AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Hei, Jeg er student I utlandet og studerer master i Markedsføring og kom i en veldig vanskelig gruppe.. jeg burde ha byttet med en gang, men jeg tenkte at det ville gå fort og tenkte at jeg kunne holde ut 1 mnd med møte 1 gang i uken. (Alt over zoom) Vi er 4 stk i en gruppe. Denne fyren, la oss kalle han Ben, har vært vanskelig fra dag 1. For det første har han vært veldig sexistisk og har kommet med frekk kommentarer til både meg og hun andre i gruppa (la oss kalle henne Sara): kommentarer som "what the fuck don't you understand that" altså bare skikkelig dårlig stemning hele tiden... Vet at gruppearbeid kan være vanskelig generelt, men dette var neste nivå. Han ba Sara om å droppe den russiske utalesen hennes etc (når hun snakker engelsk). Hun har litt men ikke mye. Siden vi startet på gruppe-arbeidet tok han full ledelse i gruppa, noe som er helt greit. Ben studerer siste året på Masterern, jeg og Sara studerer på første, 3 person er også på siste, kall han Pål. Ben er typen som aldri blir fornøyd med hva vi andre gjorde. Jeg måtte skrive om en introduksjon 3 ganger, helt på slutten ville han at meg og Sara andre skulle gjøre alt på nytt , hypoteser etc. Til slutt satt jeg ned foten og sa at jeg nekter å skrive om alt igjen, siden det vi har er bra nok. Det var hele tiden veldig dårlig stemning i gruppa da han aldri ble fornøyd med noen ting. Sara bare lo det vekk når han var frekk mot henne fordi hun antageligvis ikke vil ha noe problemer.. men dette var utrolig slitsomt. Selv om de var vanskelige prøvde hun hele tiden å bli likt av de på et vis... Vi leverte til slutt oppgaven for 1 mnd siden og nå kommer læreren til meg å sier at hun vil stryke meg fordi Ben har sagt at jeg "ikke gjorde noen ting". Jeg ble helt sjokkert og knakk helt foran læreren, sa at dette stemmer ikke overhodet.. Så kom det frem nå at Ben og Sara har skrevet om en stor del av min oppgave uten å fortelle meg det. De har altså gått bak min rygg, uten å informere meg om det. Jeg er typen som vanligvis gjør det bra på skolen, så dette var veldig tøft for meg. Læreren vi har har trodd på Ben og hun fortalte meg i dag at hun ville stryke meg og høre min side av saken.. Læreren er kjempe streng og jeg tror ærlig talt hun aldri har likt meg fordi jeg har nødt til å jobbe ved siden av studiene til å betale husleie etc.. Mange av disse elevene har foreldre som betaler, da det er privatskole. Nå har hun hørt min side av saken og skal "tenke over det". Hvis hun stryker meg må jeg slutte(!) midt i masteren... Det har jeg verken råd eller lyst til, lånekassen omgjør da alt til lån.. Så dette er helt krise for meg.. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg grein foran henne og sa at han lyver men jeg føler hun tviler på meg. Hva skal jeg gjøre? Alt råd tas i mot med stor takk!! Ts Anonymkode: 098d6...8c1
Sokkar Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Har du sendt inn din oppgave med din tekst, eller ee det kun en person som sender inn oppgaven? 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Åh fy. Føler med deg på det sterkeste. Har du forklart læreren i detalj? Har du noen dokumenter osv som du kar som kan bevise hva du har skrevet og gjort? Jeg ville henvendt meg til en profesjonell. Det må finnes noen som kan hjelpe deg, da dette er såpass alvorlig. Anonymkode: e4791...b08 7
Hengebuksvinet Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Her må du nok være litt tøff. Og prøve å få mest mulig skriftlig. Send inn en klage. Skriv at samarbeidet har vært krevende hele veien, men at du ikke ba om å få bytte gruppe fordi du ser verdien av å måtte jobbe med ulike typer mennesker. Videre forstår du at gruppearbeid også er krevende å følge opp for veileder, men at du forventer at de er profesjonelle. Skriv videre at du stiller store spm ved at en student kan forandre en oppgave, for deretter å sende inn med kommentar om at en av medstudentene har bidratt lite. Uten å ha diskutert det med deg direkte. Er det forsvarlig å la en sånn person få godkjent oppgaven sin? 40
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Åh fy. Føler med deg på det sterkeste. Har du forklart læreren i detalj? Har du noen dokumenter osv som du kar som kan bevise hva du har skrevet og gjort? Jeg ville henvendt meg til en profesjonell. Det må finnes noen som kan hjelpe deg, da dette er såpass alvorlig. Anonymkode: e4791...b08 Ja, jeg gjorde det i dag morges men jeg var så sjokkert at jeg husker bare deler av alt.. Jeg forklarte hvordan han hadde vært også begynte jeg å grine, da hun fortalte meg hva han hadde sagt.. Klarte rett og slett ikke å holde tilbake. Læreren var ganske kald.. kort tid etterpå fortalte hun meg at jeg var frekk på email når jeg skrev til henne fordi jeg ikke brukte Professor og etternavn.. så hun liker meg allerede ikke. Sendte en lang (veldig høflig ) email til henne nå for litt siden hvor jeg har gått i detalj. Enten tror hun at jeg er «gæren» og lyver eller så tror hun på meg.. men jeg har en veldig dårlig følelse ts Anonymkode: 098d6...8c1
Jif Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg ville sagt til læreren at jeg kunne legge fram kommunikasjon mellom deg og de andre i gruppen/ditt arbeid hvis hun ikke tror deg og jeg ville ha klaget om det går an. Lykke til❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 Dette innlegget er i feil forum. Burde vært i utdannings forumet Anonymkode: fc452...966
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 SS skrev (41 minutter siden): Her må du nok være litt tøff. Og prøve å få mest mulig skriftlig. Send inn en klage. Skriv at samarbeidet har vært krevende hele veien, men at du ikke ba om å få bytte gruppe fordi du ser verdien av å måtte jobbe med ulike typer mennesker. Videre forstår du at gruppearbeid også er krevende å følge opp for veileder, men at du forventer at de er profesjonelle. Skriv videre at du stiller store spm ved at en student kan forandre en oppgave, for deretter å sende inn med kommentar om at en av medstudentene har bidratt lite. Uten å ha diskutert det med deg direkte. Er det forsvarlig å la en sånn person få godkjent oppgaven sin? Jeg er helt enig med deg. Jeg skal være tøff på dette, jeg syntes det er helt hårreisende for å være ærlig.... Jeg er redd for at Sara tar deres side fordi hun ikke orker stress.. prøvde å få kontakt med henne i dag og høre hvorfor dette har blitt gjort, tydeligvis var det fordi «min del var ikke god nok» eller «riktig». Spurte om vi kunne ringes, hun sa ja, men har ikke kontaktet meg.. ts Anonymkode: 098d6...8c1 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette innlegget er i feil forum. Burde vært i utdannings forumet Anonymkode: fc452...966 Det er om relasjoner ts Anonymkode: 098d6...8c1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg ville ha gitt den ansvarlige som vil muligens stryke deg, en grundig og skriftlig informasjon om det hele og eventuelt ta med de i gruppa som har opplevd det samme. Anonymkode: ec5ec...eda 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Sokkar skrev (1 time siden): Har du sendt inn din oppgave med din tekst, eller ee det kun en person som sender inn oppgaven? Vi skrev alle på samme dokument, alle hadde sine deler.. Meg og Saras deler var ikke gode nok.. rett før det ble sendt inn til lærer skrev de om mine hypoteser.. uten å si ifra til meg, så nå har lærer for lite grunnlag å gi meg karakter på - da hun også trodde at jeg ikke var del av gruppa i det hele tatt.. siden det har Ben sagt til henne. ts Anonymkode: 098d6...8c1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 Ta kontakt med en lokal studentorganisasjon og Ansa. Du behøver hjelp fra noen som kjenner systemet før du gjør ting verre for deg selv ved å gå fram på norsk måte. Du må passe på at du overholder vertslandets høflighetskonvensjoner og følger rett prosedyre. Lykke til 1 Anonymkode: 3eea9...a2f 21
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville ha gitt den ansvarlige som vil muligens stryke deg, en grundig og skriftlig informasjon om det hele og eventuelt ta med de i gruppa som har opplevd det samme. Anonymkode: ec5ec...eda Jepp.. det er det jeg har forsøkt nå. Venter bare på henne «tenke periode». Sara som opplevde det samme er jeg redd tar Ben sitt parti da hun ikke ønsker å ha problemer med han heller.. Hun skrev om sin del men også min og vil ha credit for det da det styrker antagelig hennes karakter om hun har mer.. Hun virker lite interessert i å snakke med meg om dette.. ts Anonymkode: 098d6...8c1 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #14 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta kontakt med en lokal studentorganisasjon og Ansa. Du behøver hjelp fra noen som kjenner systemet før du gjør ting verre for deg selv ved å gå fram på norsk måte. Du må passe på at du overholder vertslandets høflighetskonvensjoner og følger rett prosedyre. Lykke til 1 Anonymkode: 3eea9...a2f Takk! Dette var veldig lurt. Skal gjøre det i morgen! TS Anonymkode: 098d6...8c1 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 Det var selvfølgelig viktig å nevne at Sara er russisk... Anonymkode: ac6c4...c36 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #16 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp.. det er det jeg har forsøkt nå. Venter bare på henne «tenke periode». Sara som opplevde det samme er jeg redd tar Ben sitt parti da hun ikke ønsker å ha problemer med han heller.. Hun skrev om sin del men også min og vil ha credit for det da det styrker antagelig hennes karakter om hun har mer.. Hun virker lite interessert i å snakke med meg om dette.. ts Anonymkode: 098d6...8c1 Det er synd at hun tar feil parti. Det sier mye om henne. Anonymkode: ec5ec...eda
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #17 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var selvfølgelig viktig å nevne at Sara er russisk... Anonymkode: ac6c4...c36 Ja ikke sant.. sånne rottene kommentarer kom det hele tiden. Hvis vi spurte spm forklarte han med «baby» stemme eller som om vi skulle være 5 år begge to. ts Anonymkode: 098d6...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er synd at hun tar feil parti. Det sier mye om henne. Anonymkode: ec5ec...eda Jaa 😕 jeg skjønner jo også at hun ikke vil ha problemer, men var det henne det gjalt hadde jeg stilt opp på flekken. Jeg fatter ikke hva de holder på med.. ts Anonymkode: 098d6...8c1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #19 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er helt enig med deg. Jeg skal være tøff på dette, jeg syntes det er helt hårreisende for å være ærlig.... Jeg er redd for at Sara tar deres side fordi hun ikke orker stress.. prøvde å få kontakt med henne i dag og høre hvorfor dette har blitt gjort, tydeligvis var det fordi «min del var ikke god nok» eller «riktig». Spurte om vi kunne ringes, hun sa ja, men har ikke kontaktet meg.. ts Anonymkode: 098d6...8c1 Du må iallefall sørge for å få alt skriftlig. Hva sier denne fjerde personen om alt? Kan den personen muntlig bekrefte din versjon? Og - forklar henne at du beklager dine uhpfligheter. I Norge er det veldig særegen kultur med lite formelle tiltaler i språket - og det har du vært for dårlig til å lære skikkelig i dette nye landet. Bare legg deg megaflat, hun vet nok - fordi Norge faktisk har en slik kultur i arbeidsliv/politikk osv - at det stemmer. Men, hun er ute etter respekt fra deg. Jeg holder en knapp på at hun faktisk vurderer tro deg, iallefall nok til å la det passere. Men - få ALT skriftlig, og se om du klarer dokumentere hva de har gjort i skjul. Har du noe skriftlig fra denne fyren som kan underbygge din side? Anonymkode: 13da7...7d4 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #20 Skrevet 13. oktober 2021 Hvis oppgaven er skrevet på google doc kan du hente ut redigerigsoversikt. Da vil de se at dere er 4 stk som har skrevet oppgaven. Anonymkode: cb333...8ca 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå