Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått fast jobb fra midten av September. Jeg har ikke hatt ferier så langt i år. Har jeg rett til noen uker ferie i dette året 2021 til tross for at jeg har vært i jobb siden September. Jeg har hatt 100% sommervikar i en annen arbeidsplass fra Juli til begynnelsen av September. 

Har ingen erfaring med regler vedr ferier.

Anonymkode: 68354...512

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du har rett på ferie. Om du har rett på betalt ferie, avhenger av om du har opparbeida deg ferie fra året før.

Skrevet

Alle som har begynt i ny jobb senest 30. september, har rett til full ferie hos den nye arbeidsgiveren det året de begynner. Unntaket er hvis hun eller han har tatt ut ferie tidligere det året. Den ansatte må kunne dokumentere at hun eller han ikke har avviklet ferie hos en annen arbeidsgiver samme år.

En ansatt som begynner i ny jobb etter 30. september, har rett til 6 virkedagers (1 ukes) ferie hos ny arbeidsgiver det året. Dette forutsetter også at den ansatte kan dokumentere at han eller hun ikke har avviklet all ferien sin hos en annen arbeidsgiver tidligere samme år.

Nyansatte kan kreve å få full ferie uavhengig av om de har opptjent feriepenger hos annen arbeidsgiver. De har også lov til å si nei til ferie dersom feriepengene ikke dekker inn bortfallet av lønn under ferien.

Anonymkode: 4a7f6...481

• Liker 1
Skrevet

Nyansatte og ferie

Alle som har begynt i ny jobb senest 30. september, har rett til full ferie hos den nye arbeidsgiveren det året de begynner. Unntaket er hvis hun eller han har tatt ut ferie tidligere det året. Den ansatte må kunne dokumentere at hun eller han ikke har avviklet ferie hos en annen arbeidsgiver samme år.

En ansatt som begynner i ny jobb etter 30. september, har rett til 6 virkedagers (1 ukes) ferie hos ny arbeidsgiver det året. Dette forutsetter også at den ansatte kan dokumentere at han eller hun ikke har avviklet all ferien sin hos en annen arbeidsgiver tidligere samme år.

Nyansatte kan kreve å få full ferie uavhengig av om de har opptjent feriepenger hos annen arbeidsgiver. De har også lov til å si nei til ferie dersom feriepengene ikke dekker inn bortfallet av lønn under ferien.

Skrevet

Takk for svar til alle dere! 

Jeg viste ikke at jeg har rett til ferie.

Jeg begynner i ny jobb den 13.09.21. Jeg har opptjent feriepenger mens jeg var sommervikar fra juli til september 2021. Jeg har ikke opptjent feriepenger i sommeren 2020. Betyr det at jeg kan kreve full ferie 4 uker nå i år 2021? Jeg ønsker ikke å ta ferie i år. Har jeg rett til å overføre disse ferieukene til neste år?

Ts.

Skrevet

Du har rett på ferie, men når du ikke har tjent opp feriepenger har du ikke plikt til å ta den ut. Du har ikke krav på å overføre noe til neste år, men kan søke om det. Det er ganske vanlig å tillate overføring av inntil to uker. 

Anonymkode: d115f...524

• Liker 3
Skrevet

Du tenker å feriere rett etter å ha startet i ny jobb? Da blir nok sjefen glad…

Anonymkode: b33ae...3e4

• Liker 6
Skrevet

Bare husk at ferie alltid er ulønnet. Feriepengene som er opptjent året før skal dekke inntektsbortfallet. Så du har rett til noe ferie, men lønn får du ikke.

Anonymkode: d49c3...db5

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har rett på ferie, men når du ikke har tjent opp feriepenger har du ikke plikt til å ta den ut. Du har ikke krav på å overføre noe til neste år, men kan søke om det. Det er ganske vanlig å tillate overføring av inntil to uker. 

Jo jeg har opptjent feriepenger mens jeg var sommervikar i år, altså 2021. 

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar til alle dere! 

Jeg viste ikke at jeg har rett til ferie.

Jeg begynner i ny jobb den 13.09.21. Jeg har opptjent feriepenger mens jeg var sommervikar fra juli til september 2021. Jeg har ikke opptjent feriepenger i sommeren 2020. Betyr det at jeg kan kreve full ferie 4 uker nå i år 2021? Jeg ønsker ikke å ta ferie i år. Har jeg rett til å overføre disse ferieukene til neste år?

Ts.

Nei. Du har ikke opparbeidet deg 4 ukers lønnet ferie i år etter en sommerjobb. Når du har vært i jobb i  1 år, har du opparbeidet deg rett til 5 ukers lønnet ferie.

Endret av Grüner
B bbiw
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo jeg har opptjent feriepenger mens jeg var sommervikar i år, altså 2021. 

Ts

Det er ingen sammenheng. Hvis du fikk feriepenger fra vikarjobben kan du bruke dem til å dekke utgiftene dine hvis du tar en uke nå, men da hat du jo mindre til å dekke neste års ferie.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ingen sammenheng. Hvis du fikk feriepenger fra vikarjobben kan du bruke dem til å dekke utgiftene dine hvis du tar en uke nå, men da hat du jo mindre til å dekke neste års ferie.

Så feriepengene i år 2021 er ment til å dekke ferieukene til f.eks neste sommer? 

Hvordan regnes feriepenger ut ifra? Regnes de utifra hver eneste måned man er i jobb? Eller er regnes de utifra bestemte måneder, f.eks kun fra Juni til september?

Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så feriepengene i år 2021 er ment til å dekke ferieukene til f.eks neste sommer? 

Hvordan regnes feriepenger ut ifra? Regnes de utifra hver eneste måned man er i jobb? Eller er regnes de utifra bestemte måneder, f.eks kun fra Juni til september?

Ts.

Ja, og de regnes ut fra hver månedslønn.

Skrevet

Du har rett på ferie, men du kommer ikke til å få lønn på feriedagene. Så du må jo vurdere om du har råd til å ta ferie i høst. 

Anonymkode: 8d934...650

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og de regnes ut fra hver månedslønn.

Så den som har jobbet i et hel år, altså 11 måneder skal ha feriepenger beregnet utifra alle disse månedene?

Ts

Skrevet

Så den som har jobbet i et hel år, altså 11 måneder skal ha feriepenger beregnet utifra alle disse månedene?

Ts

Ja, og det vil cirka dekke de ukene man har rett til ferie, og ikke får lønn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kommer litt an på arbeidsplassen vedrørende overføring av ferie. Der jeg arbeider nå tillater de overføring av noen dager, der jeg arbeidet før var det uaktuelt med mindre det var tungtveiende grunner.

TS, snakk med arbeidsgiver om det.

Skrevet

Ja, og det vil cirka dekke de ukene man har rett til ferie, og ikke får lønn.

Ok takk. Har ingen peiling på disse reglene.

Jeg vil ikke ta ut ferie i år fordi jeg er relativ ny i jobb, men jeg er redd for at ferieukene i år vil bortfalle dersom jeg ikke tar ut dem i løpet av 2021. Dermed lurer jeg på om jeg har rett til å overføre ferieukene til neste år 2022?

Skrevet

ferieloven beskriver alt det du lurer på.

Feriepenger opptjent i 2021 utbetales i 2022.

Du har rett på tre uker sammenhengende ferie mellom 1.juni og 30. september. Arbeidsgiver har styringsrett.

Jeg ville nok vurdert et ansettelsesforhold om vedkommende begynte i september og nå kom og krevde fire uker ferie ( som man ikke har krav på sammenhengende) mens vedkommende var i prøvetid.

Anonymkode: 81cf9...fa0

Skrevet

Du kan nok få overføre 2 uker, men du har ikke rett på det. Da blir du trukket for 2 ukers lønn, altså du vil få ca halve lønnen din i en mnd.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...