AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Vurderer å ta lærerutdanning men hører så mye negativt med å jobbe som lærer. Finnes det noen her som trives i jobben? Anonymkode: 8d644...72f
Maggi2 Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Jepp, elsker jobben! Det er mye å gjøre, og ofte føler jeg på at jeg ikke har fått fulgt opp enkeltelever så godt som jeg burde, det er kanskje det verste med jobben. At man ikke alltid strekker til. Men jeg elsker å stå i klasserommet, blir veldig glad i ungene, synes det er gøy å la meg inspirere til nye undervisningsopplegg, og jeg har en haug av nydelige kolleger å dele hverdagene med. Har ingen ønsker om å bytte beite. Det er en jobb for de som liker å være aktive og sosiale, og ikke lar seg stresse av å ha tusen baller i luften samtidig. 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Maggi2 skrev (Akkurat nå): Jepp, elsker jobben! Det er mye å gjøre, og ofte føler jeg på at jeg ikke har fått fulgt opp enkeltelever så godt som jeg burde, det er kanskje det verste med jobben. At man ikke alltid strekker til. Men jeg elsker å stå i klasserommet, blir veldig glad i ungene, synes det er gøy å la meg inspirere til nye undervisningsopplegg, og jeg har en haug av nydelige kolleger å dele hverdagene med. Har ingen ønsker om å bytte beite. Det er en jobb for de som liker å være aktive og sosiale, og ikke lar seg stresse av å ha tusen baller i luften samtidig. 😃Så kjekt å høre! Anonymkode: 8d644...72f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Kan noen fortelle ca hva en lærer tjener? Anonymkode: d1784...3af
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg kan ikke tenke meg en bedre jobb! Men jeg jobber i vgs for voksne, så jeg slipper veldig mye av det dillet jeg hatet i grunnskolen/ordinær vgs. Det er mye mindre oppfølging av elever, ingen foreldre, ingen ppt, elevene mine har valgt helhjertet å være der, de har respekt for oss, jeg trenger ikke pynte klasserommet osv. Hadde jeg ikke fått jobb der jeg jobber nå, hadde jeg sluttet som lærer. Anonymkode: 7259f...381 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan noen fortelle ca hva en lærer tjener? Anonymkode: d1784...3af Det kommer an på utdanningsnivå. Jeg har det høyeste nivået (master pluss minst ett års tilleggsutdanning), kort ansiennitet og jeg tjener ca 560 tusen. Anonymkode: 7259f...381
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 Ja! ja, det er mye frustrasjon over ting som ikke fungerer, dårlige ledere og mye annet, men i hvilket yrke finner du ikke det? Kontakten med elevene og kollegaer, og en veldig variert arbeidsdag veier opp for all frustrasjonen så lenge man kan klage litt på arbeidsrommet av og til for å få ut litt frustrasjon (men selvfølgelig ikke la klaginga ta overhånd). Det komprimerte arbeidsåret passer meg også bra. Jeg kan fint ha intensive perioder der jeg jobber både kvelder og helger, så lenge jeg vet at jeg får litt fri etterpå. Anonymkode: f3154...09a 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja! ja, det er mye frustrasjon over ting som ikke fungerer, dårlige ledere og mye annet, men i hvilket yrke finner du ikke det? Kontakten med elevene og kollegaer, og en veldig variert arbeidsdag veier opp for all frustrasjonen så lenge man kan klage litt på arbeidsrommet av og til for å få ut litt frustrasjon (men selvfølgelig ikke la klaginga ta overhånd). Det komprimerte arbeidsåret passer meg også bra. Jeg kan fint ha intensive perioder der jeg jobber både kvelder og helger, så lenge jeg vet at jeg får litt fri etterpå. Anonymkode: f3154...09a Jobber du på barne- eller ungdomsskolen? Anonymkode: 8d644...72f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg jobber på ungdomstrinnet, men ikke på offentlig skole. Har det som plommen i egget. Kan si at alle elevene er her etter eget gjennomtenkte valg enten av dem selv eller foreldrene. Og ikke bare fordi de tilfeldigvis bor i nærheten og det er plikt til å gå på skole. De har en helt annen motivasjon og det merkes på hverdagen som lærer. Anonymkode: bac14...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg har et elsk/hat forhold til jobben som lærer. Noen ganger er det kjempeartig og andre ganger er det helt pyton. Anonymkode: 3e7ae...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jobber du på barne- eller ungdomsskolen? Anonymkode: 8d644...72f Jobber på vgs Anonymkode: f3154...09a 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg er Montessoripedagog, og elsker det. Det er en alternativ pedagogisk metode som passer meg bedre da det er mer fokus på helhetlig undervisning og barnets utvikling. Anonymkode: 10a2c...19b 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 Dessverre anbefaler jeg ingen å bli lærer akkurat nå. Jeg er en av de dedikerte, som ble kvelt av for stramme rammer. Svake elever, som ikke får hjelp. Elever som ikke kan norsk/ engelsk, og kommer rett inn i klasserommet. Lærerjobben er super, men rammene har blitt for dårlige. Ledelsen gjør så godt de kan, men de har også dårlige rammer. (Merkelig at en så viktig jobb hat fått dårlige betingelser nesten år for år. Kjenner ikke igjen hverdagen vi hadde for 10 år siden). Anonymkode: 30a6f...0ea
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dessverre anbefaler jeg ingen å bli lærer akkurat nå. Jeg er en av de dedikerte, som ble kvelt av for stramme rammer. Svake elever, som ikke får hjelp. Elever som ikke kan norsk/ engelsk, og kommer rett inn i klasserommet. Lærerjobben er super, men rammene har blitt for dårlige. Ledelsen gjør så godt de kan, men de har også dårlige rammer. (Merkelig at en så viktig jobb hat fått dårlige betingelser nesten år for år. Kjenner ikke igjen hverdagen vi hadde for 10 år siden). Anonymkode: 30a6f...0ea Huff, det er så leit å høre. Syns det å være lærer høres så fint ut, men dette får meg til å tvile om det er rett valg. ☹️ Anonymkode: 8d644...72f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 I fjor sa halvparten av lærerne at de ønsket å slutte i en undersøkelse. Over halvparten av alle nyutdannede lærere har gitt seg innen 5 år i yrket. Antall som søker lærerutdanning synker slik at man må ta bort krav. Personer med kun fullført VGS jobber som lærere fordi ingen andre vil mange steder i landet. Man tør ikke kreve at man skal være kvalifisert lærer for da vil man mangle lærer i rundt 20-30% av undervisningen i dette landet. Nesten ingen har lyst å bli rektor og leder på skolene ifølge en ny undersøkelse. Det er nok dessverre sånn at det skal flaks til om man utdanner seg til lærer og får gode arbeidsforhold og blir i yrket. Noe å tenke på… Anonymkode: 06dfa...ce6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dessverre anbefaler jeg ingen å bli lærer akkurat nå. Jeg er en av de dedikerte, som ble kvelt av for stramme rammer. Svake elever, som ikke får hjelp. Elever som ikke kan norsk/ engelsk, og kommer rett inn i klasserommet. Lærerjobben er super, men rammene har blitt for dårlige. Ledelsen gjør så godt de kan, men de har også dårlige rammer. (Merkelig at en så viktig jobb hat fått dårlige betingelser nesten år for år. Kjenner ikke igjen hverdagen vi hadde for 10 år siden). Anonymkode: 30a6f...0ea Jeg var ferdig utdannet for fem år siden og lurer på om du kan konkretisere de endringene? Jeg hører det ofte og lurer veldig på hva det er helt spesifikt. For meg er det vanskeligste med læreryrket opplevelsen av å aldri være god nok. Politikere går til valg på at jeg er for dårlig, selv om jeg har syv års utdannelse på universitetet og opplever selv at jeg mestrer jobben min. Også er det alt for lite samsvar med hva jeg forventes å gjøre (ha inspirerende, spennende og variert undervisning, gi tilbakemeldinger som elevene mine lærer mye av osv) og tiden jeg har til å gjøre det. Jeg har fire klasser jeg underviser og likevel undertid i stillingen min på nesten 10%. Jeg har vurdert å søke ulønnet permisjon for de prosentene for jeg synes det er så vanvittig stressende å måtte stille opp som vikar med null varsel pga. den undertiden. Og jeg er jo ikke lenger ny, planlegging, vurdering og tilbakemeldinger tok MYE mer tid da. Men selv nå tar det mer tid enn jeg har i stillingen min om jeg skal oppfylle kravene, som jeg selvfølgelig ønsker (og er enig i at jeg burde klare). Anonymkode: 7259f...381
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå