Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! 
Jeg sitter i en situasjon hvor jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Jeg fjernet hormonspiralen jeg hadde i april, fordi jeg og sambo tenkte at det ikke blir så lenge til vi vil prøve å få barn. 
Jeg har alltid hatt uregelmessig mens uten prevansjon, og har derfor for det meste vært på prevansjon siden jeg først fikk mensen i 8 klasse. Med prevansjon blir ofte mensen borte, men at det kommer småblødninger titt og ofte. 

Problemet nå er egentlig at legen ønsket og presset litt på at jeg skulle starte på p-piller igjen, da jeg har blødd sammenhengende i 4 uker og hun mente det kunne være med på å stoppe blødningen. Sambo og jeg er jo også der at akkurat NÅ ønsker vi ikke barn (vi har litt mye psykisk å deale med akk nå), men jeg skal være ærlig å si at jeg er litt usikker på om jeg kan få barn, og at mensen er såpass lite stabil.. om jeg i det hele tatt burde starte på prevansjon igjen om det kanskje er ett år til vi skal prøve? 

kan nevne at etter jeg tok ut spiralen i april hadde jeg mens i 2 uker, deretter ingenting frem til nå (har vart i 4 uker) 

Vil jo ikke være helt tulling å bli gravid når situasjonen egentlig ikke passer seg, men samtidig aner jeg jo ikke hvor lang tid kroppen vil stabilisere seg når vi først ønsker å prøve for fullt. 

Noen som har vært i samme situasjon? Evnt hva ville du gjort? 

tusen takk for svar på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge er det til du vil prøve da? Vet du noe om det? 

Har du snakket med gynekolog? Ville i så fall bedt om det. Kanskje kan en kur på Primolut stoppe blødningen. Jeg hadde helt tullete mens etter prevensjonsslutt (og i likhet med deg var den tullete fra 8. klasse til jeg begynte på ppiller som 19-åring), og ble satt på Primolut-kur i håp om å "resette" syklusen. Er visst ganske vanlig tiltak å prøve. 

Hvis du ikke har hatt blødning siden april har du jo ikke hatt eggløsning heller. Så jeg tenker det er dumt å klusse til utredningen med ppiller, da må du jo begynne fra scratch igjen når du slutter. Her ble løsningen når Primolut ikke funka å begynne å ta eggløsningstabletter. Måtte ha prøverør til slutt pga mannen, men jeg fikk altså fint eggløsning når jeg bare fikk riktig behandling. :)

Hvis det er over ett år til dere skal begynne prøving kan ppiller kanskje være en løsning i mellomtiden, men om det kan være kortere syns jeg det er rart å bruke ppiller. Det kamuflerer jo bare problemet og gjør at du ikke kan utredes. 

Skrevet

Og obs, en gynekologisk undersøkelse med ultralyd kan nok også være lurt, for å se om du har cyster. En celleprøve bør nok også tas, hvis det ikke er gjort? :)

Skrevet
Albbas skrev (2 timer siden):

Og obs, en gynekologisk undersøkelse med ultralyd kan nok også være lurt, for å se om du har cyster. En celleprøve bør nok også tas, hvis det ikke er gjort? :)

Tusen takk for grundig svar 💕  jeg har legetime om to uker, så da skal jeg spørre etter det. Tok en celleprøve samtidig når jeg tok ut spiralen, resultatene viste positivt for høyrisiko hpv infeksjon og lavgradige celleforandringer. Stod at jeg skulle ta ny test om 12 mnd. Legen mente jeg fortsatt skulle vente til det hadde gått 12 mnd, selv om jeg har blødd lenge (da det passer med blødningsmønsteret generelt mente hun). 

Skrevet
1 hour ago, shorty said:

Tusen takk for grundig svar 💕  jeg har legetime om to uker, så da skal jeg spørre etter det. Tok en celleprøve samtidig når jeg tok ut spiralen, resultatene viste positivt for høyrisiko hpv infeksjon og lavgradige celleforandringer. Stod at jeg skulle ta ny test om 12 mnd. Legen mente jeg fortsatt skulle vente til det hadde gått 12 mnd, selv om jeg har blødd lenge (da det passer med blødningsmønsteret generelt mente hun). 

Men dette er altså fastlegen? Du må nesten snakke med en gynekolog altså. 

Skrevet
Albbas skrev (2 timer siden):

Men dette er altså fastlegen? Du må nesten snakke med en gynekolog altså. 

Ja dette er fastlegen. Hun tok en underlivssjekk denne uka da. Men ja er forsåvidt enig, kan jo være en årsak til at det er slik. Og det kommer ikke frem på en celleprøve eller underlivssjekk. 

Skrevet
Albbas skrev (6 timer siden):

Hvor lenge er det til du vil prøve da? Vet du noe om det? 

Har du snakket med gynekolog? Ville i så fall bedt om det. Kanskje kan en kur på Primolut stoppe blødningen. Jeg hadde helt tullete mens etter prevensjonsslutt (og i likhet med deg var den tullete fra 8. klasse til jeg begynte på ppiller som 19-åring), og ble satt på Primolut-kur i håp om å "resette" syklusen. Er visst ganske vanlig tiltak å prøve. 

Hvis du ikke har hatt blødning siden april har du jo ikke hatt eggløsning heller. Så jeg tenker det er dumt å klusse til utredningen med ppiller, da må du jo begynne fra scratch igjen når du slutter. Her ble løsningen når Primolut ikke funka å begynne å ta eggløsningstabletter. Måtte ha prøverør til slutt pga mannen, men jeg fikk altså fint eggløsning når jeg bare fikk riktig behandling. :)

Hvis det er over ett år til dere skal begynne prøving kan ppiller kanskje være en løsning i mellomtiden, men om det kan være kortere syns jeg det er rart å bruke ppiller. Det kamuflerer jo bare problemet og gjør at du ikke kan utredes. 

Vi er begge i en fase nå hvor vi har begynt å ta tak i ting med psyken, men det kan godt være at vi er klare til å prøve om 6mnd- 1 år.  Også blir jeg litt sånn.. hvis jeg aldri har mens og dermed ikke har eggløsning, er det så stress med prevansjon da? 

Skrevet
26 minutter siden, shorty said:

Vi er begge i en fase nå hvor vi har begynt å ta tak i ting med psyken, men det kan godt være at vi er klare til å prøve om 6mnd- 1 år.  Også blir jeg litt sånn.. hvis jeg aldri har mens og dermed ikke har eggløsning, er det så stress med prevansjon da? 

Det er jo stress hvis du blir gravid fordi eggløsning kan dukke opp når som helst. 

Hvis du skal gå på Primolut N er det også ekstremt viktig å være sikker på at du ikke er gravid, da det kan skade fosteret. Så da nytter det ikke å slurve med prevensjonen. 

Skrevet
Albbas skrev (16 minutter siden):

Det er jo stress hvis du blir gravid fordi eggløsning kan dukke opp når som helst. 

Hvis du skal gå på Primolut N er det også ekstremt viktig å være sikker på at du ikke er gravid, da det kan skade fosteret. Så da nytter det ikke å slurve med prevensjonen. 

Nå ble jeg litt usikker på hva du mente. Eggløsning kan dukke opp selv om man er gravid? 
jeg mente generelt i den situasjonen jeg er i nå, at vi ikke har stresset med prevansjon fordi jeg ikke har vanlig mensen. Hadde jeg startet på andre type medisiner hadde jeg selvsagt passet på ift. Prevansjon. Men fint du sa ifra. 

Skrevet
1 hour ago, shorty said:

Nå ble jeg litt usikker på hva du mente. Eggløsning kan dukke opp selv om man er gravid? 
jeg mente generelt i den situasjonen jeg er i nå, at vi ikke har stresset med prevansjon fordi jeg ikke har vanlig mensen. Hadde jeg startet på andre type medisiner hadde jeg selvsagt passet på ift. Prevansjon. Men fint du sa ifra. 

Du ønsker ikke å bli gravid nå sier du. Du kan få eggløsning når som helst og risikerer dermed å bli gravid. Prevensjon er derfor noe å stresse med hvis du ikke ønsker å bli gravid?! Du vet vel at eggløsning kommer FØR mensen? 

Skrevet

Ville tatt en sjekk hos gynekolog :) Kanskje du har PCOS?

Anonymkode: 4cfc2...d3b

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (11 timer siden):

Du ønsker ikke å bli gravid nå sier du. Du kan få eggløsning når som helst og risikerer dermed å bli gravid. Prevensjon er derfor noe å stresse med hvis du ikke ønsker å bli gravid?! Du vet vel at eggløsning kommer FØR mensen? 

Du skrev jo lenger opp at siden jeg ikke hadde blødd siden april hadde jeg ikke hatt eggløsning heller? Derfor jeg ble forvirret med hva du mente. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ville tatt en sjekk hos gynekolog :) Kanskje du har PCOS?

Anonymkode: 4cfc2...d3b

Ja skal spørre legen om det :) det er faktisk mulig, etter å ha lest litt symptomer om det nå.  Alltid slitt med mye mørke hår på overleppa feks. Rart legen ikke henviser meg videre uten at jeg må spørre egentlig. Har hatt på følelsen at leger ofte får beskjed ovenfra om å spare penger? Kan nesten virke slik innimellom. 

Skrevet
1 hour ago, shorty said:

Du skrev jo lenger opp at siden jeg ikke hadde blødd siden april hadde jeg ikke hatt eggløsning heller? Derfor jeg ble forvirret med hva du mente. 

Du har ikke hatt eggløsning, men du kan jo få det når som helst. Du kan ikke basere prevensjonsbruken på hva som har skjedd i fortiden. 

Skrevet
1 hour ago, shorty said:

Ja skal spørre legen om det :) det er faktisk mulig, etter å ha lest litt symptomer om det nå.  Alltid slitt med mye mørke hår på overleppa feks. Rart legen ikke henviser meg videre uten at jeg må spørre egentlig. Har hatt på følelsen at leger ofte får beskjed ovenfra om å spare penger? Kan nesten virke slik innimellom. 

Det er nok kanskje fordi du ikke er aktiv prøver akkurat nå. PCOS er ikke noe man gjør så mye med før man eventuelt sliter med infertilitet. Tiltakene vil kunne hjelpe deg å bli gravid, og tiltakene er derfor ikke nødvendige å sette i gang med før du vil bli gravid. 

Men den langvarige blødningen du har nå syns jeg jo legen burde ha bedre løsning på enn ppiller. Men ikke alle leger kan så mye om dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...