*Maria* Skrevet 2. oktober 2005 #1 Skrevet 2. oktober 2005 Mitt barn var med en gutt som kastet stein mot et vindu, mitt barn sa til han at han ikke måtte gjøre dette - men han gjorde det likevel. Mye tyder på at det ble hull i vinduet. Hvem betaler for skaden, hvems forsikring dekker eventuelt hva?
Gjest Bellatrix Skrevet 2. oktober 2005 #2 Skrevet 2. oktober 2005 Det bør vel være foreldrene til gutten som kastet steinen som skal betale?
*Maria* Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2005 Barna er 8 år, og moren vil helst vi skal dele på utgifter - jeg forstår jo det, men hva annet enn og gi beskjed til han som kastet steinen kunne min sønn gjort? Nettopp pga. av min sønn gav beskjed og de faktisk ikke vet om det ble hull i vinduet (naboer har obsertvert andre barn i området som kaster stein ) er jeg ikke såå villig til og være med og betale..
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #4 Skrevet 2. oktober 2005 Barna er 8 år, og moren vil helst vi skal dele på utgifter - jeg forstår jo det, men hva annet enn og gi beskjed til han som kastet steinen kunne min sønn gjort? Nettopp pga. av min sønn gav beskjed og de faktisk ikke vet om det ble hull i vinduet (naboer har obsertvert andre barn i området som kaster stein ) er jeg ikke såå villig til og være med og betale.. ← Hva slags vindu er det? Er det et slags fellsvindu eller tilhører det en bolig? Om det er på et fellesområde kan det vel hende de er forsikret mot denslags?
Gjest LoisLane Skrevet 2. oktober 2005 #5 Skrevet 2. oktober 2005 Kastet din sønn stein, da? Hvis ikke hadde jeg nok ikke betalt.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #6 Skrevet 2. oktober 2005 Foreldrene er ansvarlig for skade deres barn forvolder. Hvis din sønn ikke har gjort skade skal du ikke betale noe.
Dagoberta Skrevet 2. oktober 2005 #7 Skrevet 2. oktober 2005 Enig med Lois. Det gjør da ikke deg erstatningspliktig om sønnen din er sammen med eller i nærheten av noen som gjør noe galt.
*Maria* Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2005 Det er en nyoppsatt enebolig, i et etablert boligstrøk. Og nei min gutt kastet ikke sten og frarådet kameraten sin og gjøre det.
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #9 Skrevet 2. oktober 2005 Skjønner jo godt at denne moren vil at dere skal dele på utgiftene. Men dersom du er helt sikker på at din gutt ikke kastet stein hadde ikke jeg betalt noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #10 Skrevet 2. oktober 2005 Barn under 10 år er ikke ansvarlige for skader i følge loven. Det kommer helt ann på om foreldrene til dette barnet rett og slett kjenner det på samvittigheten. Var oppe i en slik sak for snart 2 år siden. Forsikringsselskapet sa dette til meg altså.( Gjensidige) Innboforsikringen dekker skader som dette på intil 5000 sa han forsikringsgubben. Men å ordne opp er vel det eneste rette uansett. Men har ikke ungen din gjort noe,så får de andre foreldrene ta hele smellen.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #11 Skrevet 2. oktober 2005 Barn under 10 år er ikke ansvarlige for skader i følge loven.Selvfølgelig er de ikke det, men foreldrene er det. Jeg har også vært i en sånn sak, gutten var under 10 år.
Gjest Pecado Skrevet 2. oktober 2005 #12 Skrevet 2. oktober 2005 Men er du helt sikker på at sønnen din ikke kastet da? Noen som så det eller har du bare hans ord på det?
*Maria* Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter #13 Skrevet 3. oktober 2005 spindelvindel: Jeg er ikke naiv og tror at mitt barn aldri gjør noe galt. Men han har en enorm samvittighet og forteller når noe dumt eller trist har skjedd selv om han vet han blir straffet for det eller må betale for det. Vi kan se på han hvis han ikke forteller hele sannheten, når vi snakket med han nå, hadde han ikke dårlig samvittihet fordi han ikke har gjort noe sier han, og han vet heller ikke om det ble hull i ruten når kameraten kastet denne steinen, så vi er litt usikre på om det har skjedd akkurat da eller senere på dagen. Må snakke med mor til gutten som har gjort dette, fordi forklaringene spriker litt. Og ikke at jeg skal dømme noen, men denne gutten er litt mer rampete og er oppi litt mer trøbbel ( mors utsagn selv )
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2005 #14 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg synes hele problemstillingen er veldig vanskelig å vurdere pga alderen til barna. Ideelt sett mener jeg begge foreldrene bør betale. Basis for dette er at barn bør lære å enten forhindre gale ting, eller alternativt ikke henge sammen med såkalte "bråkemakere". Om begge foreldrene betaler vil den som ikke har kastet stein forstå at han "deltar" ved å være tilstede. Problemet i denne saken er at gutten er så liten at det antagelig er litt for tidlig til at han skal forstå at det er galt å være tilstede eller ikke forhindre det. 8 år er en alder de tydligvis forstår hva som er rett og galt, men vet de hva som regnes som "medvirkning" ??? Dessuten kan deling av evt. utgifter medføre at foreldre begynner å lete etter MULIGE medskyldige om det samme skulle skje ved en senere anledning, for deretter å kreve at andre foreldre deltar i utgiftene som andre barn ikke har vært direkte delaktige i. Med den dobbeltmoralen jeg sitter med i denne saken mener jeg at det er riktig at alle foreldre spleiser, men mener samtidig at det ikke er riktig. Jeg vet rett og slett ikke hvilke argumenter som bør vektlegges mest. Men antagelig betaler forsikringsselkapet, selv om det ikke løser problemet på lengre sikt.
Gjest Violetta Skrevet 3. oktober 2005 #15 Skrevet 3. oktober 2005 Far til to: Han hadde jo sagt fra at de ikke skulle gjøre det. Hva mer kan man forvente av en åtteåring?
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2005 #16 Skrevet 3. oktober 2005 Far til to: Han hadde jo sagt fra at de ikke skulle gjøre det. Hva mer kan man forvente av en åtteåring? ← Nettopp. En 8-åring. Jeg er enig i at denne gutten er for liten til å ta et slikt ansvar. Men et sted må en begynne. For meg synes det som å gutten som IKKE kastet har tatt det "ansvaret" en kan forvente av en 8-åring, ved å fortelle sannheten slik han oppfatter den. Kansje jeg trekker debatten litt for langt når jeg sier at barn bør lære å ta delansvar for gale ting. Ihvertfall når de bare er 8 år. Jeg har skrevet ett argument for at begge foreldrene bør delta i mulige kostnader, og to argumenter for at bare en forelder bør delta i kostnadene. Jeg prøver altså bare å belyse flere sider av saken (samtidig som at jeg er for unvikende til å ta en besluttning )
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #17 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg er igrunn litt enig. Jeg hadde ønsket å være med på å betale for å lære gutten at man ikke bare skal la være å gjøre ting, man skal heller ikke bare stå og se på. Og jeg kan love deg at gutten skulle fått jobbet for pengene.
Gjest Violetta Skrevet 3. oktober 2005 #18 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg er igrunn litt enig. Jeg hadde ønsket å være med på å betale for å lære gutten at man ikke bare skal la være å gjøre ting, man skal heller ikke bare stå og se på. Og jeg kan love deg at gutten skulle fått jobbet for pengene. ← Men, unnskyld at jeg terper, hva mener du at han kunne gjort annet enn å si fra? Skulle han stoppet kameraten med makt? Han hadde neppe rukket å løpe til noen voksne å si fra før steinen var kastet.
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #19 Skrevet 3. oktober 2005 Hvis han har tid til å si ifra om at kameraten ikke skal kaste stein, har han vel tid til å gå sin vei også.
Trebarnsmor Skrevet 3. oktober 2005 #20 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg hadde betalt om mine unger hadde ødelagt andres ting o.l. Det skulle bare mangle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå