Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok et friår etter vgs. Til våren skal jeg søke utdanning.

Dette året har jeg jobbet på sykehjem. På tross av all negativ omtale i media og av vanlige folk syntes jeg jobben var ok. Noe alle trekker fram som negativt er arbeid til ugunstige tider. Da spesielt i feriene. 

Er det virkelig så ille å være sykepleier som småbarnsmor? Klarer noen å kombinere dette?

Jeg tenker at en karriereforelder 'høyt oppe' uansett er mye borte fra barna.. Som barnehageansatt er du omringet av barn hele tiden, noe jeg selv hadde blitt lei. Er du lærer eller lege må du jobbe mye overtid. Mange av de ansre yrkene må du ta til takke med turnus. Er vel positivt og negativt med alle, så kanskje derfor man går etter selve yrket man trives med?

Anonymkode: 51b9e...3bc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fantastisk av og til å ha fri om formiddagen mens ungene er i barnehagen eller på skolen. Fri til å sove litt, fri til å gå til frisøren, fri til å handle julegaver, fri til å gå tur i dagslys, fri til å sitte på balkongen, fri til å ta unna litt husarbeid, og fri til å nyte husets stillhet, drikke varm kafé og lese bok. 

Anonymkode: ccfdb...292

• Liker 4
Skrevet

Får tid til å ta igjen husarbeid og litt søvn på dagtid før kveldsjobb.

Anonymkode: 6ba84...9a7

Skrevet

Jeg kjenner faktisk sykepleiere med småbarn som har gått fra 8-16 og tilbake til tredelt turnus fordi de satte så stor pris på å ha noen fridager i turnusen og å ha fri på dagen før kveldsvakt. De hadde da barnefri, eller de kunne ha barnehagebarn hjemme hvis de ønsket det. De kunne også ta rolige morgener før de leverte i barnehagen. De sa de hadde det mye mindre travelt da de jobbet i turnus vs 8-16 fem dager i uka. 
Å jobbe tredelt turnus plasserer mer ansvar og byrde på partner, som (gitt at hen jobber 8-16) ikke får noen fordeler av turnusjobbing, kun ulempene (ha alt ansvar for barna ettermiddager/helger mens partner jobber, ingen «fri» uten barn). Jeg har selv en partner som jobber turnus (men han har ingen fridager og begynner heller ikke sent når han jobber kveld, så fordelene =0), så jeg kan skrive under på at det er en belastning for partner, som hele tiden må planlegge etter den andres turnus. Men personlig - hvis det hadde vært meg (jeg har småbarn selv), ser jeg mange fordeler med tredelt turnus og arbeidsuke på 35,5 timer. Men klart, det er ikke for alle. Det kan bli svært problematisk hvis man blir alene med barna.

Anonymkode: 939a0...2ad

Skrevet

Det må være å ha fridag(er) midt i uka; det ER så deilig. Men vet ikke helt om det veier opp for helgejobbing mm.

Gjest Skogen4
Skrevet

Jeg jobber på 15ende året som hjelpepleier i hjemmetjenesten og jeg har to små barn på hhv 4,5år og 10mnd 😊 nå som far er hjemme med lille i perm elsker jeg dagene med ettermiddagsvakt der vi kan ha lang morgen sammen med storesøster før bhg uten stress og mas, samt at jeg kan ha de hjemme en dag i ny og ne når jeg har fri i forbindelse med arbeidshelg 😊 det er også kjekt om planleggingsdager i bhg kommer litt ugunstig så får vi alltid løst det med at jeg har de hjemme på formiddagen og mannen avspaserer et par timer for å få det til å gå opp 😊 

Skrevet

Man kan jo f.eks. prøve å sette tannlege-, legebesøk osv. til de dagene, så slipper man å ta seg fri fra jobben og tape penger (med mindre det er avspasering, da) 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fantastisk av og til å ha fri om formiddagen mens ungene er i barnehagen eller på skolen. Fri til å sove litt, fri til å gå til frisøren, fri til å handle julegaver, fri til å gå tur i dagslys, fri til å sitte på balkongen, fri til å ta unna litt husarbeid, og fri til å nyte husets stillhet, drikke varm kafé og lese bok. 

Enig. 
Begge vi to har kombinert turnus m barn i mange år. 
En annen fordel er at den som har senvakt leverer, og den som slutter tidlig henter, de dagene de passer slik. Ungene får lange dager bare unntaksvis. 
Dette jobbemønsteret gjør også at forbruk av sykt-barndager holdes lavt, det er en fordel for arbeidsgiver. 

Skrevet

Jeg kjenner faktisk sykepleiere med småbarn som har gått fra 8-16 og tilbake til tredelt turnus fordi de satte så stor pris på å ha noen fridager i turnusen og å ha fri på dagen før kveldsvakt. De hadde da barnefri, eller de kunne ha barnehagebarn hjemme hvis de ønsket det. De kunne også ta rolige morgener før de leverte i barnehagen. De sa de hadde det mye mindre travelt da de jobbet i turnus vs 8-16 fem dager i uka. 
Å jobbe tredelt turnus plasserer mer ansvar og byrde på partner, som (gitt at hen jobber 8-16) ikke får noen fordeler av turnusjobbing, kun ulempene (ha alt ansvar for barna ettermiddager/helger mens partner jobber, ingen «fri» uten barn). Jeg har selv en partner som jobber turnus (men han har ingen fridager og begynner heller ikke sent når han jobber kveld, så fordelene =0), så jeg kan skrive under på at det er en belastning for partner, som hele tiden må planlegge etter den andres turnus. Men personlig - hvis det hadde vært meg (jeg har småbarn selv), ser jeg mange fordeler med tredelt turnus og arbeidsuke på 35,5 timer. Men klart, det er ikke for alle. Det kan bli svært problematisk hvis man blir alene med barna.

Anonymkode: 939a0...2ad

Det du sier til slutt er vel den største ulempen. 
Dessuten har du helt rett i betraktningene rundt partner. Vet at det ofte blir konflikter rundt dette når fex mor jobber turnus og far 08-16. Det kan gå på at far er «misunnelig» på mors friformiddager og lurer på hvorfor det ikke blir gjort mer husarbeid, mens mor blir demotivert av å forlate familien fex i juleferien fordi hun må jobbe tidligvakt på røddager. Far på sin side er irritert på arbeidstiden til mor pga de aldri får feira jul på hytta. Og så videre. 
På den positive siden må menn med turnusjobbende damer steppe opp når det kommer til barn og husarbeid. 
Det fungerer egentlig best når begge jobber turnus, vi har sluppet de konfliktene nevnt over, og høstet mest fordeler. 
Selv om det uansett byr på logistiske utfordringer. 

En annen ulempe med turnus må nevnes; og den er ganske viktig og går på barn:

Noen barn er veldig avhengig av rutiner. Dagene og ukene skal helst følge samme mønster. Tenker fex på diagnoser. 
Slike barn har ikke så godt av turnusarbeidende foreldre. 

Skrevet

Er 100% sykepleier med snart 3 små 🙈 jobber 9 ettermiddager på 6 uker. Det er jo ofte en kabal som skal legges, men på når jeg skal ha ettermiddagsvakt, så har jeg jo tid til en god frokost med ungene midt i uka, og levere sent. Jeg har huset for meg selv resten av formiddagen, og kan få unna husarbeid eller bare slappe av med god samvittighet, møte venninner eller liknende. Jeg skulle selvsagt helt vært foruten ettermiddag og helgejobbing, men liker jobben godt og man kan jo ikke få i pose og sekk. Får jeg mulighet til å jobbe poliklinisk så vil jeg nok gjøre det en god stund mens ungene er små, og så heller gå tilbake til sykehjem, men enn så lenge leter jeg ikke aktivt, fordi jeg trives godt.

Anonymkode: 58195...6e3

Skrevet

Syns det er helt nydelig å ha fri på dagtid 🙂 Men nå er jeg ute etter 8-4 jobb, av den enkle grunn av at vi sliter med å få tak i barnevakt når mannen er bortreist. (Han er mye borte i perioder). Skulle egentlig begynne å søke nye jobber før jeg ble gravid, men familien lovde på tro å ære at dem skulle stille opp når han var borte på jobb å jeg måtte jobbe helg og aftenvakter 🙄 

Anonymkode: 8e009...ecd

Skrevet

Dette! 
Jeg går todelt turnus, og har 1-2 kveldsvakter pr uke. Synes det er kjempedeilig å ha litt egentid de formiddagene ❤️ Tilsvarende ulempe er at man må jobbe i jula, men der har jeg vært heldig å fått fri de gangene jeg har søkt om det. Det som virkelig plager meg er at vi deles opp i sen- og tidligferie - altså får vi ikke all sommerferien sammen med resten av familien. Det er det verste for meg, men jeg liker jobben så godt at jeg er ikke villig til å slutte uansett.

Anonymkode: f84ad...c61

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig! Det er magisk! 

Anonymkode: 4c9b0...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...