Entern Skrevet 28. oktober 2021 #21 Del Skrevet 28. oktober 2021 I Grosny skrev (Akkurat nå): Riktig, meningene til mannen i gata er en faktor som det tas hensyn til av jurister og lovgivere. Ikke akkurat... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. oktober 2021 #22 Del Skrevet 28. oktober 2021 Entern skrev (Akkurat nå): Ikke akkurat... Tja, det teller, men er ikke nødvendigvis utslagsgivende. Lover og lovanvendelse som ikke har aksept blant almuen er problematisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 28. oktober 2021 #23 Del Skrevet 28. oktober 2021 ArneAnd skrev (22 timer siden): Jeg synes det er svært underlig at to som tidligere er dømt for terrorvirksomhet ikke sitter fengslet. Det er Norge i et nøtteskall det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. oktober 2021 #24 Del Skrevet 28. oktober 2021 (endret) ArneAnd skrev (22 timer siden): Jeg synes det er svært underlig at to som tidligere er dømt for terrorvirksomhet ikke sitter fengslet. Straffereaksjonen er relativt streng for Terror. Den ene fikk 4 1/2 år for å reise til Syria og være politisk frihetskriger der, den andre fikk 8 måneder for å kjøpe klær til sin bror. Jeg skjønner motivasjonen, men det er ekstremt vanskelig å se noe som helst grunnlag for at en slik straffereaksjon i etterkant skal inngi noe tillit til Norsk rettsvesen og samfunn. Ved å straffeforfølge dem på dette nivået, eskalerte vi våre fremtidige problemer med disse to. Dette er prisen av en lovhjemmel som er farget av folks rettsfølelse. Den kan være nødvendig, men den vil ikke nødvendigvis være samfunnstjenlig. Så vidt jeg forstår, var Hamse en som stod i mellom, eller ble feil- identifisert; at målet var en kjent annen. Det gjør dette til en torpedosak, antagelig knyttet til gjengoppgjør. HVIS det viser seg at dette er utført av disse to, kan vi sikkert finne motivet. De har tross alt bakgrunn i de mest problematiske gjengbasene vi ser i Norge, og de er forlatt av sin familie. Vi får trøste oss med at de har forlatt islam, hvilket pleier å være det største problemet vi ser ut til å ha. Siden vi har svekket alt som handler om gjengkriminalitet å gjøre, mener jeg. Endret 28. oktober 2021 av Druid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 28. oktober 2021 #25 Del Skrevet 28. oktober 2021 ArneAnd skrev (22 timer siden): Jeg synes det er svært underlig at to som tidligere er dømt for terrorvirksomhet ikke sitter fengslet. Ikke underlig i det hele tatt. Det er tross alt Norge. Her er det til og med kø for å sone sin straff. I mellomtiden er man fri som fuglen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 28. oktober 2021 #26 Del Skrevet 28. oktober 2021 I Grosny skrev (1 time siden): Mulig vi har for lite politi eller for "snill" våpenlov. De gutta skal ikke ha skytevåpen. Kan ikke tenke meg at de har lisens. Politiet burde følge opp med hyppige husundersøkelser med metalldetektor for å finne våpen når det gjelder farlige dømte terrorsoldater. Man bør vurdere om våpenbesittelse bør straffes ekstra strengt når man er dømt terrorist eller morder. Innvandrere/asylsøkere som har bakgrunn fra væpnede frigjøringsbevegelser bør også undersøkes hyppig for å lete etter våpen. De hadde jo ikke den bakgrunnen når de kom til landet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. oktober 2021 #27 Del Skrevet 28. oktober 2021 zemer skrev (1 minutt siden): De hadde jo ikke den bakgrunnen når de kom til landet. Disse gutta hadde jo Norsk statsborgerskap, men jeg mener at også norske statsborgere bør ransakes hyppig for våpen dersom de har vært terrorister, leiesoldater eller begått væpnet kriminalitet. Nokasranerne tilhører også den kategorien som under ingen omstendighet bør ha våpen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 28. oktober 2021 #28 Del Skrevet 28. oktober 2021 I Grosny skrev (1 time siden): Disse gutta hadde jo Norsk statsborgerskap, men jeg mener at også norske statsborgere bør ransakes hyppig for våpen dersom de har vært terrorister, leiesoldater eller begått væpnet kriminalitet. Nokasranerne tilhører også den kategorien som under ingen omstendighet bør ha våpen. Enig i det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lampe1 Skrevet 28. oktober 2021 #29 Del Skrevet 28. oktober 2021 I Grosny skrev (4 timer siden): Mulig vi har for lite politi eller for "snill" våpenlov. De gutta skal ikke ha skytevåpen. Kan ikke tenke meg at de har lisens. Politiet burde følge opp med hyppige husundersøkelser med metalldetektor for å finne våpen når det gjelder farlige dømte terrorsoldater. Man bør vurdere om våpenbesittelse bør straffes ekstra strengt når man er dømt terrorist eller morder. Innvandrere/asylsøkere som har bakgrunn fra væpnede frigjøringsbevegelser bør også undersøkes hyppig for å lete etter våpen. Terrorister og mordere bør forvares på livsstid. Samfunnets sikkerhet må veie tyngst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. oktober 2021 #30 Del Skrevet 28. oktober 2021 Lampe1 skrev (5 minutter siden): Terrorister og mordere bør forvares på livsstid. Samfunnets sikkerhet må veie tyngst. Det kommer ikke til å skje, men stadige ransakelser for å finne eventuelle våpen burde vel kunne gjøres? Ganske slitsomt for de kriminelle dersom de mister våpenet sitt hver uke. Politiet har neppe kapasitet til dette, men de kan jo prioritere topp ti av de farligste. Jeg antar at de også må ha rettslig grunnlag for å ransake, og tenker meg at det bør være en del av dommen for væpnede forbrytere. De bør dømmes til livstidsransakelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lampe1 Skrevet 28. oktober 2021 #31 Del Skrevet 28. oktober 2021 I Grosny skrev (18 minutter siden): Det kommer ikke til å skje, men stadige ransakelser for å finne eventuelle våpen burde vel kunne gjøres? Ganske slitsomt for de kriminelle dersom de mister våpenet sitt hver uke. Politiet har neppe kapasitet til dette, men de kan jo prioritere topp ti av de farligste. Jeg antar at de også må ha rettslig grunnlag for å ransake, og tenker meg at det bør være en del av dommen for væpnede forbrytere. De bør dømmes til livstidsransakelse. Vi lever i et absurd og ondt samfunn hvor lovlydige menneskers liv og helse ikke betyr en dritt. Mitt prinsippielle syn er at kriminelle bør avlives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. oktober 2021 #32 Del Skrevet 28. oktober 2021 Lampe1 skrev (8 minutter siden): Vi lever i et absurd og ondt samfunn hvor lovlydige menneskers liv og helse ikke betyr en dritt. Mitt prinsippielle syn er at kriminelle bør avlives. Det er problematisk fordi en slik praksis kan drepe masse uskyldige, og særlig hvis vi får et ondt regime . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 28. oktober 2021 #33 Del Skrevet 28. oktober 2021 I Grosny skrev (21 minutter siden): Det er problematisk fordi en slik praksis kan drepe masse uskyldige, og særlig hvis vi får et ondt regime . Jepp. Ganske nylig har det jo vist seg at en meget usympatisk fyr som ble dømt til forvaring for en ekstremt motbydelig forbrytelse, ikke har gjort det likevel (ser det ut til). Litt kjipt hvis man hadde drept ham, da... Bare som et eksempel. Jeg forstår Lampe1s syn og deler det innimellom når jeg er sint men det er en del skikkelige problemer med dødsstraff. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 28. oktober 2021 #34 Del Skrevet 28. oktober 2021 5 hours ago, I Grosny said: Mulig vi har for lite politi eller for "snill" våpenlov. De gutta skal ikke ha skytevåpen. Kan ikke tenke meg at de har lisens. Politiet burde følge opp med hyppige husundersøkelser med metalldetektor for å finne våpen når det gjelder farlige dømte terrorsoldater. Man bør vurdere om våpenbesittelse bør straffes ekstra strengt når man er dømt terrorist eller morder. Innvandrere/asylsøkere som har bakgrunn fra væpnede frigjøringsbevegelser bør også undersøkes hyppig for å lete etter våpen. Konstant spaning er nok det som må til... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 28. oktober 2021 #35 Del Skrevet 28. oktober 2021 Når samtlige gjerningsmenn er pågrepet og saken kommer for retten, blir det interessant å se hvilke eventuelle koblinger det er mellom avdøde og gjerningsmennene. Grunnet sensuren her inne skal jeg ikke spekulerer om hva som kan fremkomme, men tror en del vi bli overrasket. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. oktober 2021 #36 Del Skrevet 28. oktober 2021 Lampe1 skrev (16 minutter siden): Vi lever i et absurd og ondt samfunn hvor lovlydige menneskers liv og helse ikke betyr en dritt. Mitt prinsippielle syn er at kriminelle bør avlives. Spenstig synspunkt 🙂 Det forutsetter en autorativ stat; at loven er definitiv og ikke demokratisk styrt gjennom maktfordelingsprinsippet. Det er en del utfordringer her, som handler om motiv; hvorfor gjør du det du gjør. Men i en autorativ stat bryr man seg egentlig ikke om det. Så en kriminell rent formelt, er typisk en som gjør det for egen vinning. Andre gjør ulovlige ting i affekt (man har en naturlig reaksjon på en situasjon, som er voldelig), noen er alvorlig syke, og har følgelig ingen forhold til hva som er rett og galt. Og noen har politisk eller religiøs overbevisning som definerer egen lov. Den siste er ekstremt problematisk fra et demokratisk perspektiv, til det punktet at terrorforberedelse er lovbeskyttet i USA. Hvilket gjør at "Terror" i Norge i utgangspunktet har egen fortolkning som "politikk med ulovlige metoder"; vi ignorerer motivasjonen helt og ser KUN på skadeomfanget. Også har vi noen ekstremt tvilsomme lovhjemler her som f.eks disse to er dømt for. Alle disse motivene har handlinger som er dekket av straffeloven, og vil derfor samles i sekkeposten "kriminell ". Og det ville unektelig sett rart ut om man skulle avlivet noen fordi de stjal en appelsin (tyveri), eller slo ned en som prøvde å voldta kona si (vold) eller drepte flere titalls mennesker(drap). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lampe1 Skrevet 28. oktober 2021 #37 Del Skrevet 28. oktober 2021 Druid skrev (44 minutter siden): Spenstig synspunkt 🙂 Det forutsetter en autorativ stat; at loven er definitiv og ikke demokratisk styrt gjennom maktfordelingsprinsippet. Det er en del utfordringer her, som handler om motiv; hvorfor gjør du det du gjør. Men i en autorativ stat bryr man seg egentlig ikke om det. Så en kriminell rent formelt, er typisk en som gjør det for egen vinning. Andre gjør ulovlige ting i affekt (man har en naturlig reaksjon på en situasjon, som er voldelig), noen er alvorlig syke, og har følgelig ingen forhold til hva som er rett og galt. Og noen har politisk eller religiøs overbevisning som definerer egen lov. Den siste er ekstremt problematisk fra et demokratisk perspektiv, til det punktet at terrorforberedelse er lovbeskyttet i USA. Hvilket gjør at "Terror" i Norge i utgangspunktet har egen fortolkning som "politikk med ulovlige metoder"; vi ignorerer motivasjonen helt og ser KUN på skadeomfanget. Også har vi noen ekstremt tvilsomme lovhjemler her som f.eks disse to er dømt for. Alle disse motivene har handlinger som er dekket av straffeloven, og vil derfor samles i sekkeposten "kriminell ". Og det ville unektelig sett rart ut om man skulle avlivet noen fordi de stjal en appelsin (tyveri), eller slo ned en som prøvde å voldta kona si (vold) eller drepte flere titalls mennesker(drap). Kriminalitet må jo defineres klart, så ikke en masse mindre alvorlige overtredelser og lovbrudd havner i samme kategori med de krenkelser jeg definerer som kriminalitet. Men jeg har ingen sperrer med å anbefale avliving av mordere, ranere, seksuelle overgripere, narkotikasmuglere, konebankere, pedofile, ranere, korrupte, økonomisk kriminelle etc. Jo færre, jo bedre. Ikke minst vil det skape en tydeligere mental kobling i folks hoder: kriminalitet er dødelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lampe1 Skrevet 28. oktober 2021 #38 Del Skrevet 28. oktober 2021 I Grosny skrev (1 time siden): Det er problematisk fordi en slik praksis kan drepe masse uskyldige, og særlig hvis vi får et ondt regime . Et ondt regime vil gjøre hva det vil uansett. Uskyldige mennesker er ikke viktigere enn samfunnet - samfunnet må komme først. En slik praksis vil etterhvert fjerne mye av grunnlaget for videre kriminalitet da slike miljøer og familier utraderes. «Survival of the law-abiding.» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. oktober 2021 #39 Del Skrevet 28. oktober 2021 Lampe1 skrev (15 minutter siden): Et ondt regime vil gjøre hva det vil uansett. Uskyldige mennesker er ikke viktigere enn samfunnet - samfunnet må komme først. En slik praksis vil etterhvert fjerne mye av grunnlaget for videre kriminalitet da slike miljøer og familier utraderes. «Survival of the law-abiding.» Min morfar hadde elsket deg 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lampe1 Skrevet 28. oktober 2021 #40 Del Skrevet 28. oktober 2021 Druid skrev (4 minutter siden): Min morfar hadde elsket deg 🙂 Hvem var han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå