Gå til innhold

Rike foreldre som ikke gir noe til sine barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med foreldre som sitter på flere hus og hytter, men ikke gir noe til barna sine som er i etableringsfasen?

Jeg fikk selv hjelp av mine foreldre og er utrolig takknemlig for dette. De har normal inntekt og ett slitt hus på landet. Men ser mange foreldre i min vennekrets som både har hytte, utleieleiligheter og store hobbyting som båt eller dyre biler, men ikke gir det minste hjelp til barna sine. Hvorfor velger dere dette? 

Foreldrene til kjæresten min er slik. Nester hver gang vi er hos dem klager de over hvor fattige de er. Men hvor fattige kan de være når de har feriebolig, ekstrainntekt fra utleieinntekter, stor bolig i byen, ikke noe lån osv? De har alltid splitter nye tekniske ting og bil. Vi sitter med mye lavere lønninger og et lån til opp etter ørene. Men vi er også heldige og greier oss bra. Og jeg ville aldri klagd til venner som hadde mindre om at jeg hadde lite penger. Er det bare jeg som synes slik oppførsel er litt frekk?

Anonymkode: e268f...973

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi når man vokser opp burde man faktisk klare dette på egenhånd.

Jeg har jobbet siden jeg var 14. Har hus, hytte og båt. Alt det fordi jeg prioriterte riktig.

Min mor har godt med penger, men de pengene skal hun få bruke på seg selv. Hun skal få leve det livet hun ønsker uten at hun føler hun må bruke penger på oss barna pga dårlig samvittighet og fordi andre mener at sånn burde det være. Det fortjener hun virkelig ❤

Hun betalte for meg i 18 år og det burde holde. 

De er frekke som klager på at de er fattige. Samtidig syns jeg du som er frekk som mener at foreldre skal brødfø voksne barn.

Anonymkode: ad7b4...7ca

• Liker 9
Skrevet

Fin måte å oppdra hjelpeløse unger på

Anonymkode: e2673...b67

Skrevet

Jeg har vokst opp med foreldre som har god råd, men de har jobbet for pengene sine og jeg ønsker at de bruker dem på seg selv. 

Jeg har alltid ville klare meg selv og har aldri spurt mine foreldre om penger etter at jeg flyttet hjemmefra.

jeg syns det er merkelig hvis andre skulle mene at foreldrene mine burde hjulpet meg inn på boligmarkedet. Det er faktisk en helt absurd tanke.

Anonymkode: 648af...dd4

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet siden jeg var 14. Har hus, hytte og båt. Alt det fordi jeg prioriterte riktig.

Min mor har godt med penger, men de pengene skal hun få bruke på seg selv. Hun skal få leve det livet hun ønsker uten at hun føler hun må bruke penger på oss barna pga dårlig samvittighet og fordi andre mener at sånn burde det være. Det fortjener hun virkelig ❤

De er frekke som klager på at de er fattige. Samtidig syns jeg du som er frekk som mener at foreldre skal brødfø voksne barn.

Jeg mener IKKE at foreldre skal brødfø voksne barn. Jeg synes bare selv det er rart å ikke dele. Dette gjelder vel også for søsken. Jeg har hjulpet broren min økonomisk for eksempel, og mormoren min. Jeg har ikke gått så langt som å hjelpe venner, unntatt å kjøpe inn mat eller nødvendige ting. Men forstår ikke hvordan folk ikke deler. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener IKKE at foreldre skal brødfø voksne barn. Jeg synes bare selv det er rart å ikke dele. Dette gjelder vel også for søsken. Jeg har hjulpet broren min økonomisk for eksempel, og mormoren min. Jeg har ikke gått så langt som å hjelpe venner, unntatt å kjøpe inn mat eller nødvendige ting. Men forstår ikke hvordan folk ikke deler. 

Du mener vel hvorfor?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du mener vel hvorfor?

Hehe, gikk litt fort i skrivinga. Mener hvorfor ja. 🙂

Skrevet

Jeg synes det er rart. Jeg kommer garantert til å hjelpe barna litt innimellom når den tid kommer. Mine foreldre har alltid delt av det lille de har og hatt stor glede av å kunne hjelpe. Men for all del, man må jo selvsagt ikke, men underlig, det synes jeg absolutt at det er. 

Anonymkode: 88a61...c77

• Liker 4
Skrevet

Nei det fatter ikke jeg heller. Mine foreldre er ikke «rike», men de hadde på et tidspunkt  200 000 å låne oss, det gjorde at jeg og manen min kom inn på boligmarkedet i Oslo lenge før vi ellers hadde greid det. Det sparte oss for MASSE penger når man ser hvordan prisutviklingen har vært. Svigers, derimot (77 år begge to) … De sitter å skryter over at fondsparingen deres nå bikket 5 milioner, men de har ikke en krone å avse til barna sine, her skal det spare, spare, spares. Selvsagt i tillegg til 2 feriehus, stor villa, 2 nye biler og 5-6 utenlandsferier per år. Jeg vet ikke hva de sparer til, men det er vits veldig viktig at barna ikke får en krone før de lugger under torva. 

Anonymkode: 95f4e...b22

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig! 

Anonymkode: fe79d...4cf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

gir man unger alt dem ønsker seg hele tiden, så risikerer man at disse ungene egentlig aldri blir "takknemlige" for noe som helst.

Og at ungene hele tiden forventer at foreldrene deres skal dekke absolutt alt av førerkort og kjøretøy, eiendommer, studier og alt mulig.        

Anonymkode: 2f2f7...d1d

Nå er det vel her snakk om voksne barn. Da er  oppdragelsen på en måte gjort. De blir ikke plutselig utakknemlige  i en alder av 25 hvis du har gjort jobben din riktig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vokst opp med foreldre som har god råd, men de har jobbet for pengene sine og jeg ønsker at de bruker dem på seg selv. 

Jeg har alltid ville klare meg selv og har aldri spurt mine foreldre om penger etter at jeg flyttet hjemmefra.

jeg syns det er merkelig hvis andre skulle mene at foreldrene mine burde hjulpet meg inn på boligmarkedet. Det er faktisk en helt absurd tanke.

Enig! 

Anonymkode: fe79d...4cf

Skrevet

Tror mange glemmer at disse foreldrene nok selv har slitt for og komme der de er i dag. Mange foreldre mener nok og at barna må lære og klare seg selv. Mange unge i dag forventer at foreldrene skal ordne alt. Det er tøft boligmarked. Da jeg kjøpte leilighet på 90 tallet ville ikke mine foreldre hjelpe meg. måtte klare meg selv. Da var jeg i begynnelsen av 30 årene. Den unge generasjonen som kom etter meg er bortskjemte og vant med å få mye mer enn da jeg var ung. Av og til må man ta ansvar selv og jobbe for ting. 

Anonymkode: ee6e7...8db

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nå er det vel her snakk om voksne barn. Da er  oppdragelsen på en måte gjort. De blir ikke plutselig utakknemlige  i en alder av 25 hvis du har gjort jobben din riktig. 

Helt enig. Veldig svart/hvit-holdning her inne.

Jeg kommer garantert til å hjelpe barna med både førerkort, økonomi i studietiden og EK for å komme inn på boligmarkedet. (Det betyr ikke at de får mobiler, merkeklær eller alt annet de måtte ønske seg.)

Anonymkode: 53be5...b93

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk lite hjelp selv og bygde meg opp på egen hånd. Blitt ganske rik og tenkte å la de 4 ungene ordne seg selv og følge med på hva de fant på. Men jeg syntes litt synd på de og de fikk masse hjelp. Det var lettere før så dårlig gjort å ikke hjelpe sine egne barn og heller dra på ferie tenker jeg. Jeg kommer å hjelpe barnebarn også hvis jeg fortsatt kan 

Anonymkode: f3573...047

• Liker 1
Skrevet
On 10/13/2021 at 8:11 PM, AnonymBruker said:

men ikke gir det minste hjelp til barna sine. Hvorfor velger dere dette?

De fleste hjelper barna med det mest nødvendige for å fungere, men å drysse de med dyre gaver, merkeklær, biler og leiligheter vil kun gjøre at barna blir vant en liv med høyere standard. Det hjelper ikke nødvendigvis hvordan å jobbe og tjene penger til å opprettholde de høye standarden.

Hvis foreldrene er smarte om oppdragelsen, vil en stor del (om ikke alt) handle om å forberede barna på livet som kommer når de er voksen. Det gjelder alt fra å gå med ene foten foran den andre, sosiale etikketter, evnen til å samarbeide, familie verdier og ikke minst økonomi. Siden penger ikke vokser på trær i samfunnet, blir det da feil å lære barna at penger vokser på trær om de ønsker at barna skal bli kalibrert til å bli en produktiv menneske i samfunnet.

Skrevet

Jeg tror de foreldrene sitter fast i den troen om at hver generasjon får det bedre enn den forrige, uten evne til å se hvordan verden har endret seg og hvilke utfordringer de i etableringsfasen har det nå, og hvordan de som skal etablere seg kommer til å få det.

Da blir tanken om at hardt arbeid og riktige prioriteringer over avokadotoast logisk.

Anonymkode: c4281...a84

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror de foreldrene sitter fast i den troen om at hver generasjon får det bedre enn den forrige, uten evne til å se hvordan verden har endret seg og hvilke utfordringer de i etableringsfasen har det nå, og hvordan de som skal etablere seg kommer til å få det.

Helt enig! 

I min krets og blant de jeg vokste opp med er det slik at de som kom fra dårligst "kår" har fått relativt mest hjelp av sine foreldre hittil i voksenlivet. 

Anonymkode: ef2dc...4d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...