Gå til innhold

Å ghoste eller fade ut i datingfasen fordi man ønsker det samme tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på dette. Jeg syns det er rimelig ego at man blir sint for ghosting eller fading hvis man bedriver dette selv. Jeg har aldri ghostet noen, men skal innrømme at jeg har fadet ut flere titalls fordi jeg er konfliktsky og har angst for å såre andre. Andre mener dette er seigpining og enda mer slemt, og det er absolutt forskjellige meninger om dette. Men til gjengjeld fader jeg ut fordi det er slik jeg vil andre skal behandle meg, og jeg er takknemlig når noen fader meg ut så jeg kan ta hintet fremfor å avslutte som jeg syns kan være brutalt og vondt. Det skal sies at dette er relativt tidlig i forløpet av en relasjon, jeg har vært i et langvarig forhold og der både ønsket jeg full kommunikasjon og ville vite alt han tenkte rundt et evt brudd, samt at jeg også var en åpen bok. Så diskusjonen gjelder i dating og ikke i forhold.

Så dere som ghoster eller fader ut, ønsker dere dette selv? Og dere som velger å avslutte på en klar måte fordi dere ikke er interessert, foretrekker dere det tilbake?

Anonymkode: 31b33...9d1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med å fade noen ut? Er det å vise lite interesse og ha unnskyldninger om personen spør om å møtes? Jeg tror dette kan gjøres på ok måter og ikke-ok måter.

Å ghoste er ikke ok. Det vil si å stoppe å svare helt uten noen tilsynelatende grunn eller det minste hint. 

• Liker 5
Skrevet

Synes det er best å få klar beskjed om at vedkommende ikke er interessert i mer. Det samme gjør jeg også. Da slipper både jeg og den andre og kaste bort tid på hverandre. 

Anonymkode: a4610...c69

• Liker 17
Skrevet

Jeg gjør begge deler. Ghoster/fader ut kun folk jeg ikke har møtt. Hadde aldri gjort det med noen jeg hadde vært på date med, med unntak av en date der det var helt kræsj. Da viser jeg gjerne med hele meg at jeg ikke er interessert på selve daten også, og kommer meg derifra så fort jeg kan. 

Når jeg avviser folk gjør jeg det ryddig og ordentlig. Skriver en direkte melding der jeg sier at han er en hyggelig fyr men at det ikke vil fungere oss i mellom og ønsker han videre lykke til og alt godt. Noe annet er feigt hvis man har truffet vedkommende. 

Anonymkode: 021d7...966

• Liker 8
Gjest venom31
Skrevet

Ghosting er dritfeight og har opplevd det selv. Man bare grubler på hva feil man har gjort uten å få noen svar fordi vedkommende har kuttet all kontakt.

Skrevet

dating er slitsomt og forstår godt at noen slutter å svare. Det plager meg ikke veldig. Men synes det er vondt når noen nære ghosterr meg. Jeg bor alene i en storby med min sønn og hører ikke mer fra slekt som bor her da de "har sine egne venner" som tante sier. 

Men bryr meg katta om en fyr jeg har snakka med i et par timer slutter å svare. han kjenner ikke meg.

Anonymkode: 39637...173

• Liker 1
Skrevet

Men dere som skriver det er feigt, poenget var jo hvordan man ønsker å bli avvist av en date selv. Jeg avviser slik fordi jeg automatisk behandler folk slik jeg selv vil bli behandlet, og for meg personlig oppleves det mye bedre når noen fader meg ut så jeg tar hintet og alt ender i stillhet kontra at de avviser med ord. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

dating er slitsomt og forstår godt at noen slutter å svare. Det plager meg ikke veldig. Men synes det er vondt når noen nære ghosterr meg. Jeg bor alene i en storby med min sønn og hører ikke mer fra slekt som bor her da de "har sine egne venner" som tante sier. 

Men bryr meg katta om en fyr jeg har snakka med i et par timer slutter å svare. han kjenner ikke meg.

Det skjønner jeg er vondt ❤️

• Liker 1
Skrevet
Hanna! skrev (På 13.10.2021 den 19.16):

Hva mener du med å fade noen ut? Er det å vise lite interesse og ha unnskyldninger om personen spør om å møtes? Jeg tror dette kan gjøres på ok måter og ikke-ok måter.

Å ghoste er ikke ok. Det vil si å stoppe å svare helt uten noen tilsynelatende grunn eller det minste hint. 

Ghoste er noe helt annet en fading, fading er om mulig enda mer ondskapsfullt. Da venter man ut en partner omtrent slik. Er kaldere, tar mindre kontakt, svarer uinteressert og håper at den andre tar hintet og gjør den jobben den andre er for feig til å gjøre. Problemet er at man ikke vet årsaken, om det er midlertidig fordi hxn sliter med noe. Så går tiden og det blir aldri bedre. Merker man dette trekk deg tilbake og ikke gi mer en man får. Endrer det seg ikke avslutte raskt. Ghosting er noe som skjer tidlig i en relasjon ofte og det betyr ofte lite. Fading derimot etter tid sammen? Da påfører man andre lidelse.

• Liker 10
Skrevet
26 minutter siden, Antiviruset said:

Ghoste er noe helt annet en fading, fading er om mulig enda mer ondskapsfullt. Da venter man ut en partner omtrent slik. Er kaldere, tar mindre kontakt, svarer uinteressert og håper at den andre tar hintet og gjør den jobben den andre er for feig til å gjøre. Problemet er at man ikke vet årsaken, om det er midlertidig fordi hxn sliter med noe. Så går tiden og det blir aldri bedre. Merker man dette trekk deg tilbake og ikke gi mer en man får. Endrer det seg ikke avslutte raskt. Ghosting er noe som skjer tidlig i en relasjon ofte og det betyr ofte lite. Fading derimot etter tid sammen? Da påfører man andre lidelse.

Respekterer din mening men er veldig uenig. Straks jeg merker noen fader meg ut tar jeg hintet og trekker jeg meg unna selv, ingen skade skjedd selv om det selvsagt er kjipt om jeg liker fyren. Har tatt det langt verre når noen har avvist. Derfor føler jeg mer mye slemmere når jeg avviser kontra når jeg fader, så jeg klarer rett og slett ikke avvise når jeg vet hvor fælt det er. Ghosting er vel det verste, å ikke få svar i det hele tatt. Merk som sagt, det er tidlig i forløpet av relasjonen og ikke blitt seriøst enda. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men dere som skriver det er feigt, poenget var jo hvordan man ønsker å bli avvist av en date selv. Jeg avviser slik fordi jeg automatisk behandler folk slik jeg selv vil bli behandlet, og for meg personlig oppleves det mye bedre når noen fader meg ut så jeg tar hintet og alt ender i stillhet kontra at de avviser med ord. 

Når noen sier det med ord, så si det samme tilbake. "helt enig, er ikke forelsket eller tiltrukket av deg heller egentlig." Etterhvert blir du badass, og hardhudet. Så tåler man alt sånt.

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Når noen sier det med ord, så si det samme tilbake. "helt enig, er ikke forelsket eller tiltrukket av deg heller egentlig." Etterhvert blir du badass, og hardhudet. Så tåler man alt sånt.

Ja, det hadde vært veldig fint å bli med badass på slikt 😊

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det hadde vært veldig fint å bli med badass på slikt 😊

mer*

Skrevet

Jeg tror "ghosting" er såpass utbredt og nærmest godtatt nå for tiden, fordi folk generelt er blitt såpass uklare på hva de vil med hverandre. Det går jo også i chatting på Tinder, over SMS, snap og DMs, og situasjonene der man regelrett må å se folk inn i øynene når man kommuniserer, blir det færre og færre av. Kanskje blir det lettere å "fade" folk ut da?

Det er vel også noe med at så lenge man jevnt over har vært tvetydig og ikke har sagt klart og tydelig at man er interessert i noe mer ... nei, da trenger man liksom ikke å si ordentlig ifra når man finner ut at man ikke er interessert heller. Det virker som om mange tenker slik i dag. Å avslutte ting ordentlig virker mer uvanlig, men relasjoner der man er "av-og-på" og som preges av usikkerhet og mye issues, DET ser ut til å bli mer og mer vanlig.

Nei, uff. Det er nesten latterlig hvor dårlig kommunikasjon og hvor mye feighet som florerer i dagens "datingmiljø". Folk er også blitt så utrolig redd for avvisning (og å avvise)! Man er så redd at man på en måte graver litt sin egen grav ved å sende ut miksede signaler, som igjen trigger andre, slik at det hele blir til en slags selvoppfyllende profeti. Skadelig!

Anonymkode: 14b39...d9c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

(...) ingen skade skjedd selv om det selvsagt er kjipt om jeg liker fyren. Har tatt det langt verre når noen har avvist. Derfor føler jeg mer mye slemmere når jeg avviser kontra når jeg fader, så jeg klarer rett og slett ikke avvise når jeg vet hvor fælt det er. Ghosting er vel det verste, å ikke få svar i det hele tatt. Merk som sagt, det er tidlig i forløpet av relasjonen og ikke blitt seriøst enda. 

Jo, det er jo vondt å bli avvist, men det er jo en del av livet! Jeg tenkte også slik før, at avvisning er "slemt" og vondt - uansett hvilken vei det går. Men er det egentlig det? Det er jo lov å si ifra om at man ikke føler det rette, og da er det også mye lettere for folk å få en "closure" og gå videre. Da vet man jo at her var det faktisk ikke mer å gi.

Det er sant som du sier, å ikke få svar i det hele tatt er det vondeste. Og det er jo det man ikke helt gir, hvis man bare fader folk ut og fordufter. Det kan jo være mange grunner til at folk gjør dette, og selv om det mest naturlige å tenke er at de ikke er interessert mer, så er det jo ikke uvanlig at folk som gjør dette kommer tilbake. Nei, jeg holder en knapp på å være såpass ærlig at man forteller folk hvor landet ligger.

Anonymkode: 14b39...d9c

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt enig i at man bør si ifra, både hva man ønsker og at dette evt ikke var noe for meg/kjemien stemmer ikke osv. Men så er det noen som er så utrolig dårlig på å ta imot dette. Noen kaster ut fornærmelser og skulle ikke tro ditt eller datt. 
En ting å bare slette folk, men fading hvor kontakten bare ebber ut er en forholdvis normal greie og handler vel om manglende interesse fra begge side?

• Liker 1
Skrevet

Hm... Kan vel hende seg jeg fader ut, men har aldri ghostet en date. Jeg ønsker selv klar tale, men om man virkelig fader ut, så tar jeg hintet. Men ghosting er bare feigt og til tider ondsinnet. 

• Liker 3
Skrevet

Hva er dette for noe? En forsvarstekst for ghosting? Det, og "fade ut" kan fort være det samme. Det sistnevnte, avhengig av omstendighetene. Ghosting er et annet ord for feighet, ryggløshet og karakterfeil.

Og ja, jeg synes også det er best å få klar beskjed hvis den jeg skulle date ikke er interessert lenger. Kanskje det føles kjipt der og da, men jeg vet at det er å foretrekke i det lange løp. Da har man i hvert fall et svar. Og forresten, det går veldig fort over, kanskje allerede neste dag er en evt skuffelse ute av systemet.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 17.17):

Har tenkt litt på dette. Jeg syns det er rimelig ego at man blir sint for ghosting eller fading hvis man bedriver dette selv. Jeg har aldri ghostet noen, men skal innrømme at jeg har fadet ut flere titalls fordi jeg er konfliktsky og har angst for å såre andre. Andre mener dette er seigpining og enda mer slemt, og det er absolutt forskjellige meninger om dette. Men til gjengjeld fader jeg ut fordi det er slik jeg vil andre skal behandle meg, og jeg er takknemlig når noen fader meg ut så jeg kan ta hintet fremfor å avslutte som jeg syns kan være brutalt og vondt. Det skal sies at dette er relativt tidlig i forløpet av en relasjon, jeg har vært i et langvarig forhold og der både ønsket jeg full kommunikasjon og ville vite alt han tenkte rundt et evt brudd, samt at jeg også var en åpen bok. Så diskusjonen gjelder i dating og ikke i forhold.

Så dere som ghoster eller fader ut, ønsker dere dette selv? Og dere som velger å avslutte på en klar måte fordi dere ikke er interessert, foretrekker dere det tilbake?

Sier meg enig i de som presiserer at det er stor forskjell på å ghoste og det at noen fader ut. 

Når ting fader ut er det noe skjer naturlig fra begge parter. Å ghoste er jo og aktivt ikke respondere på meldinger, eller svare på kontakt fra den andre parten. 

Anonymkode: 60c3e...75a

Skrevet
sjonkelrolf skrev (2 timer siden):

Hva er dette for noe? En forsvarstekst for ghosting? Det, og "fade ut" kan fort være det samme. Det sistnevnte, avhengig av omstendighetene. Ghosting er et annet ord for feighet, ryggløshet og karakterfeil.

Og ja, jeg synes også det er best å få klar beskjed hvis den jeg skulle date ikke er interessert lenger. Kanskje det føles kjipt der og da, men jeg vet at det er å foretrekke i det lange løp. Da har man i hvert fall et svar. Og forresten, det går veldig fort over, kanskje allerede neste dag er en evt skuffelse ute av systemet.

Helt klart dette. Det å ta den meldingen og så "jeg har ikke de rette følelsene og vil ikke fortsette å ta kontakt" er jo såre enkelt, man skal være rimelig feig for å ikke tørre dette. Har man vært sammen en lengre tid tar man samtalen og ikke meldinger. Er det rart mange ikke er skikket for et forhold? Noe så enkelt som dette? Hvordan i alle dager skal man da takle alle situasjoner i et forhold som krever god kommunikasjon? Det kommer aldri til å lykkes for de som sliter med det her.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...