Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse type 2, og er redd for å fortelle de rundt meg om det. Når jeg er helt stabil føler jeg meg helt uberørt av de hypomanske og depressive fasene og jeg ønsker ikke at de rundt meg skal forbinde meg med en diagnose i disse periodene heller. De fleste rundt meg vet at jeg kan bli veldig deprimert, men er ikke klare over de hypomanske periodene. I tillegg er det så ekstremt lite informasjon om type 2, og opplever at de rundt meg snakker om bipolare som rent gærne syke personer.

Hvordan er deres opplevelse med å fortelle de rundt om deres lidelse?

Anonymkode: 763c1...bac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har bipolar lidelse type 2, og er redd for å fortelle de rundt meg om det. Når jeg er helt stabil føler jeg meg helt uberørt av de hypomanske og depressive fasene og jeg ønsker ikke at de rundt meg skal forbinde meg med en diagnose i disse periodene heller. De fleste rundt meg vet at jeg kan bli veldig deprimert, men er ikke klare over de hypomanske periodene. I tillegg er det så ekstremt lite informasjon om type 2, og opplever at de rundt meg snakker om bipolare som rent gærne syke personer.

Hvordan er deres opplevelse med å fortelle de rundt om deres lidelse?

Anonymkode: 763c1...bac

Jeg ville bare fortalt det til dine nærmeste. De aller fleste klarer seg greit med diagnosen etter de har blitt kjent med diagnosen over litt tid. Mange har det og mange lever bra. En på joben har det og han prater om det. Ingen ser på ham som rar eller noe sånt.

Gjest PunkCouture
Skrevet

Forstår deg godt. Jeg fortalte de nærmeste om det, da jeg fikk bipolar 1 diagnosen. Likevel vil jeg aldri snakke om det, og særlig vil jeg ikke at noen skal vite om det hvis jeg havner i en sykdomsepisode. Da vil jeg gjøre det jeg kan for å skjule det. Jeg skjønner også godt tankene du har om at du vil at for skal assosiere helt andre ting med deg, og ikke forbinde deg med diagnosen. 

Tenker at det både er et sunnhetstegn, men også noe som kan gjøre det litt vanskeligere for oss. Altså det å skjule ting, og å holde ting hemmelig. Åpenhet skal ofte være det beste, og kanskje kan man få ett mer hjelp og forståelse. - Men sliter veldig med dette selv.

Skrevet

Folk kan reagere på det, for de ikke helt vet hva det er. Du må selv velge hva du føler er riktig for deg i forhold til hvor åpen du er om det.

Sierra Schultzzie er bipolar, men jeg hadde aldri kunnet sagt det ut fra videoene hennes. Eneste grunnen til at jeg vet det, er at hun har sagt det og vært åpen om det på kanalen hennes.

Anonymkode: 0c105...359

• Liker 1
Skrevet

Har en sønn med dette og han ønsket ikke å fortelle det. Endte ganske gale da ingen forsto hva som førte til en ganske ekstrem adferd og heller ikke visste helt hvordan man kunne støtte. Da vi omsider fikk vite det så var det for sent. 

Han har nå isolert seg 100% og ønsker ikke kontakt med noen. Lever i sin egen verden og fastholder på sin egen sannhet.

Er lite å gjøre med og jeg tenker på ham mange ganger til dagen og savner ham utrolig! 

Anonymkode: 3ded7...72a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fortalt det til deler av nærmeste familie og noen få venner. Noen ganger angrer jeg på at noen i det hele tatt vet det. Er ikke sikker på hvorfor, men det er ukomfortabelt. Men samtidig er det fint de vet om det, og hvorfor jeg ikke er på jobb (aap) 

Anonymkode: 8eb22...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...