AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg vet at det finnes haugevis med innlegg med denne problematikken, men jeg spør likevel. Aller først: jeg har pratet med legen på helsestasjonen og helsesykepleier. Jeg kommer til å ta kontakt med fastlegen etter å ha veiing neste uke, men vet at fastlegen til barnet er veldig rask med å avfeie ting som normalt uten egentlig å ha hørt på alt jeg har fortalt, så det hadde vært fint med noen innspill og erfaringer før jeg drar dit. Han var ganske stor når han ble født og da er det ikke unormalt å falle litt på kurven i starte, men han har fortsatt. Ikke sånn at helsesykepleier er bekymret foreløpig, men nok til at hun ville veie en ekstra gang. Avføringen er ikke så gul som jeg husker fra eldstemann, og har fått bekreftet vha bilder vist til de på helsestasjonen at den er litt grønn(selv om det kanskje ser mer brunt ut?), den er nok og mer slimete enn den skal være, men ikke blodig. Han er generelt veldig blid, rolig, gråter lite, har sovet godt, og virker ikke som han har smerter, men i det siste har han begynt å våkne oftere(men kan jo være alderen) og kan av og til ligge å på en måte vri på seg mens hele kroppen spennes og han blir marmorert i huden på magen/brystet og det ser jo virkelig ikke ut som han har det noe godt. Dette kommer gjerne rett før ei bæsjebleie. Jeg fullammer og det går stort sett fint, men i perioder avsluttes alle ammeøkter med at han vrir seg og skriker. For noen dager siden fikk han mme fordi jeg måtte bort en tur og hadde ikke fått pumpa, og da synes jeg han ble unormalt urolig etterpå. Som sagt har jeg prata med legen og helsesykepleier på helsestasjonen, men da hadde jeg ikke lagt merke til at han tydeligvis får vondt/ubehag, i tillegg til at han hadde gått på medisiner som påvirket magen. Legen ville derfor se litt an. Er det noen med erfaring med melkoproteinallergi som synes noe her kan virke gjenkjennbart, eller er det jeg som framstår som hysterisk småbarnsmor (som er det jeg får inntrykk av hver gang jeg prater med fastlegen…) Anonymkode: 1b131...e14
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Gjenkjennbart, ja, men allikevel for vagt hvis legen er litt vrang. Min fikk også mest vondt på natta. Jeg tipper det kommer av at de merker mest til smertene og ubehaget når de egentlig skal ligge komfortabelt og sove. Kan jo være at liggende stilling gir mer ubehag fra luft også. Egentlig bør du skrive en liten dagbok over ditt/babyens inntak av melk og hvordan han reagerer. Legen er nok mye mer medgjørlig hvis du har testet litt grundig. Egentlig trenger du jo heller ikke å dra til legen med dette, jeg gjorde aldri det. Jeg kuttet melkeprodukter i samråd med helsestasjonen og prøvde å gjeninnføre det noen ganger etter det. Det var tydelig at min reagerte på det, fordi hen ikke hadde noe ubehag når jeg spiste melkefritt. Anonymkode: 7e6cc...bab
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Hvor mange måneder er barnet? Synes dette hørtes veldig veldig mildt ut for å være MPA. Synes virkelig ikke noe høres unormalt til å være baby med umodent tarmsystem. Er ikke gjenkjenbart overhodet, vår sov nesten ingenting, gråt enormt mye. At han gråter og skriker på slutten av en ammeøkt kan være at han er frustrert fordi han vil ha mer. Anonymkode: f78f8...75b 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjenkjennbart, ja, men allikevel for vagt hvis legen er litt vrang. Min fikk også mest vondt på natta. Jeg tipper det kommer av at de merker mest til smertene og ubehaget når de egentlig skal ligge komfortabelt og sove. Kan jo være at liggende stilling gir mer ubehag fra luft også. Egentlig bør du skrive en liten dagbok over ditt/babyens inntak av melk og hvordan han reagerer. Legen er nok mye mer medgjørlig hvis du har testet litt grundig. Egentlig trenger du jo heller ikke å dra til legen med dette, jeg gjorde aldri det. Jeg kuttet melkeprodukter i samråd med helsestasjonen og prøvde å gjeninnføre det noen ganger etter det. Det var tydelig at min reagerte på det, fordi hen ikke hadde noe ubehag når jeg spiste melkefritt. Anonymkode: 7e6cc...bab Takk for svar 😊 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvor mange måneder er barnet? Synes dette hørtes veldig veldig mildt ut for å være MPA. Synes virkelig ikke noe høres unormalt til å være baby med umodent tarmsystem. Er ikke gjenkjenbart overhodet, vår sov nesten ingenting, gråt enormt mye. At han gråter og skriker på slutten av en ammeøkt kan være at han er frustrert fordi han vil ha mer. Anonymkode: f78f8...75b Ja, det er jo derfor jeg ikke har gjort noe mer ut av det, og delvis føler meg som hysterisk mor. Jeg vet veldig godt at det er veldig mildt sammenlignet med de jeg har hørt om med MPA. Min største bekymring er egentlig dårlig vektøkning, det er derfor jeg vil vente å se til etter neste veiing. Når det gjelder skriking ved amming så har det hendt titt og ofte hendt at han blir frustrert fordi det ikke kommer mer/nok. Dette er en annen type skriking (vanskelig å forklare) kombinert med å vei seg og spenne kroppen. Han er 4 mnd. Anonymkode: 1b131...e14
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Min datter har melkeproteinallergi. Hun gikk/går opp i vekt som hun skulle, men hun hadde slimete diaré, mørkegrønn avføring, kavet mye, var mye sint/plaget, tidevis og gulpet mye. Hun var også i godt humør(uten om når hun var sint selvsagt), sov natten gjennom og spiste godt. Jeg dro til fastlegen å ba om henvisning til barnelege for å finne ut hva hun ikke tålte da jeg ikke klarte å finne det ut selv, og det var jo helt tydelig at noe tålte hun ikke. Datteren min ble åtte måneder før hun fikk diagnosen, og noen endelig hørte meg. Etter oppstart av melkefri diett så er hun ikke lenger sint, kavete og den slimete diaréen er borte. Anonymkode: 02c93...37f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Min datter har melkeproteinallergi. Hun gikk/går opp i vekt som hun skulle, men hun hadde slimete diaré, mørkegrønn avføring, kavet mye, var mye sint/plaget, tidevis og gulpet mye. Hun var også i godt humør(uten om når hun var sint selvsagt), sov natten gjennom og spiste godt. Jeg dro til fastlegen å ba om henvisning til barnelege for å finne ut hva hun ikke tålte da jeg ikke klarte å finne det ut selv, og det var jo helt tydelig at noe tålte hun ikke. Datteren min ble åtte måneder før hun fikk diagnosen, og noen endelig hørte meg. Etter oppstart av melkefri diett så er hun ikke lenger sint, kavete og den slimete diaréen er borte. Anonymkode: 02c93...37f Er noe av det samme her, slimete, grønn og blodig avføring, mye luftsmerter og gråt om nettene (fra fødsel av), sov ekstremt dårlig, slet med å finne søvnen og roen, mye stille gulping, la på seg ekstremt mye for å døyve refluksen. Begynte på melkefri diett ved 4 måneder, barnet blødde fortsatt. Fikk vite at soya og melk er det samme proteinene, kuttet ut soya, og vips så var det en glad og fin unge som skjulte seg bak alle smertene. Anonymkode: f78f8...75b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min datter har melkeproteinallergi. Hun gikk/går opp i vekt som hun skulle, men hun hadde slimete diaré, mørkegrønn avføring, kavet mye, var mye sint/plaget, tidevis og gulpet mye. Hun var også i godt humør(uten om når hun var sint selvsagt), sov natten gjennom og spiste godt. Jeg dro til fastlegen å ba om henvisning til barnelege for å finne ut hva hun ikke tålte da jeg ikke klarte å finne det ut selv, og det var jo helt tydelig at noe tålte hun ikke. Datteren min ble åtte måneder før hun fikk diagnosen, og noen endelig hørte meg. Etter oppstart av melkefri diett så er hun ikke lenger sint, kavete og den slimete diaréen er borte. Anonymkode: 02c93...37f Så bra at dere fant ut av det og at det hjalp. Takk for tilbakemelding. Greit å høre noen som ikke hadde den skrike-hele-tiden-opplevelsen også, men likevel merket at noe var galt, selv om jeg selvfølgelig håper at det ikke er noe. Jeg føler holdningen er «å, men han sover godt om natta, da kan det ikke være noe galt» selv om han har falt på vektkurven siden han ble født. Storebroren var motsatt, han gikk opp i vekt, mye, men sov ikke. Der var det nok umodne tarmer som plaget han, men både da jeg så at han ble plaga av noe og da jeg slet på amminga(men han spiste jo hele tida, så han gikk opp i vekt) var regla «men han går jo så fint opp i vekt, så det kan ikke være noe galt» (eller da han slet med forstoppelse etter å ha starta med fast føde. Før det bæsja han flere ganger om dagen, da vi var hos legen hadde det gått ei uke siden sist, med unntak av en knallhard liten klump tre dager tidligere og hadde vondt. Dette sa jeg til legen, men ble avfeid med «det er jo ikke så lenge siden. Morsmelkernærte barn kan fint gå en uke i mellom», men dette var en avsporing) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er noe av det samme her, slimete, grønn og blodig avføring, mye luftsmerter og gråt om nettene (fra fødsel av), sov ekstremt dårlig, slet med å finne søvnen og roen, mye stille gulping, la på seg ekstremt mye for å døyve refluksen. Begynte på melkefri diett ved 4 måneder, barnet blødde fortsatt. Fikk vite at soya og melk er det samme proteinene, kuttet ut soya, og vips så var det en glad og fin unge som skjulte seg bak alle smertene. Anonymkode: f78f8...75b Så bra dere fant ut av det ❤️ Det er jo dere der det har vært mye gråt og dårlig søvn jeg har hørt om. Anonymkode: 1b131...e14
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så bra at dere fant ut av det og at det hjalp. Takk for tilbakemelding. Greit å høre noen som ikke hadde den skrike-hele-tiden-opplevelsen også, men likevel merket at noe var galt, selv om jeg selvfølgelig håper at det ikke er noe. Jeg føler holdningen er «å, men han sover godt om natta, da kan det ikke være noe galt» selv om han har falt på vektkurven siden han ble født. Storebroren var motsatt, han gikk opp i vekt, mye, men sov ikke. Der var det nok umodne tarmer som plaget han, men både da jeg så at han ble plaga av noe og da jeg slet på amminga(men han spiste jo hele tida, så han gikk opp i vekt) var regla «men han går jo så fint opp i vekt, så det kan ikke være noe galt» (eller da han slet med forstoppelse etter å ha starta med fast føde. Før det bæsja han flere ganger om dagen, da vi var hos legen hadde det gått ei uke siden sist, med unntak av en knallhard liten klump tre dager tidligere og hadde vondt. Dette sa jeg til legen, men ble avfeid med «det er jo ikke så lenge siden. Morsmelkernærte barn kan fint gå en uke i mellom», men dette var en avsporing) Så bra dere fant ut av det ❤️ Det er jo dere der det har vært mye gråt og dårlig søvn jeg har hørt om. Anonymkode: 1b131...e14 Det er fryktelig irriterende og demotiverende når man blir møtt med slikt, kjenner følelsen så veldig godt. " Hun sover hele natten, alle babyer gulper, noen babyer er mer sinte enn andre", totalt avfeid gang på gang. Jeg fikk en vond følelse av at helsesykepleier trodde jeg ville at det skulle feile babyen min noe, noe jeg selvsagt ikke ville. Men mitt inntrykk og magefølelse tilsa at det var noe hun reagerte på, og jeg ga meg heldigvis ikke. Ble møtt med noe helt annet når jeg kom til barnelegen. Følte barnet mitt ble grundig undersøkt, jeg ble hørt om hva jeg har sett og opplevd, og enden på visen var kommentarer "Merkelig at ingen har nevnt dette for deg, er helt innlysende at ditt barn har melkeproteinallergi." Så forsett å prøv, be om henvisning til barnelege. Mitt barn var etter boka sånn sett, men var like vel plaget. Lykke til! Anonymkode: 02c93...37f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så bra at dere fant ut av det og at det hjalp. Takk for tilbakemelding. Greit å høre noen som ikke hadde den skrike-hele-tiden-opplevelsen også, men likevel merket at noe var galt, selv om jeg selvfølgelig håper at det ikke er noe. Jeg føler holdningen er «å, men han sover godt om natta, da kan det ikke være noe galt» selv om han har falt på vektkurven siden han ble født. Storebroren var motsatt, han gikk opp i vekt, mye, men sov ikke. Der var det nok umodne tarmer som plaget han, men både da jeg så at han ble plaga av noe og da jeg slet på amminga(men han spiste jo hele tida, så han gikk opp i vekt) var regla «men han går jo så fint opp i vekt, så det kan ikke være noe galt» (eller da han slet med forstoppelse etter å ha starta med fast føde. Før det bæsja han flere ganger om dagen, da vi var hos legen hadde det gått ei uke siden sist, med unntak av en knallhard liten klump tre dager tidligere og hadde vondt. Dette sa jeg til legen, men ble avfeid med «det er jo ikke så lenge siden. Morsmelkernærte barn kan fint gå en uke i mellom», men dette var en avsporing) Så bra dere fant ut av det ❤️ Det er jo dere der det har vært mye gråt og dårlig søvn jeg har hørt om. Anonymkode: 1b131...e14 Barn med uoppdaget MPA er ganske mye smertepåvirket. Synes ikke det resonnerer helt med det du forteller. Anonymkode: f78f8...75b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #10 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så bra at dere fant ut av det og at det hjalp. Takk for tilbakemelding. Greit å høre noen som ikke hadde den skrike-hele-tiden-opplevelsen også, men likevel merket at noe var galt, selv om jeg selvfølgelig håper at det ikke er noe. Jeg føler holdningen er «å, men han sover godt om natta, da kan det ikke være noe galt» selv om han har falt på vektkurven siden han ble født. Storebroren var motsatt, han gikk opp i vekt, mye, men sov ikke. Der var det nok umodne tarmer som plaget han, men både da jeg så at han ble plaga av noe og da jeg slet på amminga(men han spiste jo hele tida, så han gikk opp i vekt) var regla «men han går jo så fint opp i vekt, så det kan ikke være noe galt» (eller da han slet med forstoppelse etter å ha starta med fast føde. Før det bæsja han flere ganger om dagen, da vi var hos legen hadde det gått ei uke siden sist, med unntak av en knallhard liten klump tre dager tidligere og hadde vondt. Dette sa jeg til legen, men ble avfeid med «det er jo ikke så lenge siden. Morsmelkernærte barn kan fint gå en uke i mellom», men dette var en avsporing) Så bra dere fant ut av det ❤️ Det er jo dere der det har vært mye gråt og dårlig søvn jeg har hørt om. Anonymkode: 1b131...e14 Brukeren du siterer først beskriver jo en «sint» baby, som jo ikke er det du beskriver for ditt barn. Anonymkode: f78f8...75b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barn med uoppdaget MPA er ganske mye smertepåvirket. Synes ikke det resonnerer helt med det du forteller. Anonymkode: f78f8...75b AnonymBruker skrev (2 timer siden): Brukeren du siterer først beskriver jo en «sint» baby, som jo ikke er det du beskriver for ditt barn. Anonymkode: f78f8...75b Det er sant, og kommer ikke til å dra til legen og være påståelig. Samtidig, når alt jeg har hørt tidligere handler om babyer som ikke sover og skriker innimellom, er det greit å høre om babyer som sover og som ikke skriker konstant, men som er sint i perioder(ofte) og fornøyd innimellom, og som likevel ble trodd på at noe var galt. De periodene han stort sett er fornøyd tenker jeg at jeg er hysterisk, mens noen perioder er de korte våkenperiodene (sover hyppig, men kort på dagtid) slik som dette og da begynner jeg å lure igjen: 10-15 min strålende fornøyd baby, 5-10 min amming som ender i skriking, 15 min med baby som tydelig har det ubehagelig (vrir seg, spenner hele kroppen og blir marmorert i huden, av og på, men skriker ikke), etterfulgt av et par veldig fulle, grønne og slimete bæsjebleier, av og til mer diaré-aktige, før han ligger og vrir seg og kaver til han sovner. Men jeg leser det du skriver og tar det med når jeg skal finne ut veien videre. Forhåpentligvis har han begynt å legge på seg tilfredsstillende, og da kommer jeg nok til å slappe litt mer av. Anonymkode: 1b131...e14
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 Det varier hvor hardt hvert enkelt barn er rammet. Ikke alle har blodig diaré eller slim i avføringen. De som har det er veldig hardt rammet. Vår var blid og fornøyd på dagtid og hadde normal avføring, men kavet og gråt hele natten. Dro beina oppunder seg og virket som om det var mye vond luft. Helsestasjonen rådet oss derfor til å prøve melkefri diett. Det resulterte i at ungen slutten å kave på natten og faktisk begynte å sove i egen seng. Han sov bare på oss før det (sikkert fordi han trengte trøst for smertene). Vi prøvde oss frem med melkeprodukter annenhver måned for å se om babyen fortsatt reagerte, og da ble det gråt og kaving igjen på natten hver gang, frem til han sluttet å reagere ved ca.15 mnd. Anonymkode: 7e6cc...bab
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #13 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det varier hvor hardt hvert enkelt barn er rammet. Ikke alle har blodig diaré eller slim i avføringen. De som har det er veldig hardt rammet. Vår var blid og fornøyd på dagtid og hadde normal avføring, men kavet og gråt hele natten. Dro beina oppunder seg og virket som om det var mye vond luft. Helsestasjonen rådet oss derfor til å prøve melkefri diett. Det resulterte i at ungen slutten å kave på natten og faktisk begynte å sove i egen seng. Han sov bare på oss før det (sikkert fordi han trengte trøst for smertene). Vi prøvde oss frem med melkeprodukter annenhver måned for å se om babyen fortsatt reagerte, og da ble det gråt og kaving igjen på natten hver gang, frem til han sluttet å reagere ved ca.15 mnd. Anonymkode: 7e6cc...bab AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er sant, og kommer ikke til å dra til legen og være påståelig. Samtidig, når alt jeg har hørt tidligere handler om babyer som ikke sover og skriker innimellom, er det greit å høre om babyer som sover og som ikke skriker konstant, men som er sint i perioder(ofte) og fornøyd innimellom, og som likevel ble trodd på at noe var galt. De periodene han stort sett er fornøyd tenker jeg at jeg er hysterisk, mens noen perioder er de korte våkenperiodene (sover hyppig, men kort på dagtid) slik som dette og da begynner jeg å lure igjen: 10-15 min strålende fornøyd baby, 5-10 min amming som ender i skriking, 15 min med baby som tydelig har det ubehagelig (vrir seg, spenner hele kroppen og blir marmorert i huden, av og på, men skriker ikke), etterfulgt av et par veldig fulle, grønne og slimete bæsjebleier, av og til mer diaré-aktige, før han ligger og vrir seg og kaver til han sovner. Men jeg leser det du skriver og tar det med når jeg skal finne ut veien videre. Forhåpentligvis har han begynt å legge på seg tilfredsstillende, og da kommer jeg nok til å slappe litt mer av. Anonymkode: 1b131...e14 Det du beskriver her høres jo ut som overproduksjon? Om babyen har det ubehagelig og skriker når det ammes, og så har grønne og slimete bæsjebleier. Melkeproteinene går ikke SÅ fort inn i kroppen på den lille, med en gang man ammer liksom, derfor flere beskriver at det gråtes mest om natten. Anonymkode: f78f8...75b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #14 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du beskriver her høres jo ut som overproduksjon? Om babyen har det ubehagelig og skriker når det ammes, og så har grønne og slimete bæsjebleier. Melkeproteinene går ikke SÅ fort inn i kroppen på den lille, med en gang man ammer liksom, derfor flere beskriver at det gråtes mest om natten. Anonymkode: f78f8...75b Du siterer meg øverst, som er litt forvirrende når man leser svaret ditt. Var du egentlig enig med meg? Anonymkode: 7e6cc...bab
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #15 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du siterer meg øverst, som er litt forvirrende når man leser svaret ditt. Var du egentlig enig med meg? Anonymkode: 7e6cc...bab Jeg beklager, jeg fikk den ikke bort! Anonymkode: f78f8...75b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #16 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg beklager, jeg fikk den ikke bort! Anonymkode: f78f8...75b Den er grei👍 Anonymkode: 7e6cc...bab
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 Sånn, statistisk sett er det veldig lite sjanse at ungen har melkeproteinallergi. Virkelig liten, for europeiske barn spesielt. Men! Det er veldig mange spebarn, som har melkeprotein-sensitivtet, på grunn av tarmen ikke er helt ferdig utviklet, helt frem til 2 års alder. Her snakker vi nesten 40% av barna. Nesten alle vil tåle melk helt fint etter hvert, gradvis bedre og helt bra i 18-24 måneders alder. Symptomene kan være helt forskjellige fra barn til barn også, det er både avføring, og eksem, og generell magevondt, urolighet osv. Spedbarn er jo vanskelige å tolk også. Og leggene kommer til å si til deg at melkeallergi er veldig sjeldent - og det er helt riktig, men det betyr ikke at symptomene du opplever ikke er reelle. Det eneste det betyr, at melken ikke skader ditt barn på sikt - men ja, barnet kan oppleve ubehag nå. Så her vil jeg anbefale deg både å stole på deg selv, og samtidig ikke være veldig redd. For det er store sjanser at allerede som 1-1,5 åring er han helt frisk og god i tarmen. Anonymkode: 7b629...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn, statistisk sett er det veldig lite sjanse at ungen har melkeproteinallergi. Virkelig liten, for europeiske barn spesielt. Men! Det er veldig mange spebarn, som har melkeprotein-sensitivtet, på grunn av tarmen ikke er helt ferdig utviklet, helt frem til 2 års alder. Her snakker vi nesten 40% av barna. Nesten alle vil tåle melk helt fint etter hvert, gradvis bedre og helt bra i 18-24 måneders alder. Symptomene kan være helt forskjellige fra barn til barn også, det er både avføring, og eksem, og generell magevondt, urolighet osv. Spedbarn er jo vanskelige å tolk også. Og leggene kommer til å si til deg at melkeallergi er veldig sjeldent - og det er helt riktig, men det betyr ikke at symptomene du opplever ikke er reelle. Det eneste det betyr, at melken ikke skader ditt barn på sikt - men ja, barnet kan oppleve ubehag nå. Så her vil jeg anbefale deg både å stole på deg selv, og samtidig ikke være veldig redd. For det er store sjanser at allerede som 1-1,5 åring er han helt frisk og god i tarmen. Anonymkode: 7b629...2f3 Dette innlegget er jo helt ute og sykler! Hvorfor finner du på nye begreper? "melkeprotein-sensitivitet"? 