AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Har en 10-åring, som tror at penger vokser på trær. Vi bor i en by, så på fritiden er det ikke helt utenkelig at barna henger i byen. Det er en fritidspark der - gratis, og ellers et par kjøpesenter. Jeg har begynt å slå hardere ned på det, for det å "henge i byen", koster som oftest penger. Barnet får lov, en sjelden gang, å kjøpe seg mat på Mc Donalds med venner etter skolen, men det er det. Ofte når jeg spør hva hun skal i byen, sier hun at en venninne skal kjøpe seg nye klær. (I god tro om at hun også skal få penger Til klær.) Jeg hadde aldri latt en 10-åring få 500-1000,- å bare "kjøpe seg klær", slik et par av vennene hennes har gjort. Hun ene kjøpte til og med sin egen skolesekk før skolestart, for nesten 1000,-! Igår var det spørsmål om å gå på kjøpesenteret igjen, og hun spurte om penger. "Penger til hva?" spurte jeg. Nei, bare "til å kjøpe seg noe". Da kjente jeg at det var nok. Det er greit når jeg GIR, for å være snill. Men hun tror faktisk at hun kan spørre om penger, bare for å sløse bort på tull. Jeg har hengt opp en "to do"-liste her hjemme, over konkrete oppg. hun kan gjøre, og hvor mye penger hun får. Men det blir ikke fulgt opp. Rommet blir ikke ryddet, klær her og der, rydder ikke etter spising. Jeg maser HVER dag, og jeg er lei. Når jeg kommer hjem fra jobb, er det lettere å bare gjøre alt selv, slik at det blir gjort. Og det hjelper heller ikke meg om hun støvsuger 1 gang i mnd, bare fordi at NÅ følte hun for det. Jeg vil at det skal være en rutine i det hun gjør, og det innebærer å ta ansvar for alt som har med seg selv å gjøre - rydde opp etter seg (klær, mat, rommet), gjøre klart kvelden før med matboks, sekk og klær. Det er vel ikke så mye å forlange? Hvordan går jeg frem, for å skape bedre rutiner og lære barnet om ansvar? Hun er forsåvidt ganske voksen for alderen, og forstår selvsagt at penger ikke kommer fra himmelen, men synes hun tar for lett på det. Anonymkode: ce1f6...28b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Hun trenger ukelønn. En fast sum hun får hver uke og som hun kan bruke til akkurat hva hun vil. Da vet hun hvor mye hun har og når hun får mer og at om hun vil kjøpe seg noe dyrere må hun spare. Husarbeid bør hun gjøre fordi hun er en del av familien, ikke for betaling. (Får du betalt for husarbeid?). Gi henne noen faste gjøremål og en frist. F.eks. at hun skal støvsuge stue og vaske et bad innen helgen er omme. Rydde opp etter seg selv og ha orden på matboks og klær burde hun ha hatt allerede. Slutt å gjøre det, hun lærer fort når hun har glemt å ha med ting på skolen eller det ikke er rene matbokser når hun skal lage seg lunsj om morgenen. Rydde fra bordet minner du henne om straks måltidet er over og du ser hun reiser seg uten å gjøre tegn til å ta med seg tingene sine. Her må det bare masing til til det går inn. Anonymkode: 11019...7bd 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Ungene her får lommepenger en gang i uken. Så henger jeg opp en dagens gjøremål liste på kjøleskapet de dagene ting trengs å gjøres, med en sum bak som de får for å gjøre det. Med beskjed om at de kan tjene ekstra om de gjør de oppgavene, men viss jeg gjør de selv(om de drøyer og somler og sier tar det ikveld) da får de ingenting. De må også rydde, støvsuge, skifte på sengene sine hver søndag, ellers får de ikke ukens lommepenger på mandag. De er 13 år og 9 år. Anonymkode: 97af6...4cc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Hvor mye lommepenger får de? Mi får 100kr i uka og har vært veldig flink til å spare inntil nylig da senteret er på skoleveien så de går ofte innom etter skolen. Minner henne alltid på å ikke finne på å kjøpe ræl. Anonymkode: 0483f...95e
Aristoteles Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg tror det kan være vanskeligere å få inn rutiner når hun har sluppet unna til nå, men det er ikke umulig. Her får barna en sum per uke, men vi kaller det ikke lønn. Vi sier de får det fordi alle trenger litt penger av og til, og de skal lære å styre sine egne. Men! De har en del oppgaver de skal gjøre (da de var 10 år var det at rommet skulle være helt ryddig hver søndag, vaske rommene hver 14. dag inkludert sengetøyskift, vaske badene en gang per uke, sette inn i og tømme oppvaskmaskin + rydde etter middag to dager per uke, brette klær en gang per uke, holde orden og vaske TV-stue). Hvis de ikke gjorde oppgavene sine, så fikk de heller ingen penger, da de i så fall måtte betale meg eller far for å gjøre deres oppgaver. Fungerte, og fungerer, fint her, men de har vært vante til det fra de var små. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 For å kjøpe seg noe, er jo bare dopamin Anonymkode: 4fcf8...2d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå