Gjest student Skrevet 2. oktober 2005 #1 Skrevet 2. oktober 2005 Hei! Jeg synes at det er ganske kjipt å betale masse husleie mens jeg ser mange rundt meg betaler ned på lån istedet. Husleie føles ut som å gi bort penger til andre. Nedbetaling av lån, er jo mer som en form for sparing.. Jeg lurer på om jeg nå som student uten fast jobb kan få lån på rundt 1 mill om jeg har ca 10% av prisen på leiligheten i EK. Eks. leilighet til 1,1 mill... Det er jo mange som har lån som kan være avdragsfrie i en viss periode. Kan være kjekt nå mens jeg er student, men tror ikke det er nødvendig. Kan betale hvertfall 5000,- pluss strøm i måneden uten problemer. Jeg forventer å ha jobb med minimum 250 000 i lønn neste år. Jeg har studielån på rundt 300 000 kr når jeg er ferdig. Det er mulig at jeg kan få en av mine foreldre til å være kausjonist. De har god økonomi. Det er også mulig at jeg kan låne en mindre sum (kanskje 100 000) av de hvis mer egenkapital trengs. Dette er noe jeg helst vil unngå, men det er en "nødløsning". Noen som vet om det går? Føler meg litt dum hvis jeg går til banken og spør dersom jeg er helt på jordet i denne saken.. Derfor spør jeg her først..
Arwen Skrevet 2. oktober 2005 #2 Skrevet 2. oktober 2005 Vi fikk såvidt lån på 900 000 når vi var to sammen, men jeg hadde lav (ingen) inntekt. Mannen hadde da en årslønn på ca 280 000. Bankene regner nemlig ikke studielån som inntekt når de regner ut hvor mye du kan få i lån. Jeg ville tippe at du ikke får lån på 1 million nå, men kontakt bankene og hør, de er vel de eneste som kan svare. Grunnregelen er vel 2,5 ganger årsinntekten.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #3 Skrevet 2. oktober 2005 Hei! Jeg synes at det er ganske kjipt å betale masse husleie mens jeg ser mange rundt meg betaler ned på lån istedet. Husleie føles ut som å gi bort penger til andre. Nedbetaling av lån, er jo mer som en form for sparing.. Tja, det går jo bort ganske mye penger til banken i form av renter. De rundt deg betaler ned på renteutgiftene. Merkelig hvordan folk er så mye mer villige til å betale renter i banken enn å betale en huseier, som ikke nødvendigvis sitter igjen med så mye fortjeneste. Leiemarkedet er ganske gunstig nå, det er iallefall ikek ytterligere på vei oppover. Mange har forestillingen om bolighaier som griskt håver inn penger, derfor er det så mye bedre å betale masse renteutgifter til den samaritanske banken...? Hei! Jeg lurer på om jeg nå som student uten fast jobb kan få lån på rundt 1 mill om jeg har ca 10% av prisen på leiligheten i EK. Eks. leilighet til 1,1 mill... Jeg søkte om lån med 20% EK og 250.000 kr i fast lønn. Da fikk jeg blankt avslag. Jeg er faktisk glad for at banken ikke er så slepphendt med å gi ut lån, selv om jeg har hørt om andre i liknende situasjon som har fått lån Det er jo mange som har lån som kan være avdragsfrie i en viss periode. Kan være kjekt nå mens jeg er student, men tror ikke det er nødvendig. Kan betale hvertfall 5000,- pluss strøm i måneden uten problemer. Jeg forventer å ha jobb med minimum 250 000 i lønn neste år. Jeg har studielån på rundt 300 000 kr når jeg er ferdig. Nei, hvis du har så høy inntekt har du ikke rett på støtte fra lånekassa, men med en høyere EK er det mulig du i enkelte banker kan få lån. Et alternativ er å kjøpe leiligheter med lavt inskudd og skyhøy felelsgjeld. Men alle økonomer fraråder slike prosjekter, siden man blir tvunget til å selge med tap når renteoppgangen kommer. Det er mulig at jeg kan få en av mine foreldre til å være kausjonist. De har god økonomi. Det er også mulig at jeg kan låne en mindre sum (kanskje 100 000) av de hvis mer egenkapital trengs. Dette er noe jeg helst vil unngå, men det er en "nødløsning". Noen som vet om det går? Føler meg litt dum hvis jeg går til banken og spør dersom jeg er helt på jordet i denne saken.. Derfor spør jeg her først.. ← Du får jo bare gå i banken å høre, det verste svaret du får er jo et nei. Men husk på muligheten for renteoppgang, samt at renteutgiftene blir ganske store med så lite EK. Hvis du er student ville jeg heller vurdert studenthybel, siden du ikke liker å betale til huseiere på det private markedet. Noe annet du bør vurdere er hvor lenge du ev skal bo i den leiligheten du skal kjøpe. Det koster tross alt ca 50.000 kr å selge en leilighet, og derfor bør man være rimelig trygg på jobb- og bosituasjon etter studiene før man kjøper
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg kan aldri forestille meg at en enslig student skal få ett lån på 1 mill. Og om du bare har mulighet til å betale 5000,- i boutgifter så vil du heller ikke komme så langt. Å nedbetale en gjeld på 1 mill + evt. husleie/offentlige utgifter for den summen kan knapt nok gå nå når renten er lav, men når den stiger vil du få problemer. Er selv student og kjøpte leilighet for ett års tid siden, og skjønner godt at det føles meningsløst å betale leie til en huseier i steden for å nedbetale på en egen leilghet. Men med dagens boligpriser er det vanskelig for enslige - og når en er student på toppen av det hele nesten umulig. Vi fikk ikke lån (både sambo og jeg er studenter, søkte om lån på 950.000) og endte opp med å ta opp lån i foreldre sitt navn- og så får vi refinansiere og overføre lånet til oss når vi er ferdig å studere. Kan det være ett alternativ for deg?
Gjest student Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Mulig jeg formulerte meg dårlig.. Jeg har akkurat nå kr 0 i inntekt utenom støtte fra lånekassen. Hvertfall "på papiret" dvs. jeg mottar kr 3000,- i måneden i støtte fra foreldre. Grunnen til at jeg ikke har annen inntekt nå er et lengre utenlandsopphold som førte til at jeg måtte si opp jobben. Før dette hadde jeg årlig ca kr 110 000 i inntekt i tillegg til støtte fra lånekassen. Derfor har jeg oppsparte midler på ca 150 000 kr. Det er fullt mulig å få støtte fra lånekassen under disse forutsetningene. Jeg er FERDIG utdannet neste år og snitt lønn med min utdannelse er ca kr 300 000. Derfor skrev jeg at jeg regnet med å få minimum kr 250 000. Men jeg sitter da også igjen med studielån på ca kr 300 000. Jeg kan selvsagt ta ny deltidsjobb ved siden av studiene og kan da betale mer enn 5000 i renter og avdrag, men etter diverse lånekalkulatorer ser ikke det ut til å være nødvendig på ca 1 mill. Akkurat det med renteoppgang, ser jeg ikke på som noen stor bekymring. For det første tror jeg ikke på noen betydelig renteoppgang innen ett år. Etter ett år vil det ikke være noen bekymring uansett (selv om jeg ikke da predikerer STORE oppganger) pga. høyere inntekt. (Ingen vits å sitere diverse sjefsøkonomer her hvis noen følte for det. Jeg er oppdatert på akkurat det fag-området )
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #6 Skrevet 3. oktober 2005 Men uansett beregner bankene et eventuelt boliglån ut i fra inntekt, der utbetaling fra Lånekassen ikke regnes med i beregningsgrunnlaget.
Gjest Madeline Skrevet 3. oktober 2005 #7 Skrevet 3. oktober 2005 Selv om du blir ferdig med utdannelsen din neste år så kan du vel ikke vite 100 % sikkert at du får jobb? Du bør etter min mening vente til du har fått deg jobb før du tar opp så stort lån.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg er student, og jobber ikke ved siden av studiene. Jeg vurderte å kjøpe meg bolig for et halvt års tid siden, og kunne få et lån på 1 mill. Jeg ville da spyttet inn ca 200 000 i egenkapital. Banken jeg var hos kjenner meg og familien, kommer fra et lite sted. Tror dette slo positivt inn.
momo Skrevet 3. oktober 2005 #9 Skrevet 3. oktober 2005 I den banken vi bruker så plussa de på at renta ville stige med 4 prosentpoeng. På det lånet vi tar opp på en leilighet til 820 000 med 200 000 av det er det sikkerhet på. Med dagens rente betaler vi ca 4200 i måneden, hvis renta skulel stige ville det bli 6000 og noe, og vi måtte da vise at vi klarte og betale den summen over 6000 kr, selv om sannsynligheten for at renta skal stige så mye er liten. Studielån regnes heller ikke som inntekt. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller venta til neste år til du har fått deg jobb, da kan du helt sikkert få lån, men tviler på det nå.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #10 Skrevet 4. oktober 2005 Om du kjenner noen i banken er det helt sikkert ikke noe problem En venninne av meg fikk lån på 1200000 alene. Men, hører du til en av storbankene i byen får du nok nei.
Smashing Skrevet 4. oktober 2005 #11 Skrevet 4. oktober 2005 Det skader vel ikke å spør. Vi var begge studenter og fikk lån på 970 000. Vet ikke helt hvordan vi fikk det, hadde så og si ingen penger selv. Men, det meste går vil jeg tro. Ta med noen du kjenner som har peiling på økonomi og snakk med banken. Det er veldig positivt hvis du har bsu konto i banken, det gjorde det med en gang mye lettere for oss i hvertfall. Lykke til:)
Gjest Bøllefrøet Skrevet 4. oktober 2005 #12 Skrevet 4. oktober 2005 Det skader vel ikke å spør. Vi var begge studenter og fikk lån på 970 000. Vet ikke helt hvordan vi fikk det, hadde så og si ingen penger selv. Men, det meste går vil jeg tro. Ta med noen du kjenner som har peiling på økonomi og snakk med banken. Det er veldig positivt hvis du har bsu konto i banken, det gjorde det med en gang mye lettere for oss i hvertfall. Lykke til:) ← Men hadde dere inntekt i tillegg? Trådstarter får jo bare studielån og penger av foreldre..
Smashing Skrevet 4. oktober 2005 #13 Skrevet 4. oktober 2005 Vi hadde ikke fast inntekt da vi søkte nei. Jeg var ringevikar i en barnehage. Men, thats it. Han fikk seg jobb etterhvert da. Så det er jo en fordel. Alltid mye å betale til å begynne med ihvertfall hvis det er en helt ny leilighet med byggelån og sånn..
lil Skrevet 5. oktober 2005 #14 Skrevet 5. oktober 2005 Da vi fikk lån på huset vårt regnet banken både stipend og studielån som jeg får hver mnd som månedlig inntekt. Ble ganske overaska over dette, men protesterte selvfølgelig ikke
My Skrevet 5. oktober 2005 #15 Skrevet 5. oktober 2005 Uansett om en bank er villig til å gi deg lån: Tør du virkelig å ta opp et lån på 1 000 000 kr når du ikke har jobb? :klø:
Annie78 Skrevet 6. oktober 2005 #16 Skrevet 6. oktober 2005 Vi kjøpte for to år siden, jeg var nettopp ferdig utdannet og min mann studerte. Det var bare såvidt vi fikk lån, begge foreldreparene stilte som kausjonister, og lånet var ikke på mer enn 630 000,- . Nå må du huske at du enten må betale husleie om du kjøper i borettslag, eller kommunale avgifter + + om du kjøper selveier. Lånet vårt er nå på 600 000 og vi betaler rett i underkant av 6000 i mnd inkl. husleia. Jeg tror det hjelper VELDIG om du søker i en mindre bank, og om de kjenner foreldrene dine. Vi har samme bank som forledrene mine, men det er en større bank og de måtte ringe hjem til de i banken hjemme for å høre om foreldrene våre egnet seg som kausjonister...... Men, jeg ville tenkt meg om et par ganger før jeg tok opp lån alene i dag, uten å ha fast jobb.... Skikkelig kjipt om renta stiger en del nå, og det koster litt å selge leilighet og. Men om du klarer det økonomisk, er jeg enig i at det er bedre å eie enn å leie. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #17 Skrevet 8. oktober 2005 Om du kjenner noen i banken er det helt sikkert ikke noe problem En venninne av meg fikk lån på 1200000 alene. Men, hører du til en av storbankene i byen får du nok nei. ← Sikkert og visst. Og så klager man over hvor fælt det er på bygda....
Gjest Madeline Skrevet 8. oktober 2005 #18 Skrevet 8. oktober 2005 Jeg skjønner ikke at noen tør å ta opp et så stort lån uten å ha jobb. Får du ikke jobb etter utdannelsen er ferdig så kommer du i et skikkelig økonomisk uføre.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #19 Skrevet 8. oktober 2005 Jeg skjønner ikke at noen tør å ta opp et så stort lån uten å ha jobb. Får du ikke jobb etter utdannelsen er ferdig så kommer du i et skikkelig økonomisk uføre. ← neisj, det er da bare å selge leiligheta da? Men alt kommer vel an på hvor i landet dette er.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2005 #20 Skrevet 9. oktober 2005 neisj, det er da bare å selge leiligheta da? Men alt kommer vel an på hvor i landet dette er. ← Det koster jo i gjennomsnitt 50.000 å selge en leilighet. Det er derfor man bør ha et visst langsiktig perspektiv når man kjøper leilighet, minst et par år. I tillegg er det en stor fare for at det dannes en boble når så mange kjøper leilighet på lånte midler. Når renta stiger blir alle tvunget til å selge, og da blir det kjøpers marked. Da sprekker "bobla" (selv om jeg egentlig ikke vil bruke slike uttrykk som boble om sit i dag), og alle må selge med tap. Jeg har leilighet finansiert med høy andel egenkapital. Jeg tåler en renteoppgang, og slipper å panikkselge leiligheten hvis renta går opp. Jeg kommer ikke til å tape pengene jeg har investert, siden jeg kommer til å selge leiligheten min for å direkte investere i en ny leilighet. Prisnivået på solgt og kjøpt leilighet vil i mitt tilfelle være det samme (ev litt forskjell i prisstigning i foskj deler av byen). Det som skjer med de som kjøper 100% lånefinansiert leilighet er at de går inn i boligmarkedet når det er høye priser (slik som nå), og sannsyneligvis blir tvunget å selge når prisene er lave (renta stiger og alle andre må selge) Skjønner abs ikke hvordan noen kan ta sjansen på å ta opp så mye lån, uten å ha fast jobb. Og synes det er synd å høre at bankene faktisk låner ut så mye penger. Vet mange banker er strenge og fraråder å kjøpe innskuddsleiligheter med skyhøy egenandel. Det er altså en grunn til at så mange fraråder det, og det er rett ig slett fordi risikoen for tap er til stede, særlig hvis du står uten fast jobb. Å leie er abs det mest fornufige i trådstarters situasjon. I tillegg er leiemarkedet relativt gunstig ( i forhold til hvordan det har vært tidligere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå