Gå til innhold

Jeg blir ikke gravid uansett hvor hardt vi prøver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd nå i over 6 måneder å bli gravid. Er begge 28 år. Prøver å time det ifølge eggløsning på kalender men ingenting skjer. Forstår jo det kan ta 1 år men det kan umulig være 1 år som er normalen da alle rundt meg blir gravid på 1-2 forsøk? Er det noe galt med meg? 

For noen uker siden tok jeg en p pille med en feil da jeg skulle ta en annen medisin, og fikk plutselig mensen nå 3 dager før jeg skulle. Kan dette være pga jeg tok den ene p pillen feil? Eller har jeg fått uregelmessig syklus? 

Tenkte idag å ta en test siden jeg hadde så mye mensensmerter før mensen, og ikke venter den før lørdag. Gikk på apoteket å kjøpte to tester og når jeg kommer hjem for å tisse ser jeg at jeg blør. 

Nå har kjæresten min fått seg jobb borte i tillegg, og hver gang jeg har eggløsning er han bortreist så føler jeg bare kan gi opp. 

Er dette normalt at det skal ta så lang tid??

Anonymkode: 8ea29...882

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 mnd er ingen tid.. Du må hvertfall vente i ett år før du eventuelt får hjelp. 

Slapp av og ikke stress, så skjer det plutselig (for de fleste, ikke alle selvfølgelig men da er det hjelp å få). 

Lykke til♥️

Anonymkode: b0a4f...8a2

• Liker 20
Skrevet

Det er flere som snakker om at "det klaffet på første forsøk" enn de som forteller om måneder med prøving og gjentatte nedturer, husk på det. I tillegg er det nok noen av de som hevder at det klaffet med en gang, som ikke forteller hele sannheten. 80% blir gravide innen ett år, og dere har prøvd i seks måneder. Jeg vet det er lenge, for oss traff vi etter syv måneder og det føltes som en evighet. Men jeg hadde bommet på når eggløsning var, den var åpenbart mye senere i syklusen enn jeg trodde. 

Det kommer nok til å gå for dere til slutt, men det kan være dere må vente litt til! 

• Liker 14
Skrevet

Har dere testet om dere i det hele tatt kan få barn?

Testet spermen til kjæresten osv, altså

Anonymkode: 9dc7f...0de

• Liker 4
Skrevet

6 måneder er jo ikke lenge i det hele tatt :) Ihvertfall ikke om du gikk på hormonell prevensjon og dere ikke er veldig nøye med eggløsningstester osv.

Brukte ca 7 mnd fra p-pilleslutt å bli gravid med begge mine to og jeg syntes det gikk veldig fort og greit :)

Kjenner flere som har prøvd i årevis og trengt litt hjelp, men de har også fått barn. Så det er ikke noe å stresse med. Er du veldig bekymret og utålmodig kan du jo dra til gynekolog og sjekke deg, og mannen kan sjekke sædkvalitet, men det trenger ikke å være noe som helst galt når dere har prøvd så kort. 

Anonymkode: c6289...159

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere testet om dere i det hele tatt kan få barn?

Testet spermen til kjæresten osv, altså

Anonymkode: 9dc7f...0de

Ærlig talt, det er litt tidlig å snakke om det... 

• Liker 13
Skrevet

Ja, det er helt normalt! Slapp av. Ingen grunn til å tro at det er noe galt med noen av dere.

Jeg var 29, ble gravid i pp 8. 

• Liker 4
Skrevet

det tar litt tid for å få p-pillene ut av systemet. 3 mnd mener jeg, kanskje slikt varierer fra person til person

Anonymkode: f7962...292

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har prøvd nå i over 6 måneder å bli gravid. Er begge 28 år. Prøver å time det ifølge eggløsning på kalender men ingenting skjer. Forstår jo det kan ta 1 år men det kan umulig være 1 år som er normalen da alle rundt meg blir gravid på 1-2 forsøk? Er det noe galt med meg? 

For noen uker siden tok jeg en p pille med en feil da jeg skulle ta en annen medisin, og fikk plutselig mensen nå 3 dager før jeg skulle. Kan dette være pga jeg tok den ene p pillen feil? Eller har jeg fått uregelmessig syklus? 

Tenkte idag å ta en test siden jeg hadde så mye mensensmerter før mensen, og ikke venter den før lørdag. Gikk på apoteket å kjøpte to tester og når jeg kommer hjem for å tisse ser jeg at jeg blør. 

Nå har kjæresten min fått seg jobb borte i tillegg, og hver gang jeg har eggløsning er han bortreist så føler jeg bare kan gi opp. 

Dette er jo helt vanlig tid? Du er jo bare utålmodig. Men du vet ikke sikkert når du har eggløsning om du følger kalender bare. For min del hadde jeg eggløsning 5 dager tidligere enn de 14 dagene etter mensen som det påstås over alt. Da jeg fulgte med på eggløsningsslimet så klaffet det med en gang. 

Anonymkode: 5e728...8cd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du er veldig bekymret kan du betale en 2000 kr mulig mer hos en privatklinikk . Da sjekker de både deg og mannen din 😊

Anonymkode: 3734a...fb3

• Liker 2
Skrevet

Hvor ofte har dere samleie da?

Anonymkode: 83923...705

• Liker 3
Skrevet

Det er dessverre også en dose flaks involvert. Gitt at man treffer eggløsning og er normalt fertile, så vil sjansen for graviditet hver måned være ca like stor som å kaste en sekser på en terning. Mange klarer det på ett eller to kast, men det er like vanlig at det tar litt lengre tid uten at det er noe som helst galt. Også derfor det er først når man har prøvd ett år at man får utredning for å finne ut om det er noe mer enn bare uflaks. 

Men jeg ville ikke stolt blindt på en kalender/app med tanke på eggløsning -- om dere ikke uansett har sex ca annenhver dag (da treffer dere uansett) så ville jeg prøvd med eggløsningstester eller måling av basaltemperatur for å bekrefte når du faktisk har eggløsning. Mulig du har eggløsning litt tidligere eller seinere enn du tror, og at dere ikke treffer optimalt.

Om du vil ta en privat fertilitetssjekk, husk å sjekke mannen også - like stor sjanse for at problemet ligger der, om det skulle være noe.

Anonymkode: 2f8c9...6dc

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ofte har dere samleie da?

Anonymkode: 83923...705

Ca hver til annenhver dag med noen unntak

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er jo helt vanlig tid? Du er jo bare utålmodig. Men du vet ikke sikkert når du har eggløsning om du følger kalender bare. For min del hadde jeg eggløsning 5 dager tidligere enn de 14 dagene etter mensen som det påstås over alt. Da jeg fulgte med på eggløsningsslimet så klaffet det med en gang. 

Anonymkode: 5e728...8cd

Det er ikke sikkert og langt fra flertallet som har eggløsning 14 dager etter? Men det er normalt at man får mensen 14 daget etter eggløsning, men kan variere med 2+- dager (altså 12-16 dager etter eggløsning). Det er altså ingen som sier at det er normalt å ha eggløsning 14 dager etter mens, for det er veldig variabelt, bare sånn btw :)

Anonymkode: 9f92c...7ef

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, Kelsier said:

Ærlig talt, det er litt tidlig å snakke om det... 

Hvorfor det? Er alltid mye snakk om sjekk av kvinnen og hvor lenge man prøver før det osv, men sjekk av mannen er SÅ enkelt og mye mindre invanderende enn sjekk av kvinnen. Det koster rundt 1500kr (billigere noen steder) men han må bare levere en sædprøve så får man vite hva som er greia. Her gjorde vi det etter bare 2 mnd bare for å slippe å drive stresset med prøving HVIS det var noe galt med mannen. (For selv om man tar det med ro så er det jo litt stress å tenke på alkohol, testing osv, iallfall syntes jeg det)

TS jeg anbefaler sædsjekk hvis dere har råd, for ro i sjela :) Og eggløsningstester for å finne ut når du faktisk har EL, det vil øke sjansene deres betraktlig med mindre dere allerede har sex annenhver dag hele syklusen.

Her klaffet det når mannen hadde "spart" sæd et par dager, men vet ikke om det var tilfeldig. Vi brukte 8-9 måneder. 

Anonymkode: bf0f2...fc4

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at det er frustrerende for deg, men jeg klarer ikke helt å synes synd på deg heller. Det er så mange som prøver i flere år, og som ikke lykkes. De lykkes ikke selv om får hjelp til å bli gravid heller. 

Jeg var selv en av dem i mange år. Jeg prøvde å bli gravid med min daværende i perioden 2008- 2012. Jeg ble gravid engang men mistet tidlig i 2008. Etter det 4 lange år uten resultat.

Med min nåværende mann startet vi å prøve i 2016, det tok over 2 år før jeg ble gravid. I 2018 ble jeg gravid 2 ganger men mistet begge to i spontanabort. I 2019 ble jeg gravid igjen men mistet i Ma. 

Det var først i 2020 barnet satt, og det var godt. Det var derimot en lang og tøff kamp i forveien.

Du har kun prøvd i 6 mnd...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor det? Er alltid mye snakk om sjekk av kvinnen og hvor lenge man prøver før det osv, men sjekk av mannen er SÅ enkelt og mye mindre invanderende enn sjekk av kvinnen. Det koster rundt 1500kr (billigere noen steder) men han må bare levere en sædprøve så får man vite hva som er greia. Her gjorde vi det etter bare 2 mnd bare for å slippe å drive stresset med prøving HVIS det var noe galt med mannen. (For selv om man tar det med ro så er det jo litt stress å tenke på alkohol, testing osv, iallfall syntes jeg det)

TS jeg anbefaler sædsjekk hvis dere har råd, for ro i sjela :) Og eggløsningstester for å finne ut når du faktisk har EL, det vil øke sjansene deres betraktlig med mindre dere allerede har sex annenhver dag hele syklusen.

Her klaffet det når mannen hadde "spart" sæd et par dager, men vet ikke om det var tilfeldig. Vi brukte 8-9 måneder. 

Anonymkode: bf0f2...fc4

Du misforsto hvis du tror at det jeg reagerte på var at mannen skulle testes. Jeg syns det er for tidlig å teste i det hele tatt. 

Det er slettes ikke sikkert at en sædsjekk gir ro i sjela. Det kan være at mannen ligger lavt, men innenfor en sunn normal, og at et slikt testresultat bare medfører ekstra stress som i hvert fall ikke hjelper i en prøverprosess. Eventuelt at mannens tall er kjempehøye og at TS begynner å stresse med sine eggstokker. Så lenge man har prøvd så kort som seks måneder, er det ingen grunn til å sette i gang med noe som helst testing. Passerer man 12 måneder, så er det et poeng å ta en samtale med legen, men dette er sannsynligvis løst før den tid. 

• Liker 2
Skrevet
Kelsier skrev (1 minutt siden):

Du misforsto hvis du tror at det jeg reagerte på var at mannen skulle testes. Jeg syns det er for tidlig å teste i det hele tatt. 

Det er slettes ikke sikkert at en sædsjekk gir ro i sjela. Det kan være at mannen ligger lavt, men innenfor en sunn normal, og at et slikt testresultat bare medfører ekstra stress som i hvert fall ikke hjelper i en prøverprosess. Eventuelt at mannens tall er kjempehøye og at TS begynner å stresse med sine eggstokker. Så lenge man har prøvd så kort som seks måneder, er det ingen grunn til å sette i gang med noe som helst testing. Passerer man 12 måneder, så er det et poeng å ta en samtale med legen, men dette er sannsynligvis løst før den tid. 

Mange sjekker at alt er i orden til og med før prøving! Ser ikke problemet med det? Verdt kronene spør du meg. 

• Liker 4
Skrevet
tussi84 skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner at det er frustrerende for deg, men jeg klarer ikke helt å synes synd på deg heller. Det er så mange som prøver i flere år, og som ikke lykkes. De lykkes ikke selv om får hjelp til å bli gravid heller. 

Jeg var selv en av dem i mange år. Jeg prøvde å bli gravid med min daværende i perioden 2008- 2012. Jeg ble gravid engang men mistet tidlig i 2008. Etter det 4 lange år uten resultat.

Med min nåværende mann startet vi å prøve i 2016, det tok over 2 år før jeg ble gravid. I 2018 ble jeg gravid 2 ganger men mistet begge to i spontanabort. I 2019 ble jeg gravid igjen men mistet i Ma. 

Det var først i 2020 barnet satt, og det var godt. Det var derimot en lang og tøff kamp i forveien.

Du har kun prøvd i 6 mnd...

Jeg er selv en av de som det tok lang tid for og anbefaler derfor alle til å ta sjekken tidlig. Hvis noe skulle være galt, slipper man unna et år med prøving (helvete med mye nedturer spør du meg) 

• Liker 3
Skrevet

6 måneder er ingenting i forhold til alle årene jeg har gått gjennom uten å bli gravid. Har sikkert forsøkt å få barn i 10/12 år uten å lykkes  

Anonymkode: e045c...148

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...