1/4 av alle allergier hos babyer er melkeproteinallergi. Mtp. at allergi øker, så blir dette ekstremt misvisende. Du må lese deg opp på iEG-mediert melkeproteinallergi og ikke-iEG-mediert melkeproteinallergi! Denne typen melkeproteinallergi vokser man av seg, men det er fortsatt en allergi, som ofte forekommer i sammenheng med atopisk hud. Barnet mitt har en såkalt "mild" melkeproteinallergi (ikke-ieg-mediert) som ikke ga utslag på blodprøver. Men blødninger fra tarmene var hovedsymptomet! Anonymkode: f78f8...75b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Dette innlegget er jo helt ute og sykler! Hvorfor finner du på nye begreper? "melkeprotein-sensitivitet"? 1/4 av alle allergier hos babyer er melkeproteinallergi. Mtp. at allergi øker, så blir dette ekstremt misvisende. Du må lese deg opp på iEG-mediert melkeproteinallergi og ikke-iEG-mediert melkeproteinallergi! Denne typen melkeproteinallergi vokser man av seg, men det er fortsatt en allergi, som ofte forekommer i sammenheng med atopisk hud. Barnet mitt har en såkalt "mild" melkeproteinallergi (ikke-ieg-mediert) som ikke ga utslag på blodprøver. Men blødninger fra tarmene var hovedsymptomet! Anonymkode: f78f8...75b det er ikke noe jeg finner på. Jeg snakker ikke om sensitive barn på samme måte som prinsesse Marthe Louise eller noe. Vet ikke hva du tror. Dette er ikke en diagnose, fordi det er ikke sykdom, men det er relativt vanlig tilstand hos spedbarn. Det fikk vi høre på en barneklinikk i Nydalen i Oslo, etter å ha tatt alle allergitester, med et barn som ikke tålte melkeprotein - ikke engang Kasein i kjøpebrød f.eks, og barnet reagerte med eksem, oppkast, tarmproblemer, forkjølelsessymptomer. Vi fikk beskjed, at med den type sensitivitet, som vårt barn hadde, er det ikke nødvendig, og er til og med uønskelig, å begrense melkeinntaket helt. Fordi barnet må gradvis tilvennes til melkeprotein, småmengder av gangen. Dette er informasjon som vi fikk fra barnelegen, og ikke noe jeg har googlet meg frem på diverse mammaforumer. 🧐 Anonymkode: 7b629...2f3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #20 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): det er ikke noe jeg finner på. Jeg snakker ikke om sensitive barn på samme måte som prinsesse Marthe Louise eller noe. Vet ikke hva du tror. Dette er ikke en diagnose, fordi det er ikke sykdom, men det er relativt vanlig tilstand hos spedbarn. Det fikk vi høre på en barneklinikk i Nydalen i Oslo, etter å ha tatt alle allergitester, med et barn som ikke tålte melkeprotein - ikke engang Kasein i kjøpebrød f.eks, og barnet reagerte med eksem, oppkast, tarmproblemer, forkjølelsessymptomer. Vi fikk beskjed, at med den type sensitivitet, som vårt barn hadde, er det ikke nødvendig, og er til og med uønskelig, å begrense melkeinntaket helt. Fordi barnet må gradvis tilvennes til melkeprotein, småmengder av gangen. Dette er informasjon som vi fikk fra barnelegen, og ikke noe jeg har googlet meg frem på diverse mammaforumer. 🧐 Anonymkode: 7b629...2f3 Når barnet ditt kaster opp så er det IEG-mediert melkeproteinallergi. Hvordan skal barnets tarm få tid til å reparere seg mens man stapper inn antistoffer i kroppen? Det er merkverdig at du har fått en helt ny beskjed fra en lege som ikke engang vil kalle det MPA (som NAAF og resten av legestanden gjør), og deretter presenterer det som en fasit på et forum. Selvfølgelig skal barnet gradvis tilvennes melkeprotein når det er spedbarnsallergi. Men man er nødt til å begrense melkeinntaket helt for at tarm etc. skal kunne reparere seg selv i mellomtiden. Deretter skal man introdusere sakte, men sikkert. Introduksjon er veldig viktig, så lenge det gjøres på rett måte. Du har misforstått helt. Det er ingen som frarådes melkeproteiner helt når barnet/babyen er allergisk mot det, men man må kutte det helt og deretter reintrodusere, ellers vil antistoffene bare øke. Anonymkode: f78f8...75b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå