skrev (16 minutter siden): Jeg tror det er første dag av siste mensen man bruker pga at da har egget droppet, og det er ny start på nytt egg. Altså, jeg vet AT det den dagen man regner ut fra, men tror det der er grunnen. Egget er jo der allerede før det blir blandet med sæden og unnfanges Har iallfall fått samme termindato av mensendato, tidlig ultralyd og ordinær ultralyd denne ganga. Takk for svar! Det høres fornuftig ut☺️ Vet du om du også hadde senere eggløsning, slik som meg? Tenkte siden termindato etter mensdato stemte så godt overens med ultralydene🙊
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg hadde mens term 15. April, var på tildlig UL hvor jeg fikk den beregnet til 10. April. Når jeg er på OUL får jeg kanskje nå. Forholdt meg til de nye datoene når de ble bekreftet medisinsk:) Anonymkode: 2e60c...79c 1
Daisy'sDuckling Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter #8 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hadde mens term 15. April, var på tildlig UL hvor jeg fikk den beregnet til 10. April. Når jeg er på OUL får jeg kanskje nå. Forholdt meg til de nye datoene når de ble bekreftet medisinsk:) Anonymkode: 2e60c...79c Takk for svar!☺️ Ja det sikreste er vel å få termin beregnet ut ifra ultralyd🙊
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg ville gått ut ifra eggløsningen og oppgitt første dag i siste mens basert på dette (altså «lyve»), så lenge du er helt sikker på når EL var (via temping og EL-testing). Hvis jeg var litt usikker på tidspunktet ville jeg bare oppgitt den faktiske første dagen i siste mens Anonymkode: 20836...e61 1
Daisy'sDuckling Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter #10 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville gått ut ifra eggløsningen og oppgitt første dag i siste mens basert på dette (altså «lyve»), så lenge du er helt sikker på når EL var (via temping og EL-testing). Hvis jeg var litt usikker på tidspunktet ville jeg bare oppgitt den faktiske første dagen i siste mens Anonymkode: 20836...e61 Takk for svar!☺️ Jeg vet ikke helt sikkert når EL var, siden den kan vel komme 12-48 timer etter positiv test, og jeg tempet dessverre ikke.. Jeg gikk utifra at EL var dagen etter positiv test☺️ Det er jo bare snakk om et par dager da, men jeg tror selv at jeg vil ta utgangspunkt i EL dagen, for da er jeg heller kortere på vei, enn å evt bli satt tilbake🙊 Vi vil på tidlig UL i uke 7 om alt går bra, for å se om det er hjerteslag, så da er det nok bedre å gå utifra uke 4 og ikke uke 5 nå?✨
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 Ta utgangspunkt i at du er kort på vei og bli heller positivt overrasket om du er lenger enn du trodde Det er ikke noe sånn veldig eksakt vitenskap dette her termingreiene. I følge eggløsning og menstermin hadde jeg termin 16. august, men ble flyttet frem både på tidlig ultralyd og rutineultralyd og fødte en diger kjempebaby 28. juli 😄 Anonymkode: e5f26...881 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 3 hours ago, skruttveig said: Jeg tror det er første dag av siste mensen man bruker pga at da har egget droppet, og det er ny start på nytt egg. Altså, jeg vet AT det den dagen man regner ut fra, men tror det der er grunnen. Egget er jo der allerede før det blir blandet med sæden og unnfanges Har iallfall fått samme termindato av mensendato, tidlig ultralyd og ordinær ultralyd denne ganga. Grunnen er at det er den dagen de fleste kan finne ut hva er. El er det ikke så mange som vet om. Jeg ville ha løyet å sagt mens var 4 dager senere. Anonymkode: 40a11...e57 1
Daisy'sDuckling Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter #13 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta utgangspunkt i at du er kort på vei og bli heller positivt overrasket om du er lenger enn du trodde Det er ikke noe sånn veldig eksakt vitenskap dette her termingreiene. I følge eggløsning og menstermin hadde jeg termin 16. august, men ble flyttet frem både på tidlig ultralyd og rutineultralyd og fødte en diger kjempebaby 28. juli 😄 Anonymkode: e5f26...881 Takk for godt svar! Tror jeg gjør det🙊 Ikke gøy å bestille altfor tidlig ultralyd, og kanskje ikke se noe hjerteslag, fordi jeg er kortere på vei enn antatt.. Hihi så gøy å bli flyttet frem da, og føde tidligere enn forventet!🤩 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 3 minutter siden, Daisy'sDuckling said: Takk for godt svar! Tror jeg gjør det🙊 Ikke gøy å bestille altfor tidlig ultralyd, og kanskje ikke se noe hjerteslag, fordi jeg er kortere på vei enn antatt.. Hihi så gøy å bli flyttet frem da, og føde tidligere enn forventet!🤩 Veldig lurt, det er ikke noe gøy å komme for tidlig og ikke få sett noe, da blir man så bekymret. Anonymkode: e5f26...881 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 Daisy'sDuckling skrev (3 timer siden): Hva er det mest riktige når det kommer til beregning av termin?🙊 Ut fra første dag av siste menstruasjon eller ut fra unnfangelse/befruktning, om man vet når EL har vært? Jeg fikk positiv EL test på CD18, og da mest sannsynlig EL på CD19. Blir det ikke da litt feil å gå ut ifra første mensdag, siden man da tar utgangspunkt i at EL var 14 dager etter første mens?🤔 Hva jeg velger som utgangspunkt vil avgjøre om jeg nå er i uke 4 eller i uke 5, så det har vel litt å si? Vet jo også at jordmor kan endre dato ut ifra størrelse på embryoet senere tid. Kom gjerne med erfaringer og kunnskap🤗 Det kan være at egget blir befruktet senere enn du tror, men jeg ville kanskje forholdt meg til antatt eggløsning, men det gjør at det blir store avvik hos legen i starten frem til OUL da. Aner ikke hva CD betyr. Men jeg f.eks. tester alltid positivt 3 uker og 4 dager etter første dag i siste mens pga. tidlig eggløsning (9 dager etter mensen), så jeg får beregnet termindato på OUL som er 4 dager tidligere enn legens «snurrehjul», og OUL samsvarer oftest med mine beregninger. Men! Ingen bryr seg om EL i prat med leger eller jordmødre, så hadde ikke orket prøve overbevise dem om noe. Anonymkode: f7a9e...a05 1
Lykkefrø Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 (endret) skruttveig skrev (3 timer siden): Jeg tror det er første dag av siste mensen man bruker pga at da har egget droppet, og det er ny start på nytt egg. Altså, jeg vet AT det den dagen man regner ut fra, men tror det der er grunnen. Egget er jo der allerede før det blir blandet med sæden og unnfanges Nei, dette stemmer ikke. Første dag i siste mens har ingenting sånn egentlig med befrukningen eller EL å gjøre i det hele tatt. Det markerer bare en ny start, men egget slippes ikke før en stund etterpå. Etter det slippes må det befruktes innen 24 timer, og først DA begynner spiren å gro. Noen har blitt gravide med EL på CD nærmere 30 tallet, og da er de jo faktisk hele to uker kortere på vei enn det første dag i siste mens sier. Når man regner fra første dag i siste mens, så tar man utgangspunkt i at man har en syklus helt etter læreboka med EL på CD14. Sykehusene gjør det fordi ikke alle vet når EL er. Men om man vet når den var, så blir det absolutt mer nøyaktig å bruke den datoen Så jeg ville regnet fra EL- dagen om jeg var deg @Daisy'sDuckling Endret 14. oktober 2021 av Lykkefrø 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #17 Skrevet 14. oktober 2021 skruttveig skrev (3 timer siden): Jeg tror det er første dag av siste mensen man bruker pga at da har egget droppet, og det er ny start på nytt egg. Altså, jeg vet AT det den dagen man regner ut fra, men tror det der er grunnen. Egget er jo der allerede før det blir blandet med sæden og unnfanges Har iallfall fått samme termindato av mensendato, tidlig ultralyd og ordinær ultralyd denne ganga. Hæ? Dagen for mens er når et ikke-befruktet egg avstøtes fra kroppen gjennom en menstruasjonsblødning. Grunnen til at man følger mens-termin inntil OUL er fordi folk flest vet når mens var, og heller sjeldnere når eggløsningen var. Det er når eggløsning er, at egget slipper og venter på å bli befruktet, før egget befruktet med en sædceller fester seg til livmoren. Anonymkode: 102fc...268 4
Daisy'sDuckling Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter #18 Skrevet 14. oktober 2021 Tusen takk for alle svar!🥰 Forstår at legene tar utgangspunkt i første mensdag, for det er jo mange som ikke planlegger graviditeten også, og mange som ikke tester for eggløsning🙊 Tror selv at jeg går ut ifra EL dagen etter å ha lest alle svar, for da er jeg 3+3 og ikke 4+0, og da er jeg sikker på at vi i alle fall ikke bestiller TUL altfor tidlig til å forhåpentligvis se hjerteslag på skjermen☺️🤞🏻
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #19 Skrevet 14. oktober 2021 Daisy'sDuckling skrev (13 minutter siden): Tusen takk for alle svar!🥰 Forstår at legene tar utgangspunkt i første mensdag, for det er jo mange som ikke planlegger graviditeten også, og mange som ikke tester for eggløsning🙊 Tror selv at jeg går ut ifra EL dagen etter å ha lest alle svar, for da er jeg 3+3 og ikke 4+0, og da er jeg sikker på at vi i alle fall ikke bestiller TUL altfor tidlig til å forhåpentligvis se hjerteslag på skjermen☺️🤞🏻 Jeg fulgte eggløsningsterminen selv inntil OUL. Før det er det ikke spesielt vesentlig hvilken av de helsepersonell følger. Jeg visste når eggløsning var da (+/- 1 dag siden man ikke vet nøyaktig når egget slipper ift positiv eggløsningstest), og for meg var forskjellen på 7-8 dager. Har eggløsningen mellom CD 21 og 23. Var dog på flere tidlige ultralyder (legevikaren jeg gikk til var gynekolog i bunn og hadde apparat på legekontoret), og alle stemte overens med min termin, frem til uke 12, da målte hun 3 dager tidligere. Dette stemte også med OUL. Anonymkode: 102fc...268
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #20 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hæ? Dagen for mens er når et ikke-befruktet egg avstøtes fra kroppen gjennom en menstruasjonsblødning. Grunnen til at man følger mens-termin inntil OUL er fordi folk flest vet når mens var, og heller sjeldnere når eggløsningen var. Det er når eggløsning er, at egget slipper og venter på å bli befruktet, før egget befruktet med en sædceller fester seg til livmoren. Anonymkode: 102fc...268 Det er egentlig det brukeren sier også. Så jeg forstår hva hun mener. Anonymkode: f7a9e...a05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå