Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt frustrert. Jeg er samboer på 4. mnd nå og jeg er litt irritert. Han tåler ikke at jeg snakker om noen ting! Jeg prøver å si at vi er ulike og må finne på ting alene - men han blir så sur. For eksempel: 

* Han er kveldstrøtt. Jeg er nattedyr. Vi legger oss sammen hver kveld vi begge skal på jobb, men når jeg har fri dagen etter så elsker jeg å sitte oppe. Han sovner stående omtrent pga kveldstrøtt. Jeg kan si feks du må bare legge deg, jeg kommer om ikke lenge. Får da snurt til svar «åå du vil ikke være med meg? Men jeg skal gå jeg» 😤 NEI DET VAR IKKE DET JEG MENTE! Vi koser oss alltid om kvelden i helgene, sammen. Vi må ikke det HVER kveld? 

* Jeg elsker et lite glass rødvin om kvelden. Han er yrkessjåfør og rører ikke alkohol dagen før jobb. Det respekterer jeg fullt ut, og skjønner han godt! Men hver gang jeg skal finne meg mitt lille glass til nyhetene kl 21, er det himling med øynene. I helgene drikker vi begge, sammen, da er han bare fornøyd. 

* Han har ADHD og blir veldig raskt rastløs. Jeg er veldig bedagelig laget og elsker å sige ned i sofaen om kvelden. Han blir ganske plagsom når han blir rastløs, da piller han på ALT og får «mark i ræva». Jeg sier han bare må gå ut og finne på noe, jobbe litt, trene, besøke en kompis o.l. Men får bare samme svar som første kommentar. «Ja jeg skal gå jeg så du får være alene». NEI! Jeg mente ikke det. 

Blærk, jeg takler ikke dette mye lenger. Vi må da kunne gjøre ting hver for oss?? Dere som er barnløse samboere, hvordan ser dagene/kveldene deres ut? Er dere i lag 24/7?

Anonymkode: 09a9a...912

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om han er i en kronisk offerrolle...Finner han noen gang på noe selv?

Og nei, vi er virkelig ikke sammen 24/7, legger oss gjerne ulikt og driver med hobbier hver for oss.

Anonymkode: 49c8d...233

• Liker 8
Skrevet

Det der hadde jeg ikke orket. Er gift og vi har 3 barn, men gjør da virkelig ikke alt sammen. Vi trener hver for oss(trener ikke de samme tingene), legger oss som oftest ulik tid pga ulikt søvnbehov og arbeidstid, ikke alle venner er felles, så noen ganger er jeg med mine og han med sine osv. Man kan ikke være så stakkarslig.

Anonymkode: e808d...26e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som om han er i en kronisk offerrolle...Finner han noen gang på noe selv?

Og nei, vi er virkelig ikke sammen 24/7, legger oss gjerne ulikt og driver med hobbier hver for oss.

Anonymkode: 49c8d...233

Ja ikke sant! Det er alltid synd på han liksom. Nei veldig sjelden. Han har feks fire onkelunger som forguder han. Jeg har sagt flere ganger at du må besøke de ungene uten meg, så de får sin favorittonkels fulle oppmerksomhet slik de fikk før! Men får også samme svar. «Jada jeg skal gå jeg» 😩 Samme hvis jeg sier en kveld at jeg stikker nett bort til min venninne Laila en tur jeg! Da svarer han «åja. Blir alene jeg da, jaja». Altså? 

Og ja, vi finner på rikelig med aktiviteter sammen. Vi er sammen hele helgene, besøker folk, går turer, reiser bort etc. ofte! Så det er ikke mangel på felles aktiviteter liksom🤷🏽‍♀️

• Liker 3
Skrevet

Har du konfrontert ham med det og spurt om han mener de tingene han sier, at dere for resten av livet skal være sydd fast ved hofta og HAN bestemmer alt? For det er jo det han vil, bestemme når dere skal drikke, legge dere, være sammen, osv osv. 

Han er veldig kontrollerende. 

Anonymkode: d57cc...675

• Liker 9
Skrevet

Det der hadde jeg ikke orket. Er gift og vi har 3 barn, men gjør da virkelig ikke alt sammen. Vi trener hver for oss(trener ikke de samme tingene), legger oss som oftest ulik tid pga ulikt søvnbehov og arbeidstid, ikke alle venner er felles, så noen ganger er jeg med mine og han med sine osv. Man kan ikke være så stakkarslig.

Anonymkode: e808d...26e

Ja sant! Samme her. Jeg trives med 6 timers søvn og må stå opp 0730 på arbeidsdager. Han trenger 8 og må opp kl 6. Sier seg selv at en av oss uansett er misfornøyd da, hvis vi på død og liv må legge oss samtidig 😩 Likevel gir jeg etter på arbeidsdager, men når jeg har fri dagen etter så elsker jeg å sitte oppe til 01-02. 

Skrevet

Han virker noe needy...?

Hva skjer om du tar en uke i Syden med ei venninne, uten ham selfølgelig?

Anonymkode: 61176...ead

• Liker 3
Skrevet

Han har seperasjonsangst. Utrygg på hva du finner på i hans fravær.

Anonymkode: ed513...4f1

• Liker 3
Skrevet

Mange liker jo å legge seg sammen men det er jo faktisk noe man må gi seg på og forstå at man er forskjellige, iallfall når man legger seg samtidig i blant (som jeg tenker er fint for å få et kompromiss).

Jeg kan forstå at han ikke liker at du drikker hver kveld. Jeg liker heller ikke at samboer drikker ofte, det er jo ikke bra for helsa.

Når han er rastløs i sofaen, er det fordi han ikke vil være der eller vil noe annet? Jeg er også sånn litt urolig når jeg sitter i sofa og ser på TV osv mens samboer er som et lik som noen har lagt i sofaen omtrent.. men jeg vil jo ikke noe annet eller noe annet sted, jeg bare sliter litt med å være helt i ro... det er jo typisk for ADHD.

Teit med kommentarene hans der han prøver å være offer der du gjør ting uten ham da, det blir for barnslig. 

Anonymkode: a516a...3cb

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som eksen min, forferdelig slitsomt. Jeg hadde ikke orket dette i lengden (hvilket jeg heller ikke gjorde). 

Du får ta noen alvorsord med ham, og hvis han ikke skjerper seg så var det kanskje ikke meningen at det skulle bli dere? 

• Liker 2
Skrevet

Men gjør dere noensinne noe sammen på ukedagene, eller ligger du bare på sofaen og koper på TV mens du drikker vin? 

Anonymkode: 4a800...1f0

• Liker 3
Skrevet

Du drikker hver dag?

Anonymkode: f9f60...b50

• Liker 5
Skrevet

Før du revurderer forholdet: sånne kommentarer kan også være uskyldig ment. Da jeg og samboer var nyforelsket og bare opptatt av hverandre så kunne vi si sånne ting til hverandre, helt fleipete "å hvordan skal jeg klare meg uten deg i 8 timer" (mens vi var på jobb). Mente selvfølgelig ikke at vi ble lei oss over at vi måtte på jobb. Var bare en slags sjargong.

Mulig at han også ikke mener noe mer med det når han sier sånn. Er han faktisk sur for at dere ikke legger dere sammen eller ikke er med hverandre hele tiden? Regner ikke med at du "adlyder" og legger deg når du ikke vil legge deg/ikke møter venninner osv. Hvordan reagerer han etterpå? Blir han irritert eller faktisk sint i etterkant er det et stort rødt flagg. 

Anonymkode: a3324...ddb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men gjør dere noensinne noe sammen på ukedagene, eller ligger du bare på sofaen og koper på TV mens du drikker vin? 

Anonymkode: 4a800...1f0

Ja massevis, vi er sammen hele ettermiddagen og kvelden hver eneste dag. Har masse tid sammen og finner på mye sammen, det er derfor jeg ikke forstår at man ikke kan være litt for seg selv også.

Du drikker hver dag?

Anonymkode: f9f60...b50

Nei ikke før tidlig jobb. Men hvis jeg har seinvakt eller fri så liker jeg å ta et lite glass ja, 1-2 kvelder i uken (utenom helga). Aldri mer enn ett på en ukedag, noe han vet han kan stole på for jeg blir brisen av to glass 🤪

• Liker 1
Skrevet

Enig i at han kommer med teite kommentarer men kan godt hende det er fordi han føler seg usikker eller kanskje slitsom/til bry. Det gjorde jeg første tiden som samboere. Jeg følte meg jo ekstremt slitsom siden jeg ville være med han helst så ofte som mulig mens han hadde andre behov. Det kan fort tolkes feil fordi det er ikke alltid like lett å forstå at vi kan være så forskjellige mens fortsatt elske hverandre like mye. Han vil være med deg så ofte som mulig mens du har behov for mer egen tid. Det er helt ok, men her må dere finne kompromiss hvis det skal fungere. Kommunikasjon er nok også veldig veldig viktig her. 

Jeg og typen min høres ganske lik ut som dere to, men jeg er nok mer som typen din. Hadde det vært opp til meg hadde det jeg gjerne vært med han så mye som mulig. Heldigvis har vi snakket om det. Jeg har forståelse for at han trenger sin tid og jeg har heldigvis mine egne hobbier osv, men jeg er fortsatt litt i den honeymoon fasen så jeg prioriterer bare oftere å være med han. 

Jeg er også ofte trøtt før min samboer og han vil gjerne sitte opp å game. Han har mulighet til det, da han studerer og jobber kun del tid mens jeg jobber fulltid og MÅ SOVE. Jeg vil helst også at han skal bli med, men selvfølgelig skal han ikke måtte det. Ikke noe vits at han ligger å ruller i senga i timesvis før han får sove, men noen gangen blir han med uansett for min del så vi kan ligge tett og kose. Da har han bare med ørepropper og telefon så kan han høre på podcast eller se på YouTube mens jeg sover. Vi bytter på. Noen ganger gir man mer og andre ganger får man mer. Slik er det bare. Til slutt går alt i opp og vi er begge fornøyde ❤️

Det finnes kompromiss for det meste er man villig. 

Anonymkode: b7467...515

• Liker 4
Skrevet

Gikk han rett fra et samboerforhold til et nytt? Om ikke, hvordan klarte han seg før du kom inn i bildet dersom han verken kan være alene eller finner på noe selv?

Skrevet

Herregud for en dramaqueen… 

Anonymkode: 93e5a...524

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt frustrert. Jeg er samboer på 4. mnd nå og jeg er litt irritert. Han tåler ikke at jeg snakker om noen ting! Jeg prøver å si at vi er ulike og må finne på ting alene - men han blir så sur. For eksempel: 

* Han er kveldstrøtt. Jeg er nattedyr. Vi legger oss sammen hver kveld vi begge skal på jobb, men når jeg har fri dagen etter så elsker jeg å sitte oppe. Han sovner stående omtrent pga kveldstrøtt. Jeg kan si feks du må bare legge deg, jeg kommer om ikke lenge. Får da snurt til svar «åå du vil ikke være med meg? Men jeg skal gå jeg» 😤 NEI DET VAR IKKE DET JEG MENTE! Vi koser oss alltid om kvelden i helgene, sammen. Vi må ikke det HVER kveld? 

* Jeg elsker et lite glass rødvin om kvelden. Han er yrkessjåfør og rører ikke alkohol dagen før jobb. Det respekterer jeg fullt ut, og skjønner han godt! Men hver gang jeg skal finne meg mitt lille glass til nyhetene kl 21, er det himling med øynene. I helgene drikker vi begge, sammen, da er han bare fornøyd. 

* Han har ADHD og blir veldig raskt rastløs. Jeg er veldig bedagelig laget og elsker å sige ned i sofaen om kvelden. Han blir ganske plagsom når han blir rastløs, da piller han på ALT og får «mark i ræva». Jeg sier han bare må gå ut og finne på noe, jobbe litt, trene, besøke en kompis o.l. Men får bare samme svar som første kommentar. «Ja jeg skal gå jeg så du får være alene». NEI! Jeg mente ikke det. 

Blærk, jeg takler ikke dette mye lenger. Vi må da kunne gjøre ting hver for oss?? Dere som er barnløse samboere, hvordan ser dagene/kveldene deres ut? Er dere i lag 24/7?

Konfronter han da? "Hvorfor sier du slik"? "Prøver du å gi meg dårlig samvittighet"? Osv..

Vi bor sammen med særkullsbarn men er såklart i stand til å gjøre ting separat. Vi er to individer, ikke ett. 

Anonymkode: af570...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...