Gå til innhold

Er det poeng å følge strømpriser time for time (spotavtale)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fulgt med på spotprisen i appen til strømselskapet mitt for å se når det er billigst å f.eks. vaske klær. Men føler nå at jeg kanskje har misforstått? Skjønner at det har noe å si hvis man har en timespotavtale, men hva hvis man har en vanlig spotavtale? Har det noe å si når man bruker strøm da, eller blir spotprisen for hele måned (og dermed for regningen) kalkulert gjenomsnittlig uavhengig av når strømmen faktisk brukes?

Anonymkode: b9d21...268

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fulgt med på spotprisen i appen til strømselskapet mitt for å se når det er billigst å f.eks. vaske klær. Men føler nå at jeg kanskje har misforstått? Skjønner at det har noe å si hvis man har en timespotavtale, men hva hvis man har en vanlig spotavtale? Har det noe å si når man bruker strøm da, eller blir spotprisen for hele måned (og dermed for regningen) kalkulert gjenomsnittlig uavhengig av når strømmen faktisk brukes?

Trodde at vanlig spotprisavtale var timesspot. Men hvis det er en type avtale som tar snittpris per dag eller snittpris per mnd og ganger det med forbruk i samme periode, så vil ikke slik strømsparing hjelpe nei. Jeg har timesspot fra Tibber, og la i dag inn opphold på varmtvannstanken på morgen og kveld, får se om det hjelper…

Anonymkode: 2440e...a03

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde at vanlig spotprisavtale var timesspot. Men hvis det er en type avtale som tar snittpris per dag eller snittpris per mnd og ganger det med forbruk i samme periode, så vil ikke slik strømsparing hjelpe nei. Jeg har timesspot fra Tibber, og la i dag inn opphold på varmtvannstanken på morgen og kveld, får se om det hjelper…

Anonymkode: 2440e...a03

Jaha... Nå har jeg webSpot fra Hafslund, og de sender meg månedlig mail med "Prisen for din strømavtale forrige måned ble 136,61 øre per kWh.  " Også er det den prisen de har regnet med på fakturaen.

Men i beskrivelsen av avtalen står det "Spotpris betyr at prisen følger tilbud og etterspørsel, og justeres time for time gjennom døgnet." Så jeg er fortsatt forvirret? Er dette bare svada da, også er ikke dette en ordentlig timesspotavtale?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...