AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 For all del, ferie kan være fint. Jeg har reist verden rundt, men er nå i en fase av livet der jeg helst vil jobbe mye av to grunner: bygge opp kapital og fordi jeg er gift med arbeidsoppgavene mine. La oss si at jeg "glemmer" å ta ut ferie. Hva skjer da, dersom arbeidstilsynet tilfeldigvis skulle ha tilsyn? Har 3,5 uker igjen og har ingen planer om å ta ut mer enn én og én dag i ny og ne. Det kan virke som at arbeidsgiver ikke bryr seg om temaet selv om de må påse at jeg tar ut ferie. Eventuelt tenket de bare ikke over det, fordi de har booket meg inn i mange kule prosjekter som går ut året. Disse krever sannsynligvis at jeg jobber en god del overtid og det gjør jeg gladlig. Anonymkode: e999a...686
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Arbeidsgiver har ikke lov til å kompensere deg med penger så hva er poenget? Anonymkode: 39d3a...476 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Ja det må du. Et kjapt søk på Google kunne gitt deg det svaret. Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at du tar den ut. Anonymkode: 361a1...94b 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Ja du MÅ ta ut ferie. Vil du virkelig at arbeidsgiveren din skal få store problemer bare fordi du ikke vil ta lovpålagt ferie? Anonymkode: cf8e4...e67
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja du MÅ ta ut ferie. Vil du virkelig at arbeidsgiveren din skal få store problemer bare fordi du ikke vil ta lovpålagt ferie? Anonymkode: cf8e4...e67 Så det får kun konsekvenser for arbeidsgiver? Hvilke konsekvenser snakker vi om? Jeg vil jo selvsagt ikke lage for mye oppstyr, men synes at ferie er litt kjedelig og føles som bortkastet fri. Anonymkode: e999a...686
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det får kun konsekvenser for arbeidsgiver? Hvilke konsekvenser snakker vi om? Jeg vil jo selvsagt ikke lage for mye oppstyr, men synes at ferie er litt kjedelig og føles som bortkastet fri. Anonymkode: e999a...686 Du har google eller? Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie. Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomheten stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling for eksempel under fellesferien. Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Anonymkode: cf8e4...e67 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har google eller? Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie. Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomheten stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling for eksempel under fellesferien. Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Anonymkode: cf8e4...e67 Egentlig er jeg på jakt etter anekdoter fra andre arbeidsnarkomane som lurer seg unna ferie, men takk for innsatsen din med å linke til lett tilgjengelig info om hvilke plikter de ulike aktørene har. Jeg ville aldri i min villeste fantasi kreve erstatning for «tapt» ferie. Anonymkode: e999a...686
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Egentlig er jeg på jakt etter anekdoter fra andre arbeidsnarkomane som lurer seg unna ferie, men takk for innsatsen din med å linke til lett tilgjengelig info om hvilke plikter de ulike aktørene har. Jeg ville aldri i min villeste fantasi kreve erstatning for «tapt» ferie. Anonymkode: e999a...686 Du har en PLIKT til å ta ut ferie. Arbeidsnarkoman eller ikke. Det er brudd på norsk lov, å ved å be folk komme med «tips» til hvordan du kan bryte loven vil det bli slettet da det bryter med forumreglene. Anonymkode: cf8e4...e67 3
Gjest Albbas Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Du har en PLIKT til å ta ut ferie. Arbeidsnarkoman eller ikke. Det er brudd på norsk lov, å ved å be folk komme med «tips» til hvordan du kan bryte loven vil det bli slettet da det bryter med forumreglene. Anonymkode: cf8e4...e67 Men TS lurer jo på hva denne plikten betyr i praksis. Jeg lurer også. Hva skjer, rent praktisk, hvis ts ikke tar ut ferie? Blir det oppdaget? Hva skjer hvis det blir oppdaget?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #10 Skrevet 14. oktober 2021 Du kan jo jobbe så mye du vil på feriedagene dine, så jeg skjønner ikke hvorfor du lager så mye oppstyr. Det er mange av oss som ikke fører opp overtid og jobber gratis, så du er ikke alene om akkurat det. Men det er vel pengene som også du vil ha med i regnestykket her. Anonymkode: 5ce08...509
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 Kan du ikke finne noe annet fornuftig å gjøre i ferien da? Jeg liker heller ikke å ha mye fritid, men det er da 1000 ting å gjøre som jeg ikke gjør ellers. F.eks. oppdatere meg mer på fagfelt knyttet til jobben. Anonymkode: 0f9c0...747
Carrot Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 Veel, du kan søke om å få utbetalt ferie i lønn og få overført inntil 12 dager avhengig av tariff osv men da må det dokumenteres i form av nødvendighet, sykdom osv. Jeg har 19 dager jeg ikke har fått brukt, men så kommer julen - og vips så går det bort fem dager og jeg klarer ta ut to før da liksom.. Du har mindre enn meg så jeg går ut fra at du ikke sitter igjen med 17-18 dager på slutten av året så jeg ser ikke helt problemet?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Egentlig er jeg på jakt etter anekdoter fra andre arbeidsnarkomane som lurer seg unna ferie, men takk for innsatsen din med å linke til lett tilgjengelig info om hvilke plikter de ulike aktørene har. Jeg ville aldri i min villeste fantasi kreve erstatning for «tapt» ferie. Anonymkode: e999a...686 I firmaet mitt flyter feriene litt hytt og pine. Har gjort det i 20 år og ingen sjekker jo det. De ansatte velger nesten selv når de tar ferie, den ene tar i alle skoleferier, en annen et par uker om sommeren og noen dager her og der. Vi har to måneder i året hvor det ikke er lov til å ta ferie, ellers kan de ansatte gjøre nøyaktig som de vil. Jeg teller ikke fridagene og de gir bare beskjed en uke i forveien eller før om de vet det. Så lenge jobben går som den gjør, er alle fornøyde. Lønna er såpass bra at ingen griner om de mister en ferieuke. Men vet ikke om dette funker andre steder. Anonymkode: d046f...ebd
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 En venn og hans arbeidsplass løser det slik at ferie blir satt opp, men kommer likevel på jobb de dagene. Arbeidsgiver utbetaler en «innsatsbonus» på slutten av året som tilsvarer lønnen for de aktuelle «ferieukene». Anonymkode: c554a...dc1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 To løsninger som jeg bruker: Skaff deg dobbelt jobb og gjør avtale om at du får bonus i stedet. Anonymkode: 5dda6...cfc
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: For all del, ferie kan være fint. Jeg har reist verden rundt, men er nå i en fase av livet der jeg helst vil jobbe mye av to grunner: bygge opp kapital og fordi jeg er gift med arbeidsoppgavene mine. La oss si at jeg "glemmer" å ta ut ferie. Hva skjer da, dersom arbeidstilsynet tilfeldigvis skulle ha tilsyn? Har 3,5 uker igjen og har ingen planer om å ta ut mer enn én og én dag i ny og ne. Det kan virke som at arbeidsgiver ikke bryr seg om temaet selv om de må påse at jeg tar ut ferie. Eventuelt tenket de bare ikke over det, fordi de har booket meg inn i mange kule prosjekter som går ut året. Disse krever sannsynligvis at jeg jobber en god del overtid og det gjør jeg gladlig. Anonymkode: e999a...686 jeg gjorde noe av det samme. jeg tok ikke ferie på 2år. arbeidgiver sørget for at disse ble overført til neste år. endte med 15 uker ferie tilslutt og med fast lønn. deilig Anonymkode: 26090...11a
Sectumsempra Skrevet 14. oktober 2021 #17 Skrevet 14. oktober 2021 Kan vel si det slik at om arbeidsgiver er dårlig på å følge opp hvorvidt du tar ut din ferie eller ikke, så er du uansett pliktig til å ta den ut, om ikke det gjøres avtaler om å overføre feriedager. Dog tviler jeg sterkt på at arbeidsgiver lar deg overføre 3,5 uker ferie til neste år. Det etterspørres hvilke konsekvenser dette kan medføre for arbeidsgiver, og det er ganske så enkelt slik at om du som "arbeidsnarkoman" (som du selv kaller det) skulle møte veggen en dag, sykmelde deg og arbeidsgiver på ett eller annet tidspunkt skulle havne i en sak med deg så vil det være store konsekvenser for en arbeidsgiver å ha det tydelig på papiret at du som arbeidstaker har jobbet utallige timer og som en direkte konsekvens blitt ufør i mangel på ferieavvilking. Arbeidsgiver har som oppgave å se til at du miljømessig skal ha en balanse mellom arbeid og fritid. Det er derfor Arbeidsmiljøloven er tydelig på hviletid osv. Så ta ut ferien din. Både for din egen del og for arbeidsgivers del. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #18 Skrevet 14. oktober 2021 Arbeidsgiver kan risikere å bli erstatningspliktig mot deg som arbeidstager, hvis det skulle bli en sak av det. At arbeidsgivere gidder å ta denne risikoen fatter jeg ikke, all den tid det er såpass mange potensielt feilskrudde ansatte der ute, men mange tar det kanskje med i beregningen. Uansett så skal ferie du ikke tar ut overføres til neste år, og det er ikke lov å utbetale penger for lovbestemt ferie som ikke er tatt ut (ferie utenfor ferieloven - altså de fire siste dagene i den femte ferieuka - kan man avtale utbetaling for.) Lovbestemt ferie er fire uker og en dag. Anonymkode: dabe9...b7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå