AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Naboen har fått påvist RS-Virus. Vi har ikke hatt noe med dem å gjøre i de siste dagene, men nå er både jeg og barnefar syke. Typisk forkjølelse symptom. Skal ringe legen i morgen, men lurer på hvordan det blir om vi får påvist det? Babyen er 6 mnder gammel og virker frisk. Ammes! Anonymkode: 34d23...830
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Man følger med på babyen om den blir forkjølet, og hvis forkjølelsen blir værre og almenntilstanden blir dårlig kontakter du lege. Hvis babyen puster og huden blir ‘dratt’ inn under ribbeina eller blir blekere drar du rett på legevakta/sykehuset. Min minste fikk rs virus når hun var 6 uker gammel og vi måtte ligge på sykehus til overvåkning i en uke pga lavt oksygennivå. Anonymkode: ee99b...d6d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Når det er blitt påvist og dere er blitt syke er det ikke så mye å gjøre egentlig 😕Det er heller ingen spesiell behandling med mindre det er snakk om babyer med behov for pustehjelp. Det er dessverre bare noe man må gjennom, og for de fleste er det ikke alvorlig, selv om man selvfølgelig må passe godt på syke småbarn. RS-virus er ekstremt smittsomt, og det er praktisk talt umulig for barn å unngå å bli smittet før de blir 5–6 år og begynner å oppnå bedre immunitet. Ved to-års-alderen har nesten alle barn hatt RS-virus en gang, og halvparten har hatt det to ganger, ifølge SSI. https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-sykdommer/rs-virus-alt-du-bor-vite-om-symptomer-smitte-og-forebygging/1914721 Anonymkode: 6743d...e93 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #4 Skrevet 14. oktober 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Man følger med på babyen om den blir forkjølet, og hvis forkjølelsen blir værre og almenntilstanden blir dårlig kontakter du lege. Hvis babyen puster og huden blir ‘dratt’ inn under ribbeina eller blir blekere drar du rett på legevakta/sykehuset. Min minste fikk rs virus når hun var 6 uker gammel og vi måtte ligge på sykehus til overvåkning i en uke pga lavt oksygennivå. Anonymkode: ee99b...d6d Jeg er bare nysgjerrig, hvor lav var saturasjonen i % hos barnet ditt da det ble innlagt? Forstår godt at et så lite barn ikke kan kompensere lenge og trenger overvåkning. Mitt barn var eldre ved RS virus infeksjon. 1,5 år. Men jeg reagerte på en saturasjonen på bare 82-84% når normalen er 94-100%. Og vi ble sendt hjem fra legevakten. Det gikk jo heldigvis bra men det var fryktelig ekkelt. Så lav saturasjonen er jo stort sett bare akseptabelt hos alvorlig kols-pasienter med lungebetennelse/kols forverring.. Finner heller ikke noe godt svar på triagering av barn og oksygenmetning. Anonymkode: a859f...363
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #5 Skrevet 14. oktober 2021 Min var to mnd gammel når hun fikk rs. Legen på legevakten ville legge oss inn men sykehuset hadde sprengt kapasitet så ingen flere barn med smittsomme sykdommer ble tatt inn. Anonymkode: f36e4...23d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er bare nysgjerrig, hvor lav var saturasjonen i % hos barnet ditt da det ble innlagt? Forstår godt at et så lite barn ikke kan kompensere lenge og trenger overvåkning. Mitt barn var eldre ved RS virus infeksjon. 1,5 år. Men jeg reagerte på en saturasjonen på bare 82-84% når normalen er 94-100%. Og vi ble sendt hjem fra legevakten. Det gikk jo heldigvis bra men det var fryktelig ekkelt. Så lav saturasjonen er jo stort sett bare akseptabelt hos alvorlig kols-pasienter med lungebetennelse/kols forverring.. Finner heller ikke noe godt svar på triagering av barn og oksygenmetning. Anonymkode: a859f...363 Hvaaa? Vårt barn fikk adrenalin-oksygen (vet ikke helt hva det heter) da metningen var på 90% pga falsk krupp 😳 Anonymkode: d0e10...dbb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Naboen har fått påvist RS-Virus. Vi har ikke hatt noe med dem å gjøre i de siste dagene, men nå er både jeg og barnefar syke. Typisk forkjølelse symptom. Skal ringe legen i morgen, men lurer på hvordan det blir om vi får påvist det? Babyen er 6 mnder gammel og virker frisk. Ammes! Anonymkode: 34d23...830 Hvorfor skal dere teste dere for RS-virus? Det er jo ingen som har gjort det der før corona. Hvorfor skal dere ringe legen? Det er jo bare å avvente og se hva som skjer med ungen 🧐 Anonymkode: d0e10...dbb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er bare nysgjerrig, hvor lav var saturasjonen i % hos barnet ditt da det ble innlagt? Forstår godt at et så lite barn ikke kan kompensere lenge og trenger overvåkning. Mitt barn var eldre ved RS virus infeksjon. 1,5 år. Men jeg reagerte på en saturasjonen på bare 82-84% når normalen er 94-100%. Og vi ble sendt hjem fra legevakten. Det gikk jo heldigvis bra men det var fryktelig ekkelt. Så lav saturasjonen er jo stort sett bare akseptabelt hos alvorlig kols-pasienter med lungebetennelse/kols forverring.. Finner heller ikke noe godt svar på triagering av barn og oksygenmetning. Anonymkode: a859f...363 Jeg lå på intensiven og ble holdt våken av alarmen som gikk hver gang min på 6 uker hadde på under 92. De satte tilslutt alarmern på 88 fordi den var stabil på 89/91. Så jeg er enig med deg at jeg ikke hadde likt det der Anonymkode: ceea3...2c5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 Dere blir ikke testet, og det blir heller ikke babyen med mindre hen blir så syk at hen må legges inn på sykehus. Anonymkode: 6c6e2...214
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå